Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. juni 2026 | 03:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC pickup haves (DL-103) Step-up savnes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 December 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hej Bjerager!
Hvis man måler den kapacitive belastning først er det muligt at beregne den korrekte belastningsimpedans. (det bliver IKKE 47k)
Jeg har et pænt udvalg af mm pu, men jeg bruger nu mest Denon DL-S1 sammen med en modificeret Jasmine Audio LP 2.0SE. Denon opgiver en belastnings impedans på >100 ohm. Jeg kører med 1k!!
Man skal tage den opgivne belastnings impedans med en skovl fuld salt, måle kapaciteten fra litze til indgang og så i øvrigt beregne den optimale impedans.
Hagerman (hagtech) har et online program der fungerer, så det er ikke besværligt.

MvH
Michael
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

DL-S1 - ahh en af dem jeg ikke har prøvet, som jeg godt gad lege med...
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 December 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Et alternativ her, hvis den ligger inden for prisrammen. Denons egen stepup, som mange er glade for til DL-103. Tjek evt under reviews http://www.audiocubes2.com/category/Vinyl+Accessories/produc t/Denon_AU-300LC_MC_Cartridge_Boosting_Trance.html?osCsid=22 8396195d39445739ddd33f93cc06bd

Jeg syntes at det er en stepuptrafo du burde satse på. Egentlig ingen grund til at købe en helt ny riaa med MC, når riaa`en i din Marantz ganske givet er meget vellydende.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 December 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Puha...har godt nok været rundt i alle afkroge her på forummet og søgt på diverse RIAA´er 

Men det skal siges jeg er glad for jeres kommentarer og især linket til forklaringen om MM/MC. Er lidt en blondine hvad angår viden herom 

Er kommet frem til, at diverse kinesiske rør-wannabe maskiner ikke er værd at gå efter. Var ellers lun på Dynavector TPR-2. Prisen passer nemlig også godt.

Indtil videre kunne valget falde på Ortofon T-5/Sony HA-T10 eller som der er lidt uenighed om - en Cambridge 640P.

Men er jo så lige faldet over en Thorens MM-005. Nu har jeg jo en Thorens spiller...ikke at det behøver at gøre noget som helst bedre - men er elektronikken ok i den? Og så gør det jo ikke noget den er lidt lækker i kabinettet

Thorens MM-005:

Technical specifications:

• Gain:MM: 40 dB, MC: 60 dB
  • Input Impedance:MM 47 kohms, MC 100 ohms
  • Output Resistivity:< 250 ohms
  • Frequency Response:according to RIAA
  • Singnal-to-Noise Ratio:MM:> 84 dB, MC:> 71 dB
  • Total Harmonic Distortions:< 0.02 %
  • Dimensions (W x H x D):115 x 55 x 130 mm
  • Weight: appr. 1 kg

EDIT:
Fandt lige en anmeldelse af den her:
http://sites.thestar.com.my/audio/story.asp?file=/2009/3/9/a freviews/3376765&sec=afreviews

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvordan den Thorens spiller, men i testen nævnes det at den har konkurrenter til prisen. Hvis du vil ud i noget eksternt er der også denne http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=270%20& &%20producentID=42

Der er en masse muligheder med den. Mulighed for at tweake med impedans og kapacitet, samt mulighed for at sætte en bedre DC strømforsyning på, evt med batterier. Jeg bruger den selv pt, med stor fornøjelse.

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Jeg ved ikke hvordan den Thorens spiller, men i testen nævnes det at den har konkurrenter til prisen. Hvis du vil ud i noget eksternt er der også denne http://www.tekni-fi.dk/php/varedetail.php?vareID=270%20& &%20producentID=42

Der er en masse muligheder med den. Mulighed for at tweake med impedans og kapacitet, samt mulighed for at sætte en bedre DC strømforsyning på, evt med batterier. Jeg bruger den selv pt, med stor fornøjelse.

Hmm..kunne godt være man skulle overveje den i stedet. Prisforskellen fra den til Thorens er jo ikke stor, og det lader til den er noget bedre.....

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 December 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Nogen kan mægtig godt lide lyden, når man belaster den med så meget som 1K Ohm. Jeg har ingen erfaring med det, men i dag legede jeg lidt med belastningen på min ortofon Rohmann. I øjeblikket spiller den med en belastningsimpedans på 118 ohm - og lyder fremragende. Det er noget højere end det anbefalede fra ortofons side - så dem der sværgre til at en DL-103 skal belastes med helt op til 1K ohm har måske fat i noget.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Min DL-103r spiller bedst i mit system med 1000ohm. Min Ortofon MC30 Supreme kan godt lide oppe omkring 1500 ohm. Men det kan jo være systemafhængigt. Jeg tror at man bare skal eksperimentere med det, hvis man har muligheden.

Generelt: Lav impedans=mørkere og strammere lyd, og højere impedans=lysere og mere frigjort lyd. 

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Årsagen til jeg gerne vil have en ekstern RIAA skyldes min PM7000 benyttes som effekt forstærker for de to forreste kanaler i SR7000´eren (surround receiver). Sidstnævnte har ikke indbygget RIAA.

Lige nu er valget faldet på denne her - medmindre der dukker et rigtig godt tilbud op i KSB

http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx?id_category=32&pr oduct_number=4732021

X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008
Sendt: 31 December 2009 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo lave en selv med DISSE her. Dem bruger jeg selv til min DL-103. De er ganske små og jeg har bygget dem ind i min TD-124 - det kan du se her.     

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

X-ray skrev:
Du kunne jo lave en selv med DISSE her. Dem bruger jeg selv til min DL-103. De er ganske små og jeg har bygget dem ind i min TD-124 - det kan du se her.     

Hej Klaus.

Tak for link - og et virkeligt lækkert projekt du har haft gang i der Har skam tænkt på at lave det selv, men ved ikke helt hvor godt jeg vil kunne klare det. Har nul erfaring i den slags...dvs. har kun haft gang i loddekolben én gang for at skifte DC stikket i pladespilleren. Det giver ikke ligefrem hår på brystet til at gå til DIY yderligheder

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Fandt lige en test af Clearaudio Nano, hvor de har monteret en DL-103 (Sidst i testen). Den får mange gode ord med på vejen:
http://www.6moons.com/audioreviews/clearaudio4/nano.html

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Ok - først og fremmest...beklager jeg at jeg voldspammer min egen tråd...jeg KAN ikke bestemme mig 

Er 'nede' på 4 modeller nu:
  • Clearaudio Nano - 1.500 kr.
  • Project Phonobox SE II - 1.695 kr.
  • Trichord Dino - 2.600 kr.
  • Project Tubebox SE I (Den gamle model) - 2.000 kr.
Skal jeg gå efter pris, virker Project Phonobox SEII oplagt - skal jeg gå lidt højere kunne Tubebox SEI være et spændende bekendtskab, men vil det være dumt at købe den gamle model?

Ps.: Lover jeg nok snart skal tage en beslutning

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Jesper L skrev:
Ok - først og fremmest...beklager jeg at jeg voldspammer min egen tråd...jeg KAN ikke bestemme mig 

Er 'nede' på 4 modeller nu:
  • Clearaudio Nano - 1.500 kr.
  • Project Phonobox SE II - 1.695 kr.
  • Trichord Dino - 2.600 kr.
  • Project Tubebox SE I (Den gamle model) - 2.000 kr.
Skal jeg gå efter pris, virker Project Phonobox SEII oplagt - skal jeg gå lidt højere kunne Tubebox SEI være et spændende bekendtskab, men vil det være dumt at købe den gamle model?

Ps.: Lover jeg nok snart skal tage en beslutning

Jeg har spillet med min dl103 på min project tubebox som ser sådan ud:

Det er vist første rør-model og skulle efter sigende være den bedste. Min DL-103 lød ganske godt med den og et par vintage ecc83 rør.

Ellers er det ingen hemmelighed, at en Denon HA-500 "head amp mc stepup amp" med dl103 pickuppen har slået benene væk under mig. Men så skal man jo også have en riaa (der bruger jeg tube box'en).

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej PQR.

Det er lige præcis den Tubebox jeg har kig på. Fandt den på ebay til 2.000, hvilket jeg synes er en ganske fin pris. Og takker for link til Denon step-up. 

Skiftede du standard rørene til ecc83? Og er de til at få fat i?

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jesper L skrev:
Hej PQR.

Det er lige præcis den Tubebox jeg har kig på. Fandt den på ebay til 2.000, hvilket jeg synes er en ganske fin pris. Og takker for link til Denon step-up. 

Skiftede du standard rørene til ecc83? Og er de til at få fat i?

Gamle (nos eller bare vintage) ecc83 rør er nemme at finde. De sidder (næsten) i enhver gammel radio, som man snige sig til at stikke armen ind til i trådburene på genbrugpladsen (hold øje med pladsmanden, han synes ikke det er sjovt!).

Jeg har prøvet forskellige ecc83 rør og spiller nu med Telefunken. Holder man lidt øje kan man nemt (og nogenlunde billigt) finde spændende, gamle ecc83 rør på f.eks. ebay.de.

Personligt regner jeg ikke nyproducerede ecc83 rør.

PQR

www.vintagehifi.dk

Jesper L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ok - lyder spændende. Kunne være man skulle nappe den så....virker som et fornuftigt køb alt taget i betragtning. Takker igen for hjælpen 

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jesper L skrev:
Ok - lyder spændende. Kunne være man skulle nappe den så....virker som et fornuftigt køb alt taget i betragtning. Takker igen for hjælpen 

Min Tube box blev købt brugt lidt billigere, men ikke meget, så det ligner et godt køb på ebay.de.

PQR

www.vintagehifi.dk

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder som et godt tilbud på den tubebox. Den går du ikke fejl af. Jeg spiller på den gamle tubebox i øjeblikket, med TAD
7025s rør, som er Mullard kopier. Syntes de spiller bedre end NOS Telefunken, Siemens osv
http://www.pyndtshop.dk/index.php?cPath=58_25&sort=2a&page=2

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Det lyder som et godt tilbud på den tubebox. Den går du ikke fejl af. Jeg spiller på den gamle tubebox i øjeblikket, med TAD
7025s rør, som er Mullard kopier. Syntes de spiller bedre end NOS Telefunken, Siemens osv
http://www.pyndtshop.dk/index.php?cPath=58_25&sort=2a&am p;page=2

De nævnte TAD har jeg desværre ikke hørt. Min Tube box kom med at par TAD ECC83 (Premium Selected?) som jeg ikke havde noget imod, men da jeg fik et par NOS Philips i var det i mine gamle ører et større gennembrud. Siden er jeg af hensyn til den samlede afstemning af mit setup gået over til Telefunken.

Mullard kopi-begrebet forvirrer mig lidt her (og i øvrigt) da Mullard ECC83 rør såvidt jeg har forstået var Philips rør fra den engelske Blackburn fabrik. Så Philips med B ætset ind (B for Blackburn), som genbrugspladsen og andre steder har sikret mig nogle af, må da lyde bedre end kopien? Ellers er det jo en dårlig kopi? Well, tit handler det med rør ikke om hvilket rør der lyder bedst, men hvilket der passer til ens anlæg og ører. Nå det er vist en snak der må tages et andet sted.    

PQR

www.vintagehifi.dk

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum