Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Subwoofer til festsal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2009
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

uuuh har aldrig hørt JBL :) men tror den der Intense sub vil passe bedst med dine intense 215 :), hehe ligesom med jeg valgte CLS12SX sub da den passed godt sammen med mine cls10 :), men JBL vil uden tvivl os lyde nice nok 
Til top Vis kazze27's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kazze27

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

Hvis det SKAL være en af de to subs, så vil jeg endnu en gang sige at CV subben vil passe bedst til dine topkasser.
Nu kender jeg ikke lige forstærkeren, men husk at du skal have noget aktivt deling mellem top og bund, før de begynder at lyde af noget, så slipper
topkasserne for at spille den dybe bund, og omvendt slipper bunden for at spille mellemtone. Du vil formentligt opleve at du dels kan præsse dine
topkasser en smugle mere, da de ikke skal belastes med energien fra de dybe frekvenser, og der ud over vil du få en langt mere klar og defineret
mellemtone.
Til de topkasser vil jeg sige at du minimum skal have en per side, og så del mellem bund og top ved en 80-90Hz.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet illustrerer den JBL-sub meget godt min pointe; den opgives til 55-300 Hz +/- 3dB, -10 dB v. 38 Hz. Absolut akceptabelt til festbrug, næppe til seriøs surround.

M.h.t. 'bund' - hvis musikken ikke kan leve uden niveau i den ekstreme bund, er den måske allerede død... Jeg er ikke nogen subwooferfjende (jeg har selv en ret pæn stor en), og holder meget af en god basgengivelse - men jeg tror, at kravet om kraftig dybbas i mange henseender er misforstået.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 04:03 | IP-adresse registreret  

jeg tror lidt at nogen undervurdere en bund til festbrug når de ser at den dør ved 40Hz. Nu har jeg selv lavet live og disco i en del år efterhånden,
og må sige at jeg aldrig har manglet bund. Folk glemmer lidt at større systemer lyder anderledes end små hifisystemer. Man opfatter ikke helt
lyden på samme måde når der er den kraft bag som der er ved PA, som skal bruges her.

Nej du får ikke den helt dybe afrundede bund som bære dig op fra stolen, som man gør ved en sub der runder af ved 25hz eller der under. Men
jeg tror ikke på at du disideret syntes at der kommer til at mangle noget, hvis din bund runder af ved de 35-45hz.
Jeg har ofte spillet gymnasie fester op med 8 15" bunde der har -3db allerede ved 48hz, men det betød absolut ikke at der manglede bund, heller
ikke i den tungeste omgang RnB.

Men hvis du har mulighed for det, så lyt til bundene før du køber dem. Mange PA bunde i den billige ende, som der er tale om her, er afstemt
meget lyst, og VIL altså mangle den helt dybe bund, da de er afstemt til at spille den lyse bas/ nedre mellemtone af dem simple grund at de kan
få bunden til at spille højere og fylde mindre, så den på papiret ser bedre ud, og har man som eneste krav at det bare skal være højt, så er det
som sådan også ok.

Nick1535
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Sendt: 03 Januar 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Altid troet at JBL og Cerwin Vega fra ok high end i mobil PA udstyr ^_^
Til top Vis Nick1535's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick1535

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

HAHA årets joke. Vi begynder først at snakke kvalitet når vi kommer over 20K for en enkelt bund! Alt under 10K for en fronthøjttaler, om det så er
top eller bund, ses for at være billigt, når vi taler nypriser. Og highend begynder først ved de 50-100K per kasse, alt efter størrelsen.

JBL har lavet kasser i highend klassen, så som deres Vertec, men Cerwin-Vega er stort set ikke benyttet til andet end mobildisko, det er ikke det
man bruger til at lave PA.

For at sammenligne priserne lidt, så koster den omtalte JBL bund hvist en 3-5000kr, hvor en enkelt Martin Audio linearray kasse som er kørt 3 vejs,
med en 8" bas, 8" mellemtone og så en diskant, står til lige omkring de 100K.

Når man ser et koncertsetup er det ikke unormalt at der hænger for 2-5mill i højttalere allene, og så står der gerne 1 mill mere i forstærkere.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

nu var det så ikke 20,000 han skulle købe for men 5500  og går ud fra det er JBL'en han kigger på :)

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nej det var mere som oplysning til Nick1535 om hvordan Pa verdenen hænger sammen, der er nogle der har den ide at PA ikke koster nær så
meget som hifi, eller at visse mærker, med god PR afdeling er bedre end ande, så som CV og JBL. Så gjorde blot opmærksom på at 5500kr til en
sub er ret billigt når vi taler PA. Men ingen tvivl om at den ret sikkert kommer til at dække behovet i dette tilfælde.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

i orden :)

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

hehe men nu kan CV lave en Bass ikke ret mange producenter kan lave lige som den der bass der dik bio grafer til at slå revner hehe 

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

arr, det var det der med PR jeg snakkede om. Ingen tvivl om at deres sub den gang var noget af det bedre, men sammenlignet med de forskellige
highend subs idag, så er de ikke så vilde igen. Se foreksempel på en Adamson T21, i forhold til CV TS42, så tager TS42eren har en følsomhed på
108db, og går fra 35-215hz ved -3db, hvor T21eren har en følsomhed på 115,6dB i området 25-100hz, og har et frekvensområde på 30-90hz, hvis
den køre sammen med en top, og hvad angår Peak, så tager CV 144dB hvor Adamson tager 146dB.
Og her ser vi kun på tal, noget helt andet er hvordan den rent faktisk lyder i virkeligheden, hver vil man muligtvis opleve at hornbunden vil være
begrænset, da den muligtvis er tunet til en musiktype, hvor Adamsons båndpass er mere fleksibel. Hornet skal også køre sammen i stacks for at
virke optimalt, hvor båndpass kan køre alene.

Og begynder vi først at snakke om topkasser, så falder CV meget langt bag efter.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2010 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Adomson er da PA ik ? 

daule
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ellers kan du prøve denne nemme, bærbare løsning til en meget god pris (cost-bennefit).

http://www.aage.dk/shop/pa-hoejttalere-subwoofere/tsm-live/b ox-pro115a-sub.html
Til top Vis daule's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daule

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Dine tanker om lydtryk og 'bund' i basområdet svarer meget godt til mine, Christian. Udstyr (PA), der leverer høje lydtryk i større rum, opleves simpelthen anderledes. Jeg tror osse, at en del af dem/os, der bruger subs, til en hvis grad netop bruger dem, for at kompensere for det lydtryk, som man jo (af mange årsager) ikke kan opnå i hjemmet .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

kazze27, jo Adamson laver kun PA http://www.adamsonsystems.com/ det spiller både sindsygt højt(som deres Y18 der smider 145dB for en enkelt
linearray kasse) og ret rent på samme tid(iforhold til at det er PA).

mollecon, det har du helt ret i. Selvfølgeligt skal man ikke spille så højt i stuen at sofabordret står og hopper hen ad gulvet, men det giver MEGET
for lydoplevelsen hvis man også får en smugle af vibrationerne med, så man ikke blot høre men også mærker musikken.

Hvis fabrikanterne ellers har lavet de to subs som de skal være, og ikke lyver for meget om deres specefikationer, så er jeg sikker på at du ikke
kommer til at mangle noget i dybden.

kazze27
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

nice nok :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes