Hej Rene.
Tak for lyttet og din åbne indstilling til at vi pillede og flytte spejlet etc.
Jeg håber du havde en lærerig og hyggelig dag ligesom os andre.
Jeg lovede aat tegne et "forslag" til en mulig arrangering af enheder, som måske kunne give et endnu bedre udbytte - også ifht. de "traditionelle" HiFi dyder som vi udsatte anlægget for.
(Vi glemte at spille højt - noget med real-angst for naboerne reaktion hvis det blev for muntert

)

Der var efter endt pilleri en fin sammenhæng i lyden fra top til bund. Faktisk over forventning.
Jeg savnede lidt stereo-perspektiv - men det kommer sig formodentligt af den nuværende placering af hhv. diskanter og 12"-enhederne.
På ovenstående billede har jeg kommet med et forslag der kunne give bedre diskant-gengivelse og mere stereo-perspektiv.
Herudover talte vi om en anden placering af systemet i stuen, hvilket helt sikkert også vil hjælpe gevaldigt. (På den anden led i stuen..)
Men jeg tror også, at du med de valgte diskanter vil få bedre oplevelse ved at sænke mindst 1 af dem ned i øre-højde - da de ikke har så stor spredning som normalt - de valgte Bullet-modeller.
Hvis du også - som Holger påpegede, brugte ens 12" enheder til mellem-bassen, vil du også få endnu mindre rod i den kritiske mellembas / mellemtone, som bærer det meste af stemmerne i musik. Det var faktisk også her vi vandt mest med vores fin-tuning. Der kom meget mere varme og fylde i stemmerne efter niveauet blev skruet op, samt tweaket let med delefrekvensen.
Herudover vil det sikkert være en fordel, hvis du deler diskanterne højere oppe pt. spiller de meget dybt, og bærer en del stemmeinformation også.
Og måske sænke bundens overligger, så 18"erne ikke spiller op til de nuværende (?) ca.270Hz. På den måde vil de blive endnu mere faste.
Men det bliver nok også noget andet, når du får lavet dine refleks-rør til bundkasserne igen - vores lyt var som du selv sagde potentielt handicappet af de pt. manglende / ødelagte refleksrør til 18"´erne.
På den ovenfor beskrevne / viste måde vil enhederne nok spille mere i deres optimale frekvensområde, og der vil være mindre overlap imellem enhedernes frekvensområder.
Jeg tror du vil opleve en endnu mere stram og fast ramme omkring dit lydbillede.
Pt. fungerer der godt, og kan kalde sig HiFi - men der er et stykke vej op til "high-end".
Dog vil jeg tro, at du ved nogle af ovennævnte muligheder vil kunne få endnu mere ud af det fine grej du har til rådighed. Vores lille session rykkede ihvertfald anlægget en par klasser op - og jeg formoder der er endnu mere potentiale med de her nævnte muligheder.
Pt. spiller det jo super fantastisk til dit eget musik-univers. At vi så endda fik det tweaket til at spille mere fint med test-musikken som bl.a Holger havde med, var jo utroligt dejligt.
Jeg har store forventninger til et fremtidigt besøg - hvor nogle af ovennævnte røver-løsninger måske er implementeret.
Herudover vil jeg sige, at jeg var overvæøldet over den forskel der var å lyden før og efter vi fil tilpasset mellemtonen til diskanten, og fik høvet bunden lidt.
Nu udnytter du virkeligt at du har både 12" og 8" i dit system.
Men igen - det er jo naturligt, at du har indstillet det til at yde optimalt til dit gængse musik.
At det så - ved simple ændringer, kunne komme til at lyde af "mere" - er jo fantastisk.
Jeg håber forresten også, at du gør dig selv den tjeneste at følge op på noget af det musik vi hørte, hvor du pludseligt så helt nye musiske muligheder i dit anlæg.
Du blev rykket fra en relativt smal musik-oplevelse over i forskelligartede musiske retnigner, som alle sammen gav glæde når det blev formidlet gennem dit setup. Tillykke - det er jo den bedste gave man kan få - en udvidet musisk horisont.
Jeg havde - bl.a. flg. musik med.
Metallica - koncerten med Symfoniorkestret. (Symfonisk rock er jo bare fedt.. så hvad med symfonisk metal

)
Pink Floyd - opsamlings-cd. (Fed musik og synthezzer blandet med blæsere og alt muligt..)
Eagles´nyeste "long road out of eden"(Super velproduceret og ambiente lyde).
Michael Jackson - Thriller. (Billy Jeans trommer i starten skal være faste..)
Lee Ritenour - Rio (Rio Funk - fed funk-bas og timing)
Med mange venlige hilsner - og tak for Pågen

Offcourse