Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ændring af Bias på NAD S200? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2009 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Jeg læste at en gut har ændret Bias på sin NAD S200 effektforstærker. Mener jeg har set et andet sted at en havde gjort det.

Han skriver at Bias ændret fra 6,5mV til 22.5mV 

Kan jeg gøre det med mit setup?

Jeg har en:

Copland CDA 289 (CD Afspiller)

Nad S100 (Forforstærker)

Nad S200 (Effektforstærker)

Dynaudio Audience 82 (Højtalere)

Hvis, ja, hvad er fordelen så ved det?

Og kan det skade forstærkeren?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

Hvis, ja, hvad er fordelen så ved det?

Her http://www.passlabs.com/pdf/articles/leaving_class_a.pdf skriver Nelson Pass lidt om klasse A <> A/B.

Mvh Jesper

Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

For det første: Har du et voltmeter? Hvis ja, kan du gå videre. Hvis du kender nogen, der har et, er der også en chance.
For det andet: Når man justerer på biasen, kan det ske, at man kommer til at skrue for meget op, og så kan hele udgangstrinnet brænde af. "Just a warning". Så det er ikke for ukyndige udeni elektronik.

Fordelen er, at du får et større område, hvor forstærkeren kører i klasse A. Dvs, at du slipper mere/hurtigere for "cross-over"-forvrængning end med en lavere værdi. Forstærkeren vil dog udgive mere varme pga. den øgede strøm.

Kølepladerne må aldrig blive varmere end, at du kan lægge din flade hånd på den, uden at føles for varm.

Så hvis du skal forsøge dig, så skru op i små nøk - og føl efter på kølepladen. Der tager lidt tid for forstærkeren at genfinde sit naturlige niveau, så det er absolut ingen god ide "bare" at skrue op.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Sbrinch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hej , har prøvet det modsatte , at skrue ned for bias på nad 2600a ( 2x150 w ) så kunne man hører crossover helt klart, så jo der er fordele ved det, har gjordt det ved noget stykker og det giver en beder lyd , men pas på temp. ikke bliver for høj , test ved 0 vol. og derefter ved lytte vol. , lige en ting til, det er vigtig og juster ved 20-22c , luk vinduer i det rum så temp er konstant da eletroniken temp. følsom :-)
Til top Vis Sbrinch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sbrinch

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen, har lige fået læst læst linket Jesper_K sendte. Og Boholm og Sbrinch indlæg.

Som jeg kan læse i skriver, og der står i linket jeg fik. Kan jeg forstå, at forstærkeren, bliver mere varm, og den kører med en slags ''større tomgangsstrøm''.

Går ud fra at det er, det man kalder push pool, den køre i klasse A

Min højtalere, Dynaudio Audience 82, er svære at trække.

Link:

http://gadgets.softpedia.com/gadgets/Television-and-music/Th e-Dynaudio-Audience-82-Loudspeaker-6145.html

Som man kan se:

GENERAL INFO
Launch date 2004, 2nd half
Availability Africa, America, Asia, Australia, Europe, Oceania, Japan, Romania
Dimensions (LxWxH) 222 x 1057 x 363 mm
Mass 27,100 g
Casing Wood
Color options Rosewood, Maple, Cherry, Black Ash
AUDIO
Audio system All
Power (RMS) 300 W
OTHERS
THD Not specified
Sound pressure level (SPL) Not specified
Impedance 4 Ohms
Sensitivity 87dB
Frequency range 26-21000Hz
GENERAL INFO
Launch date 2004, 2nd half
Availability Africa, America, Asia, Australia, Europe, Oceania, Japan, Romania
Dimensions (LxWxH) 222 x 1057 x 363 mm
Mass 27,100 g
Casing Wood
Color options Rosewood, Maple, Cherry, Black Ash
AUDIO
Audio system All
Power (RMS) 300 W
OTHERS
THD Not specified
Sound pressure level (SPL) Not specified
Impedance 4 Ohms
Sensitivity 87dB
Frequency range 26-21000Hz
Er fælsomheden 82 db. (Mener det er målt ved en 1V 1 Watt) Som jeg aldrig helt har forstået.

De har en nominel impedans i 4 Ohm

(Mener jeg har fået at vide at, de dykker en del i impedans, altså ikke er særlig linieære som fx. Dynaudio Audience 42 C, der har en mere linær kurve, hvor den ikke dykker ned i fx. 2 Ohm)

For at hæve nivoet i musikken, med 3dB, skal der en fordobling af Watt til.

Vil det så sige at højtalerne spiller (86 dB ved 1 Watt)

Forstærkeren, er jeg blevet fortalt, kan smide 350 Watt ud i 4 Ohm kontinuerlig.

Vil det så sige?:

1 W = 86 dB

2 W = 89 dB

4 W = 92 dB

8 W = 95 dB

16 W = 98 dB

32 W = 91 dB

64 W = 94 dB

128 W = 97 dB

256 W = 100 dB

512 W = 103 dB

Spørgsmål 1?

Vil det så sige med min NAD S200 effektforstærker, der kan levere 350 W i 4 Ohm, kan spille groft sagt. 101 dB?

Spørgsmpl 2?

Hvis man nu hæver Biasen med 100 % fra 6,5 mV til 13mV, må den jo køre med dobbelt så mange Watt i klasse A, sådan ca? (Eller har jeg forstået det forkert?)

Spærgsmål 3?

Det vil vel sige, at jeg får halvt så mange, Watt, hvis forstærkeren, bias hæves med 100%?

Spørgsmål 4?

Altså kun 175 W, i teorien. Hvis mine beregninger med dB i forhold til Watt, vil den nu kunne spille ca. 98dB i teorien?

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Håber ikke i ser, det som dumme spørgsmål, har skam læst noget om det, hele, men, ved ikke om jeg er helt forkert på, den med det hele, håber nogle, kloge hoveder, kan fortælle mig, eller forklare, lidt mere.

Takker på forhånd

M.v.h Jack

Min hjemmebio

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

1: Det er nok ikke helt forkert bortset fra din højtalere er opgivet til 87db 1W

2. Den forstærker vil altid køre AB...en højere tomgangsstrøm vil blot medføre mere varme.

3. Din forstærkers udgangs-effekt er er den samme uanset tomgangs-strømmen .

4. Overflødig pga 3.

Den tomgangs-strøm fabrikanten angiver er det der skal til for at fjerne cros-over i udgangs-trinnet...yderligere forøgelse af denne giver blot mere varme i udgangs-trinnet. Da dine højtalere er en relativ hård belastning har forstækeren sikkert besvær nok med at holde sig afkølet når det går hårdt til.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 December 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke, at det kan være klogt at ændre biasområdet på en forstærker. Jeg har prøvet det engang - endda ikke særlig voldsomt - og forstærkeren blev for varm og brændte sig selv af .(selvsving?)

Jeg er af den faste overbevisning, at konstruktørerne af pgl. forstærker har sat bias-punktet, hvor de har, fordi de nok mente, at det var det bedste sted til dén forstærker - de er jo lønnede  - formentlig uddannede ingeniører - og ikke hjemmefuskere, som har læst noget på nettet.

Det eneste du med sikkerhed kan opnå er en varmere kørende forstærker, som koster mere i strøm at have kørende - samt en hurtigere ældning af komponenter, samt en måske mere ustabil forstærker. Hvis din forstærker kører tilfredstillende, så ville jeg holde mig til, at kompoonenter, som kører stabilt, skal man ikke pille ved - det bliver aldrig det samme igen -

Hvad ønsker du at opnå?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ha ha...vi er vist enige

mvh

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

fredmarentz og tube_mania

Jeg læste, i et indlæg herinde, nu kan jeg selvfølge ikke huske, hvem det, var. Havde ændret biasen. Jeg må indrømme, jeg er gået fra ideen, med at ændre biasen. Som i selv skriver, bliver forstærkeren, varmere, og når, der er smæk på, har i helt ret i den bliver varm. Har selv haft tanken, med kondensatorerne (Ladelytterne) ville blive tøre, og andre komponenter.

Han skrev, at musikken ændrede sig, hvordan kan jeg ikke huske, andet end at, en af de væsentligere, forbedringer, var bassen.

Nu hvor jeg tænker over, det, kan man slukke forstærkeren, på en knap, den kan ikke gå i standby. Hvis man lader den køre i et stykke, tid, bliver den lidt lun, ikke voldsomt. Kunne egentlig være spændende, at vide om, han slukker forstærkeren, på knappen, hvor forstærkeren, slukker, helt, måske, er forklaringen, der, at forstærkeren, simpelthen, er kold og den egentlige lydforbedring, han har kunnet høre, er måske, grundet i, at forstærkeren, bliver hurtigere, lun og derved, spiller mere roligt og med en fyldigere bas, og ladelytterne, måske bliver hurtigere ladet op og varme.

Måske kunne forklaringen ligge deri.

Min egentlige ide, var, at jeg troede, den ville spille bedre, og have flere klasse A watt, men som tube_mania skriver, så kan den kun køre klasse AB.

Havde også forstået, det som, at hvis man ændrede biasen, ville man få færre watt og ved at ændre biasen, presse nogle flere klasse A watt ud, som jeg havde forstået, at man kunne, få ved at ændre biasen, fx. 100 %. Ved fx. at ændre biasen med højre mV. Derved at få flere Ampere og flere klasse A watt.

Tror ikke jeg helt forstår, principperne, med klasse A Watt, ved at en ren klasse A forstærker bruger, konstant, samme antal Watt fra stikkontakten, altså, tomgangsstrømmen, er konstant og meget høj. Som jeg har forstået det bruger den, samme mængde Watt, uanset hvilket nivou man spiller.

Læste i artiklen, at, jo højere Ampere, ved biasen, eller hvordan det nu skal forståes, jo flere klasse A watt, kan den spytte ud.

Så troede ved at ændre mV ved biasen, ville man simpelt få, flere klasse A watt.

Så simpent er det åbenbart ikke, der er åbenbart, mange andre, faktorer

Tube_mania Du skriver at, forstærkeren, vil have samme udgangseffekt, uanset tomgangsstrømmen.

Der er egentlig et spørgsmål mere?

Nu er man lidt nysgerrig, hvad sker, der egentlig reelt, ved at ændre mV ved biasen? Sådan kort fortalt? (Ved at man øger tomgangsstrømmen, og så egentligt ikke mere)

Så simpelt er det åbenbart ikke, der er åbenbart, mange andre, faktorer.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det er egentlig ret simpelt...det er driftspændingen i strømforsyningen som er bestemmende for udgangs-effekten...resten skal blot 'følge med'. Tomgangs-strømmen har udelukkende til opgave at holde transistorene 'åbne' i 0 genem-gangen...jeg prøver lige om jeg kan finde noget om det. Gider ikke selv forfatte en hel roman om det.

Her er lidt; http://www.qrp.pops.net/AF-Basics.asp

mvh

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Du får flere klasse A watt, men forstærkerens maksimale watt forbliver det samme. Udgangseffekten bestemmes ikke af (kun) af biasen. Den bestemmes af strømforsyningen, som afgiver et vist antal volt til forstærkeren. Og disse volt kan man (som regel) ikke ændre på.

Biasen - tomgangsstrømmen - er den strøm, der løber direkte igennem udgangstransistorerne - intet andet. Jo mere strøm, der løber igennem dem, jo mere åbne er de. Der sker en ret markant forvrængning, når en transistor tænder og slukker. Dette undgår man, hvis man kører klasse A. Og når der tales om klasse A her, så taler vi om fuldt udsving - altså hele forstærkerens maksimale watt (effekt). Når vi i denne tråd også taler om klase A, er det fordi, at ved lave niveauer af musik - så lave, at transistorerne ikke lukker - så når transistorerne ikke at lukke, og så kører vi altså i klasse A. Men hvis vi skruer op for lyden, vil der komme et punkt, hvor transistorerne igen begynder at åbne og lukke. Og så kører vi igen i klasse B.

Og til sidst: De dér mV er et produkt af biasen; altså tomgangsstrømmen. Den bliver som regel målt med et voltmeter hen over en modstand, der sidder i direkte forbindelse til udgangstransistoren - en såkaldt emittemodstand, fordi den er i forbindelse til effekttransistorens emitter (hvor tomgangsstrømmen løber igennem).

Roman? Må jeg være fri !

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 December 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det kan siges meget enkelt optimal værdien for Sanken transer i Klasse AB1,

ligger på ca. 180mA pr. sæt transistore.

Ikke alle konskruktioner har køling nok og mere vigtigt et driver-trin som der har strømkapacitet nok til at levere varen når BIAS øges.

Hvis man ikke kan jonglere med Ohm's lov ..., så bør man holde nallerne væk fra BIAS

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Edit: Meget få konstruktioner har køling nok til at have 180mA BIAS pr. sæt udgangstranser

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Det kan siges meget enkelt optimal værdien for Sanken transer i Klasse AB1,

Hvad er baggrunden for den værdi?

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Takker, mange gange, for svarerne, nu giver det lidt mening. Er ved at være for træt i hovedet, til at læse linket, jeg fik, af Tube_mania, men det skal helt sikkert læses.

Sjovt, som når man bliver klogere på et område, så er der igen, nye spørgsmål, der dukker op i hovedet af en.

Er i egentlig selvbyggere, eller har været?

For mig, virker, det lidt til, at de personer, der har, en grundlæggende, viden, altså om hvad der sker inde, i tingene, er gamle High Fidelity, læsere. Jeg var nede på biblioteket, for lang tid siden, for at høre, om de havde selvbyg, bøger, og der dukke navnet High Fidelity op. Tingene er blevet mere avancerede siden, så måske man, skulle, låne nogle gamle blade, måske, derved, man kunne få en bedre forståelse, og så er det jo på Dansk. Hvem ved, måske bliver, man selv en dag, selvbygger hehe

M.v.h Jack

Min hjemmebio

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
ML_CLS skrev:
Det kan siges meget enkelt optimal værdien for Sanken transer i Klasse AB1,

Hvad er baggrunden for den værdi?

Det er der hvor Sanken ring-emitter transistore har deres største termiske stabilitet

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jack D

Hvis du virkelig vil vide noget om emnet skrevet på en ikke for flad og samtidigt forståelig måde ?

Så skal du finde artiklen om HF's "Servo 100" & mere vigtigt "Kaskodekoblet" effektforstærker ...,

den kommer rundt om det hele

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Nu skal det lige pointeres kraftigt,

at der reelt ikke er en endegyldig værdi af optimal BIAS ...,

der er flere gode værdier ...,

en skæg ting er eks. at Nelson Pass i 70'erne,

justerede BIAS udfra hvad hans forstærkere havde af køling,

det vil sige at levetiden af udgangstransistorene ikke blev stækket af for høj BIAS

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

ML_CLS - må jeg prøve, den kan jo sikkert findes på nettet :-)

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes