Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tilspilnings tid på rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Daaaavs fellow hifi'ers..:)

Jeg vil gerne lige høre, er der en der ved hvor lang tid man skal spile rør til?

Jeg har lige puttet to Siemens E88CC /6922 rør i min X-CAN8, men dem jeg brugte indtil videre (valvo) lyder betydeligt bedre. Kan det være at de nye skal have lidt tid inden de spiler optimalt eller er de andre bare bedre? De kører stadig, jeg skule blot prøve de Siemens rør.

Forskelen er at soundstagen blev mindre og lyden er mere skarp...

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det kan være flere ting:

1 :- Dine nye Siemens-rør er måske ikke særligt gode (hvem har egentlig lavet dem?)

2: - De nye rør passer måske ikke så godt til dit set-up eller smag som de gamle?

3: - måske skal de nye rør tilspilles (ca. 50 t) -selvom jeg nu ikke tror særlig meget på det - tror, at det er lidt af en and..

Rør lyder forskelligt, som du nok allerede er helt med på - og at sammensætte en god lyd med rør, kræver, at man forstår lydmæssigt at matche sit anlæg/akustik med en given rørtype, som passer godt ind i det klangbillede, som man kan lide. Måske passer dine Siemensrør godt i et andet anlæg et andet sted? Man er dog nødt til at eksperimentere med rørtyper for at finde det rør, som man synes passer bedst til ens smag. Nu kender du dine gamle Valvo'er og nu kender du også klangen på dine nye Siemens. Det umiddelbare indtryk er så, at du synes, at valvoerne lyder bedre i dine ører med det anlæg, som du har. Fint, så ved du det.

Vær opmærksom på, at disse fabrikanter har lavet mange forskellige versioner af deres rør og disse versioner kan også lyde forskelligt fra hinanden.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Lige præcist når det gælder rør, så har begrebet "tilspilning" en reel fysisk betydning. Det der sker, er at den plader (katoden), som afgiver elektronerne ændre overfladestruktur efter en hvis tids brug. Hvis et rør har været inaktivt i en periode - 2-3 uger - skal man faktisk regne med at det skal "tilspilles" igen.

Regn med en tilspilningstid på 25-50 timer.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Som fredmarantz er lidt inde på, så vil jeg sige, at de Siemens desværre ikke er så gode. Men de lidt ældre Siemens & Halske (A-frame) er betydelig bedre - en helt anden verden. De er nok blandt de bedste som er lavet.

Så jeg kan godt forstå at du synes dine Valvo lyder bedre, måske du skulle forsætte med lignende, f.eks. Philips Miniwatt?

Jeg vil sige at et døgns tid er nok til "tilspilning".

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan jeg se hvilke siemens jeg har?

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Ved ikke, om det har relevans, men denne side giver i hvert fald en oversigt over Siemens involvement i typen E88C gennem tiden.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20E88CC/E88CC.ht m

Man kan jo så også finde Philips tilsvarende og så videre....

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ved ikke, om det har relevans, men denne side giver i hvert fald en oversigt over Siemens involvement i typen E88C gennem tiden.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20E88CC/E88CC.ht m

Man kan jo så også finde Philips tilsvarende og så videre....

Vh

Freddy

Mener selvføgelig "E88CC" og ikke E88C  -typo

Vh

Freddy

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svar. Nu sider de i boksen i et par dage så lad os se hvad de bliver til:) ellers må de gamle ind igen:)

Jeg kan ikke rigtig gøre mig klog på hvilke siemens jeg har, men jeg tror at det er de der øst tyske....

hilsen

Panos

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Inde i røret står der en kode, såfremt det er et Siemens Gold-pin. A6 er seneste version fra ca. 1973-80.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

der er lige en ting når man sætter nye rør i og det er at man skal lige lade dem side i en ½ time før man sætter lyd igenem det gæller ikke ensretter rør, rørene mister en masse enagi vis man bare sætter musik igenem med samme, har det fra en der tester rør og han ved vad han snakker da han har målt rørene før og efter også vidre
Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:
der er lige en ting når man sætter nye rør i og det er at man skal lige lade dem side i en ½ time før man sætter lyd igenem det gæller ikke ensretter rør, rørene mister en masse enagi vis man bare sætter musik igenem med samme, har det fra en der tester rør og han ved vad han snakker da han har målt rørene før og efter også vidre

?????????????????????????

Undskyld mig, men det dér forstår jeg altså ikke - jeg kunne godt tænke mig at få en mere udførlig forklaring. Ved man, hvad man snakker om, når man tester rør? - og så før og efter? - og har det så stor betydning, at man ligefrem kan måle det på en rørtester? - hvor der såmænd uanset rørtestertype er brug for en vis tolerence?

Hvis man ligefrem kan se på en ellers fin rørtester, at der har været sat musik på for tidligt, så er det godtnok en meget fin rørtester. Sådan én må jeg have.LOL

Mon der tales om, at det er bedst at få gløden godt i gang, før man kobler B+ til?

Hvis der sidder et ensretterrør i konstruktionen, så giver det vel sig selv?

Vh

Freddy

Vh

Freddy

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jensen100 skrev:

?????????????????????????

Undskyld mig, men det dér forstår jeg altså ikke - jeg kunne godt tænke mig at få en mere udførlig forklaring. Ved man, hvad man snakker om, når man tester rør? - og så før og efter? - og har det så stor betydning, at man ligefrem kan måle det på en rørtester? - hvor der såmænd uanset rørtestertype er brug for en vis tolerence?

Hvis man ligefrem kan se på en ellers fin rørtester, at der har været sat musik på for tidligt, så er det godtnok en meget fin rørtester. Sådan én må jeg have.LOL

Mon der tales om, at det er bedst at få gløden godt i gang, før man kobler B+ til?

Hvis der sidder et ensretterrør i konstruktionen, så giver det vel sig selv?

Vh

Freddy

Vh

Freddy

Den påstand hørte jeg også for et par måneder siden, den kom in-da fra en gammel rør-freak, kendt her på forumet (ingen nævnt, ingen glemt) jeg gad ikke at være frisk, og spørge om det også gælder for glødepærer generelt  men sjov emne, som vi sikkert kan få meget skriveri ud af   

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Lige præcist når det gælder rør, så har begrebet "tilspilning" en reel fysisk betydning. Det der sker, er at den plader (katoden), som afgiver elektronerne ændre overfladestruktur efter en hvis tids brug. Hvis et rør har været inaktivt i en periode - 2-3 uger - skal man faktisk regne med at det skal "tilspilles" igen.

Det giver også en forskel om røret har været igennem en burn-in test på fabrikken. Hvis det har kørt med hård belastning i dagevis på fabrikken ændrer det sig mindre end et der kun har været testet et par minutter. De gamle "SQ" rør og nogle af dem fra militæret har typisk været igennem en hård burn-in test. Ved nogle af de nyere rør kan man være i tvivl om de overhovedet har været testet

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Mon ikke påstanden fra "eksperten" undervejs er blevet misfortolket og nu bliver viderebragt her i forum i misfortolket version?

Jeg kunne da virkelig godt tænke mig at få at vide, om det så er sådan, at hvis man sætter nye rør i en ting, at man så skal vente med at skrue op inden den halve time er gået - eller??

Den gamle rørfreak må vel også være klar over, at det så kun er en teknik som kan mestres af folk, som er indehaver af rørforstærkere med en standbyfunktion - fx Guitarister?

Vh

freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jeg kunne da virkelig godt tænke mig at få at vide, om det så er sådan, at hvis man sætter nye rør i en ting, at man så skal vente med at skrue op inden den halve time er gået - eller??

Jeg ville sige at du skal vente til rørene har varmet op i f.eks. 5 minutter før du skruer højt op. Men hvis du har en klasse A forstærker betyder det ikke noget - der arbejder rørene næsten lige så hårdt i tomgang.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2010 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg kunne da virkelig godt tænke mig at få at vide, om det så er sådan, at hvis man sætter nye rør i en ting, at man så skal vente med at skrue op inden den halve time er gået - eller?? bravo, du forstår jo godt vad jeg mener/skrev

Vh

freddy

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Man skal helst ikke trække strøm i et rør før katoden er godt varm...det skyldes der fiser tunge ioner rundt inde i røret som kan skade katoden og elektronskyen omkring katoden beskytter den mod de tunge ioner.

Men halve timer gir ikke mening i den sammenhæng og kan stamme fra senderrør og det faktum at nogle af dem dårlig tåler længerevarende oplagring. Derved komme der lidt luft i dem som gør at de kan slå over. Det samme sker der med vores små-rør...herunder også udgangsrør, men de kører jo på væsentlig lavere spænding og ved opvarmning optager getteret luften.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at vi snakker om flere forskellige ting her.

Enten er det opvarmningstid hver gang man tænder apparatet vi taler om.

eller burn-in fra fabrik, så røret kan lyde bedre, når man sætter det i som nyt.

Eller Burn-in af brugeren (efter indkøb), så han kan "køre det til" inden han kan få den bedste lyd frem (fx 25-50 timer) (kan vel også være at lyden bliver dårligere efter burn-in - det handler vel om smag?)

eller om man kan måle, om der har været sat Musik til (jeg går ud fra her, at der tales om B+), inden man har ladet det "Burn-in" i en halv time.

Jeg tror personligt, at det eneste "burn-in", som forekommer og har forekommet på rør, er en quick-test med måling af rør i et større apparatur (en art jig), hvor der var plads til fx hundrede rør - og så sætter man belastning på (glød samt  B+ for at finde "Farisærerne" - skrotter disse eller smider dem i hovedet på montricen og sælger/solgte resten som gode. Samtidig foretog man en aI-måling for at sortere de elektrisk skæveste fra.

Jerg tror, at et nyligt tændt rør svagt ændrer klangkarakter når det er varmet helt op (5 min) - og elektroderne har fået sig "sat" i forhold til hinanden under opvarmningen. Derfor ændrer lyden sig i de første 5-10 minutter (her er så intet nævnt om øvrige samspilskomponenter (modstande - caps osv), som har mndst lige så meget eller måske endda mere at sige)

Jeg tror, at et rør har bedst af ikke at få spændt b+ på fra kold. (har ingen betydning for de fleste rørensrettede amps, da de ikke får B+ før ensretteren er varm. Som en sidebemærkning har jeg så læst og erfaret, at det så faktisk også kan være en bagdel at tænde en rørensrettet  rørforstærker på standby og så sætte den i playmode (B+ på) - dette skulle angiveligt give røret et chock, da B+ kommer ind på fuld styrke. Hvis man tænder en røramp med rørensretter direkte til play-mode, så kommer B+'en roligt ind i takt med at ensretteren varmer op - og skåner røret for "chocket".

Jeg tror ikke en døjt på, at det er muligt at måle, om et rør har været sat i en forstærker og herefter tændt med B+ fra start - sat op mod et rør, som har prøvet at blive sat til på en mere skånsom måde. Det er bl.a. fordi de rørtestere, som jeg er bekendt med, som ellers er fine nok (2 forskellige AVO) i hvert fald har videre tolerencer end de forskelle sådan en måling skulle give. Der er alt for mange variable til at sådan noget er troværdigt.

Jerg tror ikke på, at fabrikkerne lavede eller laver et decideret Burn-in (fx 25 t.) - men derimod en hurtig go - no go - test. Dette er ikke for at service forbrugeren, men for at undgå at forbrugeren smider ikke brugbare rør tilbage i hovedet på producent.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:
fredmarantz skrev:

Jeg kunne da virkelig godt tænke mig at få at vide, om det så er sådan, at hvis man sætter nye rør i en ting, at man så skal vente med at skrue op inden den halve time er gået - eller?? bravo, du forstår jo godt vad jeg mener/skrev

Vh

freddy

Det var egentlig mere ment som et spørgsmål - Da jeg har svært ved at forstå hvorfor man skal vente en halv time - på noget, hvis man kan nøjes med max 3-5 minutter.

Vh

Freddy

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Jerg tror ikke på, at fabrikkerne lavede eller laver et decideret Burn-in (fx 25 t.) - men derimod en hurtig go - no go - test.

Det gjorde de - uanset om du tror på det eller ej

Men typisk på dyre rør til industri- eller militært brug. Kunderne ville gerne betale ekstra for at slippe for rør med fejl. Rør dør jo typisk relativt hurtigt eller efter lang tids brug.

Iøvrigt står der i "Rörförstärkare" at GEC testede deres KT88'ere i 200 timer. Om den udtalelse kom fra salgschefen eller virkelighedens verden er så et andet spørgsmål

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes