Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 12:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Varmt og smooth Rør til RIAA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

sosaudio: mangler 12AX7/ECC83 i din liste

I USA kan Mullard rør købes, jeg faldt over en hjemmeside med MUllard rør som skulle være de sidste lager.

Arbejder på om jeg kan forhandle dem, men.....prøv selv
De har 12AU7/ECC82, 12 AT7/ECC81, 6922/ECC88 EL84 fremstillet i England

http://www.mullardtubes.com/

Har en anden kontakt til Mullard fremstillet i rusland med 12AX7/ECC83, EL34 og EL84 som er ret gunstige

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Mangler ikke  men spgs var på ecc82. Værsko

The 12AX7 is a high-mu twin triode which operates in typical service as a class A amplifier, in the preamp stages of high fidelity, musical instrument, and public address amps, as well as professional line and microphone preamps, and many other audio and communications devices. The demand for the vintage USA and European versions of this tube are beginning to outstrip the supply, and, as a buyer, you need to carefully consider what is available, the device you will use it in, and what your budget allows. The highly regarded vintage brands of Telefunken, Mullard, Amperex, and RCA come at an appropriate premium price over other brands. While this higher price is justified (these tubes sound wonderful and are very long lived) other vintage brands are often just as good. Brands like GE, Sylvania, Tung-Sol, Motorola, Raytheon, and Zenith are often overlooked, but usually perform just as well as the more famous vintage brands, which makes them a terrific value, especially as the stocks of New Old Stock (NOS) tubes vanishes. Indeed, some of these were made by RCA for these other labels, and others like the Tung-Sol and Sylvania have their own followers who prefer these brands over the higher priced premium labels. There is intense hype out there about the 12AX7, and even some absolute fantasies. Some of the European labels have strong snob appeal, which can cloud accurate judgment of these very good tubes, and many self-proclaimed tube experts have either praised or shot down some vintage brands which deserve neither. If you are new to tubes in general, or are replacing a set of Russian or Chinese current production 12AX7 tubes with vintage NOS, you would do well to try several different brands and hear for yourself the sonic nuances. Then you would be well advised to lay in a stock of the brand of your choice "for a rainy day".

The main differences with this family of tubes are as follows:

12AX7: the original version of this tube. This can only be used in parallel filament circuits. This is not a big deal as virtually all audio equipment is of a parallel filament design. These often have large rectangular plates with several horizontal ribs. The older versions have blackplates, which are often preferred by audiophiles.

12AX7A: This version can be used in series or parallel filament circuits. These usually date to the 1960s and have greyplates. Vintage versions of these are about the most sought after tubes of any type today. Often RCA and GE made these for electronic organ manufacturers, and have the organ brand name on the label. These are usually specially selected tubes, and are a great buy---when available! Sometimes, 12AX7A tubes made for the US Military are labeled 12AX7WA, and I have seen WB and WC versions. The W is the military type code, A,B, and C are progressively later productions. These are nice military spec tubes. DO NOT confuse these with current production Russian or Chinese crap with the suffix WX, WB, or WC! These are not military tubes and are not NOS tubes at all!

ECC83: This is the European version of the 12AX7, and is identical to it. Most tubes with ECC83 listed on the label are European, and the ones in demand are Telefunken, Amperex, Mullard, and Siemens. More difficult to find but worth seeking are German made Valvo and the early Holland made Philips Miniwatt and Philips "SQ". Telefunken tubes have a diamond shape molded into the glass on the bottom center of the tube. The most desirable of the Telefunken ECC83 tubes is the "smoothplate" or "flatplate" versions. Like the name implies, the dull grey plates are perfectly smooth. It does not matter if some of these on the market are labeled for Fisher or Dynaco, as Telefunken made these tubes for many OEM applications. They are the EXACT same tube regardless of the label. Watch for the rare Telefunken smoothplates with a cloth label on the glass marked "selected tube". Often these have red painted tips, and watch for blue painted tips, and laboratory grade smoothplates made for Leeds & Northrup as well. These were all screened for critical use in medical equipment, with the "selected tube" or L&N versions being the best. Both red and blue tips are incredibly quiet and very three dimensional in sound. Amperex and Mullard tubes have a pair of alpha-numeric date codes printed in dark grey near the bottom of the tube. The rarest of these are the BugleBoy cartoon tube label for Amperex (especially if it also has the treble clef music symbol next to the Bugleboy image), and the older Mullard logo that looks like a shield, especially with the letters "BVA" below it. Watch for the Mullard "10M" series of ECC83 tubes in the distinctive royal purple and gold boxes. These sweet tubes were factory screened for a 10,000 hour heater life, matching internal triodes, and low noise, rather like the Telefunken ECC803S tubes. The 10M Master Series has gold plated pins, and the 10M Concert Series has standard pins. Demand and scarcity has driven the price of these babies to record heights lately. The 1950s versions of Mullard and Amperex (and some rare Siemens) tubes often had long narrow plates, with D or square getters, and are the scarcest and finest sounding of these two brands. BEWARE: the Amperex Bugleboy and Telefunken smoothplates are being faked! The fake Amperex may have the words "Bugleboy" and the cartoon tube on the box, and the label will not wash or wipe off. The fake Telefunken may have gold pins (real Telefunken ECC83 tubes had only standard pins) and a perfect, baked enamel label that won't wipe off. Our tubes are carefully screened for fakes when we obtain them, and are guaranteed genuine.

7025: This is the low noise, "industrial" version of the 12AX7. This has a spiral wound filament which reduces hum and noise. These are usually the best choice for demanding hi-fi applications, although the premium brands and blackplate types also have very low noise.

ECC803S, E83CC, E803CC: This is a premium European version of the ECC83. The "S" indicates Special, and these tubes were screened for low noise and matching internal triode elements. These are rare in the USA. Telefunken and Siemens are the brands most often spotted, although several of the Mullard factories made these for various labels. Most of the Telefunken and Siemens tubes had gold plated pins. Sometimes the E83CC also carried the 12AX7WA military type label, even though it is a European made tube.

B759: This is an ultra-low noise version of the 12AX7, with matched triode elements. To my knowledge, only Genalex (Marconi-Osram Valve Co.) made these in England for their "Gold Lion" series. Extremely rare in the USA.

6681: This is listed in some tube manuals as a "special 12AX7", otherwise the electrical specs are the same as the standard version. Being an industrial type it most likely has a ruggedized filament, and is built to withstand many on-off cycles. I believe only RCA made these, regardless of brand on the label. UPDATE: One astute customer has informed me that GE offered 6681 tubes with the typical top seams, date codes, and "Gt. Britain" marking that indicates English Mullard manufacture. Indeed, some GE 12AX7 and 7025 tubes from the 1970s were also Mullard made, so they must have made some 6681s for GE as well. Overall, the 6681 is an excellent step up in quality from the standard 12AX7, and is a bargain at current prices.

5751: This version was usually the one made for the US military. These have a lower gain than the 12AX7, but are otherwise totally compatible. Great hi-fi tubes, as the lower gain reduces noise and microphonics. These are all ruggedized and most can withstand a drop on the floor. The internal triode elements are matched as well. The early versions are more sought after as they usually have extra support rods and an extra mica spacer on top of the plate structure ("Triple Mica"), as well as blackplates, all said to contribute to low microphonics. Don't overlook the greyplate versions, they are also excellent tubes, and many of these have the triple mica as well. The GE non-military version is usually the "five star" series, intended for broadcast use. The RCA broadcast type is the "Command" series. Both the RCA and GE broadcast types are scarce, as are any of the triple mica types.

Venligst Ole

Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Har en anden kontakt til Mullard fremstillet i rusland med 12AX7/ECC83, EL34 og EL84 som er ret gunstige

Mullard fremstillet i Rusland har intet med Mullard at gøre. Det er bare endnu et varemærke som New Sensor har købt. Men New Sensor har kun rettighederne til USA, så de må ikke sælge dem udenfor USA. Men mon ikke de samme rør kan fåes med et af deres mange andre mærker trykt på (Sovtek, Electro Harmonix, Tung-Sol, Genalex og Svetlana)?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:
Nightpuma skrev:
ML_CLS skrev:

Jeg benytter Philips E80CC SQ i min Dynaco ...,

det vel nok det bedste noval rør som jeg har hørt,

bla. en mærkant bedre bund og nedre mellemtone end hos de alm. "korte" ECC rør,

Tfk. ECC82 & ECC83 er langt fra i samme høje kvalitet både mht. mekanisk & sonisk ydelse,  

kortsagt E80CC er i sin egen klasse

Det kan høres ud som du bruger disse rør om hverandre på den samme plassering? Det er totalt forskællige rør som er ment at bruges til forskællige arbeidsopgaver.

Puma

Sort snak ...du aner ikke hvad du taler om

hvis du havde været så vidende ?

så havde du "råbt op" om, at E80CC trækker den dobbelte glødestrøm af et ECC8x

Og du er clairvoyant som kan se inn i mit hode kan jeg forstå
Det er måske fordi jeg ikke er dansker og forstår alle sprogets irrganger til bunds, men for mig kan det du skriver se ud som man kan blande de rør du nevner sammen. Hvis det er mig der misforstår og det er tydelig og klart i det du skriver at man ikke skal blande de sammen, må du unskylde. Jeg synes det var verdt at påpege i og med trådstarter faktisk hadde sat et forkært rør i sin riaa.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Den lille Dynavox TPR-II er en glimrende RIAA til fornuftige penge, men træerne vokser ikke ind i himlen.
Se evt. min anmeldelse her:
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Kontra-DV507. htm

At der sidder et rør i udgangen (en ren katodefølger / buffer) er korrekt. Røret er belyst af en rød lysdiode, så man kan se "gløden". Det siger lige som lidt om seriøsiteten. Røret kører med alt for lav spænding, til at udnytte det optimalt.

Men reelt ligger de lydmæssige begrænsninger alle mulige andre steder i konstruktionen. Det tyske Klang & Ton havde en artikel om forbedring af denne forstærker. De lavede 10 modifiaktioner og udskiftning af røret var IKKE en af dem! 

Som allerede nævnt bør du se på IC'erne. Kondensatorerne i signalvejen bør også skiftes til bedre. Hele strømforsyningen bør gås igennem - bedre ensretter dioder og større/bedre kondensatorer. Evt. en lille drossel, hvis du kan få plads til den.

Hvis man helt med skyklapper på, bare siger "nej, der er et rør - det skal skiftes" så når man altså ikke langt. Denne lille forstærker kan blive rigtig god, men lad venligst røret blive der, eller hvis det skal blive rigtigt godt - erstat det med en god lille IC-buffer.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Er der nogen af de rørkøndige herinde som kan anbefale et sæt rør til sådan en her:

http://www.project-audio.com/main.php?prod=tubeboxse&cat=box es&lang=en

Faktisk er det den gamle version af boxen jeg har, den hvor rørene ikke sidder frit. Mon ikke det er samme rør som sidder i? Så er det ihvertfald
2 x ECC83 (12AX 7A) som jeg er ude efter. Hvis der er nogen i KBH området som kan skifte dem også, så drop mig lige en besked, giver gerne en
lille erkendtlighed som tak for hjælpen.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Er der nogen af de rørkøndige herinde som kan anbefale et sæt rør til sådan en her:

http://www.project-audio.com/main.php?prod=tubeboxse&cat =box es〈=en

Faktisk er det den gamle version af boxen jeg har, den hvor rørene ikke sidder frit. Mon ikke det er samme rør som sidder i? Så er det ihvertfald
2 x ECC83 (12AX 7A) som jeg er ude efter. Hvis der er nogen i KBH området som kan skifte dem også, så drop mig lige en besked, giver gerne en

Du har rigtig mange at velge i. Hvorfor skal du have nye rør?

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 21 Januar 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
megholm skrev:

Puma

Den er ca 5 år nu, og tænker det måske er tid til en udskiftning? Samtidigt er det de originale rør, så måske kunne man få nogen som lød bedre end dem som fulgte med?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2010 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Nightpuma skrev:
megholm skrev:

Puma

Den er ca 5 år nu, og tænker det måske er tid til en udskiftning? Samtidigt er det de originale rør, så måske kunne man få nogen som lød bedre end dem som fulgte med?

I see, du kan tune lidt med rør i retningen varm/fyldig og klar/detaljeret. Og siden de sidder i en riaa skal de nok også være ganske støjsvage.

Hvis du går til www.tubeworld.com og slår opp på 12ax7 vil du finde en oversigt over hvordan forskællige typer lyder. Man skal jo tage det med en klype salt, men det er en vejviser.
Hvis du er samlertypen er det bare at starte fra kant.
Du kan også se her: http://www.machmat.com/sales/ecc83.htm
http://www.audiotubes.com/12ax7.htm
Du må forresten godt komme forbi hos mig så skal jeg lære dig at skifte rørene din. Sender PM.

Asbjørn

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal udføre 10 modifikationer - var det ikke mere optimalt at købe en bedre RIAA fra start?

Selvfølgelig er det sjovt at lodde og bygge osv, men...

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Med et bedre rør, bliver det en rigtigt god RIAA. Husket at sætte alle benene i bunden til MC? (Givet det er en MC-pickup?)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

Hvis man skal udføre 10 modifikationer - var det ikke mere optimalt at købe en bedre RIAA fra start?

Selvfølgelig er det sjovt at lodde og bygge osv, men...

Helt korrekt Gert. Men træerne vokser jo ikke ind i himlen, når man giver 1.500,- kroner for en MC/RIAA med ekstra linieindgang og volumenkontrol. Faktisk får man rimeligt meget for pengene.

Vil da prøve at skifte røret i min, men når jeg nu har låget af den, skal der afgjort også nogle bedre kondensatorer på udgangen!

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

megholm

Allerførst de opamps der sidder i den vil jeg kraftigt anbefale at udskifte, det plejer at være Texas instruments der sidder i og de lyder af h.. til. Jeg har brugt Analog devices med et rigtig godt resultat. Næste trin er en håndfuld afkoblins kondensatorer.

Og så rørene, ja der er også en hel del at hente, det er noname rør der sidder i den.

Jeg kan godt lide lidt mere dynamik så jeg har brugt Siemens ECC801. Det giver lidt mindre forstærkning men ikke noget at tale om, til gengæld en bedre mellemtone og diskant.

Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Nightpuma skrev:
megholm skrev:

Puma

Fem år er ingen alder for ecc83 rør i en riaa som din (jeg har også sådan en).

De fleste rør fra 50erne, 60erne og evt. 70ener vil lyde bedre end de (nye?) rør der fulgte med Tube Boxen.

Men mht. at vælge hvilket, er det ikke altid et spørgsmål om at finde de "bedste" (som sådan), men at finde dem der passer bedst netop til dit setup.

Og her gælder de alm. regler for ecc83 rør; Telefunken har den flotteste top, mens Philips kan få noget guddommeligt ud af mellemtonen. Selv spiller jeg på Telefunken i min Pro-ject riaa, da mit setup hælder til den mørke side. Resultatet er pt. det bedstlydende vinylsetup jeg længe (nogensinde?) har hørt.

Du hører hjemme i det østjyske, så du er velkommen til at kigge forbi Viborg-kanten og høre forskel på f.eks. Telefunken og Philips rør.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

ML_CLS skrev:

Jeg benytter Philips E80CC SQ i min Dynaco ...,

det vel nok det bedste noval rør som jeg har hørt,

bla. en mærkant bedre bund og nedre mellemtone end hos de alm. "korte" ECC rør,

Tfk. ECC82 & ECC83 er langt fra i samme høje kvalitet både mht. mekanisk & sonisk ydelse,  

kortsagt E80CC er i sin egen klasse

Jeg har lige være så heldig "at falde over" et par Philips E80CC SQ rør produceret på Heerlen fabrikken i Holland i 1965.

Røret spiller nu i min Dynavox, og her efter et par timers spilletid, må jeg sige, at det er det bedste rør, jeg har hørt i denne opstilling. Det er ikke typisk rørlyd; men derimod meget neutralt og med et stort og detaljeret "sound stage".

Røret er rent fysisk ikke lige perfekt i TPR-2'en, da det jo er i dobbelt højde. Så låget skal lige stå lidt på klem - måske der skal laves et nyt låg med hul, det er jo så moderne med rør der stikker op igennem et hul i kabinettet
Desuden bruger det dobbelt glødestrøm; men det kan Dynavox'ens strømforsyning godt klare, 6V spændingsregulatoren blive lidt varmere; men ikke kritisk.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Nice!

Samme indtryk jeg har af mine Philips E80CC SQ ...,

det rør er bare toppen inden for "noval" rør ..., røret kan faktisk også være uanmindligt "luftigt" og samtidigt "tørt" i toppen, hvis optagelsen er det.

Tfk. ECC83 ~ E83CC er bare slet ikke i den samme klasse ..., der er for meget mekanisk "fnidder" kombineret med at udgangsimpedansen bestemt kunne ønskes lavere.

Fik i går endlig taget mig samme til at få implantere en 40mH drossel-spole i min Dynaco's strømforsyning i stedet for en 10KOhm modstand..., resultatet er at der er kommet endnu mere kontrol! og attack! hvilket selvfølgelig er mest hørbart på "live" optagelser 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:

sosaudio: mangler 12AX7/ECC83 i din liste

I USA kan Mullard rør købes, jeg faldt over en hjemmeside med MUllard rør som skulle være de sidste lager.

Arbejder på om jeg kan forhandle dem, men.....prøv selv
De har 12AU7/ECC82, 12 AT7/ECC81, 6922/ECC88 EL84 fremstillet i England

http://www.mullardtubes.com/

Det ligner ret meget nyfremstillede rør. Man får ikke god lyd bare fordi der står Mullard på glasset...

Og sikke priser! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Ellers er RCA også rigtig godt til denne lille Riaa. Kan lige se om jeg har et i skuffen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes