Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hjælp til endnu et DIY subprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Så kom tiden hvor jeg vil igang med mit første DIY projekt, men får dog behov for nogle råd.

Nu har jeg i lang tid fulgt med i div tråde og de sidste par dage har jeg læst side op og side ned med tråde, men mangler dog stadigvæk noget hjælp.

Sub'en skal helst kunne gå så dybt som muligt, havde forestillet mig ned omkring 20Hz næsten liniært. Jeg regner med at der bliver brugt en Hypex DS4.0 plateamp (den får jo så god omtale herinde, og så kan den booste med +6DB). Sub'en skal primært bruges til film men måske også til lidt musik, har et par Dali Ikon7 gulvhøjttalere med 3stk 6½" enheder i hver, som jeg regner med skal skæres nede omkring de 40-50Hz.

Jeg har siddet og kigget på masser af sub-enheder, ville gerne op i en 15", men synes bare ikke der er ret stort udvalg hvis det ikke skal være noget PA. Jeg har tænkt mig at det skal være i et lukket kabinet til en start og så evt. senere hvis nødvendigt smide 1-2stk slave-enheder i når der er penge til det. Budgettet til sub-enhed er 2500-300kr(behøver dog ikke være så dyrt. Hvis det skal være et almindeligt terningeformet kabinet regner jeg med at den indvendigt kan komme op på en 45-50cm på hver led. Sub'en kan på grund af indretningen ikke komme til at stå mellem fronterne og den kommer derfor til at stå på den venstre sidevæg ca 60cm foran den venstre front. Stuen er cirka 4meter i bredden og 7-8 meter i længden, men sidder kun og ser film på tværs af stuens bredde.

Kiggede på en Earthquake DBXi 15" men kan ikke rigtigt finde omtale af den og den lader til at være beregnet til auto-brug. Ellers har jeg også kigget på "klassikeren" Peerless XXLS 12", dog kan man vist ikke rigtigt længere få slaveenheder fra Peerless. En tredje mulighed jeg kraftigt har overvejet er en Wawecor 12" hvortil der findes en matchende slave, er dog bare i tvivl om, om den kan gå så dybt som XXLS'en.

Så hvad kan i anbefale af enheder indenfor mit prisleje? Ville på sin vis gerne op i en 15", men er nok bare fordi man inderst inde er lidt en drengerøv vil dog også gerne have forslag til kabinetudformning.

På forhånd tak
David

PS: her er der et par designs jeg har sidder og leget med, der er hentet lidt inspiration fra andre tråde herinde (kabinetfarver er bare nogle tilfældige) og de er lavet efter at der skal kunne være 3stk 12" enheder i dem (derfor er huller også til 12")

Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 05:58 | IP-adresse registreret  

Tjah, umiddelbart ser den Earthquake enhed hverken mere el. mindre 'auto'-agtig ud end Wawecor-enheden. Husk, det er enhedens data, der afgør anvendelsesmulighederne. Earthquake'en er på de 15", men har osse dobbelt svingspole - de skal muligvis seriekobles, hvis Hypex'en skal kunne leve med den.

Jeg ville gå efter meget membranareal, og en lukket boks (evt. m. akustisk ventil). Men, det afhænger osse af, hvor højt du spiller, og hvilket materiale der skal gengives.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Nårh okay, ku bare se at den også blev solgt steder med autostereo osv.

Okay hvordan fungerer en akustisk ventil lige? og hvordan med antal og placering?

Hvor stor vil du foreslå at boksen skal være? (dog alt med måde, vil helst ikke have noget på størrelse med en kummefryser stående i stuen ) Er det noget med at siderne ikke må være lige store på grund af resonanser osv?

Skal ikke ligefrem være på koncertniveau, men må gerne være så man lidt kan fornemme eksplosioner osv i film. Er ved mere og mere at gå over til BluRay film så der er ofte et LFE-spor hvor der sker en del. Til musikbrug er det meget blandede genre og ved endnu ikke om subben vil komme til at blive brugt til musik.

Overvejer lidt om jeg skal hoppe op i en Hypex DS8.0 istedet for, men så er det oprindelige budget godtnok også overskredet noget. Til gengæld har den så ved 8Ohm 530W istedet for 210W

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Januar 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

@db89
Du kan se min subwoofer med den Earthquake DBXi15 her:
http://lokaaudio.dk/index.php?option=com_joomgallery&func=vi ewcategory&catid=3&Itemid=20

Den er lidt svær at regne med i diverse regne-programmer, da den har et meget højt Q, hvilket ofte er gældende for enheder i auto-stereo verden. Men den lyder sådan set glimrende til film, og kan virkelig levere power.

I min konstruktion har jeg brugt IQ600 fra Earthquake, men jeg vil anbefale en anden forstærker til den, f.eks. den Hypex du nævner - og gerne versionen større.

I min konstruktion, er den i stand til at få alt til at ryste i stuen, og da jeg bruger en Velodyne SMS-1 til rumkorrektion, kan jeg måle på den. Uden rumkorrektion spiller den med fint niveau ned til 20Hz - næsten linært. De 6dB du kan hæve i bunden, er nok til at få den til at spille linært til 20Hz - og jeg har den stående som på billederne via linket. Dvs. ikke i et hjørne, hvor man sikkert vil kunne få room gain til at levere endnu mere dyb bas.

Enheden lever i hvert fald op til sit navn; Earthquake - og også med fornuftig lydkvalitet til film.

Den IQ600 forstærker fra Earthquake er ALT for svag til den enhed. Uanset Earthquakes "smarte" teknologi, tror jeg ikke på en plate amp med en trafo på størrelse med en halv øldåse, kan levere ret meget effekt. Der vil jeg absolut anbefale en Hypex (eller lignende), der kan levere 5-800W (8-4 Ohm).

Skulle du ved et tilfælde komme forbi Ringsted, giver jeg gerne en demo.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Skal lige sige at mit kabinet er på ca. 50 liter lukket. Og den er kun grundet indtil videre. Har ikke fundet på finish endnu.

Faktisk tror jeg godt du kan få mit kabinet, hvis det skulle være - men det er nok ikke muligt at indbygge en Hypex i det, da det er lavet til en IQ600 fra Earthquake.

Jeg har allerede næste subwoofer projekt på tegnebrædtet, og her skal jeg teste et helt nyt mærke, så hvis hele pakken har interesse, kan du kontakte mig per PrivatBesked.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Daniels og dine tilbud, der er dog lidt for langt til sjælland for mig. Var faktisk dine store kabinetter med 2 enheder i som inspirerede mig til til et af mine subdesigns, har heldigvis et prof 3D-tegneprogram så det beregner volumen for mig, dog kan man let gøre kabinettet for komplekst til at man lige selv kan lave det. Har du i din sub også lavet "dobbelt bagvæg" og fyldt den med sand?

Vil du løfte sløret lidt for dit næste subprojekt? Er grunden til det nye projekt at den nuværende sub ikke er god nok, eller er det bare fordi du gerne vil forsøge dig med noget nyt?

PS: ville også gerne have noget EQ til subben, da jeg er i tvivl om om min Denon AVR-3808 surround reciever kan lave noget korrektion på subben, synes dog bare at det er en temmelig stor slat penge for en Velodyne eller SVS, alternativet er en Behringer som dog vist kræver at man ved noget om hvad man laver.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Min primære årsag til nyt projekt, er simpelthen nysgerrighed.
Prøver hele tiden nye ideer af.

Overvejer også en løsning med samme enhed og en SLAPS enhed fra Earthquake (18" military). Til prisen får man virkelig meget power fra en enhed. Her kan Peerless SLS/XLS/XXLS ikke være med overhovedet - til gengæld er Peerless enhederne mere musikalske. Jeg ville aldrig benytte den Earthquake til bare lidt seriøs musik-lytning. Til fest er den dog glimrende til at holde dansegulvet igang

Jeg har endnu ikke planlagt præcist hvilke enheder der skal bruges, eller hvilken type kabinet, det skal være endnu. Er ved at teste nogle transmissionslinie-konstruktioner. Men det er kun for sjov. Transmissionslinie er simpelthen for stort i praksis til den størrelse enheder jeg vil arbejde med.

Jeg har en mindre subwoofer, som jeg også har testet:
http://lokaaudio.dk/index.php?option=com_content&view=articl e&id=27:sub23w&catid=23:diysubwoofere&Itemid=28

Men den kan slet ikke levere det dybe lydtryk, som den Earthquake kan. Den kan virkelig levere en fysisk dimension i film.

Kabinettet består af to MDF vægge med 20-30mm sand imellem. Det er ikke stift som med en matrix-konstruktion, men det er meget dæmpet.

Jeg kan ikke huske forskellen på alle de surround-dekodere, men har de fleste Denon surround-dekodere ikke Audessey rumkorrektion/Auto-EQ?
Har da testet det hos en kammerat med HD-lyd og Denon, og det virkede fortrinligt. Der er ikke behov for anden rumkorrektion, hvis der er Audessey i den.
Kun hvis du vil pille ekstra meget, kan Velodyne, SVS, Behringer etc. være en mulighed - men jeg ville ikke anbefale det, med mindre man vil nørde.
Der er flere forskellige versioner af Audessey, men selv den mindste er ret vellykket for de fleste. Mener MultiEQ-XT (hedder vist sådan noget lignende) er den største udgave af Audessey, og den kan mindst lige så meget som de andre konkurrenter - flere (div. fora - og Audessey selv ) mener over i købet at Audessey er lidt foran de andre konkurrenter.

Jeg kan roligt anbefale den enhed til surround, men ikke til musik (musik krav er jo forskelligt, men her har jeg ret høje krav).

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dine svar Daniels, så tror jeg da at jeg kraftigt vil overveje den earthquake enhed, evt kan man vel forsøge sig med deres SLAPS engang hvis man skulle få for mange penge eller bare lyst til at prøve noget nyt. Det eneste musik den måske vil kunne blive brugt til er noget "tæppebanker musik", normalt synes jeg at gulvhøjttalerne kan levere tilpas med bas til musik.

Må lige overveje om jeg vil forsøge mig med de sandfyldte sider, men afhænger også lidt af kabinetformen som jeg kommer frem til. Ellers regner jeg med at bruge noget 22mm MDF og så evt lave noget matrix-afstivning. Vil du anbefale mig at jeg holder mig nede på de ca 50liter til et lukket kabinet eller skal jeg evt bevæge mig op imod de 80-90?

Min surround receiver har skam Audessey MultiEQ-XT, så lyden godt hvis den skulle klare at korrigere de værste fejl. Så må jeg engang med tiden se om jeg vil begynde at nørde en masse.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Enheden kan sagtens forbedres med større kabinet, men vil man begrænse størrelsen, så har jeg fået et ret resultat ved ca. 50 liter (uden kabinettets volumen).

Skulle jeg anbefale noget, så er det 22mm MDF og matrix. Det med sandfyldte vægge giver ikke styrke nok til at holde enheden i et jerngreb (Man kan selvfølgelig bruge tykkere vægge end jeg har gjort). Der skal virkelig noget stivhed i kabinettet til, og en masse vægt.

Så laver jeg et nyt kabinet til enheden, så vil jeg nok lave et 60 liters kabinet med masser af afstivninger og en stærk amp på mindst 500W RMS. Der er virkelig noget styrke i den enhed.

Og husk nu, at selvom det er fristende at stikke hånden hen til enheden når den arbejder, så skal man passe på med det. En af mine kammerater fik en let forstuvning af to fingre, da han satte hånden hen til den og blev ramt af et basangreb...

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

okay tak

HAHAHA! overvejet at lægge sag an mod producenten, såvidt jeg husker står der jo kun i manualen til enheden at man skal passe på med for højt lydtryk da det kan give høreskader men måske man skulle overveje noget gitter eller lign, det skal godtnok bare stikke langt ud med den slaglængde og kontophæng for ikke at blive ramt.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

En akustisk ventil virker lidt som en støddæmper i en bil. Den kan altså kontrollere en lidt for løssluppen bas i et givet kabinet. Man skal bruge 1-2 i bokse i den størrelsesorden, der er tale om her. De placeres normalt på bagvæggen, men der er ikke noget i vejen for, at man placerer dem andetsteds.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Et par akustiske ventiler er absolut også en mulighed her.
Det er desværre ikke ret udbredt at benytte ventiler i konstruktioner, men de kan faktisk gavne rigtigt mange steder.

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

følger lige med her

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Udover at give en mere kontrolleret bas, medfører brugen af dem osse en mere medgørlig impedanskurve på højtaleren, hvilket letter forstærkerens arbejde .

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Og jeg som troede at et lukket kabinet gav den mest kontrollerede bas  men er en akustisk ventil virkeligt bare sådan et stykke billigt plastik og skumgummi som det her

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser ikke ud af meget - kan være derfor mange ikke benytter det. Man skal ikke undervurdere bling-bling værdien i hifi-verden

Jeg har tidligere lavet mine egne af presset skum, men jeg har også nem adgang til måleudstyr, så jeg kan teste tingene godt igennem. Det nemmeste er helt klart de færdige udgaver, som evt. den du linker til eller dem Scan-Speak laver (nok nogenlunde det samme.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

utroligt at alt i HIFI-verdenen ikke behøver at være bling bling, have smarte udtryk for materialerne og koste en formue  efter at ha ledt en masse fandt jeg den fra Scan-Speak, den hedder så åbenbart hos dem en "flow resisor" 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ja det lyder jo ikke godt med noget der modvirker flow, men de er utroligt effektive.

Mener fingerreglerne er følgende:
0-50 liter: 1 ventil.
50-80 liter: 2 ventiler.
Over 80 liter: 3 ventiler.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

uden enhed, kasse til amp og evt lidt afstivninger rammer jeg 79 liter, så tror bare jeg nøjes med 2 ventiler, så kommer bagsiden til gengæld også næsten til at ligne et ansigt  sidder bare og venter på svar fra eartquakedanmark på hvordan jeg bestiller fra dem, men manualen til enheden indeholder godtnok nærmest ingen tekniske tegninger og kun meget sparsomme oplysninger, hvis målene passer så skulle kan af enheden som bliver skruet fast være omkring 16mm tyk 

Hvis jeg husker det skal der nok blive taget billeder undervejs i projektet og så blive lavet en tråd med opbygning. Det bliver dog bare en lidt kedelig kantet sub på ca 49*49*55cm lavet i 22mm MDF, men hvis nogle skulle være interesseret så kan jeg sende/uploade arbejdstegninger med mål på hver enkelt plade, placering af huller osv.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

hvad siger i til sådan en invendig afstivning her? vil den mon være god nok? er 44,5*44,5cm. "benene" er yderst ca 6cm høje og det midterste hul er 15cm

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes