| Forfatter |
|
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 Januar 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regner med at en del af tiden både imorgen og lørdag kommer til at gå med at jeg sidder og tegner på endnu flere idder, går efter jazzman's forslag og leger lidt med ideen om et højt/langt kabinet som ikke er ret dybt, dog bliver jeg samtidigt ved med at vende lidt tilbage til den gode gamle terninge formede kabinet. Til gengæld er jeg så nu ved at komme i tvivl om forstærker  overvejer lidt en behringer eller billig crown PA effektforstærker, problemet er så bare at de er blæserkølede og ikke har mulighed for "bas boost"  det er godtnok ikke helt let, når man er på SU og derfor ikke har det sindssygt store budget til anlæg/hjemmebio. Den Crown jeg kigger lidt på er en XLS 402D, den kan på papiret smide 900watt@8ohm brokoblet, men det er opgivet ved 1kHz 0,5%THD
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt nok er en lidt tricky ting. Både afhænger det af den valgte enhed, men i ligeså stor grad om hvordan den bliver implementeret. En fornuftig målestik for hvornår man har "effekt nok" vil være at "effekt nok" defineres som den effekt der skal til at drive enheden til xmax, effekt udover det punkt kan ikke udnyttes alligevel. Problemet er at den effekt der skal til for at nå xmax afhænger af kabinettet, hvordan enheden loades. fx. en free air montering vil kræve den mindste mængde effekt for at nå xmax. et kabinet med en passiv enhed i vil skulle bruge mere. et basrefleks kabinet skal bruge endnu mere et lukket kabinet skal bruge mest. Så den forstærker der er mere end kraftig nok til at give max output i en Konstruktion med passiv enhed vil opleves som helt utilstrækkelig i en konstruktion som Daniels hvor kabinettet er meget lille i forhold til den mængde luft der kan flyttes af enheden. Den ideelle gaslov - isothermal og adabatic artifacts er ikke dækket af Ts beregninger..men kommer i spil ved den type konstruktion. Luften i kabinettet bliver komprimeret og expandet helt enormt. Der er store kræfter på spil...som Daniels ven også oplevede  Så der er desv ikke en nem universel måde at afgøre hvor meget effekt er nok. Jeg ville nok ikke overveje en amp under 600 watt. I Daniels tilfælde ville en amp på den gode side af 2000 watt nok være nødvendig for at få dbxi helt ud og hænge. Man kan få meget god og billig effekt ud af en PA amp, man skal bare huske at indregne prisen på extern eq/dsp, samt kabler osv for at få det hele til at virke. Samt larmende blæsere kan også være et problem i en stue opsætning. typisk er PA amps også designet til at give max effekt når brokoblet i 4 ohm. Hvor Dbxi´s 2 stk 4 ohms svingspoler endten giver en 2 eller 8 ohms belastning alt efter om de er koblet i serie eller parallel. Jeg har fået feedback fra kunder som istedet for at serie eller parallel koblede svingspolerne kørte dem seperart og brugte en billig PA amp brokoblet pr spole, og på den måde få maximal effekt. Hvis du kigger på brugtmarkedet så bugner det i disse dage af brugte pa amps til næsten forærings priser. Det er dog vigtigt at begge amps er helt identiske og er indstillet ens. En gammel tommelfinger regel for forstærker effekt ved 1khz er at den effekt typisk er nede 20 procent ved 20 hz.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hasselhof Angående de 2000watt til Daniels er det så til hans lukkede kabinet med én enhed i? Forhåbentligt er det vel heller ikke kontinuerlig effekt for så skal man da vist snart have sat en byggestrømstavle op i hjemmebioen  PS: er RMS watt det som vi på dansk normalt kalder for dynamisk effekt?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hypex har et interessant 2000watt amp modul, men hvilken strømforsyning  Nå ja, mig bekendt kan man max trække 2500watt på hoved forsyningens 230V
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke sætte 13A sikringer i en alm. tavle? Så er der da 230 x 13 = lige knap 3kW til rådighed
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jazzman jo hvis der er trukket 1,5mm^2 kabel, men det kan dog kræve at man fjerner en metalbøsning inde i "sikringsmodulet", de er beregnet til at beskytte mod at man feks bare smider en 16A sikring i en 10A gruppe hvis sikringen springer og man ikke lige har flere i nærheden. Efter en del overvejelser hælder jeg efterhånden til at købe en Behringer PA-effektforstærker, så må jeg om nødvendigt få udskiftet blæseren. Hvis surround receiveren så ikke godt nok kan lave noget EQ af de laveste frekvenser må jeg ud og kigge efter en ekstern EQ, desværre thomann.de bare ikke længere den billige model fra behringer
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er faktisk ved at få lavet speciel strøminstallation til mit hifi, så der får jeg foreløbig 2x13A til rådighed til hifi-rummet.
Der bliver trukket ekstra tykke installations-strømkabler med skærm. Det hele med mulighed for udbygning af ekstra grupper. I samme omgang får jeg lagt jord ind med to jordspyd. Skal nok blive godt.
(Hold da op man er hifi-nørd)
Kan man få effekt nok?
Umiddelbart vil jeg mene at den IQ600 er fin nok til den enhed, men det virker bare som om enheden godt kunne tage mere effekt i de store energiudladninger, der kan være i film en gang i mellem - skal så også siges at jeg godt kan lide at se film med lyd på maks.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Daniels jamen ifølge hasselhof skal den jo nærmest kobles direkte til en af de store transformerstationer  ej spørg til side, ville på sin vis helst nøjes med den Hypex DS8.0, men ville bare være surt at smide 4k efter en forstærker hvis den alligevel ikke kan levere helt nok effekt, er jo nødt til at køre sub enheden i 8ohm da jeg ikke er sikker på om hypex'en vil kunne tåle 2ohm. Vil gerne have noget knald på eksplosioner i filmene men behøver dog ikke være sådan at pudset rasler af ydervæggene. Surround receiveren bliver heller ikke specielt presset under film, den plejer at stå på -12db (mener +15db eller deromkring er så højt man kan presse den op) og mine gulvhøjttalere med 3*6,5" i hver har da klaret nærmest at give propper i ørerne. Den største af de to behringer amps kan på papiret ved 4OHM@1%THD i RMS levere 950watt og lillebroderen 500watt, forgængeren til den største som vist var lige så kraftig er åbenbart meget populær inde på HomeTheaterShack.com, leveret fra tyskland koster de ikke andet end henholdvis 2300 og 2700kr, så er godtnok noget effekt for pengene. Er godtnok bare svært at beslutte sig.
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Db89
Hvor kontinuerlige de 2000 watt har brug for at være i daniels tilfælde afhænger af det kildemateriale der bliver gengivet. Jo højere duty-cycle jo mere kontinuerlig skal effekten være.
Det med rms effekt og dynamisk osv er lidt en jungle, da alle forsøger at få deres amps til at virke så store som muligt. derfor er effekt opgivelser ofte opgivet så mangelfuldt og uden information om alle detaljer at det næsten er rent gætværk hvad det betyder.
Den måde vi opgiver på er delt op i 3 stadier. TSP (true sinewave power) hvilket er samme dutycyle som der er i din stikontakt. Dvs ren sinus heletiden i ubestemt tid.
Dynamisk er for os kontinuerlig pinknoise. Det er stadig en kontinuerlig effekt men med en lavere dutycycle end ren sinus.
Peak definere vi som single cycle toneburst. Dvs en sinus bølge af en tone ikke repeteret.
typisk ligger et alm audio kildemateriale godt under 30 procent i dutycycle, så i langt størstedelen af tiden er en væsentligt mindre effekt tilstrækkelig.
Dog er det jo altid det svageste led der springer, så for de fleste er det ikke tilfredsstillende hvis de 80 procent af en film har god uforvrænget lyd, men når alle de fede eksplosioner kommer så kager det hele sammen.
Hvis man grafisk skulle illustrer forskellen på de tre kunne det se sådan her ud :
TSP : ...........................
Dynamisk: . . . . . . . . . .
Peak : .
typisk audiosignal : . .. ... . . .. ... . . . . . . .
Som tidligere nævnt så er effekt kun den ene halvdel når det kommer til hvor højt du kan spille. effektiviteten af din konstruktion spiller også kraftigt ind.
Jo mindre et kabinet (lukket) du laver jo mere effekt skal der til for at nå et givent lydtryk..særligt i de lave frekvenser.
Hvis du ser på en Supernova mk6 15 tommer sub, så er den lavet af en Slaps, en dbxi som din og den iq600 amp som daniels har. Da den blev testet af Secrets of Hometheather anf high fidelity :
http://www.hometheaterhifi.com/subwoofers-products-menu-colu mn1-41/598-earthquake-supernova-mkvi-subwoofer.html?start=3
kunne de presse 110 db ud af den ved 15hz og det var kun ved brug af een mikrofon. Hvde de målt den ved begge enheder og summed det sammen ville det have været 113 db.
Da de brugte sinustoner så ved vi at iq600 kan give 700 watt i 2 ohm ved 120 volt.
Måske vi kan lokke Daniels til at tage en måling af hans sub under samme omstændigheder, det vil kunne give en god indsigt i hvor mange db han kan få ud af næsten de samme watt (+50 watt pga 230 volt)
Når du jagter efter amps så husk at se hvilke impedanser de er mest optimale i. Du kan nemt kome til at betale for en masse flotte watt og så senere finde ud af at den impedans kombination du har brug for kun kan udnytte halvdelen af ampens effekt.
mht sikringer så er det meget sjældent et problem at de springer. Jeg har faktisk kun hørt fra een kunde hvor sikringen har sprunget. Det sker sjovt nok kun når han ser "the sum of all fears" der hvor atombombem springer. Men han trækker også 4 stk 12 tommer dbxi på den store Iq1500 plate amp.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
| Jeg ville nok ikke overveje en amp under 600 watt. |
|
|
Nu ved jeg godt mine højttalere ikke er at sammenligne med en sub, men.... Jeg har ca. 25 meget strøm stærke Watt i ryggen af hver min 8" SLS i 35 L trykkammer. Jeg har ikke målt effekten godt nok, men kan garantere at der ikke er over 35W/8ohm (og jeg har en i hver side, da det er stereo) og at jeg heller ikke skruer op til den klipper og stadig kan visse numre få hele stuen til at gi' sig. For mig lyder de der effektkrav helt vilde. Er der virkelig behov for 600W eller er det bare fordi man kan?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 Januar 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effektbehov afhænger af mange ting - dine SLS'ere er ikke specielt tunge at danse med, sammenlignet med visse andre (sub)basenheder. Kombinationen af store, tunge membraner og et meget kraftigt motorsystem (svingspole + magnet) kan virkelig kræve meget af en forstærker. Det er nødvendigt for at opnå dyb, kraftig bas fra kompakte bokse.
Endvidere er vores hørelse sådan indrettet, at hvis vi ikke insisterer på meget kraftige lydtryk, kan kravet til forstærkeren (og højtaleren) reduceres meget.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
SLS'erne vil jeg nu heller ikke kalde subwoofer-enheder, det er basenheder - intet ondt om det, men langt de fleste subwooferenheder i dag, har en anden opbygning.
(SVS, Elemental Designs, Earthquake etc.)
Meget større magnet, kraftigere membran, større kantophæng etc..
Her kan nogen med mere teknisk viden sikkert komme med mange flere forskelle.
F.eks. den omtalte DBXi enhed her, er bygget som en kampvogn, og bare ved at se på den, kan man se at her skal der mere en 35W til at få den til at rykke.
Her i går havde jeg en demo af den DBXi15 subwoofer jeg har, overfor den nyopstartede Vest Sjællands HiFi klub (kan ses i en anden tråd).
Der var INGEN i tvivl om at der var et meget kraftigt output, da en 20Hz tone blev sat på, og den fik da imponeret samtlige.
Om det var HiFi kan man diskutere, men der var da en del, der fik genovervejet deres opfattelse af dyb bas - og i en hjemmebio kunne sådan en subwoofer sagtens snige sig ind.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels hvis du vil tale om en enhed der er bygget som en kampvogn må det da være earthquakes "Holees" enhed  er stadigvæk lidt i tvivl om forstærker men ender nok ud i en Behringer PA amp for en sikkerhedsskyld, er lidt nervøs for om hypex'en er for svag, især når sub enheden er nødt til at blive kørt i 8ohm på den.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den ser voldsom ud.
En HoleeS 15" og en 18" Military SLAPS...!!!
Se der har vi en subwoofer der kan slå folk bevidstløse
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof skrev:
Problemet er at den effekt der skal til for at nå xmax afhænger af kabinettet, hvordan enheden loades.
fx. en free air montering vil kræve den mindste mængde effekt for at nå xmax.
et kabinet med en passiv enhed i vil skulle bruge mere.
et basrefleks kabinet skal bruge endnu mere
et lukket kabinet skal bruge mest. |
|
|
Du har vist fået byttet rundt på passiv, basrefleks og lukket her? Ihvertfald hvis vi antager at enheden ikke skal arbejde under
portens tuningsfrekvens.
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
men de 12" slaps har vist deres begrænsninger, måske earthquake skulle have brugt 2stk slaps til én aktiv enhed se videoHar forsøgt lidt i unibox på at lave nogle beregninger for kabinet, men earthquake er desværre ret sparsomme med specifikationer på enheden så de grafer jeg får ud af det kan man ikke regne med, men ifølge de knap så korrekte oplysninger vil en lukket konstruktion være mere liniær end med slaver.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 31 Januar 2010 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
men de 12" slaps har vist deres begrænsninger, måske earthquake skulle have brugt 2stk slaps til én aktiv
enhed se videoHar forsøgt lidt i unibox på at lave nogle
beregninger for kabinet, men earthquake er desværre ret sparsomme med specifikationer på enheden så de grafer jeg får
ud af det kan man ikke regne med, men ifølge de knap så korrekte oplysninger vil en lukket konstruktion være mere liniær
end med slaver.
|
|
|
Jeg regnede også på det i Unibox inden jeg byggede min, men kom dog frem til at en SLAPS konstruktion "kun" ville give et
par db mere i den lave ende (ved en tuningsfrekvens på 17hz, og et kabinet på 110L). Uanset hvordan jeg leger med
kabinetstørrelse osv, har jeg kun kunne få SLAPS til at give et godt resultat hvis massen de flytter inkl luft (mms-
parametren) bliver gjort lavere end hvad den er. Men det er vel ikke muligt at gøre dem lettere. Måske Hasselhof har et svar
på dette?
De resultater Unibox viser ved en ported konstruktion er klart bedst - men det kræver desværre også at kabinettet bliver
dobbelt størrelse før det kan lade sig gøre
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du defineret dine krav til SPL? altså hvor mange db skal subben kunne levere ved fx 20hz?
| |
db89 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har ikke sat noget decideret SPL krav da jeg ikke aner hvor højt det er når jeg ser film, men tror ikke det er helt oppe på biograf niveau, men med en følsomhed på knap 90db og en lidt kraftigt forstærker regner jeg med at den sagtens kan følge med, dog er jeg forberedt på at nok skulle have noget EQ for at hæve de laveste frekvenser. Idag har pakkeposten været forbi (som sædvanligt om formiddagen hvor nærmest ingen folk er hjemme  ) så imorgen regner jeg med at skulle ned og hente den lille pakke på 12,75kg
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke du skal vælte rummet og have 110db@20hz vil jeg nok anbefale 2 lukkede 12" subs.
Det kan bygges billigt og en behringer EP2500 kan trække begge enheder.
Der findes en række enheder men fx en exodus shiva Gen II i et 28 liter kabinet med 100% fill kan levere ca 100db@20hz ifølge unibox.
Selvsamme enheder kan også bygges med passive enheder eller med port og det giver en 5 db extra ved 20hz. Kabinettet bliver da lidt større.
Jeg har selv en 18" som jeg er meget tilfreds med og går med tanken om at bygge en til :)
| |