| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har allerede en order. Vil du ha` den med det samme  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 149
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den er stabilnok til at arbejde i træ. Jeg tror dog jeg vil se om designet kan forbedres. Der bruges fx. 2 stepmotorer til at bevæge sig i y-retningen, hvilket efter min mening er for kompliceret, og som koster unødvendigt at lave. Han har også videoer som viser ham fræse i aluminium.e Men hvad er det for nogle projekter som folk kunne tænke sig at realisere? - snakker vi om projekter i denne stil:  Eller mere komplekse konturer som:  Man skal huske på, at det skal tegnes ind på PC, og man skal ligge toolpaths til hvor maskinen skal køre. Det er selvsagt, at noget som det nederste tager klart længst tid, og vil derfor være noget dyrere. Det øverste er mere tilforladligt, og vil tage væsentlig mindre tid at programmere. Edit: jeg kunne desuden forestille mig en form for rabatordning hvis det ikke behøver at blive tegnet ind først. Fx. hvis der er 2 som vil have lavet fronter til en højttaler, så skal det jo ikke tegnes ind to gange. Så skal man bare hoppe ind og fræse løs i 2. omgang. Kunne der eventuelt være interesse i custom made kabinetter? - I teorien kunne man lave nogle ret fede kabinetter i aluminium, men det ligger nok i en anden prisklasse, da jeg ville forestille mig semi-unibody kabinetter i stil med Densen.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
De kabinetter jeg har i tankerne, er i stil med flere Avalon modeller, den Troels Gravesen konstruktion du selv viser frem, og lignende modeller.
Det er ikke så kompliceret at lave i hånden, det tager bare meget lang tid, som jeg gerne vil kunne lægge andet steds.
Og tolerencen er helt fin med +/- 0,1 mm.
En ting som jeg vil synes var rigtig interessant ved CNC også, er buede kanter og wave-guide løsninger, som jeg ikke har store nok jern til min overfræser til at kunne klare. Kan selvfølgelig også løses i hånden med kreativitet, men hvis prisen er fornuftig, så vil jeg lang hellere betale mig fra det.
Jeg har desværre ikke nogle tegninger på PC, da jeg laver det i hånden, men regner med du har en ide nu om hvad jeg går efter.(?) __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er skam helt fint med indblik i hvad du forventer.
Noget andet er, om folk regner med at det tager 1 dag før det hele er færdig, eller om de måske er mere tilbøjelige til at det måske bliver lavet i en weekend, og så sendt afsted den næste.
Jeg er studerende, som vil gøre det her som hobby, og for at lære af ren interesse. Det er nok også hovedgrunden til at sådan noget kan holde sig på et fornuftigt niveau, da det hurtigt løber op hvis man skal have 400 kroner i timen.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
hasselstream Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 304
|
| Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er selv lærling som maskinarbejder og går med diy tanker, har dog ikke prøvet at bearbejde træ endnu, og ved heller ikke om min chef er så vild med at få det ind i CNC fræseren. Som i øvrigt er HAAS maskiner.
|
| Til top |
|
| |
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
| Sendt: 24 Januar 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt være interesseret i at få skåret nogle plader ud til at møbelprojekt.
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2010 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se projektet vil koste en del at starte, så det kræver vel at der er et ok kundesegment før priserne er til at betale for alm. hobby-folk.
Jeg regner dog med at skulle bruge en til mit PV1 DIY 12" projekt, men det bliver muligvis først til sommer der er vind i projektet, da der skal være råd til det. Jeg er ikke typen som låner penge.
Men det virker da til der er et par stykker som kunne tænke sig det. Jeg håber ikke OP har noget imod jeg har benyttet hans tråd istedet for at oprette min egen (jeg søgte nemlig på en tråd inden jeg oprettetde min egen). Men jeg siger tak for interessen.
I skal være velkomne til at skrive en personlig besked hvis det er i har spørgsmål eller efterspørgsler.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et sidespørgsmål:
Hvor mange her tegner deres projekter på pc'en med CAD-software - Computer Aided Design,
Prisen for at skære ud vil nemlig afhænge af et par faktorer:
1) Skal jeg selv først tegne emnerne ind et CAD program?
2) Skal der fræses mange emner ud som er ens?
3) Skal jeg selv stå for afhentning og udskæring af træ til projektet?
Der vil blive mulighed for at se maskineriet i aktion til sommer, hvor jeg efter lidt finjustering vil give mulighed for at smide en mail, så evt. interesserede kan se hvad sådan en maskine kan, og herefter være åben for opgaver.
Min umiddelbare indskydelse er, at priserne vil ligge indenfor rammerne givet her, men hvis det kræver 12 timers CAD-tegning og 3 timers CAM-programmering, så er det svært at holde det på 1000 kroner incl. materiale (Det er ca. 65 kroner i timen).
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver selv alt mit i hånden, men det er lige så meget fordi jeg ikke har adgang til den software - og ved ikke hvilken software der skal bruges (der er mange forskellige CAD versioner).
Levering af træ til projekter, kan af praktiske årsager vel bedst betale sig at få leveret på din adresse - ofte vil det jo også være uhåndterlige store plader, som de færreste kan håndtere per bil eller selv trailer.
Man kunne vel aftale med "kunden" at de sørger for levering af træet på din adresse - om det så er efter aftale med tømmerhandelen eller hvordan, er vel "kundens" problem.
Personligt ser jeg kun rimelighed i aflønning af al tid, der bruges fra din side på et projekt. Samlet set er det selvfølgelig et spørgsmål om hvor dyrt det i sidste ende bliver, og om der så er kunder til det.
Det er jo desværre sjældent at alle "kunder" har forståelse for hvor meget tid der rent faktisk bruges fra start til slut på sådan et projekt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 15 timer er egentlig mere en slags overdrivelse for at fremme forståelsen for, hvorfor det _kan_ blive dyrt. Jeg har ikke noget imod at skulle tegne emner ind, men jeg gør det ikke for 65 kroner i timen. Men det bliver slet ikke så dyrt som at få et firma til det (her snakker vi normalt om nogle hundrede i timen). Google Sketchup kan måske bruges. Jeg ved ikke hvad muligheder man har for at gemme sine tegninger i, men jeg bruger personligt Solidworks 2008. Her kan jeg nemt importere mine filer over i mit CAM program, hvor jeg laver mine toolpaths til CNC'en. Det er ellers en fin løsning at levere træet på min adresse. Jeg vil dog foreslå at man selv kommer og afhenter, da det er svært at få post dk mm. til at stå for at fragte det tilbage til kunden. uanset hvad, så vil jeg bestræbe mig på at det kan gøres for menneskepenge. Jeg vil også kunne lave et tilbud hvis man skal have skåret en matrixkonstruktion ud som Busk Audio har vist. Billedet er sakset fra hans hjemmeside - jeg håber det er iorden jeg låner det, Busk!  En sådan konstruktion er jo perfekt til en CNC.
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anima skrev:
De 15 timer er egentlig mere en slags overdrivelse for at fremme forståelsen for, hvorfor det _kan_ blive dyrt. Jeg har ikke noget imod at skulle tegne emner ind, men jeg gør det ikke for 65 kroner i timen. Men det bliver slet ikke så dyrt som at få et firma til det (her snakker vi normalt om nogle hundrede i timen).
Google Sketchup kan måske bruges. Jeg ved ikke hvad muligheder man har for at gemme sine tegninger i, men jeg bruger personligt Solidworks 2008. Her kan jeg nemt importere mine filer over i mit CAM program, hvor jeg laver mine toolpaths til CNC'en.
Det er ellers en fin løsning at levere træet på min adresse. Jeg vil dog foreslå at man selv kommer og afhenter, da det er svært at få post dk mm. til at stå for at fragte det tilbage til kunden.
uanset hvad, så vil jeg bestræbe mig på at det kan gøres for menneskepenge. Jeg vil også kunne lave et tilbud hvis man skal have skåret en matrixkonstruktion ud som Busk Audio har vist. Billedet er sakset fra hans hjemmeside - jeg håber det er iorden jeg låner det, Busk!

En sådan konstruktion er jo perfekt til en CNC.
|
|
|
Det er helt i orden 
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ingen tvivl om at jeg ihvertfald gerne vil benytte mig af muligheden for at få skåret pladerne, og så skal jeg nok gøre så meget som muligt, for at gøre det nemmere for CNC-arbejderen (=dig  ).
Så jeg skal nok sørge for træ og afhentning, og hjælper også gerne med til at skære det ud - og skal da også nok forsøge mig med at tegne konstruktionen ind i et CAD program - så langt mine evner rækker
Som det er nu laver jeg ca. en konstruktion om måneden, men det skyldes simpelhen mangel på tid, at det ikke bliver til flere. Det tager bare lang tid at save og slibe på værkstedet. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Anima Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder rigtigt godt med ihvertfald én fast kunde - det er lige hvad jeg behøver at vide, da mine opstartsudgifter er ret høje. Jeg kan også godt tegne det ind for dig til en god pris, som vi finder ud af til den tid. Jeg lover at det slet ikke bliver til den pris som en tegnestue vil tage. Jeg er i gang med at lave en hjemmeside, så man nemmere kan se hvad jeg vil tilbyde - jeg er nemlig rigtig glad for at lave ting selv (finéring, møbler i træ, diy fjernbetjening mm) er nogen af de ting jeg har sat mig for
__________________ Anima
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også vant til at lave næsten alting selv, men mine selvlærte snedker-evner har sine grænser
Men CNC kan jeg pludselig udfordre kabinetudformingen noget mere.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |