Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Er HiFi-nørder tonedøve? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FORT_ROT.7005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Bassen er helt udsædvanlig dyb, mellemtonen er utrolig åben & diskanten er fantastisk frigjordt. Den smøre kender vi nok alle.

Men hvad med tonerne? Det er da en meget vigtig ting!

Lige en lille advarsel: Jeg er ikke så sur, som det kan lyde som om .

Et forsøg: Hvad skal man lytte efter? Tonen må være vigtig. Det kan måske nuanceres; klang, timbre, harmoni, & hvad ved jeg. Her prøver jeg at koge det ned, & påstår ikke at det er sandheden.

Musiker/HiFi-nørd

rytme/dynamik

tone/klang

rum/perspektiv

I sommers fik jeg mig min egen nymodens elmåler (32 i hele ejendommen), efter en fælles i kælder. Det er ubeskriveligt så meget det ødelagde min lyd! Det har jeg så kæmpet med, & det går da fremad.

I behøver ikke fortælle jeg er skør, det har jeg fået at vide.

Det jeg vil frem til er, jeg synes altså tonerne forsvinder mere & mere ud af musikken. Nogen kan godt lide fremhævet diskant. Måske kan jeg lide fremhævede toner?

Måske fordi nogle konstruktører glemmer tonen hen ad vejen, som de får forfinet deres grej? Er det ikke en normal fælde?

Jeg tror især støj er et problem. & det er meget svært at gøre sig klog på. En god sinuskurve, så er der ingen jævnstrøm. Højfrekvent støj må der være meget mere af i dag, end for bare 10 år siden. Det var stikkontakten, & så er der radiostøj?

Punk mig bare, jeg tror ikke jeg fatter alt.

For 20 år siden havde jeg Sugden A28II & P28, det tror jeg spillede tonerne. De blev i hvert fald rødglødende.

Jeg har et par Holfi-ting; gud ved om han kan stemme et instrument? Men det har den nye elmåler godt nok ødelagt.

Fornylig har jeg fået Van Den Hul: The Wave. Jeg tror der er toner i det kabel. Måske fordi det fjerner højfrekvent støj?

Før det en 400/230V, 1000 VA skilletrafo. Den kører ikke svævende. Dvs. kerne + 0, forstærker & højttaler er sat til jord.

Er der nogen der kender løsninger & produkter der elsker toner.

Hilsen

Allan

Til top Vis FORT_ROT.7005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FORT_ROT.7005

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Altså om det nu er tonen C der kommer ud af højttalerne, når det er den tone f.eks. klaveret spiller?

Eller mener du, at det mere er rytmen i sangene, som bliver fremhævet i højttalere, frem for selve tonerne?

Jeg er ikke helt med.. Men nysgerrig!
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Naim. Hifi for musik-elskere.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er sgu ikke helt med på hvad du vil med denne tråd...

Men jeg synes mit Densen / Vienna spiller musik !

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Du må have et eller andet til at ordne strømmen i din lejlighed så den ikke bestemmer over din musik

Husk at computere og hårde videvarer kan ødelægge meget - prøv evt og du kan låne en galvanisk adskildt kraftig UPS et sted eller blot et netstøjfilter

Det fedeste kompliment jeg har fået, var en aften hvor jeg havde besøg af en lydteknikker der mikser musik for store internationale navne, en konstruktør og en hi-fi entusiast med total gehør og en evne til at kunne høre de mindste tonale afvigelser i musikken

Efter en rundvisning og lidt lytten til de forskellige anlæg i huset, sad vi og lyttede til mit "main setup" en tre timers tid tror - eller rettere vi lyttede til en masse musik og lod anlægget om at være anlæg - vi glemte det

Det handler for mig at om at få gengivet musikken så jeg kan nyde den maksimalt lavt som højt, og  ikke om at splitte den til nano-partikel-små-detaljer - om det så er toner - tja det ved jeg ikke, men nok der hen ad.

Må jeg anbefale at starte med noget godt vintage grej - og så skifte enkelte elementer ud med nye ting - bedre stik og kabler uden at smide en bondegård efter det - en god pickup

CDer er efter min bedste overbevisning sjælden i stand til at gengive musik med samme livagtighed og "organiske" troværdighed som LPer, måske kan SACD?

Jeg har nogle indspilninger fra 50erne og 60erne som sidder lige i skabet og hvor man bare føler alt går op i en højere enhed musikalsk - Måske fordi det ikke var en selvfølge gjorde de mere ud af det den gang ?

Håber du får løst dine strømproblemer

FORT_ROT.7005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Ja, det er vel svært at beskrive lyde. & et maleri skal jo ses, selv om det skulle være perfekt fortalt.

Jeg mener bogstaveligt tonen C hvis det er den tone der bliver spillet. Med diverse under- & overtoner alt efter instrument.

Det er jo kun reproduktioner vi hører, så hvad er sandheden? Men jeg synes det er alt for sjældent jeg tænker, det flygel det lyder bare fedt.

Eller A Capella hvor man virkelig kan høre tonerne.

Gode guitarer er lette at stemme, især med nye fede strenge.

Jeg synes det tit i disse tider lyder, som om alle instrumenter kommer fra BR-legetøj, lidt groft sagt.

Til top Vis FORT_ROT.7005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FORT_ROT.7005

FORT_ROT.7005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

r-l-b skriver stort set hvad jeg tænker. Jeg har en LP fra 1958 som lyder fedt. Men min Xenia DC kan godt være med på sin egen måde, selv om jeg heller ikke ligefrem er digital-freak. 

Det er ikke mig der har monteret elmåleren (det er jo noget ejerforeningen har bestemt). Men faktisk er jeg elektriker, selv om jeg tror, man kan høre forskel på kabler. Jeg har prøvet alverdens ting & det går fremad.

I de ældgamle gode dage lød det bedre om natten. Igen lidt groft sagt, er det som om det i dag lyder knapt så slemt, på denne tid af døgnet.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

@FORT_ROT.7005
Ideelt set bør en musiker vel høre en tone på f.eks. et klaver blive gengivet præcis på samme måde gennem hifi-anlægget.

Lukker man øjnene skal man ikke kunne høre om det er klaveret eller anlægget der spiller. Her skal placering, rum etc. (alt!) med i gengivelsen.

Et godt anlæg kommer tæt på dette.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

FORT_ROT.7005 skrev:

Hej med jer!

Bassen er helt udsædvanlig dyb, mellemtonen er utrolig åben & diskanten er fantastisk frigjordt. Den smøre kender vi nok alle.

Men hvad med tonerne? Det er da en meget vigtig ting!

Lige en lille advarsel: Jeg er ikke så sur, som det kan lyde som om .

Et forsøg: Hvad skal man lytte efter? Tonen må være vigtig. Det kan måske nuanceres; klang, timbre, harmoni, & hvad ved jeg. Her prøver jeg at koge det ned, & påstår ikke at det er sandheden.

Musiker/HiFi-nørd

rytme/dynamik

tone/klang

rum/perspektiv

I sommers fik jeg mig min egen nymodens elmåler (32 i hele ejendommen), efter en fælles i kælder. Det er ubeskriveligt så meget det ødelagde min lyd! Det har jeg så kæmpet med, & det går da fremad.

I behøver ikke fortælle jeg er skør, det har jeg fået at vide.

Det jeg vil frem til er, jeg synes altså tonerne forsvinder mere & mere ud af musikken. Nogen kan godt lide fremhævet diskant. Måske kan jeg lide fremhævede toner?

Måske fordi nogle konstruktører glemmer tonen hen ad vejen, som de får forfinet deres grej? Er det ikke en normal fælde?

Jeg tror især støj er et problem. & det er meget svært at gøre sig klog på. En god sinuskurve, så er der ingen jævnstrøm. Højfrekvent støj må der være meget mere af i dag, end for bare 10 år siden. Det var stikkontakten, & så er der radiostøj?

Punk mig bare, jeg tror ikke jeg fatter alt.

For 20 år siden havde jeg Sugden A28II & P28, det tror jeg spillede tonerne. De blev i hvert fald rødglødende.

Jeg har et par Holfi-ting; gud ved om han kan stemme et instrument? Men det har den nye elmåler godt nok ødelagt.

Fornylig har jeg fået Van Den Hul: The Wave. Jeg tror der er toner i det kabel. Måske fordi det fjerner højfrekvent støj?

Før det en 400/230V, 1000 VA skilletrafo. Den kører ikke svævende. Dvs. kerne + 0, forstærker & højttaler er sat til jord.

Er der nogen der kender løsninger & produkter der elsker toner.

Hilsen

Allan

Se det er sgu en int. tråd du der har startet !  Jeg har selv spillet i et band på et tidspunkt for mange år siden, så min viden om hvordan et instrument "bør" lyde, ligger stadig i baghovedet. !

En akkustisk guitar består af strenge og et kabinet. Både strenge og kabinet har sin helt egen lyd og SAMMEN er der så en helhed. ! Hvordan skal DEN så lyde ?  Nu kommer vi ind på hormoniske ( over og under toner ) nogle kalder det 1´ste 2´den og 3´die harmoniske...etc.

Personligt tror jeg ikke at en hifinørd tænker på den slags overhovedet !  Jeg er selv gammel rør freak og mener stadig at et rør gør det mest "rigtigt" mht. mellemtone ( som forøvrigt er et af de vigtigste toneområder der er i musikken ) og diskant. ! Når det så er sagt så er min favorit i basområdet faktisk en digitalforstærker ! Den levere en fantastisk kontrolleret bas, i det hele taget er digitalforstærkeren indbegrebet af "sort baggrund" det er der jo andre der tolker som manglende musikalitet !   det mener jeg bestemt ikke er tilfældet, det er bare en anden måde at formidle musikken på. Prøv feks at lægge mærke til om man kan snakke ubesværet sammen når folk fyre deres anlæg af....kan i ikke det uden at skulle råge til hinanden så er det typisk et tegn på manglende kontrol ! MEN det betyder IKKE at anlægget ikke er musikalsk, det er blot en anden måde at formidle musikken på !  Det MEGET int. her er lige netop ER der en grænse for hvor musikalitet og hifi starter og eller stopper. Nogle mener jo feks at når en cd afspiller er i stand til at pille instrumenterne fra hinanden med kirurisk præsision SÅ er den IKKE musikalsk ! ( Ikk Pierre )  Jeg vil nøjes med at sige at den gør det bare på en anden måde !  personligt holder jeg lige meget af begge måder at formidle musikken på ! Måske er det derfor at jeg både høre vinyl, streamer via sq box OG lytter til cd. Der hvor JEG synes at de moderne medier har et problem er måden de "optages" på. Ekesempelvis synes jeg at købe en vinylskive i dag er omsonst....den er drænet for liv i forhold til hvis den var lavet / optaget for 35 år siden !

Det korte og det lange er at HVIS du er hifinørd så ELSKER du NY lyd og blir ALDRIG tilfreds !

Og så kommer den "rigtige" tone eller lyd nok lidt i baggrunden !  desuden findes der INGEN anlæg der kan gøre ALT "rigtigt" det vil ALTID være et spørgsmål om kompromisser. !

Mvh Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Tone i dette indlæg forstår jeg således.

Et klaver, guitar eller andet instrument spiller alle tonen C lige rent (ellers ville det være rædselsfuldt at gå til koncert). Men, selv to klaverer spiller tonen C med forskellig klang.

På visse anlæg, kan det faktisk være svært at høre forskel på en klassisk guitar og et klaver. Mao. anlægget får ikke instrumentets egenlyd med, og det er skidt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Her er en liste over termer som beskriver højttalere fundet på www.

What are these terms used to describe speakers ?

Airy: Spacious. Open. Instruments sound like they are surrounded by a large reflective space full of air.
Good reproduction of high-frequency reflections. High-frequency response extends to 15 or 20 kHz.

Bassy: Emphasized low frequencies below about 200 Hz.

Blanketed: Weak highs, as if a blanket were put over the speakers.

Bloated: Excessive mid-bass around 250 Hz. Poorly damped low frequencies, low-frequency resonances. See tubby.

Blurred: Poor transient response. Vague stereo imaging, not focused.

Boomy: Excessive bass around 125 Hz. Poorly damped low frequencies or low-frequency resonances.

Boxy: Having resonances as if the music were enclosed in a box. Sometimes an emphasis around 250 to 500 Hz.

Breathy: Audible breath sounds in woodwinds and reeds such as flute or sax. Good response in the upper-mids or highs.

Bright: High-frequency emphasis. Harmonics are strong relative to fundamentals.

Chesty: The vocalist sounds like their chest is too big. A bump in the low-frequency response around 125 to 250 Hz.

Clear: See Transparent.

Colored: Having timbres that are not true to life. Non-flat response, peaks or dips.

Crisp: Extended high-frequency response, especially with cymbals.

Dark: Opposite of bright. Weak high frequencies.

Delicate: High frequencies extending to 15 or 20 kHz without peaks.

Depth: A sense of distance (near to far) of different instruments.

Detailed: Easy to hear tiny details in the music; articulate. Adequate high-frequency response, sharp transient response.

Dull: See dark.

Edgy: Too much high frequencies. Trebly. Harmonics are too strong relative to the fundamentals.
Distorted, having unwanted harmonics that add an edge or raspiness.

Fat: See Full and Warm. Or, spatially diffuse - a sound is panned to one channel, delayed, and then the delayed sound is panned to the other channel.
Or,slightly distorted with analog tape distortion or tube distortion.

Full: Strong fundamentals relative to harmonics. Good low-frequency response, not necessarily extended,
but with adequate level around 100 to 300 Hz. Male voices are full around 125 Hz; female voices and violins are full around 250 Hz; sax is full around 250 to 400 Hz. Opposite of thin.

Gentle: Opposite of edgy. The harmonics - highs and upper mids - are not exaggerated, or may even be weak.

Glare: revealing recorded detail, detracts from musical enjoyment. It is almost as if you are reading a book with fine print by the light of a 500W bulb. You are made aware of every detail, including the intricacies of the typeface and the texture of the paper, but you become a little fatigued. You become so aware of the "how" that you lose interest in the "why." (Glare = difficulty seeing in the presence of very bright light)
Kilde: John Atkinson "Stereophile"

Grainy: The music sounds like it is segmented into little grains, rather than flowing in one continuous piece.
Not liquid or fluid. Suffering from harmonic or I.M. distortion. Some early A/D converters sounded grainy, as do current ones of inferior design. Powdery is finer than grainy.

Grungy: Lots of harmonic or I.M. distortion.

Hard: Too much upper midrange, usually around 3 kHz. Or, good transient response, as if the sound is hitting you hard.

Harsh: Too much upper midrange. Peaks in the frequency response between 2 and 6 kHz. Or, excessive phase shift in a digital recorder's lowpass filter.

Honky: Like cupping your hands around your mouth. A bump in the response around 500 to 700 Hz.

Mellow: Reduced high frequencies, not edgy.

Muddy: Not clear. Weak harmonics, smeared time response, I.M. distortion.

Muffled: Sounds like it is covered with a blanket. Weak highs or weak upper mids.

Nasal: Honky, a bump in the response around 600 Hz.

Piercing: Strident, hard on the ears, screechy. Having sharp, narrow peaks in the response around 3 to 10 kHz.

Presence: A sense that the instrument in present in the listening room. Synonyms are edge, punch, detail, closeness and clarity.
Adequate or emphasized response around 5 kHz for most instruments, or around 2 to 5 kHz for kick drum and bass.

Puffy: A bump in the response around 500 Hz.

Punchy: Good reproduction of dynamics. Good transient response, with strong impact. Sometimes a bump around 5 kHz or 200 Hz.

Rich: See Full. Also, having euphonic distortion made of even-order harmonics.

Round: High-frequency rolloff or dip. Not edgy.

Sibilant: "Essy" Exaggerated "s" and "sh" sounds in singing, caused by a rise in the response around 6 to 10 kHz.

Sizzly: See Sibilant. Also, too much highs on cymbals.

Smeared: Lacking detail. Poor transient response, too much leakage between microphones. Poorly focused images.

Smooth: Easy on the ears, not harsh. Flat frequency response, especially in the midrange. Lack of peaks and dips in the response.

Spacious: Conveying a sense of space, ambiance, or room around the instruments. Stereo reverb. Early reflections.

Steely: Emphasized upper mids around 3 to 6 kHz. Peaky, nonflat high-frequency response. See Harsh, Edgy.

Strident: See Harsh, Edgy.

Sweet: Not strident or piercing. Delicate. Flat high-frequency response, low distortion. Lack of peaks in the response.
Highs are extended to 15 or 20 kHz, but they are not bumped up. Often used when referring to cymbals, percussion, strings, and sibilant sounds.

Telephone-like: See Tinny.

Thin: Fundamentals are weak relative to harmonics.

Tight: Good low-frequency transient response and detail.

Tinny: Narrowband, weak lows, peaky mids. The music sounds like it is coming through a telephone or tin can.

Transparent: Easy to hear into the music, detailed, clear, not muddy. Wide flat frequency response, sharp time response, very low distortion and noise.

Tubby: Having low-frequency resonances as if you're singing in a bathtub. See bloated.

Veiled: Like a silk veil is over the speakers. Slight noise or distortion or slightly weak high frequencies. Not transparent.

Warm: Good bass, adequate low frequencies, adequate fundamentals relative to harmonics. Not thin. Also excessive bass or midbass.
Also, pleasantly spacious, with adequate reverberation at low frequencies. Also see Rich, Round. Warm highs means sweet highs.

Weighty: Good low-frequency response below about 50 Hz. Suggesting an object of great weight or power, like a diesel locomotive.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Både inden for HiFi og inden for fotografi findes der folk som går så meget op i udstyr at de aldrig får brugt deres grej til at nyde musikken og skabe flotte billeder .... end of story

bjørn - som desværre døde - havde en Nagra Kudelski båndoptager. Han og nogle af hans venne optog bigband musik på denne lile svejtsiske præcissionsmaskine med nogle rigtgig gode mikrofoner

Når det var gjorttunede han sit anlæg der hjemme så det lød som livemusikken - det var ikke bare gjort med en optagelse men over tid

Det var en stor oplevelse at høre hans anlæg - med hjemmebyggede højtalere - du kunne have slået en stemmefaffel an, og den ville have holdt tonen - blæsere og strygere - sad lige som de skulle

Første gang jeg hørte det følte jeg at det manglede bas - men så satte han noget musik med meget bas på --- jeg tror vi har tillagt os nogle unoder for at få en "federe" sound

ML_CLS's  Martin Logan Højtalere kan noget af det samme - spille musik

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

R-L-B

Tingene faldt jo på plads da jeg læste denne beskrivelse (og asap. fik fat i en rørpre):

Glare: revealing recorded detail, detracts from musical enjoyment. It is almost as if you are reading a book with fine print by the light of a 500W bulb. You are made aware of every detail, including the intricacies of the typeface and the texture of the paper, but you become a little fatigued. You become so aware of the "how" that you lose interest in the "why." (Glare = difficulty seeing in the presence of very bright light)
Kilde: John Atkinson "Stereophile"

Uddrag fra en af i alt 4 test Stereophile har lavet af CLS

http://stereophile.com/floorloudspeakers/650/

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Hvis vi skærer det helt ind til benet: Den eneste måde man kan få en 100% ufarvet musikoplevelse er hvis musikere og sanger står lige foran dig og spiller uplugged. Lige så snart sangeren synger i en mikrofon og musikkerne spiller gennem forstærkere, så er lyden farvet.. selv til en live koncert.

Nu kan jeg godt lide livekoncerter og lyden fra livemusikken. Særligt på mindre spillersteder synes jeg lyden bliver dejlig intens og har en nerve som jeg ikke oplever til større koncerter. Og det er præcis den intensitet og nerve jeg har stræbt efter at genskabe i lyden på mit anlæg og det er faktisk lykkes at komme så tæt på at jeg får næsten samme lydoplevelse som til en intim koncert.

Naturligvis kan man ikke sammenligne musikoplevlser live og musikoplevelser hjemme i stuen direkte, men når jeg har siddet og hørt en CD højt fra ende til anden, så har jeg en glæde og en behagelig følelse i kroppen som minder meget om den jeg har efter en god livekoncert.

Derfor synes jeg det er svært at tale om den rigtige standard for lyd og om hvordan tonerne skal være. Det lyd univers jeg skaber med mine hornhøjtalere og som jeg finder yderst lydmæssigt tilfredsstillende, vil måske lyde forfærdeligt for ham der foretrækker fuldtonehøjtalere og måske ville jeg finde hans fuldtonehøjtalere mørke og kedelige, selv om de måske har kostet 4 gange så meget som mine horn.

Med dette eksempel vil jeg bare sige at det handler om at lyden er så god for lytteren at anlægget træder i baggrunden og kun musikken står tilbage og den oplevelse er i den grad subjektiv, derfor er et anlæg jo også så personligt et anliggnende for hver enkelt af os.

Den "rigtige" hifi lyd for  mig er altså en god opløsning dvs. alle tonerne/detaljerne er med i musikken også når det spiller rigtigt højt, men det skal være sammenhængende og bevare musikaliteten dvs. opløsningen må ikke blive så høj at instrumenterne bliver "adskilt" fra hinanden, for det oplever jeg ikke live. Bassen skal være dyb, hutig og fast, men ikke afgrundsdyb for, igen, en trommeslager eller bassist på et mindre spillested producerer jo ikke ekstrem dybe toner som får gulvet til at ryste under en.

Jeg synes derfor der er masser af toner i musikken på mine CD'er fordi mit hi-fi anlæg leverer musik og ikke bare analytisk afkoder data fra en CD. Jeg har hørt anlæg til messer til ½ mill som lød kliniske og i mine ører var blottet for musikalitet. Andre var vildt begrejstret for denne lyd, hvilket igen understreger min pointe: Den perfekte standard i hi-fi lyd findes ikke, men den perfekte hi-fi lyd findes hos den enkelte. Med disse sidste ord vil jeg slutte og sætte mig ind og blive blæst igennem af Mahogany Frog's CD "DO5" (hylende guitarer og brutal keyboard) for nu er rørene varmet op

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

Hvis vi skærer det helt ind til benet: Den eneste måde man kan få en 100% ufarvet musikoplevelse er hvis musikere og sanger står lige foran dig og spiller uplugged. Lige så snart sangeren synger i en mikrofon og musikkerne spiller gennem forstærkere, så er lyden farvet.. selv til en live koncert.

Nu kan jeg godt lide livekoncerter og lyden fra livemusikken. Særligt på mindre spillersteder synes jeg lyden bliver dejlig intens og har en nerve som jeg ikke oplever til større koncerter. Og det er præcis den intensitet og nerve jeg har stræbt efter at genskabe i lyden på mit anlæg og det er faktisk lykkes at komme så tæt på at jeg får næsten samme lydoplevelse som til en intim koncert.

Naturligvis kan man ikke sammenligne musikoplevlser live og musikoplevelser hjemme i stuen direkte, men når jeg har siddet og hørt en CD højt fra ende til anden, så har jeg en glæde og en behagelig følelse i kroppen som minder meget om den jeg har efter en god livekoncert.

Derfor synes jeg det er svært at tale om den rigtige standard for lyd og om hvordan tonerne skal være. Det lyd univers jeg skaber med mine hornhøjtalere og som jeg finder yderst lydmæssigt tilfredsstillende, vil måske lyde forfærdeligt for ham der foretrækker fuldtonehøjtalere og måske ville jeg finde hans fuldtonehøjtalere mørke og kedelige, selv om de måske har kostet 4 gange så meget som mine horn.

Med dette eksempel vil jeg bare sige at det handler om at lyden er så god for lytteren at anlægget træder i baggrunden og kun musikken står tilbage og den oplevelse er i den grad subjektiv, derfor er et anlæg jo også så personligt et anliggnende for hver enkelt af os.

Den "rigtige" hifi lyd for  mig er altså en god opløsning dvs. alle tonerne/detaljerne er med i musikken også når det spiller rigtigt højt, men det skal være sammenhængende og bevare musikaliteten dvs. opløsningen må ikke blive så høj at instrumenterne bliver "adskilt" fra hinanden, for det oplever jeg ikke live. Bassen skal være dyb, hutig og fast, men ikke afgrundsdyb for, igen, en trommeslager eller bassist på et mindre spillested producerer jo ikke ekstrem dybe toner som får gulvet til at ryste under en.

Jeg synes derfor der er masser af toner i musikken på mine CD'er fordi mit hi-fi anlæg leverer musik og ikke bare analytisk afkoder data fra en CD. Jeg har hørt anlæg til messer til ½ mill som lød kliniske og i mine ører var blottet for musikalitet. Andre var vildt begrejstret for denne lyd, hvilket igen understreger min pointe: Den perfekte standard i hi-fi lyd findes ikke, men den perfekte hi-fi lyd findes hos den enkelte. Med disse sidste ord vil jeg slutte og sætte mig ind og blive blæst igennem af Mahogany Frog's CD "DO5" (hylende guitarer og brutal keyboard) for nu er rørene varmet op

Og hvis JEG skal skære den helt ind til benet så mener jeg at musik i dag ( det digitale medie siden det kom frem ) ikk har meget med musikalitet at gøre. !  for mig er vinyl ( INDEN der var noget der hed digital lyd og cd´er ) det eneste "rigtige" medie når det gælder musikalitet ! OG alligevel benytter jeg mig af både streaming OG....... ja så har jeg da en lille 1000 cd´er

Man er ikke rigtig nørd hvis man ikke følge lidt med udviklingen, men det rykke ikke ved min opfattelse af at musik optaget digitalt SLET ikk kan følge med på det musikalske punkt ! Musik og instrumenter optaget for 35 år siden har LANGT mere liv og musikalitet !

Frankie

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Frankie, du understreger min pointe, for dig er (LP)musik lyd fra '70'erne og bagud den rigtige lyd. Men jeg har tonsvis af nyere og helt nyt musik på CD som har rigtig god lyd, omvendt har jeg noget  musik  fra '70erne på CD som ikke når samme høje standard, hvilket muligvis er pga. det er indspillet på datidens udstyr med henblik på LP og kassetebånd udgivelser. Nu hører jeg generelt musik som ligger et stykke fra mainstream og det kunne tænkes at disse musikere er interesseret i den bedst mulige optagelse, da kundegruppen vel er musik interesserede som virkelig lytter til musikken og sansynligvis gør dette på et hi-fi anlæg. Meget af det jeg køber findes både på CD og LP også helt nye udgivelser. Mainstreammusik produceres jo til at blive afspillet på bla. PC, mp3 afspiller, i bilen og på offentlige steder (butikker, cafe'er m.m.) og bliver lydmæssigt mixet der efter. For jeg giver dig ret i at noget mainstream musik på CD lyder noget livløst i dynamikken, det ved jeg fordi min kæreste overvejende er til populær pop og rock, så det ryger jo på anlægget indimellem. Jeg vil ikke genoplive den gamle disskussion om LP vs. CD, men jeg er ikke enig i at alt var bedre i gamle dage. Når alt kommer til alt, så er CD jo også analog lyd når den først har været gennem en DAC (indbygget i afspiller el. ekstren) Og så slipper man for knitrende lyde i musikken, hvilket var grunden til at jeg droppede pladespilleren for 22 år siden. Selv før CD'en blev opfundet, irriterede de uundgåelige ridser mig grænseløst. Men igen, andre mener jo at det skal knitre for at lyde rigtigt. Sådan er vi så forskellige og heldigvis for det. Verden ville være kedelig, hvis vi alle sammen var ens
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

En lille krølle på det med tonerne...

Købe altid koncerter på R1 DVD eller bluray!

PAL speeder nemlig billede og lyd op med 4%.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Så simpelt er det ikke, alle europæiske video optagelser er jo foretaget i pal, altså passer lyden her. Med filmoptagelser er det mere tricky, nogen film herhjemme bliver optaget med 24 billeder i sekundet (fordi det er det man afvikler i biograferne) men andre bliver op taget i 25 billeder. Typisk bliver spillefilm optaget på film (16 eller 35mm) skudt i 24 billeder og spillefilm optaget på video i 25 billeder. Men også her er der undtagelser, noge gange vælger man at skyde på film men i 25 billeder!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Spencer skrev:

Så simpelt er det ikke, alle europæiske video optagelser er jo foretaget i pal, altså passer lyden her. Med filmoptagelser er det mere tricky, nogen film herhjemme bliver optaget med 24 billeder i sekundet (fordi det er det man afvikler i biograferne) men andre bliver op taget i 25 billeder. Typisk bliver spillefilm optaget på film (16 eller 35mm) skudt i 24 billeder og spillefilm optaget på video i 25 billeder. Men også her er der undtagelser, noge gange vælger man at skyde på film men i 25 billeder!

Hvis der oprindelig ikke er filmet på film, men video, er det vigtigt at man afspiller i samme format, eller et konverteret format, hvor der er korrigeret for hastigheden.
Mit forholdsvis billige HD-kamera fra Aldi filmer iøvrigt i H264 med 24fps.
Det kan sikkert også filme i andre framerates, hvis jeg finder det i en menu.
Mange koncerter er imidlertid filmet med 35mm og 24fps.
Info står på IMDB hvis det er en koncertfilm.

EDIT: Desværre er det ikke altid oplysningerne er tilgængelige.

http://www.imdb.com/title/tt0427940/

Denne er udkommet både på R1 og R2 DVD.
Jeg kan desværre ikke huske om der stod en anden spilletid på coveret til R2 udgaven, men somme tider passer spilletiden på en R2 udgivelse ikke.
Det er hvis udgiveren blot har brugt oplysninger fra IMDB til coveret, uden at tage hensyn til at det ikke er samme region.
Hvis der er konverteret fra PAL til NTSC bliver det endnu mere speget.
Konverteres der flere gange, kan det gå helt galt.
Jeg har en film, der er konverteret fra 24fps til PAL, og derefter til NTSC, uden at tidskorrigere.
Det er noget klamp.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Frankie, du understreger min pointe, for dig er (LP)musik lyd fra '70'erne og bagud den rigtige lyd. Men jeg har tonsvis af nyere og helt nyt musik på CD som har rigtig god lyd, omvendt har jeg musik på noget CD fra '70erne som ikke når samme høje standard, hvilket muligvis er pga. det er indspillet på datidens udstyr med henblik på LP og kassetebånd udgivelser. Nu hører jeg generelt musik som ligger et stykke fra mainstream og det kunne tænkes at disse musikere er interesseret i den bedst mulige optagelse, da kundegruppen vel er musik interesserede som virkelig lytter til musikken og sansynligvis gør dette på et hi-fi anlæg. Meget af det jeg køber findes både på CD og LP også helt nye udgivelser. Mainstreammusik produceres jo til at blive afspillet på bla. PC, mp3 afspiller, i bilen og på offentlige steder (butikker, cafe'er m.m.) og bliver lydmæssigt mixet der efter. For jeg giver dig ret i at noget mainstream musik på CD lyder noget livløst i dynamikken, det ved jeg fordi min kæreste overvejende er til populær pop og rock, så det ryger jo på anlægget indimellem. Jeg vil ikke genoplive den gamle disskussion om LP vs. CD, men jeg er ikke enig i at alt var bedre i gamle dage. Når alt kommer til alt, så er CD jo også analog lyd når den først har været gennem en DAC (indbygget i afspiller el. ekstren) Og så slipper man for knitrende lyde i musikken, hvilket var grunden til at jeg droppede pladespilleren for 22 år siden. Selv før CD'en blev opfundet, irriterede de uungåelige ridser mig grænseløst. Men igen, andre mener jo at det skal knitre for at lyde rigtigt. Sådan er vi så forskellige og heldigvis for det. Verden ville være kedelig, hvis vi alle sammen var ens

Enige blir vi aldrig...heldigvis  ellers er det jo også for kedeligt...hihi.

Og jeg tror ikke vi snakker samme sprog når vi taler ANALOG lyd ! Men uden at vide det så tvivler jeg også på at der findes særlig mange her inde i dette forum der har ALDEREN til at kunne snakke med om den sag  og resten gider ikk LP og VINYL fordi at det er for besværligt ( man skal jo op af stolen flere gange på en aften ! ) og så kommer lyden i anden række !

Frankie

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum