| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg plejer selv at tage en firkantet plade og lave enten runde huller eller skære et par firkantede huller i. Fordelen er så at kan har større flade mellem vægge og afstivning.
Så det nemmeste er nok bare firkantede plader med huller i.
Jeg vil anbefale at kabinetvæggene er en tand tykkere. Min subwoofer på ca. 50 kg, med 16mm MDF, 20-30mm sand og så 16mm MDF igen + et par afstivninger, bevæger sig lidt for meget efter min mening. Har et billede i ramme stående oven på (ikke min ide  ) og under en film, kan det godt finde på at ryge på gulvet, efter at have hoppet henover overfladen på subwooferen i rytme til filmens effekter.
Der er virkelig mange kræfter i spil her.
Jeg ville lave alle siderne af mindst 2x19mm MDF (=38mm). I fronten kan du bare montere enheden uden forsænkning og så montere en MDF plade på 16-19mm, hvor der er skåret ud til hele enhedens diameter. Så får du sænket enheden. Det gjorde jeg, og det var noget nemmere end at fræse ud i en plade til enheden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vent for resten med at montere ventiler. Dem kan du altid skære ud til, når du har testet den som rent lukket.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay tak, måske man så alligevel skulle lave afstivningen noget mere simpel, var også bare mere fordi jeg var bange for at der skulle være for stor luftmodstand.
Angående pladetykkelse så havde jeg overvejet evt senere at købe noget krydsfiner eller evt bare noget massiv træ og så lime det udenpå MDF'en i tilfælde af jeg senere ikke bare vil have den malet.
Kunne godt være man så evt bare skulle vente med at købe ventiler, hvis nu jeg er tilfreds med den uden ventiler. Har du egentligt brugt nogen for tætning mellem subenhed og kabinet? kan set at man kan få noget selvklæbende skumgummi halløj som vist er beregnet til at blive brugt til tætning
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simpelt er ofte bedst
Du kan regulere luftmodstanden ved at lave flere huller som du vil, men i et firkantet kabinet, bliver luftmodstand på afstivninger ikke noget problem.
Der er en gummiliste rundt om kanten på enheden fra fabrikken, og når man skruer enheden fast, slutter den helt tæt, så det er ikke nødvendigt. Bare sørg for at MDF overfladen er ren.
Ellers kan man lægge en tynd strimmel silicone hele vejen rundt, så er man helt helt sikker.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg begyndt at blive inspireret til at lave et nyt kabinet til min enhed...
Det er farligt at læse herinde, så får man bare gode ideer - og de kan koste dyrt på pengepung og på tiden.
Går og overvejer to af de Earthquake (det er jo kun en endnu) og en kraftigere amp i en ny og stærkere konstruktion... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan så hilse og sige at eartquakedanmark.dk har den midlertidigt udsolgt, de gætter på der går 14 dage endnu før de får den igen  så er spørgsmålet bare om man skal vente (og så bare starte med at lave kabinettet inden jeg får enheden) eller om man skal se om "auto-hifi.dk" har den på lager, kan se at de har den på deres hjemmeside men der står intet om lager.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 26 Januar 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig høfligst at advare mod akustiske ventiler!
En akustisk ventil introducerer et tab i basafstemningen. Resonansfrekvensen ændres (næsten) ikke, men
Q sænkes - uden at følsomheden øges.
Her bedes man bemærke, at den samme effekt: uændret Fb og sænket Q - kan opnås ved, i det oprindelige
lukkede kabinet, at anvende en enhed med samme mekaniske data, men kraftigere magnet og dermed øget følsomhed!
Dynaudio var glade for ventilerne, hvilken kan hænge sammen med at deres enheder med magnet inde i svingspolen havde
et frilufts-Q på > 0.7
Derfor: afstem dit lukkede kabinet til det Q der lyder bedst - brug ventilerne til kaninburet
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 04:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal selvfølgelig også teste uden ventiler først, og kun tilføje dem, hvis man vil ændre Q.
Men man kan altså godt vinde noget lydmæssigt ved at sænke Q med ventiler.
Man kan jo ikke altid bare skifte enhed til en anden med kraftigere magnet. Og at montere ekstra magnet på en enhed giver ikke altid en bedre enhed.
Det er ikke ubetinget en fordel, men er noget man skal teste sig frem med.
Når vi taler så kraftig en enhed, som vi gør i denne tråd, vil jeg ikke umiddelbart bruge ventiler. Jeg vil hellere lave et lidt større kabinet som udgangspunkt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 04:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig høfligst at modsige Jazzman... 
På papiret har du ret - men vi selvbyggere er jo underkastet forskellige praktiske begrænsninger. Pris, udvalg af enheder, boksstørrelse m.v. er faktorer, som ikke kan ignoreres. Set i den sammenhæng kan akustiske ventiler være en glimrende løsning, uanset tab i afstemningen. Desuden findes der faktisk folk, der sværger til ventiler, fordi de mener, at det under alle omstændigheder giver en bedre lyd.
Og, så er der jo lige den med den mildere impedanskurve - det kan betyde mere, end man tror.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
- jamen så stemmer jeg bare for et større kabinet! 
04:16 og 04:26 - har I natarbejde, drenge??
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er IT-tekniker og har rodet med servere hele dagen/aften/natten, men skulle selvfølgelig lige svare på hifi4all __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snork... Jeg har altid været lidt af et natdyr .
Større kabinet er bestemt fint nok, men møblerings/rummæssige overvejelser kan jo sætte visse grænser. Jeg går selv og spekulerer på, hvad jeg skal stille op med min store sub, den fylder lidt rigeligt i mine nuværende omstændigheder .
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon, hvad med et afstivet kabinet på fx 15 x 70 x 200 cm (200l) - altså ligesom i den Olsen Bande film, hvor kisten
til manden, der blev kørt over af en vejtromle, var meget bred og flad. Så kan den stilles i en krog eller lægges på gulvet
i et hjørne?
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
mollecon, hvad med et afstivet kabinet på fx 15 x 70 x 200 cm (200l) - altså ligesom i den Olsen Bande film, hvor kisten
til manden, der blev kørt over af en vejtromle, var meget bred og flad. Så kan den stilles i en krog eller lægges på gulvet
i et hjørne? |
|
|
er da en ret interessant ide, og størstedelen af kabinettet vil passende evt kunne gemmes bag sofaen, dog synes jeg godtnok bare hurtigt det bliver ret dyrt at bygge et sådan kabinet hvis den skal laves i minimum 2*19mm MDF, og ifølge en hurtig simulering i online-versionen inde på linear-team vil det ved 20hz kun give 1,5-2dB mere
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop, undskyld, de 200l var bare et tilfældigt valgt (stort) volumen - ikke rettet mod en bestemt enhed.
Men det skal bare laves i 1 x 19mm MDF, og så med afstivninger for hver 15 cm. Så er det stift nok. Medmindre
der skal 2 15" basser i, så skal man nok til at gøre som Daniels...
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman du behøver skam ikke undskylde, er åben for ideer og plejer nu normalt selv at kunne lide at tænke alternativt. Da der desværre nok kommer til at gå to uger før jeg kan få sub enheden er der heldigvis god tid til at lege med ideer og ombestemme sig et par gange.
Hvor stor forskel er der egentligt på MDF og almindelig spånplade i stivhed/egnethed til subkabinet? kunne jo gøre det lidt billigere hvis jeg bygger et stort kabinet og så inderst bruger spånplade og udenpå limer mdf godt fast.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lidt nyt i sagen, har mailet frem og tilbage med Morten fra Earthquake DK og de får en sending med div ting hjem fra USA fordi de skal på messe i Holland, og derimellem var heldigvis den dbxi15D som de vil sende på fredag når de modtager den. Blev dog betaling med kontooverførsel så satser på det går, ellers må jeg pudse en advokat på dem  så nu skal jeg vist alligevel ikke sidde og klø mig i håret i to uger over hvordan kabinettet skal se ud. Venter dog med at bestille amp og div småting til jeg har fået min subenhed så jeg kan få målt diameteren på hullere til at skrue/bolt den fast.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2010 kl. 03:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er godt, Db89, det er surt at gå at vente, når man nu har sat sig op til at gå i gang . Spånplade er et udmærket materiale, især til prisen. MDF er på visse måder lettere at arbejde med, og lettere at få et pænt kabinet ud af.
Jazzman, du påpeger en af de få fordele, som selvbyggere har tilbage i forhold til færdigsyede bokse - man kan designe kabinettet ud fra specielle behov.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 28 Januar 2010 kl. 05:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd her. Vil nu sige at vores gode ven Daniels måske er en anelse streng når det kommer til trafo størrelsen på IQ600  Håber at Tuborg er acceptabelt    Den er relativt kompakt, men er viklet meget hårdt. Samt centerhullet er kun på 8mm så der er ikke meget luft i midten. Det lykkes den at yde 750 VA. IQ 600 var designet til at kunne drive en DBXI 15 enhed til Xmax i vores Supernova subwoofere. Det kan den også, da det er en konstruktion med Slaps og modstanden i kabinettet ikke compounder på samme måde som ved et lukket kabinet. Som Daniels har erfaret så æder et lukket kabinet med en langvandrende enhed helt umådelige mængder effekt i de laveste oktaver, hvor den pneumatiske modstand i kabinettet stiger eksponentielt. Det var takket være Daniels feedback for et års tid siden, at udviklingen af en kraftigere plateamp blev accelereret. Jeg tror også at Daniels undervurderer hvor mange watt han når at smide i subben, for iq600 yder 750 watt kontinuerligt i 2 ohm ved 230 volt og 1200 dynamisk. Skal du have 3 db mere output skal du have en forstærker med 1500 watt kontinuerligt og 3000 dynamisk. du er way past en gammeldaws solid 500 watter
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Januar 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hasselhof
Ja ok... Den er lidt større
Det virker bare som om den IQ600 ikke kan levere effekt nok til dbxi15 enheden - der virkelig er en potent enhed.
Jeg kan skrue helt i bund på IQ600'eren og enheden tager det hele - men lyder også som om den kan tage meget mere endnu.
Tror den enhed har godt af den ekstra power de større Earthquake plateamps kan give.
Jeg har endnu ikke helt sluppet ideen om 2xDBXi15 enheder i lukket kabinet, men der går lige en måneds tid, før næste byggeprojekt er klar til at blive skudt igang.
Er lige ved at optimere en anden konstruktion - og det tager heldigvis tid - for det betyder masser af lytning til god musik, hvilket ikke er så slemt endda.
@db89
Det er altid en god ide at give selve konstruktionen lidt tid at løbe på, for det er nu surt at få en helt perfekt ide, når man er færdig med kabinettet
Det er sket MANGE gange for mig... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |