Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Branchen Bløder kraftigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 17
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hifi branchen bløder kraftigt. Katestrofale regnskaber dukker op for både butikker, importører og producenter. Danmarks største butik, nu kædeejet er kommet ud med et gigantunderskud og fremtidig overlevelse kan kun ske via en velvillig bank og evt nye investorer.Mange andre butikker i denne store kæde er i betalingsstandsning eller på vej. En anden Hifi butik med 3 forretninger har også givet grimt underskud. En importør gennem 30 år har kastet håndklædet efter 5 år med minus på egenkapitalen, dog har andenmanden overtaget med adresse hjemmefra.Producenter som det vestjyskbaserede firma som  nævnt i anden rubrik her som både producerer og har internet butik har i forrige regnskab haft et meget slemt år i begge firmaer og 09 regnskabet står for døren til offentliggørelse. Importør Toneelektronik kan navn nævnes da det er gået konkurs og producent Thule ligeledes og mange mange flere. Alt dette skyldes 2 ting, den slemme finanskrise har straffet alt luksusbetonet handel og den 2 store syndere er jer læsere/købere da i gerne vil benytte butikkernes mangeårige opsamlede viden-erfaring og i vil gerne komme fysisk i butikkerne og lytte til butikkernes dyrt indkøbte varelager og nogen gange også gerne låne med hjem bare for at aflevere igen og gå på nettet i ind eller udland for at spare få kr eller kontakte en anden butik som ikke har varen fysisk, men kan skaffe den og derfor ofte billigere(har jo ikke varelager) På denne måde drives butikkerne ud i den situation der er opstået.Selvfølgelig kan en ikke fysisk butik sælge vare billigere. Butikkerne skal betale stort varelager, betale husleje, lys og varme, revisor og markedsføring og helst også lidt til løn. Alt dette skal varen betale, men det vil i ikke længere og så mister man fagviden, fysiske butikker så man ikke længere kan lytte, låne eller få gode råd. Så til sidst kan i kun trykke på enter knappen og derfor forsvinder Hifi stille og roligt, alt det sjove er væk.De enste steder det ende rmed man kan handle er private som har job og driver Hifi på amatørbasis, de skal jo ikke leve af det.  Det er nøjagtigt det der er sket i mange små landsby samfund hvor beboerne lige skal købe billigt ind i Bilka og så mister den lokale brugs omsætning og kan ikke eksistere og landsbysamfundet straffes hårdt, man kan ikke lige gå hen og købe når man mangler og måske flytter folk væk og skolen lukker osv. Alle vil have i pose og sæk, men ingen vil betale, ret tankevækkende ikke.

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Wall of text! rainman critter!

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Uha-uha. Det var igen et godt emne - som har været oppe en del før

Ja. Sådan er det. Ingen kan stoppe udviklingen.

Det positive er, at det kun kan komme forbrugeren til gode. De forhandlere som er tilbage efter "blodbadet", skal jo levere varen

Jeg tror at det der med at prøve varen i butikken, og så senere hen købe den på nettet, er lidt overdrevet. Det er ikke det som vælter læsset.

Surt for dem som ikke klarer den.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv været i hifi branchen, og de kunder der udnytter man har varen, og køber på nettet i Tyskland findes. Men, ikke i overvældende grad.

Der er enhver branches evne til at omstille sig, der giver dens styrker. Hvis det du beskriver er korrekt, har branchen ikke været god nok til at omstille sig. At en butik kan sælge en vare som de ikke lagerfører, bør ikke være billigere. Det er altid dyrere at købe et styk, og fragten kommer jo også oveni. Naturligvis kan det være vare fra samme distrubutør, man ellers bruger, men sammenligningen holder ikke helt.

Netbutikken skal have 14 dages returret, og dette har også en omkostning, som den fysiske butik ikke har.

Det varelager en fysisk butik skal have, behøves jo kun være udstillingsmodellen. I princippet kan en fysisk butik have næsten samme betingelser som netbutikken, dog med den kæmpefordel at kunden kan prøvelytte i butikken. Denne fordel burde resultere i større salg, og dermed bedre rabatmuligheder ved indkøb.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil gøre hifi til noget værdifuldt, må der sættes ind overfor de overkomprimerede udgivelser, der designes til radio og MP3.
Klarer man ikke dette, bliver fremtidens musiksystemer baseret på downloads i lav kvalitet.

Personligt har alle mine sidste elektronik-investeringer enten haft relation til hjemmebio eller gadgets.

Hifiklubben har fået 12k af mine penge i år.

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Det kommer absolut ikke forbrugerne tilgode at man mister  mange butikker fysisk. Så kan man ikke få fagviden, ikke se og lytte samt låne. Og jo omfanget af ovenstående er kraftigt stigende og man kan ikke altid bare omstille sig. Folk siger butikkerne tjener for meget, det er ikke tilfældet og som omtalt skal alle udgifter jo dækkes. Kun ved at starte hjemmefra ved siden af et job kan udgifter reduceres. Og jo mange importører er ligeglad med om du har varelager og så sælger de til enhver og ofte til samme indkøbspris og det gør at ham der normalt ikke sælger en given vare kan skaffe den og ham der havde lager eller display og har brugt tiden og øset af erfaringer står tilbage med en lang næse, er det rimeligt og som nævnt forsvinder fagviden er det virkelig det kunder ønsker og pludselig store afstande til en der handler med Hifi istedet for at kunne handle lokalt og hvor man altid hurtigt kan henvende sig ved problemer eller rep/service.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

@ rainman

Der er ikke brug for noget som helst fagviden omkring MP3, som ikke kan findes på nettet, på mindre end et minut.
Lykkes det ikke at hæve den tekniske kvalitet på udgivelserne, kan du glemme alt det andet du snakker om.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Nu er mit indlæg hovedsagligt baseret på Hifi udstyrs butikker hvor fagviden er særdeles relevant og ikke så meget lowfi. 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

rainman: Du bekræfter mig blot I at branchen trænger til lidt oprydning (sorry). Du holder fast i at den "gamle" butik er bedst for kunderne. Hvem siger det? Fagviden kan du idag få på mange måder. Der findes fremragende eksempler, hvor enten producenten eller netbutik egen brugerfora agerer fagviden. Skal denne nødvendigvis komme fra en ekspedient, som man kan se i butikken?

Fremtiden kunne sagtens byde ind med, at man søger fagviden først og herefter køber. Jeg skal til at købe klasse D moduler fra Hong Kong, og her kan jeg kun søge info fra nettet og producenten. Branchen må erkende, at de alternative handlemetoder, kan være lige så gode eller bedre, end de metoder man bruger idag. Hvis ikke man vil deltage i dette dynamiske spil, eksistere man kun sålæge alt er som det plejer at være. I alle brancher er det sådan, at når der komme bevægelse i markedet, er det de omstillingsparate der vinder. 

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Det samme sker i tyskland nu, den ene butik efter den anden lukker.

Men dette gælder ikke kun indenfor hifi, mange virksomheder skal også stille sig om, det skal de ansatte også der er kun en vej for dem, ned i løn, man kan jo sige dem der ikke kan omstille sig må  stå uden job, det er jo kun sundt for alle.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:
Nu er mit indlæg hovedsagligt baseret på Hifi udstyrs butikker hvor fagviden er særdeles relevant og ikke så meget lowfi. 

Hvilke kunder er det du tænker på her?
De moderne kunder køber jo iPods og diverse andre gadgets?

Branchen må sande at kundegruppen er formindsket kraftigt, til noget, der er ved at blive en niche.
Hifi er ikke længere stort, som det var før MP3 og spillebokse overtog markedet.

Hifi bliver noget som ingen gider tage op af containeren på genbrugspladsen, hvis ikke der gøres noget drastisk med kildematerialet.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Det var så dagens sure opstød fra et branchemedlem

Personligt giver jeg ikke en FIS for sådanne beskyldninger. Det er forbrugernes skyld, Nej det kan ALDRIG blive forbrugerens skyld at en butik lukker pga dårlig omsætning. Det er ejeren 100% selvforskyldt i.

Kan man ikke følge med udviklingen, efterspørgelsen eller bare er for dårlig til at gøre opmærksom på sig selv og butikken. Ja, så skal man nok forvente at man bliver nød til at lukke efter noget tid.

Jeg kender flere hifi forhandlere (både butik og internet baseret) som både låner ud, men som også sælger og nok også skal overleve denne "krise".

Så MR. Hifi4You vist du selv føler at det er trænge tider, så kunne det være at du skulle bruge julen til at lave en revidering af dig og din butik, for at finde ud af hvor det er du fejler og hvor du skal sætte ind i det nye år

En rigtig god samligning er det amerikanske tv program med kokken Gordon Ramsey. Hvor han reder krise ramte restauranter og i de fleste tilfælde faktisk får dem vendt fra et kæmpe under skud til et stort overskud på under et år. Det vil sige at kunderne var tilstæde i byen, men at restauranten ikke leverede det som kunderne vil have. Ergo går det dårligt. Det samme kan man sige om sin HiFi butik, går det dårligt er det nok pga ens egne evner til at drive forretning

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Synes sgu det er en gang tuderi du kommer med.. Man må tilpasse sig markedet, og hvis man ikke kan det, så dør man, sådan er markedsøkonomi, de stærke overlever de svage dør, meget lig i naturen.. Og så dukker der nogen andre op.
Sådan en finanskrise som den vi har nu, skærer så fedtet fra, og så ryger der nogen butikker, der ikke kan klare det, og sådan er det. Det er menneskeligt hårdt, men på lang sigt er det, det bedste.
Mht. at alle køber på nettet så er det noget vås, mener også du har skrevet om det før, hvor det blev debateret, og der er helt sikkert nogen der gør sådan, men det er sgu et mindretal. Jeg er selv af den unge generation, og jeg benytter nettet til ekstremt mange indkøb, alligevel er alt mit hifi købt i fysiske butikker, pga. oplevelsen, den gode service etc.
Dog kan jeg også nævne mange hifi-butikker hvor jeg ikke ville ligge en rød reje pga dårlig betjening, og for min skyld kan de sgu lige så godt dreje nøglen om, for hvis jeg ikke engang kan få den ekstra service ved at gå ind til dem, men kun skal betale mere, så kan de sgu rende mig et vist sted..

Så op på hesten, start en ny og konkurrencedygtig butik, og så videre i livet..

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Krell kan godt finde ud af at tilpasse sig.

De andre mærker, der ikke har en docking station til iPod, vil mærke deres revisor puste dem i nakken.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror man skal gøre ligesom AV-Connection, have et bredt baseprodukt (billige kabler) som skaber den grundlæggende omsætningelsesgrundlag og så kan man have High-end grej til at give 'bonus-omsætning' jeg tror ikke at man kan leve alene af at sælge high end.... Så måske skal branchen 'bare' igennem en lille evolution, og det er jo normalt meget sundt!

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

De andre mærker, der ikke har en docking station til iPod, vil mærke deres revisor puste dem i nakken.

Jeg kan godt lide navnet på den. Det viser ligesom lidt om hvor Krell selv mener at den bør stå.

Krell Kid til børneværelset

jesper ø j
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 December 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Nej har du ikke fulgt med, de har så store problemer at de er tæt på at lukke sammen med en masse andre hifi virksomheder.

Til top Vis jesper ø j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper ø j

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil have en god gammeldags fysisk butik, må man vurdere markedet for dette. Der er helt sikkert kunder til denne type forretning, og kan man ikke overleve på disse kunder, er det fordi konkurrencen fra lignende butikker er for hård.

Hvis man gerne vil nå de kunder der for 15 år siden, altid købte i butik, så må man sadle om. Dette segment har ændret indkøbsmønster, og det tror jeg ikke butikkerne kan bryde. Nej, de må sadle om.

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige for god ordens skyld meddele jeg ikke er branchemedlem, men stadig på fora står som sådan. Jeg valgte frivilligt at lukke, min butik i gennem 15 år gik, ikke grundet økonomi, jeg var faktisk en af de eneste butikker i landet der var 100% gældsfri og lukkede med plus på kontoen. Jeg ville ikke længere stå model til at blive groft udnyttet og stå tilbage og til grin efter at have rådgivet kunder som gerne ville lytte og låne for så at handle andetsted. Det ligger langt fra mine moralbegreber om anstændig opførsel og handel. Så jeg takkede pænt af efter 15 år mens de gode minder og  gode kunder var i erindring. Udviklingen og udnyttelsen af butikken blev grovere og grovere og det ville jeg ikke stå model til.  Og ja den seriøse Hifi er desvære i nedgang og tilbage er få niche kunder som ikke er nok til opretholdelse af seriøse butikker og de tilbageværende kunne lige så godt sælge lehetøj som noget andet for deres fagviden er ikke eksisterende.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 December 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

jesper ø j skrev:

Spencer skrev:

Nej har du ikke fulgt med, de har så store problemer at de er tæt på at lukke sammen med en masse andre hifi virksomheder.

Man kan sagtens have de rigtige ideer, men ikke være hurtige nok på aftrækkeren.
Det er ikke nok med gode ideer alene.

Man har før set hifiproducenter med gode produkter, klare den økonomiske del dårligt.
Audio Alchemy havde f.eks. nogle økonomiproblemer, selvom deres produkter solgte i høje antal.
Synd at Lars Larsen handler med sengetøj primært, og ikke har kastet sig over elektronik.
Men måske er han bare en dygtig forretningsmand (fornuftig).

Side af 17 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes