Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 11:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Cinemag stepup DIY Guide (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 29 April 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jesper L skrev:
Hej Nikolaj.

Fin beskrivelse af din egen oplevelse med Cinemags´ene Mit problem er bare nu, at jeg er nødt til at købe nye plader - alle unoder høres "desværre" efter opgraderingen


købe en pladevaskemaskine istedet - den kan tage 99% - men selvfølgelig ikke ridser


Det er også mit indtryk, at "ridser" tit ikke er egentlige ridser, men skidt, der kan vaskes væk.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 30 April 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Der er helt sikkert ikke mange steder at gemme sig i lydbilledet for de små snavsede forbrydere, det er sandt :)
Men det bedste ved Cinemag'en var nu for min del, at jeg fik lyst til at høre alle mine plader igen!
Se, det kalder jeg value for money! ;)

Endnu engang tak for inspirationen!
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

ncraadk skrev:
Min oplevelse af forskellen mellem hhv. de 37.5 og 150 Ohm er klart at der på 37.5 er en skarpere og langt mere 'in your face' lyd, uden at det
dog lyder dårligt. En liveoptagelse med Hendrix' 'Hear My Train A Comin'' var derfor klart bedst på de 37.5 hvorimod jeg følte at de 150 Ohm var
bedst i mine øren for både jazz og klassisk (som eks. Chopin' Op. 28 Preludes og førnævnte Stan Getz).

Tillykke med din CineMag SUT - fine billeder du har lagt ud .

Jeg har nu læst dit indlæg flere gange - men bliver ved med at studse over din oplevelse med 37,5 vs. 150 ohm - burde den ikke være lige omvendt? Samtidig er det pudsigt - i fht. andres oplevelser - at du foretrækker Z-in på 150. Altså et forhold i impedans på nærmest 1 til 10 i forhold til din pickup(mener den er 14 ohm). Flere mener bestemt at 2 til 3 gg. er at foretrække - der er jeg dog ikke selv enig! Hvad er Z-in på din RIAA/pre-amp?

Dette indlæg er ikke for at være RasmusModsat - men blot fordi at jeg ikke helt syntes, at kunne komme i mål med min DL103 / CineMag kombi . Eller er der bare så stor forskel på DL103R og DL103

Hvordan ser dit komplette diagram ud for din SUT - mest mht. de forskellige "ground/skærm" muligheder der er - Har du kørt det hele til ground  Det må du også gerne svare på Jesper L. .

Go' weekend.

 

 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

uden at komme ind på hele cinemag problematikken så behøver du ikke at gå i panik x-ray over at du ikke kan komme helevejen med din Denon 103

Der sælges mange næsten nye 103ere brugt for under halv pris - jeg tor simpelt hen det er fordi ikke alle kan forlige sig med dens lyd - dens farvede mellemtone, sumpede bas og grove diskant

Det kunne jo lyde som et angreb på 103 fra min side - men det er det ikke - jeg elsker den PU - har to stykker og den giver mig musikglæder som hverken SPU eller MC 20 Supreme kan

Men har man hang til fx mere detaljeret og præcis lyd så er 103 måske bare ikke den man skal have

Jeg lagde mærke til at du på Hald foretrak din 2M PU fremfor din 103er - hvilket jeg slet ikke kan forstår -

Nogle vil sige smag og behag - jeg tror ganske enkelt at vi er forskelligt indrettet - ikke kun i hjernen men også i øret - og fordi nogen hyber eller elsker en lyd betyder det jo ikke andre skal gøre det

Så lad være med at ærgre dig over det x-ray - men find in PU hvor det siger "click" eller hvad det nu skal sige og så byt din Denon 103 væk fram for at prøver a få den til at spille so du gerne vil hvis ikke den kan

denne lange kommentar kan du jo se bort fra hvis du hos andre har hørt en sandard 103 lyde som det du gerne vil ....




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jamen det er helt rigtigt, alt hvad du skriver - Jeg undrer mig nu bare alligevel over, at andre, kommer så vellykket imål. Hvor jeg vil vove, at kunne høre forskellen, selv, med en finger i øret . Men lad os nu høre hvad "Nikolaj og Jesper L", har at sige. Det kan jo være, at jeg har begrænset noget af dynamikken, ved nogle af de "shield" muligheder, der er mulighed for at lave med CineMag'erne. Jeg har f.eks. monteret dem alle - Det har de måske ikke......?

En sidste mulighed er jo at give setup'et en chance i hjemmet, hvor der dog lyttes mest og ikke bare lytte på den i "laboratoriet"...haha  - så ville jeg måske også få øjnene/ørerne op for DL103's forcer eller hedder det fortrin .

Go' weekend.    



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Hep! :)

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg grundlæggende, som en MC til prisen, er rigtig glad for min DL-103R. Det skal også siges, at det
objektivt vurderet, er den bedste pickup jeg har haft i mit system endnu. Så jeg kan fuldt ud forstå hvis I har andre erfaringer med
bedre MC pickups end 103R'eren og derfor retteligt kan have holdninger til om den nu også er sit ry værd eller ej, men for min del gør
den sin opgave meget tilfredsstillende :)

X-ray: på dette link:
http://gallery.me.com/ncraadk#100068/SUT-beregninger&bgcolor =black
kan du se de beregninger jeg flækkede sammen da
jeg lavede SUT'en (det er baseret på dette link: http://www.theanalogdept.com/sut.htm).

Her kan du se, at Voltage Output med 103R'eren (som rigtig nok har en intern impedans på 14 Ohm) er højere (8,9 / 6,4 afhængig af
hvor man kigger), ved en Impedance Ratio på 37,5 end ved en Impedance Ratio på 150 (4,4 og 4). Så det forklarer i mine øjne
fint hvorfor min oplevelse af de 37,5 i forhold til de 150, er, som den er (mere power/attack), da Voltage Output er højere.

Med 103'eren vil man jo opnå en Voltage Out på omkring de 4,8 ved de 37,5; men det skyldes at impedans for hhv. pickup'en og
trafo'en er tæt på at være lig hinanden (103 har en intern impedans på 40 Ohm) hvorfor Voltage Out ved Phono Stage'en ikke
opleves som omkring de 10, men i stedet for, 4,8.

Så igen, er det en 103R, så er min oplevelse at Ratio på 150 Ohm er at foretrække, er det en 103 så vil de 37,5 være bedre da Voltage
Output således er pænt placeret i mellem de 2,5 og 10,0 mV som de fleste Phono Stages forventer.

Men om en 103R på 150 Ohm eller en 103 på 37,5 Ohm er bedst? ;)

Mht. Ground, så er std. Cinemag diagrammet brugt, dog er negativsiden på input 'jordet' på chassis'et. Der kommer støj, men først ved
så høj volumen at jeg ikke ser det som et problem overhovedet.

Jeg håber dette kan afklare nogle af spørgmålene.. :)

PS: Hvis jeg har misforstået noget i mine beregninger eller i andet jeg skriver, så giv mig endelig besked :)
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Kære Nikolaj . Der er flere ting i dit indlæg, hvor jeg mener, at du "roder" lidt i termerne - måske er det bare måden det er skrevet på - måske ikke..... Jeg prøver lige at nævne nogle af dem.

Det ser ud til at du hæfter dig mest i at V-out bliver korrekt - det skal selvfølgelig være iorden, men "vel" blot inden for en bestemt ramme. Hvis derimod impedans tilpasningen er forkert - kan du med en for lille belastning(høj Z) få en tynd/skinger lyd. Og med en stor belastning(lav Z) få en dyb/ulden lyd. Dette er meget groft skrevet - men blot for at få nogle ting på plads.

"Ratio" betyder jo "forhold" - så når du f.eks. nævner 'Impedans-Ratio 150', betyder det 47000/150 = 313. Som så igen giver en Step-up Ratio på ca. 18gg.(kvadratrod-313)  

Er det rigtig set, at du har udeladt forbindelsen mellem J2-stel til Ground - eller...?

Og lige til sidst. Jeg mener bestemt at DL103 er sit ry værd. Mit problem er nok bare at jeg sammenligner den med 2M-Blue - og det skal jeg lade være med, for de er meget forskellige...

Go' dag.  

 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen :)

Cinemag kalder selv 37.5, 150 og 600 angivelserne for Impedance Ratio, der for har jeg gjort det samme. Det du nævner som Step-up
Ratio er så min Voltage Ratio; jeg tror vi mener det samme og min Voltage Ratio rammer med 17,7 for de 150 Ohm,
da også tæt på dine næsten 18 i step-up ratio :)

Jeg kan sagtens følge dig i, at matchningen af impedans kan have en indflydelse - jeg besluttede mig fra starten af til at starte med 37.5
og 150 optionerne og så danne mig en mening om hvad jeg kunne lide lyden i Cinemags'ene, før jeg forsøgte et design som også tog
impedans matchningen i betragtning med evt. resistor tuning.

Set i bakspejlet parres Cinemags'ene nok nemmest med en DL-103 grundet det 'indbyggede' match i impedans.

Jeg er ret ny ud i det her niveau af elektronik og har derfor også haft en ven inde over selve lodningerne; men jo, J2 til ground er
udeladt. De nævner også i diagrammet fra Cinemag, at netop grounding af J1 og J2 er noget der kan eksperimenteres med. Jeg
gjorde meget for at hverken stik eller transformatorerne selv ikke var i direkte kontakt med kassen. Hvis jeg roder lidt i termerne
så må I have mig undskyldt

Det kan jo også være at jeg er i den heldige situation at jeg lige nu har et system som yder en lyd jeg er ovenud tilfreds med - men
som samtidig har potentiale til mere, skulle man søge at matche impedans mellem pickup og trafo
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Alletiders - så fik vi det på plads. Det skrevne ord er nemt at misforstå .

 

ncraadk skrev:
Set i bakspejlet parres Cinemags'ene nok nemmest med en DL-103 grundet det 'indbyggede' match i impedans.
Det må du da' gerne forklare nærmere, hvis du gider. Pas nu på, hvad du roder dig ud i . Jeg tror de fleste vælger 150 ohm til deres DL103.  

 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hm, well, måske har jeg misforstået en ting eller to ... men :)

Mange steder nævnes det, bl.a. også i mit tidligere link, at DL-103 og Cinemags'ene er et godt match på de 37,5 Ohm.
Fordi 'Resistive Load' (forstået som 47000/35.4^2=37.5) er tæt på DL-103'erens interne impedans på 40 Ohm.

Det resulterer, med de 37,5 i Step-up Ratio, i en V-out på 8,9 (Output Voltage på 0,25mV * Step-up Ratio på 35,4) hvilket
umiddelbart er i den høje ende hvis vi tænker på intervallet 2,5-10mV som bedst for phono stagen.

Det påstås også, og der kan jeg altså ikke vurdere bevisførelsen, at i det tilfælde at Resistive Load er tæt på pickup'ens interne
impedans, de 37,5 og 40 Ohm, halveres Output Voltage. Derved ses altså reelt en Output Voltage på 4,5 ved Phono Stagen.
Dette er også resultatet hvis man benytter (Vout / Vcart) = (R(Load_effective) / (R(Load_effective) + (Rcart))) - det giver
en output voltage af næsten samme niveau, ca. 4,8. Er disse formler ikke korrekte eller hur?

Derved burde man med en DL-103'er altså både få matchet impedans, samtidig med at der produceres en Output Voltage som er
fint i tråd med det nødvendige interval, uden at skulle ty til resistor tuning etc.

Nu har jeg jo så ikke en DL-103'er men en DL-103R med en intern impedans på 14, hvorfor ovenstående ikke helt har været aktuelt.
Men når du nævner at der også skal tages hensyn til impedansen, synes jeg at forstå, din anbefaling var at det 'bør' være i en
størrelse på 2-3 gange pickup'ens interne impedans ? Altså i spændet 28-42 Ohm ?

Du siger 150 Ohm til DL-103 - hvordan med DL-103R?

Still learning... :)

Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Still learning - Ja. Og det er svært det her - ingen tvivl om det. Nu lokkede du mig lige ud på Jensen-transformers - en rigtig tidsrøver . Mht. de formler du bruger - de er helt sikkert fine nok og ser logiske ud - sqrt op og ned i 2 - hvor svært kan det være . Jeg har læst det meste af det du linker til - og kan godt følge dig et godt stykke. Jeg tænker bare om der måske nogle af stederne menes ohm'ske modstand(DC) og altså ikke impedans - og det måske er dér, der gerne må være et match - jeg ved det ikke..... måske vi bliver klogere en dag.

Det her har jo været trukket igennem adskellige tråde - her i forum og min konklution af det er: Impedans forholdet mellem pickup og SUT typisk foretrækkes at være 2 til 5 gange. Nogle endda 10 gange. Selv belaster jeg min DL103 med ca. 200 ohm. Du har vel set denne tråd .   

 



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
ncraadk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 13
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Hm, DC Ohm indenfor lige pickups og hifi - hvis ikke jeg tager meget fejl så er der jo for både pickup, og
hele vejen til højttaleren, tale om AC, ikke?

Fedt link til Jensen og jeg tror nok det er en kende teknisk til mig, men der kan snildt suges lidt derfra :)
Ellers synes jeg noget af det sværeste, er når folk ikke husker at omtale DL-103 eller DL-103R (eller DL-103SA)
ordentligt. Med det tænker jeg på, at oplevelsen sikkert er en del anderledes hvad enten vi taler om en std. 103'er
eller en af de 2 andre, da den interne impedans jo er forskellig.

Jeg tror jeg vil forsøge at rode med lidt modstande og få prøvet den både omkring de 200 og også de 100 - kan du
anbefale nogle gode modstande (dette er flere steder nævnt som meget kritisk) ?

og tak for en god snak om dette 'bette' emne ;)
Til top Vis ncraadk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ncraadk
 
X-ray
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 554
Sendt: 04 Maj 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Fint - lad os vende tilbage til det - hvis en af os skulle blive klogere. Det er jo trådstarters idé - at samle alt omkring CineMag's netop her - og der følger teorien vel med.

Jeg har ingen forslag til det med modstandene .

Go' dag.



__________________
Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
Til top Vis X-ray's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af X-ray
 
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 660
Sendt: 15 November 2010 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Super tråd Har et par Cinemag liggende som snart skal monteres i en box. Jeg har brugt dem lidt nøgne for at teste med min 103, og har et lille tip. I følge Thorsten Loesch kan ikke en step up spilles ind pga. den lave spenning fra en MC PU. Derfor anbefaler han en lidt rå metode for at "brenne" ind ste-up's med magt. Man kobler en lille modstand (3-4 OHM) på primærsiden af trafoen og kobler sekundærsiden til en CD spiller der kører 24/7 i et par uger. Jeg gjorde det, og det synes jeg løftet lyden vesentlig. Kan anbefales.

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes