Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvad er bedst efter jeres mening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Se det kan jeg virkelig anbefale. Dipol bas overgås ikke. Den kan ikke give den trykpåvirkning, som kabinet HT gør, og som
elektronisk forstærket musik normalt har gavn af. Men til gengæld kan den alt det andet! Især 3D fornemmelse, mangel på
forvrængning og kabinetresonans, og evne til at skille bas og trommer er fantastisk god. Med dipol bas bliver trommerne bag
i lydbilledet, hvis der er mikset sådan. 

Men de skal altså kunne tåle at
bevæge sig en del (op til 1 cm frem og 1 cm tilbage), for at få tilstrækkeligt lydtryk ved de lave frekvenser.

Hej,

Det med at forvrængningen er lav fra dipol princippet forstår jeg ikke? Du nævner netop at, selvom der er mange af dem, skal enhederne indstille sig på lang vandring. Forestil dig eks. 2 15" der skal bevæge sig den centimeter i forhold til måske en 18" i en refleks kasse,  som vil bevæge sig måske det halve, for samme lydtryk. Da vil kasse løsningen komme ud med den laveste forvrængning (alene pga membranvandringen..). Har iøvrigt selv haft Dali Skyline2000 og her syntes jeg ikke at kunne få præcis bas...

Rigtigt nok vil der være en mere udtalt form for resonanser i kassen, hvis bølgelængden er mindre end 2*det største indvendige mål. Men flere store enheder i en dipol vil også skabe et udfasningsproblem afhængig af den højeste frekvens på basserne vs. deres indbyrdes afstand.

Men bortset for det lyder det spændende med mere areal . Hvor højt køre du dine 12" & 15"?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2009 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

hej

for mig selv.. så har jeg ikke hørt noget som bare kommer i nærheden af den åbenhed som dipol har .. jeg kunne godt tænke mig at høre den jamo har lavet en dag  det har desværre ikke været muligt.

mit system kommer til at bestå af pr side   2x15 zomax ( håber jeg finder nogen som er bedre) 2x cerwin vega ER124( tror de er fra 1976) scanspeak 12m samt r2904 eller vifa xt 25 ved det ikke hvilke diskant jeg vælger   men tror jeg kommer til at bruge begge sæt .. da den ene skal spille bagud   da diskanten ikke er åben på bagsiden .. ellers kommer det jo til at mangle et område

jeg har lyttet en del til r2904 den spiller super godt er meget åben .. ved ikke om den er for åben til forhold de andre enheder.. og den ar en smule tildens til s lyd.. men det er muligt det er mit filter

ulrikmm

det med at enheder flytter sig meget .. det er også derfor jeg vil have mange flere enheder .. mit mål er at de max flytter sig 1 til 2 mm ved et lydtryk på 100 db på 3,5 meter afstand  i et rum på 50 m2.. men ved ikke hvor mange enheder der skal til. men jeg vil ikke have en systen hvor jeg er tæt ved at presse det til max... for det kan umuligt kommer til at give lyden det fulde overskud

heldigvis har jeg lige købt hus  og anlæget kommer til at stå i en ude bygning som er blevet lavet om til en lejlighed, så jeg kommer ikke til at skændes med fruen om hvor store de er .. for det er mit område .. hun kan bare holde sig væk.. så jeg kan bare bygge løs  DEJLIGT

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes