Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Snell type a erfaring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkel d
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Hey derude. Sidder her i vintermørket og spekulere om at prøve nogle andre højttalere. Lige pt spiller jeg med et par B&W 801 s80 som jeg igennem mange år har været rigtig glad for. Men lysten til at prøve noget andet melder sig. Jeg har altid haft et godt øje til til ældre ht fra ca 1975-1995, og især SNELL Type A. Det jeg rigtig godt kan lide ved mine 801`er er den bybe magtfulde bass. Så vidt jeg ved blev Snell type a lave som; type a, type a II, type a III og Type a IIIi.
Hvilken en af disse modeller har en bass-gengivelse der kommer nærmest 801? og hvad har i derude ellers af erfaringer at dele ud af omkring disse legender.(muligvis nogen der ved at der er nogle til salg et sted.
Jeg har også kigget på et par "Ascolta Brenin Niels Nørbys 3,5 vejs", Er det noget der rykker?.
Jeg er også interesseret i andre spændende ht fra dengang, som nogle af jer har haft gode erfaringer med.
Mvh den søgende
Til top Vis mikkel d's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkel d

mikkel d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej derude. Jeg fik ikke nogen tilbagemeldinger på min forige indlæg. Men som sagt leder jeg en efterfølger til mine B&W`er. Jeg har i mellemtiden været ude og lytte til SNELL AIIIi. De lød rigtigt lækkert men massser af det hele...Men jeg står men et lille dilemma. Selvfølgelig skal man jo bare følge sine øre og vælge den hølttaler som man synes spiller godt. Men jeg har lade mig fortælle at SNELL AIII skulle være i en væsenlig bedre byggekvalitet men hensyn til enheder og finish... Er det rigtigt er det bare noget man siger fordi Peter Snell ikke var ved roret ved udviklinger af denne model....
Jeg håber meget at få nogle svar på disse spørgsmål...
Mvh

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det med A/III versus A/IIIi er en løgner. Det er en historie der har cirkuleret her i landet fordi HIFI Klubben overtog forhandlingen og hev
priserne et ordenligt nøk nedaf. Udenfor landets grænser har jeg aldrig hørt noget om forandret bygge eller konstruktions kvalitet.

Peter Snell havde udviklet type A/III men døde i 1984. I '85 overtog Kevin Voecks så udviklings arbejdet. A/IIIi overtog A/III i programmet, men
forskellen var udelukkende andre mellemtone- og diskant enheder for dem der blev brugt i A/III udgik af produktion … så vidt jeg har forstået det.

Peter Snell's metode med håndudmåling af enheder, paring, manuel delefiltertuning og manuel kabinettuning, så den berømmede "halv-dB"
tolerance kunne opfyldes på all højttalere blev –så vidt jeg har forstået det – også foretaget på type A/IIIi, dog selvfølgelig ikke af Peter himself,
som det var tilfældet på type A/III.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Enig med Eggers...den blev for øvrigt ret grundig testet i High Fidelity og de havde også lidt bemærkninger til sagen om kvaliteten....

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Av ja, anmeldelser. Hvis der er en nådig sjæl der kan uploade anmelselser af A/III og/eller A/IIIi fra danske HiFidelity så er jeg sikker på mange
ville sætte pris på det!

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

som jeg har hørt det skulle Snell A II / E II være Peters siste højttaler og det der kom efter er lavet af Kevin
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

PFM20532
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

For at vende tilbage til oprindelig spørgsmål, Snell A vs B&W 801 ville jeg altid vælge Snell. Syntes disse B&W har nogle gode sider men alt for stor ulempe ved den usikre tykke langsomme bas så på trods af de går dejlig dybt så kan jeg ikke leve med den type ported bas, så hellere mindre af slagsen.

Snell kan også placeres tæt på bagvæg , det er vist ikke muligt med 801. Dette kan dog resultere i reduceret dybde perspektiv som prioriteres højt af nogle.

De bedste A jeg har hørt var de oprindelige A samt AII men det er nok svært at få arrangeret en sammenlignings test, jeg ville bare købe de pæneste A man kunne finde, de er jo ikke dyre mere pga WAF.

Til top Vis PFM20532's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFM20532

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:
som jeg har hørt det skulle Snell A II / E II være Peters siste højttaler og det der kom efter er lavet af Kevin

Nej, den sidste Peter lavede var A/III. Kevin tilpassede A/IIIi til nye enheder.

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
Jensen100 skrev:

Nej, den sidste Peter lavede var A/III. Kevin tilpassede A/IIIi til nye enheder.

er A III ikke med diskant bag på, det mener jeg at høre at peter ikke ville have ??? eller husker jeg forkert, man har jo hørt så meget rundt omkring

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:

eggers skrev:
Jensen100 skrev:
som jeg har hørt det skulle Snell A II / E II være Peters siste højttaler og det der
kom efter er lavet af Kevin

er A III ikke med diskant bag på, det mener jeg at høre at peter ikke ville have ??? eller husker jeg forkert, man har jo hørt så meget rundt
omkring

Citér:
Snell had just completed the research development and production procedures for the Snell Type A/III loudspeaker, reviewed elsewhere in
this issue.

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/378snell/index4 .html

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Her er en rigtig grundig svensk gennemgang af en Snell A/III. Mange overraskende konstruktionsdetaljer i delefilteret.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopi c&t=22941&postdays=0&postorder=asc&start=0

mikkel d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Tusind tak for jeres tilbagemeldinger... Det er altid inspirerende at høre andres erfaringer og meninger. Jeg kan forstå på stemninger, at jeg ikke skal bekymrer/tænke mere om "mulige" forskelle mellem AIII og AIIIi. Kvaliteten er i top i begge modeller. Noget som JEG ved med sikkerhed er, at basophængene er af skum, og hvis de ikke allerede er skiftet til friske på Aèrne, er det kun en stakken frist på de resterende.
Da jeg ikke har haft Snell A III før, ved jeg heller ikke hvad en rimelig brugtpris kunne være. Jeg ville være meget taknemlig hvis noget ville give mig nogle retningslinier før jeg begiver mig ud på brugtmarkedet.
MvH.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Februar 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

De brugtpriser jeg har set på AIIIi ligger på 8-10.000 kr. Det er en rimelig pris hvis standen er god og original.

Den eneste forskel på AIII og AIIIi er diskanten. Der sidder en metalbøjle over diskanten på AIII.

Husk at checke ophængene på både bas- og mellemtoneenheder inden du køber. Check også om enhederne er originale. Hvis du er i tvivl så spørg her i forumet eller på www.snell.no .

Der findes næppe mange AIII eller AIIIi som ikke har fået skiftet ophæng på basenhederne. Den typiske levetid for skumophæng er ca. 15 år. Ophængene kan se fine ud men alligevel være totalt møre så de revner i løbet af et øjeblik. Den bedste måde at checke ophængene på er ved at spille højt!

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at forskellen på AIII og AIIIi er diskanten. AIII havde en rektangulær Audax HD-100, hvorpå der var monteret en asymmetrisk metalstrimmel lige foran membranen, samt et lille filtstykke ude i den ene side. Dette arrangement fandtes også på AII. AIIIi havde en rund Vifa diskant uden bøjle eller filt. De to højttalere var ellers fuldstændig lige godt bygget, af de samme håndværkere. Diskanten bagpå skulle udligne power-responsen, som jo ellers er meget mindre fra den snævert udstrålende diskant end fra den rundstrålende bas og bredt strålende mellemtone. Bagdiskanten kan tændes og slukkes med en kontakt. Lidt afhængigt af nærhed til bagvæg etc. er lyden mere luftig og stor i det med bagdiskant, men på bekostning af præcision og muligheden for at placere instrumenterne håndgribeligt i lydbilledet. Jeg selv og alle jeg kender, der har haft Snell AIII eller AIIIi, er endt med at spille uden bagdiskant. Den gamle Audax-diskant var ikke en moderne konstruktion, og havde blandt andet ikke noget bagkammer eller nogen udluftning bag membranen. Ifølge onde tunger var den plaget af resonanser, og derfor var Peter Snell nødt til at tweake på den med bøjle og filt. Jeg må indrømme at jeg stadig bedst kunne lide den gamle, men flere af mine venner er ikke enige. Vi har alle haft den ene eller den anden.

Bassen kan slet ikke sammenlignes med en B&W 801-bas. Vi taler et lukket kabinet med en nedadrettet 12-tommer enhed med ret let papirmembran (vistnok en RCF fra Spanien) og en stor magnet. Den er helt anderledes i karakter end B&W, men hvis du får problemer med at eje en AIII eller AIIIi er det sandsynligvis bassen, som er et af dine ankepunkter. Den går meget dybt, den er ret let at tilpasse i rummet, men det er som om den mangler hug og krop. Til gengæld er definitionen af tonehøjde meget fin. Nogen mener ikke at mellemtone og bas hænger godt nok sammen. Det generede aldrig mig, men måske har det manglende hug noget med det at gøre. Jeg har en mistanke om at de, som mener dette, konkluderede ud fra at den ret lille mellemtone (Seas 11FM) jo sidder langt oppe på fronten, og bassen helt ned under bunden. Jeg har tværtimod altid ment at sammenhængen er en af de stærke sider ved konstruktionen.

En anden svaghed er 3-d evnerne. A'erne er fine til at være nærværende og åbne, og de kan lave et meget stort, involverende lydbillede med stor fylde, selv ved forbløffende lave lydstyrker. Men de er ikke de mest holografiske gengivere. Lyden rækker fra fronten af højttalerne og bagud, men ikke med 20 meter til bagvæggen af et imaginært rum. Lidt kompakte fra front til bag, vil jeg mene.

Husk at de store Sneller er meget afslørende overfor det tilsluttede grej. De kan ændre karakter fuldstændig, og fortjener virkelig det bedste udstyr. Så kan de også gøre fantastiske ting. Og det er ikke sikkert at en ordentlig kleppert af en transistorforstærker er det bedste. Jeg har hørt AIIIi med Nakamichi PA7II, og den kombi gjorde dem bare til et par almindelige, gode højttalere. Den ægthed og det nærvær, som de kan præstere, var så godt som væk. Til gengæld kunne de dunke og banke af hjertens lyst.

Husk at det er svært, men ikke umuligt, at servicere mellemtone og diskant. Frontrammen er stiftet på topkassen med små lister og dykker, hvor hovederne er nippet af eller hamret i bund, så stoffet dækker sporene. De skal altså forsigtigt brækkes fri, og genmonteres på samme måde. Bassen er let at servicere.

Jeg har selv også haft AII, som havde en 10" bas i et mindre kabinet, som dog havde større volumen i forhold til membranens areal. De havde også en ucoatet papir-mellemtone og så den samme Audax-diskant. Jeg kunne faktisk på mange punkter bedre lide dem, selv om de måske ikke var helt så lineære og korrekte som AIII. De var fyldigere og mere kropslige i bassen, og mellemtonen havde et nærvær, som var helt fortryllende. Men det er altså mange år siden.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Klogesen - tak for et super godt snell indlæg.

Er der nogen som har leget med Snell's elektroniske delefilter på A typerne - og virkede det optimalt?
Hed det ikke noget med EC200 eller EC300?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Det er kun A Reference der har det delefilter, EC300, til at dele elektronisk til subberne

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Til type A2 ved jeg at der blev lavet et elektronisk delefilter.
Sidst jeg så et var på eBay.
Carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

A/IIIerne har da også særlige indgange til brug ved aktivt delefilter (sikket kun mellem disk+mellemtone og woofer), men jeg har aldrig kunnet
finde ud af hvad filteret hedder (hvis man nu ville købe et).

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

I look forward to stand corrected by evidence.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Google er vores ven også i den forbindelse. Se dette link fra diy www.diyaudio.com/forums/multi-way/1526-snell-ec-2-xover-info rmation-please.html.

EC-2 har jeg aldrig hørt om, men som Eggers skriver det er der ganske rigtigt tilslutning for 2 vejs version på A III og på A IIIi typerne.

Stereophile omtaler i deres test af den nyere Reference A udgave et EC200 filter.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes