Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 03:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvilke ørepropper (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Philipsp skrev:
carcass skrev:
......lige et godt råd Hvis i er til koncert og har glemt øre-propper,så brug 2 cigaret-filtre.Knæk filteret at 2 smøger og pil
papiret af også,så er der øre-propper......virker faktisk bedre end man lige regner med

Hvad så hvis man ikke ryger ?
Jeg stoppede med af ryge for 3 år siden......men man har vel ikke glemt hvordan man bummer et par smøger

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Jeg modtog mine ER20 idag, og må sige at de dæmper en del mere, end jeg havde regnet med.
De er til gengæld blødere end jeg havde forventet, også.
Det lille kunstlæderetui, der var med, er meget lækkert, og snoren er let at montere/afmontere.

Diskanten dæmpes mere end resten, men det kan vist næppe undgås.

De skal lige prøves i nogen tid, før jeg ser om der skal bestilles flere sæt hjem.
Man går lidt i en glasklokke, når de sidder helt i.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan desværre ikke byde ind med gode forslag eller erfaringer med ørepropper, men ved læsning af tråden kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvorfor man egentlig har brug for dem?

Måske kræver mit indlæg egentlig en anden tråd - og moderator er da også velkommen til at fjerne mit indlæg igen - elelr lede den hen til at mere passende sted..

Det er jo nogle betragtelige lydtryk, som ind imellem kommer for dagen ved at spille musik - enten hjemme på stereo'en (hvor vi jo går meget op i fuldt dynamikområde og hvormange watt osv)  - eller i øvelokalet, hvis man er aktiv (rock)-musiker  - eller hvis man er til koncert (big band jazz - eller rock-prægede ting.) Både til mindre klubkonceret og rock koncerter spilles der jo på højtydende anlæg, som kan lidt af hvert - og vi har alle travlt med at gå til disse events - hvorfor skal vi bruge ørepropper (høreværn) - hvorfor skal vi spille så højt, at dette skulle være nødvendigt?

Jeg skriver dette indlæg - også fordi jeg både er vild med hifi - er aktivt udøvende rytmisk musiker på 44'ende år - or er live-lydmand på 25'ende år. - og kan se mange forskellige interessekonflikter og scenarier udspille sig. Jeg vil da gerne høre lidt om, hvad der så er jeres bevæggrunde for ørepropperne? - selvom jeg jo godt kender det umiddelbare svar- nemlig at bringe oplevelsen inden for det "sunde" område.

Venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville da gerne slippe for at bruge dem, men når de danske lydmænd til diverse arrangementer spiller så højt at det er skadeligt for hørelsen kan man jo blive nødt til det.

Jeg er 26 og vil gerne opleve mange koncerter endnu i mit liv, men hvis jeg ikke bruger høreværn bliver det ikke til mange flere. Sidst jeg glemte mine ørepropper til en koncert og tænkte "aah en enkelt kan vel gå" ringede mine ører i 3 dage og jeg var eddermanme nervøs, så nu sørger jeg for en eller anden form for værn, hellere dårlig lyd til en koncert hvis man har glemt sine egne end dårlig lyd resten af livet. Og det er nu meget rart at aldrig at vågne op med ringen for ørene længere efter man har været ude.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Jamen hvorfor spiller vi så højt, når der åbenbart er alm.  concensus om at gøre det til en oplevlse for publikum fremfor en lidelse? ( ja- det må jeg da vide, men det gør jeg måske ikke).

Er det egentlig så højt, som man gør det til?

Hvilken slags musik er det galt ved? - har nogen af jer nogensinde spillet i et orkester? - jazz - big band - rock - klassisk - pigegardeEmbarrassed ?

Hvor står/sidder I, når det bliver trals?

Tror I, at der er en psykisk problemstilling her også? (ikke for at fornærme), men kunne der være en såkaldt Psykoakustisk faktor? En forvrænget lyd (gtr mv. spillet ved en given styrke fornemmes højere og mere pinefuld end en tilsvarende ren guitar spillet på samme måde ved samme lydstyrke) - hvordan vil man forklare det? Hvor højt er violinspil egnetlig for violinisten, som har violinen lige ved øret mens han/hun spiller?

Og nu et rigtig sjovt spørgsmål: Hvordan ville man opfatte lyden, hvis man var blind - og ikke kunne se det store PA-set-up?

Vh

Freddy

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke har tinnitus, er tinnitus ikke et problem. 

Men... http://kpn.dk/popmusik/article1931722.ece
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Nu er Lars Ulrich og Co. og den måde de spiller på - og ikke mindst Hr. Ulrich selv nok ikke en person, som har sparet sig selv - tæve i trommer på den måde med bækkener, som vel kunne være fremstillet på et skibsværft med monitors i tons-klassen - skruet pænt op. Nok heller ikke stilfærdig oplevelse at være med i øvelokalet for både de andre samt Hr. Ulrich, kunne jeg forestille mig.

Vær lige opmærksom på, at jeg på ingen måde fornægter, at der er folkk rundt omkring som har diagnosticeret Tinnitus - også blandt klassiske musikere, men jeg stiller spørgsmålstegn ved, at det kan lade sig gøre at spille live-rock/jazz/bigband - klassisk, hvis man vil have en realistisk oplevelse og samtidig have et par ørepropper i ørerne - fordi man bliver udsat for "den ægte vare". Vær ligeledes opmærksom på, at der sjældent er en lydmand til andet end at formidle en speakmikrofon ved ægte big band.

Er der nogen af jer, som ved, hvor højt en trompet egentlig gjalder, når der kommer tryk på kedlerne?

Hvad er en realistisk lydstyrke egentlig ved rock-musik, som egentlig aldrig spilles akustisk? - har vi overhovedet en "live-referenceramme"? Hvad er "den ægte vare" egentlig ved rockmusik?

Vh

Freddy

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Februar 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Den 'ægte vare' er noget der hæmmer den, fra naturen indrettede advarselsmekanisme, som skal redde én, fra farer, der nærmer sig.

Den lette lyd af en gren, der knækker, kan være tegn på at en bjørn er på vej.
I dagens samfund er den lette susen af bildæk imod asfalt et faretegn.

Fjumregængere, der køres ned, fordi de ikke kan høre en bil, der nærmer sig, er der talrige eksempler på.
Jeg går ind for at værne denne naturlige advarselssans, og hælder til den holdning, at en trompet og et crashbækken er noget som ikke har været der siden tidernes morgen.

Det er menneskeskabt distraktion, som må respekteres kraftigt.

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Har købt 1 stk formstøbt øreprop...(blå) Til Venstre øre (pga tinnitus)
Jeg kan ikke tale med andre mennesker, når jeg har den på fordi min stemme går lige ind i øret og bevirker ikke en støj
begrænsning.
Men den virker fint ellers.

Mht Tinnitus..............Jeg har det kun i et øre.........Men jeg havde tandpine og måtte tage EN hel
pernodil................Opdagede dagen efter at tinnitus var væk............
Jeg tager aldrig pernodiler (OK ok max 1 hver 5 år) Men tit starter Tinintus med at synge i øret med det resultat at tinnitus
bliver stærkere og stærkere ....Med resultat flere frekvenser (de lyse toner)forsvinder.

Fremover vil jeg forsøge at "slukke" for min tinnitus med EN pernodil.
Men jeg må indrømme at virkningen er begrænset (jeg tog EN hel pernodil Tirsdag aften og idag søndag synger Tinnitus
igen)

MVH JAN

Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jamen hvorfor spiller vi så højt, når der åbenbart er alm.  concensus om at gøre det til en oplevlse for publikum fremfor en lidelse? ( ja- det må jeg da vide, men det gør jeg måske ikke).

Er det egentlig så højt, som man gør det til?

Hvilken slags musik er det galt ved? - har nogen af jer nogensinde spillet i et orkester? - jazz - big band - rock - klassisk - pigegardeEmbarrassed ?

Hvor står/sidder I, når det bliver trals?

Tror I, at der er en psykisk problemstilling her også? (ikke for at fornærme), men kunne der være en såkaldt Psykoakustisk faktor? En forvrænget lyd (gtr mv. spillet ved en given styrke fornemmes højere og mere pinefuld end en tilsvarende ren guitar spillet på samme måde ved samme lydstyrke) - hvordan vil man forklare det? Hvor højt er violinspil egnetlig for violinisten, som har violinen lige ved øret mens han/hun spiller?

Og nu et rigtig sjovt spørgsmål: Hvordan ville man opfatte lyden, hvis man var blind - og ikke kunne se det store PA-set-up?

Vh

Freddy

Jeg hører forholdsvis ofte (metal,rock) koncerter på mindre spillesteder, og der lider man af at trommesættet nu engang spiller som det gør om man oftest bare sætter resten af instrumenterne derefter. Så de steder er der squ ikke så meget at gøre.

Hvorfor man de store steder spiller så højt er mig en gåde. Tror desværre mange steder det er fordi der ikke er udstyr til andet. Man har to sæt højtalere og evt en bette delay-enhed og for at alle kan høre skruer man bare op til det passer ude i yderpunkterne, hvilket så resulterer i højere niveauer inde midt på hvor der er størst chance for at lyddrengene har fået stillet mixeren OK

Håber det giver mening.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 14 Februar 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

pauseklovn skrev:
Hej

Har købt 1 stk formstøbt øreprop...(blå) Til Venstre øre (pga tinnitus)
Jeg kan ikke tale med andre mennesker, når jeg har den på fordi min stemme går lige ind i øret og bevirker ikke en støj
begrænsning.
Men den virker fint ellers.

Mht Tinnitus..............Jeg har det kun i et øre.........Men jeg havde tandpine og måtte tage EN hel
pernodil................Opdagede dagen efter at tinnitus var væk............
Jeg tager aldrig pernodiler (OK ok max 1 hver 5 år) Men tit starter Tinintus med at synge i øret med det resultat at tinnitus
bliver stærkere og stærkere ....Med resultat flere frekvenser (de lyse toner)forsvinder.

Fremover vil jeg forsøge at "slukke" for min tinnitus med EN pernodil.
Men jeg må indrømme at virkningen er begrænset (jeg tog EN hel pernodil Tirsdag aften og idag søndag synger Tinnitus
igen)

MVH JAN

Har du prøvet i massage nakken, eller hård fysisk træning så du har følelsen af at være træt. En del af den hylen man
oplever kommer fra spændinger i nakken (nerverne).

I det det hjalp for dig at tage en pernodil, kunne det tyde på "spændinger" i nerverne.

Det skal siges jeg ikke er læge eller noget, så det er min egen erfaring der taler for dette. Tinitus kan jo ikke helbredes, men
måske kan ovenstående råd dæmpre dit problem en smule/gøre dig fra for pernodil.
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

pauseklovn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Sendt: 15 Februar 2010 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej ROKY

Måske ....Det skal da undersøges. Men regner med at det kommer fra en MP3 afspiller som jeg brugte i 5 år på det Tinnitus øre
ramte .............Nu bruger À aldrig MP3...........Det er ikke kun det at skulle høre på Tinnitus.....Alle de smukke toner forsvinder
lige så stille i den larm fra Tinnitusen!

Takker for opmærksomheden

MVH JAN
Til top Vis pauseklovn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pauseklovn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt ud af, at ER20 er lette at rengøre med lunkent vand, og bestilte fluks lidt flere sæt.
De kom i postkassen idag.

2 of Elacin ER20S musicians hearing protection in black zip case, £5.95*

Item Subtotal:  £11.90
Shipping & Handling:  £3.99
Total:  £15.89

Paid by  Visa: DKK 141,43**

Lige under kr. 71,- pr. sæt, incl. transport, når man bestiller to sæt.

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har modtaget mine propper: 2 par ER20 babyblue (jeg har små øregange) og et par svenske med meget lille dæmpning (NNR 6, ved ikke hvad det svarer til i dB)

Jeg har endnu ikke testet dem med lyd, men begge typer er behagelige og langt mere end de blå juletræer eller de gule propper fra apoteket. Jeg har store forventninger til de svenske hvor der faktisk er helt hul igennem med en jern-ring til sidst. (Jeg skal nok tage et par billeder ved lejlighed).

Jeg vender tilbage når jeg har pseudpo-testet dem med mit anlæg hjemme i stuen

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes