Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tilspilnings tid på rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
fredmarantz skrev:
Jerg tror ikke på, at fabrikkerne lavede eller laver et decideret Burn-in (fx 25 t.) - men derimod en hurtig go - no go - test.

Det gjorde de - uanset om du tror på det eller ej

Men typisk på dyre rør til industri- eller militært brug. Kunderne ville gerne betale ekstra for at slippe for rør med fejl. Rør dør jo typisk relativt hurtigt eller efter lang tids brug.

Iøvrigt står der i "Rörförstärkare" at GEC testede deres KT88'ere i 200 timer. Om den udtalelse kom fra salgschefen eller virkelighedens verden er så et andet spørgsmål

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Ja- jeg kan forestille mig, at man testede for at detekte "fejl-rør", men man gjorde ikke kunderne en tjenste ved at lave et "burn-in", så  kunderne ville være mere tilfredse med rørets funktion eller lyd. Testen består i, at spænde røret i en jig og voldtage det i et stykke tid for at sortere de dårlige fra og for at sikre sig, at data blev overholdt.

Jeg synes, at ordet "Burn-in" er uheldigt her, da jeg meget mere opfatter tingene som en kvalitetstest - fårene fra bukkene - du ved. Fårene er dem, der overholder data - og kan holde til mosten  og bukkene tilbage til montricen= skraldespanden. Dette bla. også fordi der åbenbart er en uheldig snakken blandt hifi-freaks, om at rør skal have så og så mange timers burn-in for at yde deres bedste, og når så rørene har ligget længe "på hylden", så skal de "burnes ind" igen? hvilket jo er det, som diskussionen egentlig har afsæt i. 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Ja- jeg kan forestille mig, at man testede for at detekte "fejl-rør", men man gjorde ikke kunderne en tjenste ved at lave et "burn-in", så  kunderne ville være mere tilfredse med rørets funktion eller lyd. Testen består i, at spænde røret i en jig og voldtage det i et stykke tid for at sortere de dårlige fra og for at sikre sig, at data blev overholdt.

Enig, men forskellen er hvor længe røret blev voldtaget. Standardrør blev kun testet kortvarigt, og de helt skæve blev sorteret fra. Men burn-in af specialtyperne varede meget længere, og det var for at kunderne skulle være mere tilfredse med rørets funktion. Når røret har kørt i f.eks. de nævnte 200 timer, er de smådefekte rør sandsynligvis afgået ved døden. De fleste af de rør ville jo slippe gennem den hurtige test uden problemer. Men det var ikke bare "en tjeneste" man gjorde kunderne - de fik sandelig lov til at betale for det. Men hvis rørene skulle bruges i udstyr der skulle køre i døgndrift, og helst uden nedbrud, kunne det jo sikkert betale sig.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

hvordan går det med dine Siemens og Valvo rør? Må jeg spørre hvor du købte dine rør, og er du sikker på at de er nye?

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Inde i røret står der en kode, såfremt det er et Siemens Gold-pin. A6 er seneste version fra ca. 1973-80.

Jep...:) det er dem...:) 

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 20 Januar 2010 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
hvordan går det med dine Siemens og Valvo rør? Må jeg spørre hvor du købte dine rør, og er du sikker på at de er nye?

Puma

Hejsa, Valvo rør er købt hos pynd og siemens er købt fra en bruger her i KSB. Ja, jeg er sikker på at de er nye:)

Siemens blev en del bedre efter en dags tid, men stadig ikke på niveau med mine valvo. Nu er valvoerne på igen og siemens i reserve skuffen..:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Ville lige tilføje dette link,selvom jeg godt ved at det ikke er 12AU7 rør der er talte om

https://www.tubeworld.com/12au7.htm

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har et andet godt tip også. Tesla NOS 6922. De kommer i tre varianter. Med vanlige ben, med guldben og med guldben og guldgitter.

Du skal maile til www.halfin.com i belgien og høre hvad han har. De har stort udvalg, billige priser og er totalt pålidelige.

www.jacmusic.com har alle varianterne også, måske lidt dyrere, men topp kvalitet og kundeservice.

Så er det en svenske der selger de med guldben ca. samme pris som Jacmusic. Kjenner noen nordmenn som har handlet vellykket med han.

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,54398. 0.html

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Panos; gættede jeg også på. Det er de mest almindelige.

Står der A6 og eksempelvis 9E, så er de produceret i 1979, maj måned (E er 5. bogstav).

Hvis du vil have Valvo-lyd, så skal du nok gå efter Brimar, Colomor og Mullard fra en engelsk fabrik, og helst fra før midt-60´erne. Eller tidlige amerikanske måske?!

Det er ikke en skam at gøre lidt fejlkøb, mens man lærer rørtyperne at kende.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 22 Februar 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej venner. Lidt info som måske kan bruges af andre

Jeg har købt et par af dem her:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=38007 8250100&ssPageName=STRK:MEWNX:IT  

Jeg synes at det er en meget interessant par. De lyder anderledes end mine valvo eller Philips HQ ( de to typer lyder ens) men de lyder helt igennem godt. Lidt mere hård i lyden end de andre to typer, men på ingenmåde irriterende.

Jeg ved ikke hvad det har at sige for lyden at de er cryo behandlet, måske spiler de bedre når de er forkøllet, og jeg har ikke en alm. par for at sammeligne, men de kan anbefales, specielt til prisen.

/p

p.s. har i andre oplevet problemer med at gemme i forumet her på det sidste?

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes