Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: En forstærker bliver til, B22 – kongen. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

B22 (Beta 22) forstærkeren
 I denne tråd skriver jeg om min byggeproces af B22´eren og det resultat jeg forhåbentlig kommer frem til. Tråden også kunne være inde i Selvbyggeri delen, men da det er en høretelefonforstærker, og da jeg senere vil give lytteindtryk af forstærkeren, har jeg lagt tråden her for at holde det samlet, og måske at kunne inspirere andre til at prøve.

Motivation:
Som nogen af jer ved, har jeg længe snakket om at lave mig en B22, og det er jo lidt af en projekt og derfor har det også taget mig lidt tid at få taget mod til at få begyndt. Det er mit første større  projekt, og indtil videre har det været super spændene og faktisk også udfordrende, da jeg har måtte lære meget undervejs og træffe en del hårde valg.Mit mål er at lave den bedste og lækreste forstærker man kan få fat i, ikke et let mål, men jeg mener man skal sætte sine mål højt hehe.

Forstærkeren:
Selve B22´eren er jo som de fleste nok ved, en af de bedste forstærkere (hvis ikke den bedste) man kan få fingrende i, som kan indstilles til at trække alt fra Grado til K1000, og yderlige konfigureres præcis efter ens pengepung ;-)

For dem der ikke kender den, prøv at søg på head-fi.org ;-) Mig bekendt findes der ikke nogen i DK der har en.

Her ses case delene til den ene forstærker, før de er klar til at blive sat sammen. Bemærk at lyset er ret skidt i min lejlighed, men det er sent og jeg har intet dagslys og ikke plads ved min arbejdsplads hvor lyset er bedre.Jeg laver to forstærkere en til mig (sort) og en til min lillebror (alu). På den måde kan vi dele fragt og jeg kan øve mig på min lillebrors forstærker før jeg laver min egen hehe.

Og her lige lidt af det tekniske/praktiske:
Min er en 3 boards udgave med aktiv ground, mens min lillebrors er en klassisk 2 boards udgave (let at opgradere).

De er begge drevet af en s22 med en custom skærmet (Folie og GOSS skærm) 160va 2x30V Antrim transformer som er styret via en e24 og en q24.
< http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 12">< name="Originator" content="Microsoft Word 12"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml" target="_blank"><link rel="themeData" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx" target="_blank"><link rel="colorSchemeMapping" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml" target="_blank">< style>
< http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 12">< name="Originator" content="Microsoft Word 12"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml" target="_blank"><link rel="themeData" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx" target="_blank"><link rel="colorSchemeMapping" href="file:///C:%5CUsers%5CJesper%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml" target="_blank">< style>

Strømdelen er ”indkapslet” i ”hvid blik” dvs. stål med et højt jernindhold som er zink galvaniseret også malet sort.
Selve tænd/sluk knappen er en Bulgin MP027 momentary switch.

Boardsne og boards delene er sourced hos Jeff ved Glassjaraudio, og er kvalitets komponenter, e.g. Dale/Vishale  modstande, dioder osv, kondensatorerne er Nicheonion m.m.Potentiometeret er et TDK 50K, så noget af det bedste, hvis man ikke skal have en stepped DACT eller Goldpoint (Jeg kunne ikke få fat i et passende Black Beauty). Valgte dog et potentiometer, da det er rart med lidt flere ”niveauer” desuden kan det let opgraderes.Al kabling er Kimber TCSS 19 AWG og alle signal stik er Neutrik. Bemært Combo Jack/XLR stik på fronten, for at holde fronten så ren som mulig.

Bemærk at XLR stikkende ikke bliver sluttet til i første omgang, men er sat i for at gøre opgradering lettere.

Det der sidder på RCA stikkende er bare kobber RCA caps.

Her kan man se min løsning på at undgå skruer på fronten, 3 mm aluminium med undersænkede skruer limet på fronten med Araldite, dette betyder at stikkende kan tages af og evt skiftes ved slid/funkfejl.

Loddetin er Cardas Quad, loddet ved 285 grader.  Casesne er Par-metal 16x16x4inch cases, en alu anodiseret og en sort anodiseret. Huller på nær i bunden og til sluk knap er lavet af Par-metal. Alle boards er sat på 20mm nylon afstandstykker og alle skruer er M3 DIN 912/A2 stål (Dog er skruerne til casesen 6/32 og M4 skruer).Alt i alt er jeg tilfreds. Casesne er lækre og store, med en super finish og jeg mener det er nogen gode komponenter jeg har fået fat i.

Bestillingsprocessen:
Mens jeg var i Brasilien begyndte jeg at lave de første skitser af forstærkeren, for at finde ud af hvor stor kassen skulle være osv. Planen var og er at kassen skal være stor nok til at kunne huse 4 B22 boards og 2 S22 bords, så den kan være fuldt balanceret hvis det ønskes i fremtiden.Herefter begyndte en proces på et par måneder med masser af læsning om hvad jeg skulle vælge til de forskellige dele af forstærkeren. I december begyndte jeg så at købe dele hjem, en del småting, skruer osv blev fundet på ebay, men ellers var de store indkøbt hos Glassjaraudio og hos Partsconnection (kabling osv).

Byggeprocessen:

Efter at have løst et hav af små problemer e.g. at skærmen til transformeren var også et mindre helvede da der jo også er fødder på kassen som skal skrues på. Dette blev løst ved at have den samme bolt til foden som til transformeren.Et andet problem var Bulgin knappen, det er en momentary switch hvilket jeg ikke var klar over, derfor måtte jeg købe ind til relæ styringen i e24 og q24.Indtil nu Er de to S22 færdige, men ikke testede, case arbejdet er stort set færdiggjort, selve B22 boardsne er jeg ikke gået i krig med endnu, det samme gælder kablingen. Jeg har indkøbt nylon sleeving (der skal ikke spares) til al kabling og jeg har øvet mig at flette kabler, så dette bliver snart gjort.

Næste trin, test strømdelen, lav intern kabling, begynd at lave b22erne, lav relæ styringen (mangler stadig komponenter)

Jeg regner med at blive færdig medio februar.

Hvad siger i, nogen kommentarer gode råd m.m?
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Se spændende ud.. minus html koderne selvfølgelig.. 
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Januar 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
...da jeg senere vil give lytteindtryk af forstærkeren...

Det vil jeg glæde mig til  Det ser meget spændende ud.

Trods din vurdering af den som en af de bedste man kan få fingre i, kender jeg den slet ikke. Jeg må over på Head-Fi og læse lidt. Har du evt. et link hvor man kan læse mere om den, eller finder jeg det på Head-Fi?

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Jeg hader at jeg ikke kan rette indl�g uden at det hele f.... up, har prøvet at skrive det hele igen, men den er stadig ikke helt glad

Nå men links.

Se her er siden for designeren:

http://www.amb.org/audio/beta22/

Det er altid stort at sige at det er den bedste man kan få fat i, der er altid flere meninger, men b22 er sammen med gs-x nok de solidstate som er bedst hvis man ser på folks generelle meninger på fora. Gs-x er jo "bare" en Dynahi som er balanceret og denne kunne jeg også have bygget og det til mindre end b22, men b22 har altid stået som noget specielt i mit hoved

Du kan selv kigge lidt kigge lidt derinde, den for ikke så meget hype pt, designet er jo også nogen år gammelt efterhånden hehe

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Held og lykke med projektet, jeg synes det var lige stort og kompliceret nok til at jeg ville give mig i kast med det, var ellers ret tæt på..

Men jeg kan ikke forstå du vil have sådan et grimt alu kabinet, det skal da være træ

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:

Men jeg kan ikke forst� du vil have s�dan et grimt alu kabinet, det skal da v�re tr�

Nja alu virkede som et bedre valg da det var lettere at arbejde med i sidste ende samt at det har bedre termiske egenskaber. Dernæst synes jeg faktisk at det virker lidt pro den måde kabinettet er kommet til at se ud

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Det ser rigtig godt ud!

Bliver spændende at følge med i processen. Bygger du den til dine K1000 eller hvordan?

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har lavet dem begge med Gain 5 om det er nok til k1000 ved jeg ikke. Den er egentligt lavet med henblik på mine grado og evt kommende høretelefoner og jacobs senn.

Jeg har jo en sig 30.2 så mine k1000 har en udemærket forstærker, men hvis b22 gør det godt, sætter jeg nok min sig til salg, det er jo 10k min sig er værd og den slags penge skal være berettiget

Kane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2007
Sendt: 26 Januar 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ok. Kan man sådan rimelig nemt stille gain på den, så den f.eks. kan bruges til både en 600 ohms T1 og et par letdrevne
Grado?

Hvordan er det nu det er - er det HF2 du har?

Sansa Clip+ -> KSC75, PortaPro eller Etymotic ER4P
Til top Vis Kane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kane

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Man kan godt lave en gain switch, men det har jeg ikke lavet, men altså den er meget strømstærk osv, så om det er 600 eller 32 ohm betyder kun noget for hvor langt du skal skrue op.

Jep det er HF2 jeg har, jeg opdaterer min signatur senere når jeg har alt det nye

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er da virkeligt et fantastisk projekt det der tech.... Vi regner selvfølgelig med at det færdige resultat deltager på et Meet en
gang så vi andre kan lade vores øren svælge i vellyd derfra.

[offtopic]Er du blevet glad for dine HF-2??? Jeg savner mine lidt....[/offtopic]
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Både min og min lillebror skal selvfølgelig med til diverse meets hehe, men vil sige at de blir tunge som bare pokker, så det bliver svært med tog transport.

Jeg har ik rigtigt nogen forstærker til mine hf-2... endnu Men ud af mine cowon lyder de skal også lækkert, jeg tror bestemt ikke de nogensinde blir solgt

nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Håber den bliver færdig til uge 8 når jeg kommer til Industries for så kunne det være jeg skulle kigge forbi en aften medbringende mine balancerede ER4 og Ed8

Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000

Saijajin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2008
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 27 Januar 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Held og lykke med dit projekt. Vil meget gerne se hvad det ender med.
Til top Vis Saijajin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Saijajin

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

nc8000 skrev:
H�ber den bliver f�rdig til uge 8 n�r jeg kommer til Industries for s� kunne det v�re jeg skulle kigge forbi en aften medbringende mine balancerede ER4 og Ed8

Min er jo ikke balanceret, endnu Jeg valgte at lave den med 3 boards da jeg ikke har en balanceret kilde, men når jeg for det så tilføjer jeg et board også er den balanceret

Og tak Saijajin

AffeX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Januar 2010 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Det bliver fint techtrino!

Jeg tror jeg har læst alt om Beta22 på både head-fi og headwize flere gange.
Til K1000 har jeg oftest set konfigurationer som balanceret med 4 Beta22 og 2 Sigma22 (for at give nok strøm og kunne klare load.

Din gain er (efter min vurdering) for lav. Men den vil passe bedre, når du sætter det op i balanceret (for det gør du jo, ikke også ?!?)  Så fordobles den effektive gain til 2x5=10

Råd: Test Sigma22 grundigt inden du går videre, så du ikke brænder forstærkerne af. Check lignende builds, fx den Beta som blev lavet som group build til krMathis på head-fi.org
Den er lavet med K1000 for øje. Du må kunne få et hint om gain der, jeg kan ikke huske, hvad hans er sat op til. Hvad der er nok for en K1000 - flænser måske en Grado. Der er ikke meget sjov i, ikke at kunne komme over kl 8 på volumenkontrollen. Derfor kan du evt sætte de modstande, som regulerer gain på sockets, så de er nemme at skifte. Hvis ikke du altså sætter en gain switch i.

Jeg følger spændt dine byggerier!

Til top Vis AffeX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AffeX

AffeX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke lade være at finde det for dig, techtrino

http://www.amb.org/audio/beta22/gallery_gb.html

krMathis Beta22 er sat op til gain 8 pr board (16 effektivt!!!) 
nøjjj, den må kunne spille højt ;-)

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2010 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hehe har skal snakket med Mathis og med Ti fra Amb, har brugt små 2 år på at finde frem til det jeg skulle ha ;) Men tak for linket, har selv søgt nettet igennem mange gange for at finde så mange forskellige betaer som muligt. Btw Mathis bruger ikke sin b22 til sine k1000, faktisk bruger han kun sin sig. 30.2 til dem, og den har jeg jo allerede hehe.

Jeg valgte en enkelt sigma eftersom at det reelle benefit ved at have 2 eller 4 er relativ lille, men der er plads i casen til 2 sigmaer. Det vigtigste er transformeren, og her bruger de fleste 50-80VA, min er 180VA og det er en af langt bedre kvalitet end den der normalt bruges. Så den enkelet sigma vil kunne trække effekt nok, og den har jo udgange til 4 boards.

Til k1000 er det rigtigt at det er en god ide med et højt Gain også igen ikke. ved Gain 5 vil man få rigeligt med lydstyrke, en fordobling i Gain skulle ikke være det samme som en fordobling i lydniveau, men vil også få betydeligt mere støj med, men jeg har så gjort alt hvad man kan i min b22 til at gøre den så støjsvag som mulig.
Men ja jeg regner med at gøre den balanceret, hvilket vil sige jeg for en gain på 10, hvilket stadig skulle være brugbart til både grado og k1000. Men ellers vil jeg lave en gain switch, det er jo ikke så svært da det jo er relativt få modtande osv vi snakker om.

Men det er det gode ved at lave selv, man vælger det hele selv og kan lave hvad man vil, jeg går faktisk med "onde tanker" om at lægge en dynalo eller dynahi ind i betaen også bruge sigmaen til at levere strøm. På den måde ville jeg kunne vælge mellem to amps i samme kasse

En bygge update:
Jeg har lavet e24eren og q24eren som i morgen skal testes sammen med sigmaen også skal der trækkes ledninger

AffeX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Januar 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hehe...jeg burde vel have regnet ud, at du havde sat dig grundigt ind i sagerne ;-)

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Så lige en lille update, er gået igang med selve b22 boardsne efter at have lavet e24, s24 og s22. Det hele ser indtil nu ud til at virke.

Dog fandt jeg ud af at det ene s22 board leverede 43V istedet for de 30V det skulle... Jeg havde sat mosfetsne omvendt på... og i min iver at sætte dem på plads lykkedes det mig at ødelægge et af hullerne i boardet. For at få mosfetsne ud skal man varme alle 3 pins på samme tid, hvilket er svært selv med en bred loddespids. Men nå der er en ny sigma på vej til mig, lidt klogere og 70usd fattigere

Case arbejdet er stort set færdigt, mangler kun at forbinde rca stikkende med volumenkontrollen, også skal boardsne bare i og sluttes til jackstikkende.

Her ses selve strømdelen, med den fungerende sigma, der skal lige sættes lidt flere strips på osv, men ellers er det færdigt.

Her ses den anden b22 indenunden skærmen, det er lidt rodet, men det er fordi jeg havde glemt at der skulle være plads til relæet da jeg dimensionerede skærmen... dumme mig.

Og ja der er lidt hvid tape omkring det kabel der går ud til knappen, det skal kun kort holde ledningerne når de sættes i stikket.
Der er ikke techflex på nogen kabler inde i skærmen, det er simpelthen fordi at det så er lettere at fumle rundt derinde, da det ville være et helvede at have techflex på alle kabler derinde.
Jeg bruger naturligvis Nylon techflex, den bløde og dyre slags

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum