Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 06:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvornår er ens anlæg et: High End anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg sætter lige den her på plads... / giver et bud på sagen

Hifi, er som bekendt forkortelsen for "high fidelity" = høj troværdighed.
High-end begrebet, når det kommer til hifi, er et udtryk for at lydkvaliteten fra et musikanlæg nærmer sig ovenstående målsætning.
Det har intet at gøre med enkeltstående produkters ydeevne, prisforhold eller formgivning, som en også foreslår. High-end begrebet dækker over grej som kan formidle en oplevelse hvor vores perception og opfattelse af det sansede bringes ud af trit med den virkelighed, at vi faktisk blot sidder og lytter på luft der elektromekanisk er bragt i bevægelse og bringer os i en illusorisk oplevelse af og lytte på ægte mennesker og instrumenter som frembringer den skønneste af alle kunstfomer - MUSIK.

Personligt, mener jeg ikke det er high-end, før jeg - i hvert tilfælde glimtvis - kan have oplevelsen af at at være transporteret til en given koncertsal og her konfronteres med symfoniorkesteret korekt placeret i alle dimensioner og forløst tonalt korekt i henhold til de forskellige instrumenters karaktertræk og særlige betoninger, samt selvfølgelig at tidsaspektet ift. rytme, drive og dynamiske kontraster er så nogenlunde i tråd med det man ville opleve IRL.
Janils, vender tidligere i denne tråd lige udtrykket "SOTA"- state of the art. Et high-end produkt inden for enhver kategori af hifigrej, skal kunne opnå SOTA i rette kombination og i synergi med øvrige produkter i lydkæden, lytterummet og - IKKE MINDST - manden bag "rattet". Det er nemlig fuldstændig ligegyldigt, hvad du køber, bygger og "nørder" sammen, hvis du ikke har musikalitet og gehør selv. VED du ikke hvordan en fagot lyder i virkeligheden eller et slag på en stortromme eller en klavertangent skal forløbe og klinge af, så har du ikke en kinamands chance for at komme i nærheden af den høje troværdighed.
Jeg spiller selv musik og har de seneste 20 år undersøgt hifi-fænomenet og sat mig grundigt ind i tingene både med forstanden, ørerne og ikke mindst hjertet. De seneste 5 år har jeg brugt al fritid, overskydende mønt og stædigt opkøbt, afprøvet og kasseret diverse grej i en lind strøm.
Nu er målet ved at være inde for rækkevidde og derfor betragter jeg mit musikanlæg som high-end og resultatet derfra som high fidelity.

Altså: high-fidelity og high-end begreberne kan ikke adskilles, men skal forståes ift. hinanden.

Så er den nisse vidst skalperet!

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hvad har du så af grej, Dolce?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Får lyst til at spørge om hvad du så kører med i øjeblikket, men det er næsten for plat... så det lader jeg nogen andre om

P.S. Er forøvrigt meget enig i din konklusion

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

plat?!? Hvad nu?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
plat?!? Hvad nu?

Tja, Dolce vil nok holde os på pinebænken et stykke tid 

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

...når man ikke har hørt det bedre andre steder.

Det må vel være den ultimative gulerod.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Nøh...det syns jeg nu hverken er plat eller upassende, og jeg var da også lidt forberedt på spørgsmålet nok ville komme som en naturlig følge af min meget skråsikre udmelding.
Men på baggrund af et halvt livs erfaringer med musik og lyd, vil jeg godt give mit besyv med, når der nu ENDELIG er en tråd på herværende forum,som er hver at kommentere på.

Jeg vil benytte lejligheden til at bringe teksten til en besøgsartikkel hos undertegnede, som skulle have været bragt i nu hedengangne High fidelity. Teksten er i samråd med Janils, men forfattet af undertegnede, og der kan nok også hen ad vejen supleres med et foto eller to.

"At lave et godt match"  
Jeg mener at hovedsagen i denne "kunstart" ud i den hifi´ske jungle, består i den omhyggelighed man lægger for dagen med at prøve af, lytte og matche apparater, så man opnår en højere synergi imellem de forskellige led i kæden. Men erfaring er, at højttaler, ht-kabler og forstærkere, er det første og grundliggende man må have på plads. I dette match indgår også rummet og dermed den tilgængelige plads samt det akustiske miljø. Hvis disse tre parametre - lytterum, højttalere samt forstærkere går op i en højere enhed, ja så er man kommet langt! Herefter kommer det rigtigt svære led at få på plads i kæden, nemlig selve anlægets hjerte - forforstærkeren og med den de omgivende signalkabler, som skal binde de afspillende led sammen med de forstærkende. Generelt kan man side, at en god forforstærker er en DYR forforstærker. Herhjemme hos os, er over de seneste 3-4 år blevet prøvet mindst 30 af slagsen af før et tåleligt kompromis imellem kvalitet og pris blev fundet. Vanskeligt bliver det især, hvis man skal have riaa og evt. endda måske step-up til en vinylt set-up. Der er en hulens masse kabel og stikforbindelser samt en masse tekniske parametre som impedans og spørgsmålet om man opnår gain nok igennem kæden fra pickup til effektforstærker, samt ikke mindst stelforbindelser og eventuelle brum og støjproblemer. Med den kombination af højtalere, effekt og forforstærkere jeg bruger idag oplever jeg at være kommet i mål og har opnået en længe eftertragtet tilfredshed.

"Det tålelige kompromis er en sport"
Hvad afspillere angår, så har eksperimenterne også her været mange og specielt de seneste par år er rigtig mange forsk. pladespillere blevet afprøvet. Det vildeste var en prototype på en Bergmann spille med plint af 50kg granit og med flyvende tallerken og tilhørende tangentialarm. Den blev anvendt med en Vdh Colibri Platinum, men prisen på dette stod slet ikke mål med ydelsen. Den modificerede Garrard med 12" Scheu arm og Decca super Gold som anvendes idag, gør det næsten lige så overbevisende og det til en brøkdel af prisen. Det er i høj grad en del af "sporten", at få så meget ud af sparepengene som muligt, det er der også flere af mine hifi kammerater, der ser en slags ære i. Det er jo nemt for enhver som har penge at købe tungt og dyrt grej og stille det op i stuen blandt andre statussymboler. Kunsten kommer først ind der, hvor man må kæmpe og slide med kløgt for at opnå det ypperste og det er jo så også selve den proces med at opbygge og skabe sin drømmelyd som gør hobbyen så fascinerende. Det det handler om, er vel at kunne glæde sig over det man har og finde musikglæden igennem dette, samtidig med at man hen ad vejen prøver nye kombinationer - og helst kun et led af gangen, siger erfaringen.

"Vintage og Genier"
Jeg har fundet meget glæde i vintagegrej, både forstærkere fra geniale konstruktører som Glen Croft og Jules Futterman, og flere forskellige pladespillere over Pink Triangle, Townsend, Maplenoll og Garrard. Det giver altså også noget "nørdfaktor" at kunne gå og lege med tingene og modificerer med forskelige rør og kondensatorer og så mit allerbedste "tweak", hvor det er muligt, hardwirer uden om phonobøsninger, altså lodde signalkablerne direkte ind i apparaterne. Jeg bruger Silver-gold kablet fra Mundorf, som er supertyndt og fleksibelt og lyder fremragende. Det ville man aldrig gøre med grej fra Accuphase eller Mark Levinson, men de gamle ting, som ofte er nemme at åbne og komme til indeni, lægger virkelig op til, at man selv svinger loddekolben og sætter sit eget præg og modificerer. Ofte køber folk eksotiske kabler og slutter dem til imellem to middelmådige bøsninger af ikke nærmere bestemmeligt metal, det må vel svare til at man bandt et stykke ståltråd i forlængelse af det fine kabel og så stillede sig til tåls med det. Klart at mange aldrig oplever at høre den store forskel imellem forskellige kabler, som der vitterligt er.

"Anlægget idag"
Systemts fundament, er TAD 1601a 15" basserne, der trods størrelsen, kan spille ret højt op i registeret, med en blød 2 ordensdeling ved 800Hz opnås en vældig fylde og krop på stemmer og de dybere liggende instrumenter. Da der deles elektronisk har det været let at prøve forskellige fuldtoner og topsystemer af. Jeg er endt op med den geniale og noget underkendte amerikanske Gallo Nucleus fra halvfemserne. Galloerne, som aflastes kraftigt, ved ikke at skulle arbejde ret meget under de 800Hz. De har en rundspredende pitzo-elektrisk diskant som tager over allerede ved 2000Hz og dette område har jeg aldrig hørt gengivet bedre af nogen anden højttaler. Derfor har de også afløst et sæt TAD 4002 berylium drivere i store horn. Galloerne spiller simpelthen mere frit og har tilført stor, stor soundstage og 3D, samt ikke mindst højde til lydbilledet. Jeg kombinerer dem med Tannoy superdiskanter for lige at få den allersidste luft med. Endelig skal lige nævnes, at jeg bruger et Klipsh hjørnehorn til fra 20Hz til 40Hz, den har sin egen claas-D forstærker og delefilter indbygget.
Dette højttalersystem drives via et specielbygget elektronisk filter af OTL rørforstærkere altså konstruktioner uden udgangstrafoer. Ved at undgå passive komponenter i signalvejen, det være sig udgangstrafoer fra konventionelle rørforstærkere og spoler i delefiltre, får bassen lov at stå ukoprimeret frem og det giver alt andet lige et meget højt opløsnings og delalieringsniveau i de dybeste oktaver. Svært vanedannede, når det først er oplevet.
Mine forstærkere har jeg fået specieltbygget, det ene sæt monoblokke er en Futterman 3A klon med originale print og rør men med en heftigt opgraderet strømforsyning. Det andet sæt monoblokke, er bygget en en dygtig konstruktør i Sønderjylland, Per Knudsen. De sidstnævnte kører helt uden modkobling og har en for rørforstærkere sjældent hørt neutral lyd. De er blevet foretrukket frem for diverse singelendede triodeforstærkere med både 300B, 2A3, 845, R120 småwattsrør.
Forforstærkeren er en Croft Mega Micro fra starthalvfemserne, som der ifølge Glen Croft selv kun er lavet 2-3 stykker af. Den er bestykket med 19 rør hvoraf de 12 sidder strømforsyningen. Men liniedelen er ikke kraftig nok, så den bliver alene brugt som riaa. Signalet går istedet videre til den meget vellykkede danske forforstærker fra Copland, cta301 mk2 (testet i Hifi 1/96) modificeret og bestykket med de sjældne og hunedyre Siemens cca rør.
Den digitale afspilning er basseret på harddisc og USB overførsel og foregår via en Apple Imac og igennem en speciel version af den tyske "byg-med" NOS (Non oversampling) DDDAC med ikke mindre end 60 stk. Philips tda1541 dacchip i parallel og for en mindre formue Blackgate overføringskondensatorer.
Pladespilleren er ren vintage - Garrard 401 med Scheu Classic 12" arm og en Decca Super Gold modificeret og retippet hos Van den Hul i Holland.
Højtalerkablerne er Magnan Signature til toppen og Naim i bunden. Strømkablerne er en ikke kommerciel tilgængelig version fra Bertram.

"High fidelity junglens lyksageligheder"
Med dette set-up, hvor pris og ydelsesforholdet er blevet en sport, hvor brugtpriserne samlet ikke overstiger 100.000kr, har jeg idag den glæde og fornøjelse af at have opnået at kunne gengive et symfoniorkester og koncertsalen så utilsløret som det er muligt med elektronik. Men megen af æren skal også tilfalde de geniale konstruktører som har skabt de apparater jeg benytter og som giver max valuta på glædes og musikskalaen! Men mest af alt og vigtigst finder jeg den gavmilde vidensdeling og de kammeratskaber jeg har fået med en masse gutter i hele det ganske land, ja i hele verden som jeg igennem årerne har haft den fornøjelse at handle grej med, da ikke mindst via navnkundige hifi4alls køb og salg markede, uden det webside havde mine mange eksperimenter ikke været mulige. Det er fantastisk alle de gode venner jeg har fundet for livet igennem min vandring i dette så fascinerende men også ind imellem meget ufremkommelige elektroniske vildnis som omslutter det eftertragtede musikalske nirvana. 

Skal lige tilføje, at de omtalte Croft og Copland pre-amps samt det ene sæt OTLer siden er skiftet ud og erstattet af et helt nyt dansk rørfabrikat som har efterladt alt andet - uanset pris og herkomst - i støvet! Meeen det kan vi altid vende tilbage til...
Så er der en Bufallo ll dac på trapperne fra Twisted Pear. Tjek den ud - og giv en lille skærv til katastrofeland på deres hjemmeside www.twistedpearaudio.com

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Billede!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Kan lige tilføje at hjemmebesøget hos "Dolce" ikke er forsvundet sammen med High Fidelity. Der er stadig en del artikler som skal gøres færdige. Nogle komme i Fidelity.

Besøget hos Dolce kommer op på min hjemmeside www.pladespilleren.dk når jeg når til den. Tålmodighed please! Der er også en masse billeder, af dette meget usædvanlige og absolut "high end" værdige anlæg.

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Fint Jan...Så kan folk samle appetit her og få hele historien medsamt billeder på din hjemmeside.
Tak for det.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Dolces beretning er både fascinerende og skræmmende. Er vejen til den optimale lyd virkelig brolagt med utallige eksperimenter med eksotiske og ikke kommercielt tilgængelige komponenter? Skal man være "elektronikingeniør" eller i det mindste ferm til at svinge en loddekolbe for at få den optimale lydgengivelse? At forforstærkeren er en uhyre afgørende komponent er der næppe tvivl om, men at  skulle afprøve 30 af slagsen lyder overvældende.

Der er ingen tvivl om at Dolces rejse mod hifi-nirvana har været spændede og givende på alle planer. Det minder næsten om en skulptør der starter med den rå stenblok for igennem hårdt arbejde, talent, teknisk kunnen og en engels tålmodighed når frem til det ultimative kunstværk.

Jeg mener bare at ens opfattelse af den optimale lydgengivelse ændrer sig undervejs.

Vi er så nogen der bare må forsøge at købe os til den gode lyd - hvis vi kan.

Men absolut spændende læsning - og herligt at "rester" af High Fidelity lever videre efter bladets sørgelige bortgang

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Du har virkelig begrebet det Batman - tak at du er bevidst og kan give udtryk for det.

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-01/2cadea3d.jpg
I får så lige et enkelt billede og med Janils i sweetspot.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Dolce skrev:

Du har virkelig bregrebet det Batman - tak at du er bevidst og kan give udtryk for det.

I får så lige et enkelt billde og med Janils i sweetspot.

Det ligner en dyr varmeregning.

Men måske varmes der op med klasse A.

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Dolce skrev:

Du har virkelig bregrebet det Batman - tak at du er bevidst og kan give udtryk for det.

I får så lige et enkelt billde og med Janils i sweetspot.

Det ligner en dyr varmeregning.

Men måske varmes der op med klasse A.

Ja, ja, det skal så måske lige tilføjes, at billedet er fra min sommerrecidens, en 100m2 trælade med 6 meter til loftet og optimal udklingning. Dér står det ikke mere siden vinteren kom til DK

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

... og så opnåde jeg endda - med disse indlæg om mit anlæg - status af superbruger...he he, det er jeg nu ikke, men har været med i nogle år efterhånden

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hvad, som bør kendertegne begrebet high-end, kan vel kun komme an på tre ting i prioriteret rækkefølge:

1. Lydkvaliteten

2. Lydkvaliteten

3. Lydkvaliteten

Jeg kan absolut SLET ikke se, hvad økonomi eller fabrikantens egne udtalelser har med det at gøre. drums.gif

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Nu er god lyd selvfølgelig meget subjektivt, så hvis der skal være en slags fælles betegnelse for high end, vil jeg mene at det er et "kompromisløst" anlæg.

Ikke flueknepper kompromisløst, men at der ikke er nogen udtalte svage led fra kilde til øre

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

High-End er at have egen koncert-sal, eget orkester og selv svinge stokken  
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Når naboen ryster opgivende på hovedet og står af våbenkapløbet... så er det high-end

infinity100
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert

Bruger siden: 10 Juni 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for der er så mange som kommer med deres mening..

det har hjulpet rigtig meget..

så der er faktisk "ikke noget" der hedder High end.? det er noget som man selv vuderer efter man har hørt lyden fra anlægget.. kan man sige det sådan.?

Til top Vis infinity100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af infinity100

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes