Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
torsteinowich skrev:
MGrene skrev:
hugoheinninja skrev:
hej. hvis din dac kan tage imod bnc, så køb dimsen med bnc udgang istedet for, så kommer du tættere på de 75ohm,
af digital kabel vil jeg anbefale belden 1695a det kan fåes både med rca eller bnc monteret, kablet kan varmt anbefales herfra.
Jeg har en Cambridge DAC-Magic og umiddelbart mener jeg ikke der kan anvendes BNC. Ved dog ikke helt hvordan BNC ser ud, har ledet eter billeder på nettet, men der kommer bare en masse forskelligt op!
Så vidt jeg har forstået er der 2 ting, der kan påvirke signalet negativt i spdif forbindelser, bitfejl og jitter. Bitfejl burde ikke være et problem hvis du bruger et 75 ohm kabel med god afskærmning. Jitter burde være ligemeget når du bruger DACMagic, da den fjerner jitter lokalt. Derfor vil jeg mene at et billigt kabel i fornuftig kvalitet vil give eksakt samme resultat som et high-end kabel. Formålet med at behandle lyd digitalt er netop at man kan bruge billige kabler og stik, da signalet er meget robust overfor støj.
Hvis du tager signalet ind fra en PC er det måske værd at overveje optisk forbindelse for at undgå at få elektrisk støj ind fra computeren.
Jeg bruger et billigt kabel fra fona og kan ikke høre nogen form for fejl eller forvrængning. Faktisk er lyden blevet bedre end min gamle CD afsapiller i kraft af at DACMagic har en bedre DA konvertering end min CD afspiller. Et for dårligt kabel kan være problematisk hvis f.eks. stikkene ikke er monteret godt nok eller lederen knækker ved brug.
hej. din dac kan det der hedder jitter-reduction.. det hedder ikke jitter-free. kan godt ske dine fona kabler er gode nok kender dem sikkert ikke
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
MGrene skrev:
hugoheinninja skrev:
hej. hvis din dac kan tage imod bnc, så køb dimsen med bnc udgang istedet for, så kommer du tættere på de 75ohm,
af digital kabel vil jeg anbefale belden 1695a det kan fåes både med rca eller bnc monteret, kablet kan varmt anbefales herfra.
Jeg har en Cambridge DAC-Magic og umiddelbart mener jeg ikke der kan anvendes BNC. Ved dog ikke helt hvordan BNC ser ud, har ledet eter billeder på nettet, men der kommer bare en masse forskelligt op!
Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
hugoheinninja skrev:
hej. din dac kan det der hedder jitter-reduction.. det hedder ikke jitter-free. kan godt ske dine fona kabler er gode nok kender dem sikkert ikke
Ja "jitter free" er naturligvis umuligt. Det jeg mener er, at den fjerner jitter fra input. Den jitter man ser kommer fra DACMagic's lokale clock generator, ikke inputtet og vil derfor være der uanset input. Ifølge databladet er jitteren ca. 0,130 ns DACMagic. Forsøg viser at det laveste hørbare jitter er ca. 1 ns i det mest hørbare mellemtoneområde og meget mere i andre frekvenser så selv hvis man har meget følsomme ører er det meget tvivlsomt om det kan høres. Desuden vil jitteren højst sandsynligt være uafhængig af kvaliteten af input signalet dat den skyldes tolerancer på DAC'ens lokale clock.
Hvis man udsætter DACMagic for meget kraftig elekstrisk støj kan det sikkert have negativ indflydelse på jitter ved at oscillatoren bliver ustabil men her taler vi meget mere end hvad et kabel kan forårsage. Det vil f.eks muligvis kunne ske hvis der en en stor og meget støjende elektromotor koblet til lysnettet i nærheden.
Jitteren bliver reduceret ved at DACMagic læser en del af lydstrømmen ind i en lokal RAM buffer. DAC'en læser så data ud fra denne buffer i den anden ende, men DAC'ens timing er styret af en lokal clock, ikke clock information fra input kablet. Det svarer til at man kopierer en audio fil fra en computer til en anden og derefter lytter til filen på computer nummer 2. Så er det ligemeget hvor meget jitter der var på computer nr. 1 da filen blev kopieret, bare computer nr. 2 har lav jitter når man afspiller filen. Det samme gør sig gældende når man hører netradio. Her kan jitteren under transport være helt op til flere sekunder, da lyden skal igennem et pakkenetværk, uden at det giver problemer i lyden.
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
jeg kan bedere lide vi kalder det at den reducere jitter på den måde kan folk bedere forstå at det godt kan betale sig med et bedere kabel, så er dacen også fri for at gætte sig frem, ja det er svært at komme under 130 ps med dacmagic og iørvigt min egen dac, og det er faktisk fordi den også har noget jitter reduction, ja, for at det skal være ikke-hørbar så skal man ikke have ret meget jitter, mener også jeg har læst vi skal helt ned 10-20 ps og det er sjovt nok kun dacs uden jitter-reduction men med et godt kabel med BNC på der kan det, og self en god transport
den audio fil der kan godt være fyldt med jitter fra fødslen men ja det er da klart at 2 forskellige pcer lyder forskellige.
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
hvad gør man med en entegret cd når der er alt det der jitter fis i snakkerom, der er bare en kobber bane på nogle få my fra sted til sted og her er der ikke noger 75ohm kabel der bliver brugt her, der ser tingene da ud til at virke fint eller hvad
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
Jensen100 skrev:
hvad gør man med en entegret cd når der er alt det der jitter fis i snakkerom, der er bare en kobber bane på nogle få my fra sted til sted og her er der ikke noger 75ohm kabel der bliver brugt her, der ser tingene da ud til at virke fint eller hvad
Jitter findes overalt i digitale systemer. Kablet er bare een bidragyder, der er mange årsager. I bund og grund handler det om hvor præcist man kan time konverteringen fra digitalt til analogt. Målet er at der er præcis samme afstand mellem samples under afspilningen som der var da lyden blev optaget i studiet (afvigelser kaldes jitter, eller mere præcist variationer i afstanden mellem de enkelte samples. Det svarer til at hvert sekund ikke er lige langt på et ur. Uret kører med rigtig gennemsnitshastighed, men nogle sekunder er lidt for lange og andre er lidt for korte). Vigtige faktorer i et integreret design er kvaliteten af oscillatoren (CD afspillerens indre ur, som den bruger til at finde ud af hvornår næste digitale sample skal konverteres) og støj (hvor meget støj kommer der ind udefra, hvor godt bliver det filtreret fra).
Min pointe er at DACMagic bruger sin egen oscillator til at konvertere til analogt og derfor er jitteren 130 ps uanset om inputtet har 2 ps eller 2000 ps jitter. Oscillatoren er ikke faselåst til inputtet og samler derfor ikke jitter op fra inputtet ligesom den ikke bliver mere præcis af at få super input.
Der er ikke tidsinformation gemt i den digitale datastrøm og der kan derfor ikke eksistere jitter i dataene når de er gemt i en fil, på en CD eller i en RAM buffer. Først når signalet overføres og behandles er der jitter og den eneste jitter, der kan høres, er den der slipper igennem til selve D/A konverteringen. Det er styrken ved digital lyd: det er fuldstændig tabsfrit indtil det konverteres til analog og tabsfri overførsel er muligt med billige komponenter..
Hvis modagerens DAC låser sin tidsinformation til inputtet i stedet for at bruge en lokal oscillator, vil kablet have betydning for lyden, da det kan forstyrre timingen. Jeg kender ikke nok til high-end designs til at kunne sige om de nødvendigvis er af denne type, men jeg vil hævde at alle systemer i lavere prisklasser bør være lavet som DACMagic for at spare kunden for udgifter til transport og kabler.
P.S. Det ser ud til at selv ret dyre systemer efterhånden bliver immune overfor SPDIF jitter efter samme princip (RAM buffer + lokal oscillator), f.eks. denne 20.000 kr DAC fra Naim.
Jeg er overrasket over hvor lang tid hifi branchen har været om at skifte til denne arkitektur. For en computerudvikler er det en helt indlysende løsning som jeg selv har været med til at implementere i et audio system hvor to delsystemer med hver sin oscillator skal overføre lyd til hinanden.
Der er desværre meget begrænset kendskab til de digitale muligheder i hifi branchen. Man tager sig til hovedet når man hører om CD drev og digitalkabler til mange 1000 kr. der skal levere digitalt output, når et 100 kr drev kan læse CD'er fejlfrit. Men OK, hvis jeg kunne sælge digitalkabler til 1500 kr pr. meter ville jeg nok også holde kæft om muligheden for at lave modtageren mere fornuftigt og bruge et billigt kabel.
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
fra din manual
Digital Outputs (Digitale udgange )
De digitale udgange gør det muligt at tilslutte en digital optagerenhed. Disse udgange looper eller videresender ubehandlet digital audio fra den valgte digitale indgang. Der er to typer tilgængelige (både den koaksiale og den optiske er aktive samtidig og kan bruges til at tilslutte og drive udstyr på samme tid): S/P DIF koaksial – du får de bedste resultater ved at bruge et 75ohm digitalt RCA-tilslutningskabel af høj kvalitet
TOSLINK optisk – brug et TOSLINK fiberoptisk tilslutningskabel af høj kvalitet og designet specifikt til audioformål. For
at sikre de bedste resultater anbefaler vi altid, at der anvendes
Cambridge Audio-ledninger af høj kvalitet, som er omfattet af
livstidsgaranti. Bemærk: Disse udgange er kun pass-through. Der foretages ingen upsampling eller andre modifikationer af LPCM-inputsignalet.
Digital Inputs 1 and 2 (Digitale indgange 1 og 2)
DacMagic
er udstyret med to sæt digitale indgange, som gør det muligt at
tilslutte kildekomponenter Hver indgang har både S/P DIF- og
TOSLINK-typer monteret.
Kun
en af de to typer for hver indgang bør være tilsluttet ad gangen. Hvis
der er foretaget tilslutninger både til den optiske og den koaksiale
udgang, vil ingen af dem fungere (heller ikke selvom kun af dem forsøger at fungere).
S/P DIF koaksial – du får de bedste resultater ved at bruge et 75ohm digitalt RCA-tilslutningskabel af høj kvalitet
(ikke et kabel, der er designet til normal audiobrug).
TOSLINK optisk – brug et TOSLINK fiberoptisk tilslutningskabel af høj kvalitet og designet specifikt til audioformål.
Bemærk: Denne
enhed understøtter kun to-kanal LPCM digital audio (f.eks. Dolby
Digital 2.0). Du kan ikke tilslutte et Dolby Digital 5.1- eller
DTS-signal, da det ikke vil blive genkendt. Hvis du vil tilslutte en
dvd eller en lignende enhed, skal du sørge for, at afspillerens
lydudgang er indstillet til to-kanal PCM.
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
hvordan kan det så være at to stykker sølv tråd lyder bedre en de der fine dyre 75ohms digital kabler ???????????
er blevet presentere for disse forsøg og må inrømme at det er godt, vilken tråd tykelse der blevet brugt ved jeg ikke men tyne var de og det lød sku godt da de kom på her var der ikke nogle der nævnte jitter men vi lytted til musikken
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
Jensen100 skrev:
hvordan kan det så være at to stykker sølv tråd lyder bedre en de der fine dyre 75ohms digital kabler ???????????
er blevet presentere for disse forsøg og må inrømme at det er godt, vilken tråd tykelse der blevet brugt ved jeg ikke men tyne var de og det lød sku godt da de kom på her var der ikke nogle der nævnte jitter men vi lytted til musikken
Hvis modtageren bruger spdif word clock direkte til konvertering eller har en faselåst jitter reduktion, kan kablet have betydning for lydkvaliteten.
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
torsteinowich skrev:
Jensen100 skrev:
Hvis modtageren bruger spdif word clock direkte til konvertering eller har en faselåst jitter reduktion, kan kablet have betydning for lydkvaliteten. Ja derfor finder man jo det der lyder best til ens setup ikke
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum