Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttalerforslag? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Din teori om mellemtonen kan jeg godt tilslutte mig...ofte er området hvor bassen ruller af og mellem-tonen overtager et forsømt område. Det er der hvor man kan høre 'krop' på stemmer og akustiske instrumenter. Mine nuværende højtalere har lige været igennem en reparation som vedrører dette område og nu lyder de godt igen.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

For at kunne hjælpe dig lidt ville det være rart hvis du kunne fortælle lidt om hvorfor B&W var dårligere end Dali'erne. For
meget/lidt bas, hård diskant, kedelig lyd osv osv.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:

Men lige for at få èn ting på plads: at jeg klart bedre kunne lide de to dali fremfor b&w 683, er det et tegn på at jeg bare skal droppe B&W ?

Ja! For når alt kommer til alt, så er det dine ører højtalerne skal passe til. Når jeg har søgt råd her på siden el. læst div. rewievs før et køb, har jeg altid opfattet det som et pejlemærke hen mod det eller de produkter jeg var interesseret i. For udvalget er så stort at det er rart at få afgrænset det lidt. Så tag en længere lytte session på de to Dali sammen med din egen forstærker og vælg den som du syntes lyder bedst. Og husk at tage noget meget forskelligt musik fra din samling med: noget med mandestemmer og kvindestemmer, noget roligt og noget med gang i hvor der sker en masse i musikken. Med mindre man er meget ensporet i sin musiksmag, så er det bedste en allround højtaler som kan gengive meste musik godt, det bliver du gladest for i længden.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 December 2009 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
For at kunne hjælpe dig lidt ville det være rart hvis du kunne fortælle lidt om hvorfor B&W var dårligere end Dali'erne. For
meget/lidt bas, hård diskant, kedelig lyd osv osv.

Dalien var mere åben og klar og større i lyden. Den skar bedre igennem synes jeg. De lød mere naturligt?? Aner ikke om man kan sige sådan. Det er sgu svært at forklare.

Overvejer stærkt en Dali 850, da jeg føler mig rimelig sikker på dali nu og kan forstå det er en god ht. Men så skal jeg have en forstærker med flere watt, da jeg kun har 2 x 60 watt i min NAD c350. Er det ikke rigtigt? Hvor mange watt helst?

Det har jeg lige et spørgsmål til: Når en højttaler har mange watt ligesom 850, skal der så spilles højere før den lyder optimalt ligesom en guitarforstærker?
Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Hyl.dk skrev:
For at kunne hjælpe dig lidt ville det være rart hvis du kunne fortælle lidt om hvorfor B&W
var dårligere end Dali'erne. For meget/lidt bas, hård diskant, kedelig lyd osv osv.
Dalien var mere åben og klar og
større i lyden. Den skar bedre igennem synes jeg. De lød mere naturligt?? Aner ikke om man kan sige sådan. Det er sgu svært
at forklare.Overvejer stærkt en Dali 850, da jeg føler mig rimelig sikker på dali nu og kan forstå det er en god ht. Men så skal
jeg have en forstærker med flere watt, da jeg kun har 2 x 60 watt i min NAD c350. Er det ikke rigtigt? Hvor mange watt helst?
Det har jeg lige et spørgsmål til: Når en højttaler har mange watt ligesom 850, skal der så spilles højere før den lyder optimalt
ligesom en guitarforstærker?

2x60 kan godt spille med dine 850'ere, men de vil lyde endnu bedre med mere power, da de er lidt tunge at danse med.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Ok. Tak for svaret.

Men lyder det også bedre selvom man ikke spiller super højt eller er det kun når man spiller højt det gør en forskel hvor kraftig forstærkeren er?

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 10 December 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Det har jeg lige et spørgsmål til: Når en højttaler har mange watt ligesom 850, skal der så spilles højere før den lyder optimalt ligesom en guitarforstærker?

En højtaler "er" ikke på nogen watt. Hvis der er påtrykt eller opgivet en effekt på en højttaler, er det som regel max anbefalet kontinuerlig effekt højttaleren "må" modtage fra en forstærker.

Man kan i praksis aldrig overdimensionere en forstærker til en given højttaler. Tværtimod skal du passe på med at spille for højt med en for lille forstærker, da dette sandsynligvis vil gå ud over din højttaler. Du kan læsse ufatteligt mange watt i en Dali 850'er, så længe det er et uforvrænget signal, fra en strømstærk forstærker.

Nu kender jeg ikke følsomheden på Dali 850, men Dali plejer ikke at have en super lav driftseffektivitet, så mon ikke de er nogenlunde "lette" at drive, selvom de sikkert vil have godt at at få en strømstærk forstærker bag.

Som udgangspunkt vil jeg mene at din 60 Watter er i underkanten, selvom det selvfølgelig sagtens kan lade sig gøre. Pas dog på ikke at spille for højt, og sats i længden på at skifte din forstærker til en kraftigere. Det fortjener højttalerne.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 03:03 | IP-adresse registreret  

Mange mange tak. Godt med noget hjælp. :)

Hvis jeg køber en Dali 850, køber jeg helt klart en kraftigere forstærker. Jeg vil jo gerne have det meste ud af højttalerne. Hvor mange watt er optimalt ca? Er 100 eller deromkring fint? Eller skal jeg nærmere på på 150?

Og hvis der lige er et par fester inden jeg har fået købt en større forstærker, kan jeg så godt skrue pænt højt op (stadig under, der hvor man ikke kan snakke) eller skal jeg helt undgå det?

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige en QLN signature Mk2 på dba til 4000. Måske også en mulighed. Læste en god profressionel anmeldelse på den, men kan ikke finde den.

Er det en god højttaler, som jeg skal overveje?

Er den klar og åben samtidigt med at den har en fyldig tone?

Eller er det dumt at købe noget man ikke har hørt og bedst at holde mig til dali (850), som jeg ved jeg godt kan lide.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 December 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Personligt virker qln'en meget mere spændene ville give den et lyt, syntes 850'erne er lidt overrated, og ville mede qln er et spændene alternativ som jeg personligt ville lytte før køb af dali.

vh LN.

Til top Vis LilleNørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LilleNørd

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Hmm ok.

Lyder QLN'en rimelig "normal" i det? Hvis der giver mening at sige sådan.

Jeg kan jo ikke rigtig høre den først, da den er i københavn og jeg bor i Odense, og jeg ikke gider gider betale de transport/bropenge bare for at høre en højttalere først.

Måske med "normal" er det jeg mener neutral? Hmm. Jeg synes fx dalierne i butikken lød mere normal og jeg har hørt de skulle være neutrale. Lyder QLN'en så rimelig neutralt?

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 10 December 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

I mine ører er Dali 850 en højttaler, der virkelig er blevet hyped mere end godt er. Den er ikke neutral, bassen er ret svulmende og diskant er skinger - og så er den ret lyttetrættende.

Men den kan spille højt!
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 December 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

En gammel Dali 7a koster næsten intet og den har de mål du søger.

Den spiller godt og har meget bas.

De fleste skal dog nok have skiftet skumkanten men så har du også en fin højttaler som du bliver glad for længe.

Prøv den med en Nad 3020

Glem for gud skyld alt om at købe en sub til dit nuværende set. Det giver ikke mere fylde i det område du efterlyser og du kan risikere at rive håret af i frustrationer over at den ikke kan følge med musikken.

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 10 December 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

HIFY skrev:

En gammel Dali 7a koster næsten intet og den har de mål du søger.

Den spiller godt og har meget bas.

De fleste skal dog nok have skiftet skumkanten men så har du også en fin højttaler som du bliver glad for længe.

Dali 7 er et godt foreslag, her er der skrevet en del om Dali 7 serien -
  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78235&K W=dali+7
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke tænkt mig at købe en sub. Jeg kan ikke forestille mig det lyder godt til musik.

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Nu er det dælme svært at hjælpe dig når man ikke ved præsis hvad det er du kigger efter, og det sammen med en rigtig svær prisklasse er det lige før jeg ville sige pick your poison til hvad der er af de tunge højttalere.

Normalt ville jeg selv gå efter en to vejs i det prisleje, men kan mærke det er slet ikke er derhen vi skal, måske noget med noget jbl L100 gerne DK modellen med en tør 12" bass de ligger gerne mellem 3500 og 4500 eller den infinity her på siden men den revnede diskant som ikke kan høres (men dog repareres) til 3500 (kan sikkert købes for 3000)

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=137765

http://www.audioholics.com/reviews/speakers/floorstanding/in finity-kappa-600

kappaen er i mine øjen en mega fin højttaler til den pris, og der er også til udskiftning af den diskant, måske man kunne eksperimentere med en scanspeak i en ikke metal model??

Som sagt i den prisklasse pick your poison

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 December 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
I mine ører er Dali 850 en højttaler, der virkelig er blevet hyped mere end godt er. Den er ikke neutral,
bassen er ret svulmende og diskant er skinger - og så er den ret lyttetrættende. Men den kan spille højt!

100% Enig i ovenstående indtryk. Ejede selv et sæt 850, og jeg synes den lød skrækkelig. Selv med rør-forforstærker var det
ikke nok til at tæmme dens skingre diskant. Den blev udskiftet af et sæt Dali 18 MkII, som i mine ører spillede klasser over
850'eren. Meget bedre sammenhæng i lyden, ingen lyttetræthed, til gengæld kræver denne noget mere strøm end 850'eren
men kan til gengæld erhverves til 1000kr sættet med lidt held. Min absolut favorithøjttaler næstefter min nuværende Proac
Response 2.5 klon, af dem jeg har ejet. (af Dali kan nævnes 104, 400, 450, 850, 18mkII, og kun 18'eren spillede i mine ører
godt).

Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med "pick your poison". At der kun er skidt at vælge mellem eller hvad?

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Du kan også finde et par Dali 6006, en 4 ohms højtaler som spiller højt selv med en 50W forstærker, den skal dog være strømstærk. Den har dog kun 6 1/2" bas, men til gengæld 3 stk som gør at der er meget bas med god kontrol.
Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

LilleNørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hehe nu skal jeg træde varsomt, det jeg tror er galt her er manglende oplysninger som hvad skal højttalerne primært bruges til ? musik type,lydstyrke,størrelsen på rummet hvor de skal stå, evt andre ting som kunne have indflydelse på lyden.

Mange brugere af hifi udstyr har brugt flere år i jagten på netop den lyd de gerne vil ha, det har ofte medbragt stor udskiftning af alt i udstyr og mange timers lytning både i hjemmet og hos div butikker og messer, derudover flere timers læsning af tests og forums.

Til normal brug af højttalere på mellemklasse forstærkere ligger der mange forskellige muligheder og fabrikanter, nogle af de populære gennem tiden kan f.eks nævnes svenske dls r55mkII en rigtig god allround højttaler der spiller fornuftigt uden at træde nogle over tærene, i samme kategori findes danske system audio 1280mkII både dls'ern og SA'ern kan typisk købes for 3500-4500 og har haft en nypris i nærheden af 10.000.

Af det lidt nyere kan så nævnes focal 726 og 816 som også fra tid til anden dukker op i gode brugt tilbud, af helt nye kan nævnes xtz som mange rigtigt godt kan lide og der er virkelig value for money i mange af xtz højttalerne. Skal dog siges jeg ikke har hørt focal eller xtz og kan derfor ikke udtale mig om lyden af dem, blot skrive hvad jeg har læst og set rundt omkring.

Kan blot råde dig til at prøve at finde et par ordentlige radio butikker få lyttet på noget udstyr, så du om ikke andet får drømmen/referencen sporet nogenlunde ind og derefter har du lyden at gå efter og ikke mindst beskrive for os andre .

Det er utroligt svært at fortælle hvilke højttalere du skal vælge, det kan nemlig sagtens være at f.eks de martin logan jeg syntes spiller så fuglene synger lyder som en grusom scene i Alfred hitchcock's fuglene for dine øre. Derfor er det meget, ta den her den spiller godt,eehh nej denne her spiller godt, nej nej nej denne her spiller godt........ osv, osv.

Mvh. LN

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum