| Forfatter |
|
Esbennn Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2009 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5
Det viller være super fedt! Jeg ville stå i gæld til dig, hvis du kunne hjælpe mig med at få min radio til at virke 

Hvis ikke typenummeret er det der står på klister mærket på billedet ovenfor (radioens bagbeklædning), har du så måske et forslag til hvor jeg kan finde det?
Venligst Esben
|
| Til top |
|
| |
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Januar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen Radiomuseum-medlemmer her der kan få "(for
members)" diagrammet?
Og Esben, kunne du ikke måle spændingerne på loddebukken? Hvis du sætter minusledningen til stel, og måler AC og DC spændinger på de forskellige punkter. Der burde være ca. 200V DC et sted (så pas på!) og 6V AC et andet sted. Er den tykke ledning ved siden af antennekablet skærmet? Jeg tror det er til mellemfrekvens-signalet.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Esbennn Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Jeg har kigget på det, og det ser ud til at du har ret 

Den røde ledning helt til venstre måler omkring 265 Volt DC, og den grønne ved siden af ca. 6,2 Volt AC. Resten giver så små målinger, at det nok ikke er noget. Den tykke hvide ledning er på en eller anden måde forbundet med FM båndet i den anden ende (tror jeg?) og det ser ud som om den er afskærmet. Der er ihvertfald en sok mellem kablet og den hvide isolering. Den er i øvrigt loddet på bånd-rackets stel i den ene ende, og så vidt jeg kan se ikke noget i den anden.
Med hensyn til et skema, kan jeg desværre ikke være til megen nytte. Med mindre du disse to links kan bruges til noget: http://www.oldradioworld.de/schemgru.htm http://home.arcor.de/walter.groer/grundig.htm
Der står nogle data om radioen, der her hedder noget i retning af 298W, Feucht 49 W.
Håber meget du kan bruge det til noget  Jeg sætter meget pris på din hjælp. Og alle andres 
Allervenligst Esben
|
| Til top |
|
| |
Rolf Zetterberg Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.geting.se/viewimage.php?image=213720-grundig 49w kopia.jpg
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør mig ondt at sige det, men radioen indeholder ikke 10,7MHz MF...ej heller FM detektor. Så den er beregnet til det som man kalder en 'FM forsats' med det hele undtagen forstærker. End of story
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
End of story |
|
|
Nej da - der findes ikke problemer kun udfordringer  Sådan en FM enhed må da have været en stor klods? Mindst et rør i tuneren (sikkert to dengang), mindst to rør til IF og detektor. Plus IF trafoer, drejekondensator osv. Kan sådan en klods overhovedet være i kabinettet? Men mit forslag til Esben må så være at overveje en Østtysk løsning... Jeg har nogle ret små tunere liggende. De er med drejekondensator og indbygget IF. Der skal så bare kobles f.eks. et keramisk filter og en TBA120 på. De dele kan være på pladsen i radioen, og kobles til loddebukken uden nogen ændringer i radioen. Det eneste svære er at få akslen på tuneren koblet til radioens drejekondensator. Men det må vel være forberedt på en eller anden måde? Jeg har et billede af en testopstilling hvor jeg brugte en af tunerne:  Jeg tror også jeg har et print liggende med TBA120 + resten af delene, så man ikke behøver bruge fumleprint  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|

http://www.bakatronics.com/shop/item.aspx?itemid=437
Den er da sød...og en meget simpel FM

mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 09 Januar 2010 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men TDA7000-radioerne fungerer vidst ikke super godt når der er mange stationer tæt sammen. Den lille tuner på billedet (koster en formue af €4,95) fungerer faktisk ret godt. Man skal jo bruge en FM-del der kan følge (nogenlunde) med resten i kvalitet  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Esbennn Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Januar 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel
Det lyder næsten for godt til at være sandt!
Hvis du har delene der skal til liggende, vil jeg meget gerne købe dem af dig - og hvis du har tid og lyst kan jeg sikkert også
godt bruge din hjælp til at montere dem.
Hvordan kan jeg få fat i dig?
Glæder mig til at høre fra dig igen
Venligst
Esben
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 11 Januar 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Mon ikke mikkels kontaktinformationer står på www.dantimax.dk ...
Flinke fyr i øvrigt - har købt af ham en håndfuld gange...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 12 Januar 2010 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
| Flinke fyr i øvrigt - har købt af ham en håndfuld gange... |
|
|
Mange tak - og nå. Det er jo nogengange lidt svært at gætte hvem herfra man handler med  Men ellers er min mailadresse mcs@post5.tele.dk - den skal jo åbenbart holdes hemmelig her på stedet. Jeg prøver lige at måle strømforbruget på tuner + MF/detektor. Der skal nok en seriemodstand til, for at få spændingen ned på 12V... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 12 Januar 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Jblfan skrev:
| Flinke fyr i øvrigt - har købt af ham en håndfuld gange... |
|
|
Mange tak - og nå. Det er jo nogengange lidt svært at gætte hvem herfra man handler med 
Men ellers er min mailadresse mcs@post5.tele.dk - den skal jo åbenbart holdes hemmelig her på stedet.
Jeg prøver lige at måle strømforbruget på tuner + MF/detektor. Der skal nok en seriemodstand til, for at få spændingen ned på 12V...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Næææææ... - Men jeg var for doven til at kigge efter..., og kom de på din hjemmeside kunne det jo være der var andre ting der ku' friste...
Jeg vil sjovt nok gerne være anonym - da vi har haft indbrud Een gang, og jeg har et ganske specielt navn der er nemt at finde - og har ganske dyrt udstyr... - Men stadig fine ting du har på siden, gad vide hvornår jeg får tid til at få samlet sagerne færdige...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |