Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ground Sound DSP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 December 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
Peter K skrev:

Hej!

Jeg har et par af de prototyper, som var til salg hos Ground Sound en overgang. Hver "Mini Chassis", som de hed, består af en DCN23, samt tre kanaler (2 x 180 W + 1 x 80 W). Da det er en lidt ældre model er mine DCN23 med NE5532.

Jeg har kun anvendt dem samlet, så jeg kan ikke sige, hvorledes hhv. DCN23 of effekttrinene lyder hver for sig.

For mig at se lyder elektronikken glimrende. Dertil kommer, at softwaren ganske enkelt er genial. En meget attraktiv feature er muligheden for at lave ændringer "on the fly" - altså mens systemet spiller. Herved kan foretages A/B sammenligninger af forskellige delefrekvenser og filtertypologier i løbet af få sekunder, hvilket for mig at se er en kæmpe fordell

En anden smart feature er muligheden for at implementere konkrete målinger som basis for eq og filterdesign. Da jeg ikke råder over måleudstyr har jeg dog ikke benyttet mig af denne mulighed endnu.

Jeg har skrevet lidt mere om mine erfaringer i Ground Sounds eget galleri (se link). For at se den nyeste opsætning skal i 'scrolle' ned:

http://www.groundsound.com/GalleryPeterK.php

M.v.h.

Peter

Sikke nogen horn , det er godt nok sejt, kan ikke forestille mig at du har problemer med følsomheden.

Busk

Busk: Jo tak! Dynamik og følsomhed er ikke noget problem

M.v.h.

Peter

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

Jeg har kigget lidt på dit produkt og det ser jo ganske spændende ud, digitale filtre er helt klart fremtiden. Selvom passive nu
også kan bringes til et rigtig godt resultat - Jeg mener stadig at udførelsen er langt vigtigere end princippet.

Du skulle vel ikke ligge inde med et par målinger af f.eks. impulsrespons og steprespons evt. firkant signaler? fra en f.eks. 3
vejs højttaer, Som du vil vise?

Jeg så ask fra Holm lave en fremvisning af deres system og målingerne talte jo for sig selv. Til trods for at jeg synes lyden
manglede lidt kant og bassen var lidt slap, hvad så end dette skyltes - sikkert ikke deres system.

Hvad ser du som den største fordel ved digitale filtre frem for aktive filtre og passive filtre?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Impuls respons det kan jeg godt vise, men det er med rum og det hele - så ser det således ud:

Målingen er på mine egne højttalere, som kan ses i Gallery 9. De lyder rigtigt godt og frekvensgangen er da rimelig pæn, men som det ses er impulssvaret mere fra virkelighedensverden end det perfekte - vel egentligt okay.

Fordelen ved digitale filtre ligger i måden at arbejde med opsætningen af højttaleren og muligheden for at rette op på frekvensgangen med ganske avancerede filtre UDEN at det giver ekstra støj - med mere præcision i afstemning / delefrekvens, kontrol af enheder, nemhed i opsætning og at du kan se resultatet af filterfunktion INDEN du programmere filteret. De sidste to argumenter gør nok at du i virkeligheden når frem til et resultat der er værd at lytte til.

Vil man så lige prøve den seneste version af en ScanSpeak diskant som passer i hullet i kasse - skal PC'en bare tilsluttes og WUPTI.com...

Med XOverWizard II programmet kan jeg i de fleste til fælde komme i mål med en rigtigt hæderligt resultat på under et kvarter, så kan man gå og finpudse lidt hen ad vejen uden at man skal hive loddekolben frem. Personligt nyder jeg at samle højttaleren uden at skulle tænke på filtering til alt er samlet.
Dog skal det grundlæggende ved kabinettet, som altid være i orden fra starten. Man kan ikke fikse en fejl afstemt basport eller slippe af med en diffraktion, fordi man ikke har fået undersænket diskantenheden. 

Godt nytår

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Godt med lidt frække kurver

Iflg. denne: http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
"In this day and age, amplifiers and active crossovers can be built for (almost) peanuts - ok, not great amplifiers perhaps, but when used in an active system they can still outperform a megabuck top-of-the-line amp driving the same loudspeaker drivers through a passive crossover network."

Er det noget I som har prøvet kan bekræfte?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Det ligger vel lidt sådan at dem som investere en halv til hel formue i et par "High-End" højttalere med passivt filter ikke lyster så overvældende meget at gribe ind i højttaleres indre. Ville du lave en B&W 801D aktiv?
NEJ - vel, men du kunne nok strække dig til at lave den bi-wired eller endda bi-amped med de passive filtre intakte.
Det er sagen i en nøddeskal - der er en barriere, som skal brydes, men det er svært at overbevise ejeren om at han skal "opgradere" hans dyrt indkøbte højttaler for at nå nye højder - så spørger han sikkert hvorfor højttalerfabrikenten så ikke gjorde det fra starten. Det er der ganske få eksempler på dette f.eks. Dali Megaline. Det er dog nemmere at overbevise kunden om at skifte forstærkeren og så spiller "dåserne" meget bedre bagefter....
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Adam anvender aktiv drift i deres top serie. Muligvis fordi firmaet også har en fod i prof verdenen.

http://www.adam-audio.com/en/home-audio/products/olympus-sou nd-system/description

Så har jeg også set en del horneentusiater anvende digitalefiltre, da disse kan lave delay.  

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
Det ligger vel lidt sådan at dem som investere en halv til hel formue i et par "High-End" højttalere med passivt filter ikke lyster så overvældende meget at gribe ind i højttaleres indre. Ville du lave en B&W 801D aktiv?
NEJ - vel, men du kunne nok strække dig til at lave den bi-wired eller endda bi-amped med de passive filtre intakte.
Det er sagen i en nøddeskal - der er en barriere, som skal brydes, men det er svært at overbevise ejeren om at han skal "opgradere" hans dyrt indkøbte højttaler for at nå nye højder - så spørger han sikkert hvorfor højttalerfabrikenten så ikke gjorde det fra starten. Det er der ganske få eksempler på dette f.eks. Dali Megaline. Det er dog nemmere at overbevise kunden om at skifte forstærkeren og så spiller "dåserne" meget bedre bagefter....

Jeg er ikke sikker på om det var et svar til mig, men spørgsmålet var om et aktivt system med mindre dyre forstærkere udkonkurrerer et passivt system med en megadyr forstærker?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

Robert GS skrev:
Det ligger vel lidt sådan at dem som investere en halv til hel formue i et par "High-End" højttalere med
passivt filter ikke lyster så overvældende meget at gribe ind i højttaleres indre. Ville du lave en B&W 801D aktiv?NEJ - vel,
men du kunne nok strække dig til at lave den bi-wired eller endda bi-amped med de passive filtre intakte.Det er sagen i en
nøddeskal - der er en barriere, som skal brydes, men det er svært at overbevise ejeren om at han skal "opgradere" hans
dyrt indkøbte højttaler for at nå nye højder - så spørger han sikkert hvorfor højttalerfabrikenten så ikke gjorde det fra
starten. Det er der ganske få eksempler på dette f.eks. Dali Megaline. Det er dog nemmere at overbevise kunden om at
skifte forstærkeren og så spiller "dåserne" meget bedre bagefter....
Jeg er ikke sikker på om det var et svar til mig, men spørgsmålet var om et aktivt system med mindre dyre
forstærkere udkonkurrerer et passivt system med en megadyr forstærker?

Min praktiske erfaring siger mig, at det gør det ikke. Selvom det uden tvivl er bedre at køre med aktive / digitale filtre. Er de
bedste systemer jeg har hørt stadig med passive filtre, det er ihvertfald min subjektive opfattelse. Det skal dog nævnes at
jeg heller ikke har hørt så meget med digitale filtre endnu, men har hørt en del med aktive analoge filtre.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Robert GS skrev:

Jeg er ikke sikker på om det var et svar til mig, men spørgsmålet var om et aktivt system med mindre dyre forstærkere udkonkurrerer et passivt system med en megadyr forstærker?

Ja - det vil jeg mene, men jeg er nok lidt forud indtaget

Jeg betragter mine amps og filtre, som relativt billige... i forhold til moster dyre forstærkere.

I 2006 var jeg i Tyskland hos Klang + Ton for at lave en lille demo for Christian Gather. Jeg blev lidt skuffet over at demoen skulle foregå på Mivoice 3 - se artikel næsten nederst på side.

Som det ses blev der målt i deres store "gymnastik" sal - via Clio. Vi lavede et setup ud fra målingerne og "flyttede" til deres lytterum. Christian blev ganske forbavset og jeg endnu mere - det havde jeg simpelthen ikke regnet med. Mellemtonen er en billig sag (ligesom de øvrige enheder) med et ikke så behageligt breakup - der efter hvad Christian sagde er svær at få til at  lyde bare nogenlunde ordentligt.

Resultatet var noget af det bedre jeg nogensinde har hørt - og Christian virke oprigtig begejstret.
Lidt senere dukkede en lidt anderledes udseende herre op med - han blev også meget hurtigt interesseret - og begyndte at hive CD'er frem han ville høre. Hung Up / Madonna på Maxi vinyl blev sat på en temmelig dyr spille - kommentaren var det var den første gange han havde hørt sangen uden at bassen manglede noget og samtidig ikke mudrede/buldrede...
Jeg fandt senere ud af at han er en af den mest respekterende audio skribenter i Tyskland - Holger Barske.

Ja - det er ikke direkte et bevis, men det gav mig endnu mere troen på at jeg havde noget at byde på. Dog skal det lige nævnes igen at er den grundliggende højttalerkonstruktion ikke i orden og får man ikke lavet et ordentligt setup baseret på de rigtige målinger - kan det endelige resultat være overordentligt langt fra godt, selvom det er digital aktivt og selvom der anvendes super-amps etc.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
pof@ skrev:

Robert GS skrev:
Det ligger vel lidt sådan at dem som investere en halv til hel formue i et par "High-End" højttalere med
passivt filter ikke lyster så overvældende meget at gribe ind i højttaleres indre. Ville du lave en B&W 801D aktiv?NEJ - vel,
men du kunne nok strække dig til at lave den bi-wired eller endda bi-amped med de passive filtre intakte.Det er sagen i en
nøddeskal - der er en barriere, som skal brydes, men det er svært at overbevise ejeren om at han skal "opgradere" hans
dyrt indkøbte højttaler for at nå nye højder - så spørger han sikkert hvorfor højttalerfabrikenten så ikke gjorde det fra
starten. Det er der ganske få eksempler på dette f.eks. Dali Megaline. Det er dog nemmere at overbevise kunden om at
Jeg er ikke sikker på om det var et svar til mig, men spørgsmålet var om et aktivt system med mindre dyre

Min praktiske erfaring siger mig, at det gør det ikke. Selvom det uden tvivl er bedre at køre med aktive / digitale filtre. Er de
bedste systemer jeg har hørt stadig med passive filtre, det er ihvertfald min subjektive opfattelse. Det skal dog nævnes at
jeg heller ikke har hørt så meget med digitale filtre endnu, men har hørt en del med aktive analoge filtre.

Jeg har før i tiden arbejdet meget med analoge aktive filtre - og jeg synes aldrig at jeg fik det ud af det jeg ville (det er nok bare mig)... og de øvrige analoge aktive filtre jeg har hørt har ikke været noget at skrive hjem om. Det kan være du bare har oplevet det samme som mig - og det er på denne baggrund...

Og kom nu ikke med at du har hørt DCX...

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

kappen skrev:
pof@ skrev:

Robert GS skrev:

Jeg har
før i tiden arbejdet meget med analoge aktive filtre - og jeg synes aldrig at jeg fik det ud af det jeg ville (det er nok bare
mig)... og de øvrige analoge aktive filtre jeg har hørt har ikke været noget at skrive hjem om. Det kan være du bare har
oplevet det samme som mig - og det er på denne baggrund...Og kom nu ikke med at du har hørt DCX...

Det har jeg desværre ikke hørt endnu, men det må jeg få gjort noget ved! Jeg deler iøvrigt samme opfattelse som dig, når
det gælder analoge aktive filtre. Selvom jeg har hørt rigtig dyre systemer af denne type, har jeg aldrig været rigtig
imponeret over dem. Digitale filtre derimod tror jeg har en stor fremtid.

Jeg har det med passive og digitale filtre, som jeg har det med vinyl og cd. Det er sgu utroligt hvor godt at det kan komme
til at lyde, på trods af at princippet virker direkte absurd.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

@ kappen

Du kan bare kontakte mig, så må jeg se, hvad jeg kan gøre med hensyn til lytning...

Mvh. Robert

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes