| Forfatter |
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke kun nethandel der rammer butikkerne. Er selv udlært i en radioforretning omkring 1985 og der var kunderne glade hvis de fik en LP plade med i handlen og lidt ledning. Så var jeg væk i nogle år fra branchen og kom tilbage igen omkring 1989 og der var der sket en ret drastisk drejning, der ville kunderne have rabat og ind imellem løb de fra butik til butik for at se om de kunne få en bedre pris et andet sted. Det er vel også det samme som stadig sker, ser folk en DVD afspiller i Expert til kr. 2.900, men den kan købes i Elgiganten for kr. 2100 tjaee hvor mon folk flest, så vælger at købe varen.
Selvfølgelig er det øv at en butik skal lukke, det koster samfundet penge når der er folk uden job. Det samme sker på en anden måde indenfor industri, firmaer lukker fordi deres kunder kan få tingene produceret i Østen, så det er vel den gamle sang om at vi skal huske at købe dansk.
For min del betaler jeg så rigeligt i skat og det der er tilbage til mig selv vil jeg da have så meget for som overhovedet muligt Dog kune jeg ikke finde på at spilde en butikssælgers tid og så bagefter gå hjem og handle varen over nettet. Det er enten i butikken, eller på nettet. Hifi har jeg dog aldrig købt på nettet.
God jul __________________ Peter Sikjær
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
Hifi branchen bløder kraftigt. Katestrofale regnskaber dukker op for både butikker, importører og producenter. Danmarks største butik, nu kædeejet er kommet ud med et gigantunderskud og fremtidig overlevelse kan kun ske via en velvillig bank og evt nye investorer.Mange andre butikker i denne store kæde er i betalingsstandsning eller på vej. En anden Hifi butik med 3 forretninger har også givet grimt underskud. En importør gennem 30 år har kastet håndklædet efter 5 år med minus på egenkapitalen, dog har andenmanden overtaget med adresse hjemmefra.Producenter som det vestjyskbaserede firma som nævnt i anden rubrik her som både producerer og har internet butik har i forrige regnskab haft et meget slemt år i begge firmaer og 09 regnskabet står for døren til offentliggørelse. Importør Toneelektronik kan navn nævnes da det er gået konkurs og producent Thule ligeledes og mange mange flere. Alt dette skyldes 2 ting, den slemme finanskrise har straffet alt luksusbetonet handel og den 2 store syndere er jer læsere/købere da i gerne vil benytte butikkernes mangeårige opsamlede viden-erfaring og i vil gerne komme fysisk i butikkerne og lytte til butikkernes dyrt indkøbte varelager og nogen gange også gerne låne med hjem bare for at aflevere igen og gå på nettet i ind eller udland for at spare få kr eller kontakte en anden butik som ikke har varen fysisk, men kan skaffe den og derfor ofte billigere(har jo ikke varelager) På denne måde drives butikkerne ud i den situation der er opstået.Selvfølgelig kan en ikke fysisk butik sælge vare billigere. Butikkerne skal betale stort varelager, betale husleje, lys og varme, revisor og markedsføring og helst også lidt til løn. Alt dette skal varen betale, men det vil i ikke længere og så mister man fagviden, fysiske butikker så man ikke længere kan lytte, låne eller få gode råd. Så til sidst kan i kun trykke på enter knappen og derfor forsvinder Hifi stille og roligt, alt det sjove er væk.De enste steder det ende rmed man kan handle er private som har job og driver Hifi på amatørbasis, de skal jo ikke leve af det. Det er nøjagtigt det der er sket i mange små landsby samfund hvor beboerne lige skal købe billigt ind i Bilka og så mister den lokale brugs omsætning og kan ikke eksistere og landsbysamfundet straffes hårdt, man kan ikke lige gå hen og købe når man mangler og måske flytter folk væk og skolen lukker osv. Alle vil have i pose og sæk, men ingen vil betale, ret tankevækkende ikke. |
|
|
Lidt surt for dig du måtte dreje nøglen om, men så er det jo tid til revision - også på indersiden  Og så op på hesten igen soldat  __________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| de tilbageværende kunne lige så godt sælge lehetøj som noget andet for deres fagviden er ikke eksisterende. |
|
|
det var da ellers noget af en beskyldning at trække ned over en hel branche  __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klynk klynk klynk . Jeg kender flere butikker der klarer sig mægtigt fint, trods krise osv. Der er kunder til halv og heldyrt hifi. Det er bare et spørgsmål om at have et ordentligt koncept (ikke at jeg ved noget om det, men det lykkes altså for nogle). Selvfølgelig findes der nogle kunder der lytter i butikkerne, og køber andetssteds, men de har altså været der lige så længe der har været parallelimportørere og internet. Det er altså ikke dem der slår butikkerne ihjel. Som sagt tidligere, så skal der bare noget omstilling til. Men det kan selvfølgelig være svært at indrømme at man ikke kan finde det rette koncept.
Sælgers erfaring og gode råd er der ikke mange der interesserer sig for mere. Det handler om ordentlige priser og ordentlig service. Så enkelt er det vist 
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en krise...end ikke en space-knap kan der blive råd til?
Som kunde synes jeg det er en udvikling, der både har fordele og ulemper.
Ulemperne er naturligvis, at mulighederne for at høre og se produkter forud for
køb bliver ringere, samt at man ikke kan få faglig betjening rundt om hjørnet
Fordelene er:
- generelt lavere priser (langt større konkurrence idag)
- ofte bedre returret pga fjernkøb
- langt større udvalg af mærker og produkter
- mulighed for fagrådgivning andre steder (fx via fora som dette, hvilket naturligvis
ikke altid er lige kompetent, men omvendt er den vejledning man får, ikke salgsorienteret
- man slipper for hifisælgere, som dedikerer deres liv til at svine andre mærker og deres
købere til, mao. behøver man idag ikke sværge troskab til en bestemt butik, som det tidligere
kunne føles som om
- i dag er der langt større udbud og langt bedre adgang til produkttests på nettet
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Jeg vil lige for god ordens skyld meddele jeg ikke er branchemedlem, men stadig på fora står som sådan. Jeg valgte frivilligt at lukke, min butik i gennem 15 år gik, ikke grundet økonomi, jeg var faktisk en af de eneste butikker i landet der var 100% gældsfri og lukkede med plus på kontoen. Jeg ville ikke længere stå model til at blive groft udnyttet og stå tilbage og til grin efter at have rådgivet kunder som gerne ville lytte og låne for så at handle andetsted. Det ligger langt fra mine moralbegreber om anstændig opførsel og handel. Så jeg takkede pænt af efter 15 år mens de gode minder og gode kunder var i erindring. Udviklingen og udnyttelsen af butikken blev grovere og grovere og det ville jeg ikke stå model til. Og ja den seriøse Hifi er desvære i nedgang og tilbage er få niche kunder som ikke er nok til opretholdelse af seriøse butikker og de tilbageværende kunne lige så godt sælge lehetøj som noget andet for deres fagviden er ikke eksisterende. |
|
|
Som der er blevet sagt i en dansk reklame..... TUDE FJÆS 
Jeg forstår faktisk ikke helt hvad det er du vil med dine indlæg. For som jeg læser det så er det sku ikke andet end selvmelidenhed og ynk.
Jamen at du ikke gider at sælge hifi mere er jo helt dit eget valg. Men drop det der at kunderne udnytter butikkerne og at det er blevet useriøst. At du føler dig til grin er vel 100% din egen sag og der behøver du ikke at trække andre butikker med ned på det nivu  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
Jeg ville ikke længere stå model til at blive groft udnyttet og stå tilbage og til grin efter at have rådgivet kunder som gerne ville lytte og låne for så at handle andetsted. Det ligger langt fra mine moralbegreber om anstændig opførsel og handel.
|
|
|
Derom kan vi godt være enige. Jeg tror dog ikke at dette problem udgør størstedelen af de problemer butiks branchen måtte befinde sig i. Det er simpelthen bare blevet for dyrt at have en butik i det hele taget (og den som skal betale, er jo forbrugeren, og det er her kæden hopper af for en del, for krisen påvirker jo netop også forbrugeren, som så sparer hvor spares kan). Men det er ikke lettere bare fordi man ikke driver forretning med butikslokale. Internet forhandlerne er i endnu større grad påvirket p.g.a. de 14 dages returret, som flere er begyndt at bruge, istedet for at låne fra butikkerne. Man må nok erkende: Nye tider, Baktus. Nye tider.... Og ja, det går ud over dem der gerne vil besøge en kompetent forretning af og til. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bare gjort opmærksom på at finanskrise og kunders måde at handle på er skyld i at så mange lukker eller går rigtig skidt og det synes jeg er en trist udvikling og at blive udnyttet er der vel ingen der finder iorden.Synes Pierre det er iorden at låne vare med hjem og aflevere dem igen for så at købe dem i USA eller andet sted?? Priser er altså ikke alt. Ville i som kunder købe et sæt store kostbare højttalere på nettet i feks USA uden at have hørt dem?? og hvad så når de kommer til landet og feks er deffekte ved ankomst, hvad så?? Der er konsekvenser ved sådanne handler som ikke er eksisterende ved lokal kontakt til din Hifi butik.
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
At man ikke først skal gå i en butik og udnytte deres service, for derefter at bestille på nettet for at spare penge, det er jeg enig i. Men ca. der stopper det også.
Alle markeder er i konstant udvikling, og forstår man ikke at følge dem, ja så må man finde på noget andet at lave - uanset om man er købmand eller hi-fi forhandler. Jeg forstår f.eks. ikke at mange af "jer" der har så tralt med, at konkurrencen er for hård fra internetforretningerne, ikke forlængst selv er hoppet på vognen? Siden midt-90'erne har alle jo vidst at det var fremtiden, og mange har lavet en stor del penge på det. Hvad med at gribe chancerne og følge samfundets udvikling, istedet for at sidde og græde salte tårer over at "alting ikke bare kan være som i gamle dage"?
Siden vi i 60'erne fik supermarkeder i Danmark, er udviklingen kun gået én vej. De små nicheforretninger dør, hvis ikke de kan tilbyde noget virkelig specielt hvad viden og produkt angår. De store bliver større, og øger konstant udbud og kvalitet, samt gør varen billigere for forbrugeren.
Hvis ikke man har kunne aflæse tendesen og forudset hvad der skulle gøres, for at sikre sin virksomhed i fremtiden... Ja så skulle man nok aldrig være blevet selvstændig!
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Synes Pierre det er iorden at låne vare med hjem og aflevere dem igen for så at købe dem i USA eller andet sted?? Priser er altså ikke alt. Ville i som kunder købe et sæt store kostbare højttalere på nettet i feks USA uden at have hørt dem?? og hvad så når de kommer til landet og feks er deffekte ved ankomst, hvad så?? Der er konsekvenser ved sådanne handler som ikke er eksisterende ved lokal kontakt til din Hifi butik. |
|
|
Nu er der vist ikke meget tvivl om hvem der er min HiFi-Pusher, når man ser hvad jeg har af udstyr. Og lige nøjagtig der har du en butik som har forstået hvad der skal til.
Han har gode produkter, yder en yderst fornem service og så har han nogle priser der kan forståes og er ALTID hjælpsom vist der skulle være et problem eller ligende. Og mit indtryk er at han har da ikke de store problemer Så det kunne være at du skulle havde kigget nogle andre butikker over skulderen inden du nu gav ALLE butikker og forbrugere din kedelige dom  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9408
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Jeg har bare gjort opmærksom på at finanskrise og kunders måde at handle på er skyld i at så mange lukker eller går rigtig skidt og det synes jeg er en trist udvikling og at blive udnyttet er der vel ingen der finder iorden.Synes Pierre det er iorden at låne vare med hjem og aflevere dem igen for så at købe dem i USA eller andet sted?? Priser er altså ikke alt. Ville i som kunder købe et sæt store kostbare højttalere på nettet i feks USA uden at have hørt dem?? og hvad så når de kommer til landet og feks er deffekte ved ankomst, hvad så?? Der er konsekvenser ved sådanne handler som ikke er eksisterende ved lokal kontakt til din Hifi butik. |
|
|
finanskrisen er ok, men det er ikke kundernes skyld. Uanset hvordan du argumenterer kan det ikke være kundernes skyld.
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainman skrev:
Jeg har bare gjort opmærksom på at finanskrise og kunders måde at handle på er skyld i at så mange lukker eller går rigtig skidt og det synes jeg er en trist udvikling og at blive udnyttet er der vel ingen der finder iorden.Synes Pierre det er iorden at låne vare med hjem og aflevere dem igen for så at købe dem i USA eller andet sted?? Priser er altså ikke alt. Ville i som kunder købe et sæt store kostbare højttalere på nettet i feks USA uden at have hørt dem?? og hvad så når de kommer til landet og feks er deffekte ved ankomst, hvad så?? Der er konsekvenser ved sådanne handler som ikke er eksisterende ved lokal kontakt til din Hifi butik.
Noget af det du skriver er netop udtryk for at du ikke er fulgt med tiden.
Ville jeg købe dyre højttalere i USA uden at have hørt dem først, helt ærligt ja( og jeg kender en del der mener det samme), idag kender mange via internettet hvad for en lyd de forskellige firmaer står for og der er nærmest test's allevegne, så det ser jeg ikke som det store problem.
Defekte ved ankomst???, så sender man dem retur og får nogle nye( samt en bunke Cardas kabler oveni købet for ulejligheden), lad være med at skyde på internetbutikkerne, jeg har fået bedre service og mere kompetent vejledning i flere af dem end i fysiske butikker.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre du besvare ikke mit spørgsmål vedr anstændigheden i at låne og så aflevere igen og købe andet sted og om du ville købe et sæt kostbare højttalere på nettet uden at have hørt dem. Det er jo netop det butikkerne er der for. Og vedr hvem du handler hos, såvidt jeg ved er der kun åbent 1 dag om ugen så hvor godt det går er jo nok til diskussion. Og prøv lige at checke brugtpriserne på alle de varer den forhandler har solgt gennem årene, de er 30-40% af nyprisen hvor andres produkter ofte er 50-60% efter 2-3 år. Det er der en grund til. Fordi han har elevator priser som også kan være meget forskellige fra kunde til kunde trods købt samme uge. Desuden mister elevator pris produkters hurtig dets renome/omdømme og det er skidt når et firma har brugt årtier på at markedføre dem som statement produkter.
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber folk gør som jeg, altså handler hvor jeg vil! Jeg har købt ting på nettet såvel som brugte ting og ting i butikker, jeg kan ikke tage mig af hvad der skulle være af problemer for div. butikker og forretnings drivende.
Der bliver flyttet arbejds pladser fra Danmark i stor stil alene pga. prisen på arbejds kraft, og hvis det er en ok undskyldning for firmaerne er der dælme også ok jeg handler hvor det er billigst basta!
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr.
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jesper ø j Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
|
Selvfølgelig er det øv at en butik skal lukke, det koster samfundet penge når der er folk uden job. Det samme sker på en anden måde indenfor industri, firmaer lukker fordi deres kunder kan få tingene produceret i Østen, så det er vel den gamle sang om at vi skal huske at købe dansk.
God jul
|
|
|
Gode ord.
Nok der størte problem vi står ovefor i hele vesten Kina har fået magten.
|
| Til top |
|
| |
rainman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rør og vinyl er dejligt og en herlig mariekiks er ikke værst, men konstruktiv diskussion er meget bedre MARTIN. Nogen læser teksten og andre ser billeder.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rainman skrev:
| Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr. |
|
|
Alene de nævnte grunde er nok til, at der skal særdeles stor besparelse til, før man kaster sig ud i egen import. Hvis man kan købe 150 kg højttaler i USA, betale fragt, told og moms, og spare mere end 10%, er det nok grunden til at nogle sætter spørgsmålstegn ved konventionelle forretningers prispolitik. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 21 December 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainman skrev:
Jeg kender ikke mange der ville tage chancen og købe kostbare hifi produkter uden at have hørt dem og når du skriver de bare sendes retur hvis deffekte, hmm måske 150 kg højttalere retur til USA, det er meget kostbart og bøvlet med shipping osv og så går der yderligere måske 1-2 måneder inde du har et nyt sæt. Alt dette undgås ved handel i butik og varene kan høres og om det er det rigtige til dig og dit øvrige udstyr.
Det at du ikke kender nogen der vil købe som sådan, er absolut ikke ensbetydende med at der ikke er flere der vil og gør det.
1-2 mdr.lev. ???, jamen så er det jo stadig hurtigere end den tid mange af de fysiske DK butikker formår at levere på, med mindre man tager deres udslidte demo.
|
| Til top |
|
| |