| Forfatter |
|
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagheera skrev:
Hej Anholt
En rigtig god og til prisen uovertruffen enhed er Bohlender-Graebener Neo3 - magnetostat.
http://www.bg-speaker.de/speaker/index.html
Sælges bl.a. her fra 69 euro: http://www.audax-speaker.de/index.php?module=shop_articles&a mp;a mp;index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=11&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=41
Burmester bruger den f.eks. i deres 2. største model.
Jeg har prøvet rigtig mange forskellige diskantenheder og er landet ved den.
Kører med DEQX HDP-3 processor og efter min mening kan Neo3 deles ned til 2,5 khz med min. 24dB/oktav filtre.
Zaph Audio udtaler fra denne link: http://www.zaphaudio.com/nondomes/
This B&G tweeter outperformed everything here, in most cases by a large margin. Response curve is ok, but nonlinear distortion is excellent. This is a very clean and natural sounding tweeter.
Så min anbefaling :-)
Mvh Torben
|
|
|
Det lyder som en ret interessant enhed til prisen. Den er jo langt billigere end de nævnte alternativer. Der er også lidt rabat at hente allerede ved 4 stk. Måske var den et emne til et fælleskøb?
|
| Til top |
|
| |
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du kun vil til at lege først så kan
fountek jp3,0 anbefales.
de har også længere bånd - men slet ikke oppe i BG længederne.
http://www.gmsound.dk/prod02.htm
|
| Til top |
|
| |
Bagheera Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nesdam
Jeg er med på et fælleskøb af Neo3.
Send mig en mailadresse, så kan jeg sende dig mere info om enheden - også en dansk test, der konkluderer at det er en fremragende enhed.
Jeg havde et sæt Eton ER-4 AMT - ca 5000kr. - de får i mine ører tæv af B&G Neo3.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neo3 er efter min mening ikke i samme klasse som et "rigtigt" bånd. Det er en magnetostat med den ekstra lyd af "plastik", som man ikke helt kan afskrive. Nogle kan leve med det, andre kan ikke. Til gengæld har den mere krop nedefter - til dels på grund af den større bevægelige masse.
Når man nu tale om top-diskanter. Hvad så med den nye Beryllum dome fra Scan Speak? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt, jeg tænkte også på B&G-båndene, men nævnte dem ikke, fordi jeg havde hørt noget om, at man ikke længere kunne købe deres enheder i "løs vægt". Jeg har selv et sæt og de er bestemt anbefalelsesværdige til prisen.
Tilfældigvis har jeg hørt dem en hel del, netop overfor de 9900'ere jeg omtalte tidligere - og der er altså krop og fylde til forskel - i 9900'erens favør. Båndene stiller med andre ord større krav til dine mellemtoneenheder, der skal levere "kroppen". Til gengæld er båndene så billige, at man indenfor din budgetramme sagtens kan købe dem "for sjov", og stadig have råd til at købe et sæt fremragende diskanter, hvis de ikke yder tilfredsstillende.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bagheera Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Underligt - "Livets ulidelige lethed" :-) - så forskellige menneskers ører er osv mmm :-)
"rigtigt" bånd lyder i mine ører som tørt knitrende pergamentpapir - tydelig egenlyd.
Neo3 har i mine ører mindre egenlyd.
Større bevægelig masse i magnetostater end i bånd? - jeg har ikke selv haft dem på vægten, men producenterne af magnetostater påstår laveste bevægelig masse af de 2 typer.
Så hvad er sandheden???
Jeg har hørt den nye SS-berylium dome - knaldgod. Nok den bedste dome jeg har hørt
Men den lyder stadig af Dome.
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, målingerne er jo i hvert fald på din side, hvad angår forvrængningsprocenter...
(Med hensyn til B&G-enheden kontra rigtige bånd.)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja begge dele har jo deres egenlyd. Bånd kan lyde lidt tynde og kropsløse. Har faktisk nogle protyper på danske magnetostater, som lyder fremragende. De kom desværre aldrig i produktion.
Men et tyndt bånd må nødvendigvis have lavere masse end det samme bånd limet fast på en tynd plastik membran? Desuden har de fleste magnetostater også magnet der "spærrer" foran membranen.
Efter sigende skulle RAAL båndet være noget af det bedste i dag. Jeg har ikke hørt det. Har hidtil været meget godt tilfreds med mine Aurum Cantus bånd, men efter at have kørt med JBL BE-drivere og horn de sidste par måneder, kan jeg sagtens høre alle båndenes svagheder.
Næste skridt bliver nok TAD drivere. En helt anden lyd end bånd, men der skal jo prøves noget nyt.  __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Bagheera Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, alt har egenlyd. Noget mindre end andet.
Et "massivt" metalbånd kontra et lamineret plast/metalbånd af samme membranareal:
Plasten vejer mindre end metallet - og der er meget mindre metalareal i magnetostaten end det "massive" metalbånd af samme areal.
Ergo flere gange mindre vægt i magnetostaten end tilsvarende bånd.
Magnetostaten har også en højere ohmsk værdi end båndet - typisk 4-6 ohm - mod ca 0,5-0,7 ohm (derfor trafo som impedanstilpasning på bånd) - hvilket også indikerer langt mindre metal i magnetostaten - typisk 8-10 gange mindre metal for samme areal. Lig med lavere vægt.
Vil du beskrive JBL BE-drivernes kvaliteter fremfor domer, bånd mm? - jeg er også evigt søgende mod det "bedre" :-))
|
| Til top |
|
| |
kongruens Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det er RAAL-båndene, som Duelund Coherent Osv. forhandler 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Næste skridt bliver nok TAD drivere. En helt anden lyd end bånd, men der skal jo prøves noget nyt. |
|
|
Det siges at TAD er spild af penge, og i dag ikke bedre end andet, eller måske tværtimod grundet at andre mærker modsat TAD løbende udvikler deres produkter De produkter som TAD har været sammenlignet med er siden blevet en del bedre Det er ikke et spørgsmål om mærke, men om at finde den rigtige model Vedr RAAL er det værd at bemærke at de stadig er relativt små og som alle andre diskantbånd ikke bryder sig om lav delefrekvens Om beaming, det kan måske være din ven når der deles til et diskantbånd Det gælder muligvis om at dele dem hvor de har sammenfaldende spredning Måske EN grund til at bånd oftest bedst deles højt Men stort set gætværk
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
janils skrev:
|
Næste skridt bliver nok TAD drivere. En helt anden lyd end bånd, men der skal jo prøves noget nyt.
|
|
|
Det siges at TAD er spild af penge, og i dag ikke bedre end andet, eller måske tværtimod grundet at andre mærker modsat TAD løbende udvikler deres produkter |
|
|
OK! Så vil jeg meget gerne vide hvem disse "andre mærker" er? Hentyder du til GO eller ALE så er de langt uden for min rækkevidde og desuden målemæssigt dårligere end TAD. JBL laver glimrende drivere, men deres nye BE serie sælges ikke løst.
Mht. mine JBL 2435HPL så er det 1,5 beryllum drivere med neodym magnet. Med det p.t. benyttede 28 x 28 cm constant directivity horn er følsomheden omkring de 110 dB. Jeg deler nedefter ved 1.200 Hz/4 ordens. Opefter falder de blødt af. Man kan til dels kompensere for det i det aktive filter. En bedre løsning er et bånd eller en AMT koblet ind fra omkring de 14 kHz. Luge nu har jeg dæmpet driverne 10 dB og koblet mine Aurum Cantus ind via et passivt filter som superdiskant.
Lyden er meget anderledes end bånd. Alene det faktum at du kan dele længere nede giver en større energi og hornets direkte lyd er meget dynamisk og åben. Ja, ÅBENHED må være nøgleordet. De typiske skavanker i form af farvning fra hornet har jeg ikke bemærket, men spredninger reduceret til ca. 90 grader. Sidder man i sweet spot forsvinder højttalerne og der er en pæn dybde hvor lyden kommer fri og ånder.
Visse ting gør denne kombination rigtigt godt. Plukkede strenge på en guitar, slag på bækken eller lilletromme, blæsere (naturligvis). Det hele virker meget ubesværet og fysisk i forhold til båndet som var noget tilbageholdende og meget finkornet - ja næsten "forfinet" i forhold til. Her lyder metal af metal med den fysik og vægt bag, som det har i virkeligheden.
Tror ikke jeg skifter tilbage, men skal lige finde nogle gode AMT til at anvende over de 14 kHz.
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt flere båndkonstruktioner der lyder imponerende godt, men det lyden ofte står eller falder på, er samspillet med de andre enheder. Her er det vigtigt at finde en enhed der er hurtig og kan matche båndet tonalt.
Hvis ikke helheden er der i valget af enheder, kan båndet ofte virke lidt markant og metalisk, men hvis båndet til gengæld matches korrekt, så er det svært at finde en diskant der er ret meget bedre end en Bånddiskant.
|
| Til top |
|
| |
anholt Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter hvad jeg kan forstå fra de forskellige indlæg, har bånddiskanter generelt en højere opløsning end domediskantenheder, under hensynstagen
til delefrekvens og båndets størrelse. Ikke alt hvad der betegnes bånddiskanter er ægte bånd i ordets
egentlige betydning. Bånddiskanter kan alt efter mærke og sammmenhæng
de anvendes i lyde lidt tynde. Altså, træerne vokser heller ikke her ind i himlen,
der er som i alle andre forhold fordele og ulemper, men anvender man bånddiskanter
i de rette sammenhænge kan de give fremragende resultater. Min ansporing til at anvende
bånddiskanter, kommer fra at jeg har set Flexunit-enheder anvendt sammen med bånd i
mange såkaldte kvalitetshøjtalere såsom:
Verity, Kaweo Speakers og N.N.Acoustics loudspeakers. Hvilket kunne tyde på at flexunitenhederne
har de fornødne kvaliteter til at spille sammen med en god bånddiskant. Spørgsmålet er blot hvilken
bånddiskant, og her synes jeg at de mest oplagte kandidater er Raal og AMT med en delefrekvens
omkring de 3 khz og gerne med et højere ordens highpass filter til båndet. Det vil blive spændende
at se og ikke mindst høre om en diskantenhed med høj opløsning og stor luftighed kan kombineres
med en kropslig og dynamisk gengivelse som fx. horn. Måske Jan Nielsens ide om at kombinere
hornets dynamik og krop i det nedre arbejdsområde med båndets kvaliteter over 8-10000 hz er vejen frem.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
anholt skrev:
Efter hvad jeg kan forstå fra de forskellige indlæg, har bånddiskanter generelt en højere opløsning end domediskantenheder, under hensynstagen til delefrekvens og båndets størrelse. Ikke alt hvad der betegnes bånddiskanter er ægte bånd i ordets egentlige betydning. Bånddiskanter kan alt efter mærke og sammmenhæng de anvendes i lyde lidt tynde. Altså, træerne vokser heller ikke her ind i himlen, der er som i alle andre forhold fordele og ulemper, men anvender man bånddiskanter i de rette sammenhænge kan de give fremragende resultater. Min ansporing til at anvende bånddiskanter, kommer fra at jeg har set Flexunit-enheder anvendt sammen med bånd i mange såkaldte kvalitetshøjtalere såsom: Verity, Kaweo Speakers og N.N.Acoustics loudspeakers. Hvilket kunne tyde på at flexunitenhederne har de fornødne kvaliteter til at spille sammen med en god bånddiskant. Spørgsmålet er blot hvilken bånddiskant, og her synes jeg at de mest oplagte kandidater er Raal og AMT med en delefrekvens omkring de 3 khz og gerne med et højere ordens highpass filter til båndet. Det vil blive spændende at se og ikke mindst høre om en diskantenhed med høj opløsning og stor luftighed kan kombineres med en kropslig og dynamisk gengivelse som fx. horn. Måske Jan Nielsens ide om at kombinere hornets dynamik og krop i det nedre arbejdsområde med båndets kvaliteter over 8-10000 hz er vejen frem.
mvh.
|
|
|
ja det lyder spændende med Jan's projekt med horn/bånd som top
jeg har valgt en PHL 1130 til at mødes med Raal http://www.phlaudio.com/main.html 17cm/6,5" - Extendet - 1130
den har en acceleration faktor der er næsten 3 gange så hurtig som en AT C-quense http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|135||| og dobbelt så hurtig som en Accuton
jeg ved godt det ikke er nogen garanti for god lyd ... men den er også valgt pga følsomheden passer godt til RAAL og der "helst" skulle 2stk AT 18cm til for 95dB men det må tiden vise om PHL kan leve op til forventningerne (jeg ved Janils har et godt øje til PHL) hvis ikke... ender det nok med AT
så lige et spørgsmål lidt off topic ...
det der ground sound delefilter "værk".... er det vejen frem ?????
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
musicus skrev:
janils skrev:
|
Næste skridt bliver nok TAD drivere. En helt anden lyd end bånd, men der skal jo prøves noget nyt.
|
|
|
Det siges at TAD er spild af penge, og i dag ikke bedre end andet, eller måske tværtimod grundet at andre mærker modsat TAD løbende udvikler deres produkter |
|
|
OK! Så vil jeg meget gerne vide hvem disse "andre mærker" er? Hentyder du til GO eller ALE så er de langt uden for min rækkevidde og desuden målemæssigt dårligere end TAD. JBL laver glimrende drivere, men deres nye BE serie sælges ikke løst.
Mht. mine JBL 2435HPL så er det 1,5 beryllum drivere med neodym magnet. Med det p.t. benyttede 28 x 28 cm constant directivity horn er følsomheden omkring de 110 dB. Jeg deler nedefter ved 1.200 Hz/4 ordens. Opefter falder de blødt af. Man kan til dels kompensere for det i det aktive filter. En bedre løsning er et bånd eller en AMT koblet ind fra omkring de 14 kHz. Luge nu har jeg dæmpet driverne 10 dB og koblet mine Aurum Cantus ind via et passivt filter som superdiskant.
Lyden er meget anderledes end bånd. Alene det faktum at du kan dele længere nede giver en større energi og hornets direkte lyd er meget dynamisk og åben. Ja, ÅBENHED må være nøgleordet. De typiske skavanker i form af farvning fra hornet har jeg ikke bemærket, men spredninger reduceret til ca. 90 grader. Sidder man i sweet spot forsvinder højttalerne og der er en pæn dybde hvor lyden kommer fri og ånder.
Visse ting gør denne kombination rigtigt godt. Plukkede strenge på en guitar, slag på bækken eller lilletromme, blæsere (naturligvis). Det hele virker meget ubesværet og fysisk i forhold til båndet som var noget tilbageholdende og meget finkornet - ja næsten "forfinet" i forhold til. Her lyder metal af metal med den fysik og vægt bag, som det har i virkeligheden.
Tror ikke jeg skifter tilbage, men skal lige finde nogle gode AMT til at anvende over de 14 kHz.
|
|
|
Hej Jan.
Jeg bruger et et par professionelle Beyma AMT TPL-150H, som jeg er rigtig glad for. Du kan se dem her:
http://profesional.beyma.com/pdf/TPL150HE.pdf
Da jeg i forvejen har et horn system, bruger jeg den hornladede version (med ..H til sidst). I forhold til de kompressionsdrivere, jeg tidligere har benyttet (BMS 4592ND og B&C DE25), så lyder Beyma'erne mere velopløste og naturlige (ingen stemte S'er mere!). De kan selvsagt ikke levere helt samme lydtryk som en kompressionsdriver og er heller helt så effektive, men med en følsomhed på 100 dB/1 watt og et max spl på 120 dB, så rækker de til de meste til hjemmebrug. Ifølge Beyma kan hornversionen deles helt ned to 1000 Hz, men jeg deler lidt højere (1300 Hz), da spredningen først er kontrolleret fra og med 1300 Hz.
Jeg ved, at Dieter Achenbach (tysk distributør af professionelt grej) også er ganske begejstret for dem....
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 28 December 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Tror ikke jeg skifter tilbage, men skal lige finde nogle gode AMT til at anvende over de 14 kHz. |
|
|
Kan du høre så høje frekvenser, gamle dreng?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja at dømme efter prisen må han være meget glad for dem, knap 8000kr for et par  Og grundet globalt masse hysteri sælger de nok som varmt brød Kors mand, det er jo ikke andet end et stykke foldet folie og et par billige magneter Beklager hvis jeg lyder negativ, men det sgu mange penge Omtrent hvad jeg skulle bruge for at lave en komplet aktiv højtaler med dsp og forstærkere
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monacor har nogle "billige" bånd, har ikke hørt dem, men prisen lige nu tilbud til 2.199,-/par
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifidiskan t/vnr/105140/
| TEKNISKE DATA: |
| Impedance (Z) |
8Ω |
| Resonant frequency (fs) |
not measurable |
| Max. frequency range |
fx-25,000Hz |
| Rec. crossover freq. (12dB) |
4,000Hz |
| Music power |
80WMAX |
| Power rating |
40WRMS |
| SPL (1W/1m) |
97dB |
| Voice coil diameter |
- |
| Magnet diameter |
ribbon |
| Mounting cutout |
80x50mm |
| Mounting depth |
110mm |
| Dimensions |
Ø 110mm x 113mm |
| Weight |
1.5kg |
|
De har også nogle magnetostatiske de kalder bånd, meeen til 269,-/stk. fås også i runde. Kan være fine til køkken ht måske??

|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 29 December 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
janils skrev:
| Tror ikke jeg skifter tilbage, men skal lige finde nogle gode AMT til at anvende over de 14 kHz. |
|
|
Kan du høre så høje frekvenser, gamle dreng?  |
|
|
Ja, det troede jeg egentlig heller ikke. Men når de mangler kan man godt høre det!
Der er absolut forskel på en ren sinus og så musik. (Det sidste er også mere behageligt at lytte til! ) __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |