Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Er min højttaler stået af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

Hej...

Min 15-20 år gamle Epcure Model 3 begyndte midt i en sang at skratte rimelig kraftigt i den ene bas.

Nu er den lidt død i det og der er kraftig skratte lyd, når der er bas på. Fx kraftige storetrommeslag.

Det startede med at skumophænget var mørnet, og næsten alt skummet var røget af på den anden side (venstre), og den pludselig skrattede og var tynd. Ham fra basrep.dk sagde så at det var fordi skummet var røget af (fordi den ikke kunne skabe et vakum eller noget i den stil) og garanterede mig at den vil være normal, når skummet blev skiftet.

Nu er skratter den anden så også ligepludseligt (højre side) og lyder bare ikke godt, men skummet er slet ikke røget af.

Er den så stået af?

Det vil jeg gætte. Men jeg tjekkede den bagefter og opdagede at i en ti cm linie i samlingen af skummet og den midte skummet sidder rundt om (ved ikke lige hvad det kaldes) sidder den ikke fast. Fx hvis der er størrer udsving i bassen kan man se de separere en anelse.

MEN TIL SAGEN: Er de stået af eller er det virkelig din lille sprække, der smadrer lyden helt (kan jeg næsten ikke tro)?

Til top Vis ChristianJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianJ

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2010 kl. 03:39 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigt for mig lige at få styr på, da jeg skal vide om jeg bare kan skifte skummet på begge og regne med at få perfekt normal lyd eller om jeg skal smide den ud og jeg vil ikke risikere at smide en meget god højttaler ud, der kunne ordnes.

På forhånd tak!

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Øh, beklager, forstår ikke helt dit indlæg . Altså, hvis det blot er kantophænget (skummet), den er gal med, burde en alm. udskiftning af det kunne klare problemet. Og jo, en fejl i ophænget som du beskriver kan nemt 'smadre lyden' - ophænget er med til at styre højtalerenhedens membran når den skal bevæge sig, og det skal gøres præcist, indenfor brøkdele af millimeter. Da basgengivelse medfører de største bevægelser, er det under gengivelse af (kraftig) bas, at fejl af denne type afsløres.

PS.: Spil ikke på dem før de er ordnet!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Ok det kunne godt være det kan laves så... Jeg syntes bare det virkede usandsynligt at sådan en lille sprække kunne ødelægge lyden sådan.

Jeg spurgte basrep om det gjorde noget at jeg havde spillet på de andre i to uger (da jeg troede de bare var stået af), men det sagde han ikke gjorde noget. Han sagde man skulle spille på dem et år før de tog skade af det. Ifølge ham.

Men låner bare min lillebrors computerhøjttalere, som han ikke bruger, indtil jeg har fået lavet det.

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Så længe en højttaler skrætter er den vel ikke sprunget.. er den..?? Bliver selv lidti tvivl...

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Øh, beklager, forstår ikke helt dit indlæg . Altså, hvis det blot er kantophænget (skummet), den er gal med, burde en alm. udskiftning af det kunne klare problemet.

Hvad er det du ikke forstår i mit indlæg? Jeg fortæller om at bassen i højre side lige pludselig begyndte at skratte osv UDEN at skumophænget ikke er røget af nogen steder. Jeg fandt kun en linie, hvor den havde løsnet sig, altså ikke var limet helt fast til midterdelen. Så var mit spørgsmål om det virkelige smarede lyden eller om højttaleren virkelig gik i stykker (den løse linie kunne sagtens have været der før det, det kan nemlig kun se hvis man går tæt på).

Det er vigtigt for enten smidder jeg den ud, og så kommer jeg jo til at smide en højttaler ud jeg selv kun bruge eller sælge videre, eller jeg bruge 650 på at skifte skummet og så spilder jeg 650 på højttalere, der alligevel skal smides ud.

Men hvis det passer at sådan en lille detalje kan gøre at lyden går fra at være perfekt til lige pludslig at sige KRR KRR PRR PRR midt i et stykke musik og lyde død, så må jeg vel bare skifte det, men det virker godt nok usandsynligt 

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 06:05 | IP-adresse registreret  

Den højttaler, hvor skummet var røget af var VENSTRE side (nu snakker jeg om højre side), og der tænkte jeg jo bare at det var skummets skyld. Men det var først da 80 procent af skummet var røget af i venstre side at lyden blev ødelagt. Da 30% procenten af skummet var røget af, spillede den stadig perfekt med fyldig bas uden at skratte. Så kan det da ikke passe at lyden er ødelagt i højre side ved sådan en detalje! Derfor jeg er nødt til at spørge. 

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Den højttaler, hvor skummet var røget af var VENSTRE side (nu snakker jeg om højre side), og der tænkte jeg jo bare at det var skummets skyld. Men det var først da 80 procent af skummet var røget af i venstre side at lyden blev ødelagt. Da 30% procenten af skummet var røget af, spillede den stadig perfekt med fyldig bas uden at skratte. Så kan det da ikke passe at lyden er ødelagt i højre side ved sådan en detalje! Derfor jeg er nødt til at spørge. 

Hvad pokker havde du regnet med?

Det er mekanik som skurrer mod hinanden flere tusind gange i sekundet, selvfølgelig bliver det værre med tiden og det går kun den gale retning.

Håber din rep. kan lade sig gøre.

vh.

Anders

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

anse skrev:

ChristianJ skrev:

Hvad pokker havde du regnet med?

Jeg havde regnet med at, hvis en tredjedel af skummet i venstre side direkte ryger af, og der ikke er nogen forandring i lyden overhovedet, at der så heller ikke være nogen forandring i lyden, hvis der er en løsning af skummet i en ti cm linie. Det første må da være det værste for højttaleren. Hvad er der galt med min logik? Det er noget jeg ikke forstår.

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Forklare mig hvorfor det sidste skader lyden, og det første slet ikke gør noget. Der må være nogen detaljer jeg ikke er inde i.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Prøv højttalerne af på en anden forstærker - systmatisk fejlfinding. Måske har forstærkeren en fejl. Er dine signalkilder ok? Hvis du er glad for dine højttalere her, så ville jeg under alle omstændigheder få dem refoamed. Det er dog mærkeligt, at begge højttalere har samme defektlyd på samme tid - derfor hælder jeg mere til ,at forstærkeren skal renses helt til bunds, da det lyder, som om fejlen på lyden ligger her. 

Fejlkilderne er mange:

1: Højttalere defekte (refoam)

2: Forstærker defekt (rensning af pots og switches - måske partiel recap)?)

3: lydkilde defekt eller dårlig

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om jeg skrev det, men de lød ikke skadet på samme tid. Venstre side var skadet i 1½ måned og højre er lige blevet skade. Og jeg har lånt et par mini 3 vejs på min forstærker og der er der ikke noget. Men tak for forslaget.

Jeg forstår bare ikke det der med at der ikke skete noget ved at en tredjedel af skummet røg af på den ene side, men en lille skade på højre side ændrede lyden drastisk.

Er det rigtigt, at hvis højttaleren er sprunget så er der INGEN lyd? Så kan det jo kun være skummet.

Casper_LC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

ChristianJ skrev:
Jeg ved ikke om jeg skrev det
Hehe, det finder du ud af ved at kigge ovenover... spøg og skæmt til side.. hehe..

Håber jeg har forstået dig rigtig.

Du har fået venstre højttaler repareret ik..? Det virkede..? hvis det virkede skal du da bare få den højre repareret, så virker den da sikkert igen.

Hvis en bas, mellemtone eller diskant er sprunget så er den helt død, og der er ingen lyd. Jeg tror det er skummet, jeg kunne forstille mig at det bare skummet der flapper. Nogen må rette mig hvis jeg tager fejl...

Til top Vis Casper_LC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Casper_LC

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

De skulle være helt ok efter at kantophænget er skiftet.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvis forstærkeren ikke har fejl - og højttaler 1 er ok efter skift - og højttaler 2 skratter, men spiller, så er det kantophænget. Når kantophænget ikke holder enhenden korrekt centreret i styret, så skraber svingspole og anden indmad mod hinanden og giver en rigtig dårlig lyd. Dette kan ødelægge svingspolen.

Få bare refoamed højttaler 2 også og så har du fred de næste 16 år.

good luck

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Hvis en højttaler er "sprunget", så er det fordi svingspoletråden er brændt over pga varme eller mekanisk påvirkning (skrabe-skrabe) - så siger den ikke noget.

Vh

Freddy

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 13 Januar 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hmm en sag som jeg tit og ofte har tænkt på her, når trådens emne har drejet sig om defekte kantophæng og udskiftning af disse, er...

Det indre ophæng og spoleform (tror det også kaldes søgeren), kan godt være blevet skæv samt ændret stilling/-sunket indad, og tages der ikke aktion for dette, ændre man højtalerens såkaldte "Q", ved montering af nye kantophæng.

Løsninger er, at skifte alt som bevæger sig, det er desværre en bekostelig affære, som for f.eks en 12" JBL LE120H koster 1.650-kr pr. stk.
Kan man ikke få sådan et total udskiftnings kit mere til højttalerelementet, er der kun det næstbedste tilbage, at skifte membran-ophæng og håbe at resten ikke er blevet skævt.  

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Kan godt følge dig i denne gennemgang, men mon ikke man kommer langt med at udskifte kantophænget til et, som passer til - også i stivhed mv. Jeg har ikke indtrykket af, at vi er kommet helt derud endnu med trådstarters højttaler, selv om jeg selvfølgelig ikke har set den eller hørt den. Ved heller ikke, hvor kritisk eller krakilsk trådstarter er med dette ophæng?

Min erfaring (som ikke er meget stor vedr. dette) er, at det er ganske fint blot at skifte ophænget (skumgummikanten) og selvfølgelig sørge for, at det bliver gjort ordentligt og med det korrekte ophængskit. En nær bekendt af mig gjorde det ved 2 stk 10" og resultatet er yderst tilfredstillende.

disse kantophæng havde været møre i årevis og pappet hængte i spideren.Ouch

En anden bekendt af mig fik det gjort med 2 x 14" jbl - og det spiller også ganske fint - og HAN er i hvert fald følsom overfor dårlig lyd.

Dog har ladet mig erfare, at JBL altid anbefaler en total reconing med de bevægelige dele - sikkert pga. de ting, som du nævner.

Vh

Freddy

ChristianJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2010 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg har ikke indtrykket af, at vi er kommet helt derud endnu med trådstarters højttaler, selv om jeg selvfølgelig ikke har set den eller hørt den.

Jeg nåede at spille med venstre i 1-2 uger og har spillet med den på 2 gange om dagen i et par minutter, når jeg ikke lige kunne undvære stereolyd og den anden nåede jeg at spille på i 2 dage. Nu har jeg lånt et par højttalere. Så der kan jo ikke være noget der har taget skade, hvis det passer at man skal spille med den et år før det, som basrep sagde.

"Ved heller ikke, hvor kritisk eller kraklisk trådstarter er med dette ophæng?"

Hvad mener du med det?

Men tak for svarene. Jeg skifter skummet, og så er alt vel fint bagefter.

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Hej fredmarantz, mit indlæg er ment som en tanke om emnet, da jeg ikke kan huske jeg har set det nævnt før her inden. For mit eget vedkommende, som lidt af en "pedant", vil jeg enten skifte hele enheden, eller vælge den dyre udskiftning af de bevægelige dele.
Når jeg ser en brugt kvalitets højttaler til salg med argumentet: ophæng udskiftet - er jeg stået af et evt. køb.
mvh og godt nytår
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum