| Forfatter |
|
Casper_W Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Ohms lov siger: I=kvadratrod(p/r), som så bliver I= kvadratrod(250w/8Ohm) hvilket er ca 5,5A.
|
|
|
'
tak!! :)
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror jeg smider sådan en bo mellem forstærker og højttalere:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3452604624&n=-1939739045 &pn=-1939736566
:D
Men 5,5 ampere sikringer kan jeg ikke finde, så må enten ta 5 ampere eller 6,3 ampere middeltræg..
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke kloge mig med beregninger eller på anden vis forsøge at skabe et evidensbaseret grundlag for størrelsen af sikringerne til dine højttalere, men jeg vil henvise din opmærksomhed på at jeg aldrig har set en sikring større end 2 ampere i noge højttaler. Vel og mærke fra fabrikanten. Fra privatpersoner har jeg set elt muligt fra sølvpapir til kabelstumper.
Selvom jeg ikke har set støree sikringer har jeg alligevel set højttalere der er brændt af inden sikringen sprang, nogen af dem angivet til at kunne tåle adskillige hundede watt.
Du skal huske at hvis du prøver dig frem finder du jo først grænsen når den første enhed er brændt af. På den anden side så har du jo fundet den rigtige størrelse før festen.  __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Du skal huske at hvis du prøver dig frem finder du jo først grænsen når den første enhed er brændt af. På den anden side så har du jo fundet den rigtige størrelse før festen.  |
|
|
Man kan jo vælge at bruge den størrelse, der futter af lige inden forvrængning og voldsomme peaks opstår!  __________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig rigtigt, men forklar lige hvordan du gør det uden af finde den "forkerte" side af grænsen. Jeg vil ikke være leverandør af højttalere til den test, uanset hvordan du griber det an.
Min pointe er at det er en usikker måde at "sikre" sine højttalere på, nogenlunde som at checke om der er strøm i en ledning ved at røre bed den, der sker jo ikke noget så længe der er HFI/HPFI ude i tavlen. Problemet er at, det er ikke hver gang at sikringen/relæet slår fra, og heller ikke hver gang de gør det på det rigtige tidspunkt. Præcis som med kondomer, de virker altid - næsten. 
Dene enste sikre måde er at begrænse signalet til højttalerne eller at bevare kontrollen med volumenknappen.
__________________ mvh sund,
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nygaard skrev:
Man kan jo vælge at bruge den størrelse, der futter af lige inden forvrængning og voldsomme peaks opstår!  |
|
|
Ja, men forvrængning og voldsomme peaks i kort tid skader sikkert ikke højttaleren. Mindre kraftige signaler i lang tid kan sagtens skade højttaleren. Det eneste der kan beskytte højttalerne er noget elektronisk begrænsning af en art (eller et mekanisk stop på volumekontrollen)... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
"et mekanisk stop på volumekontrollen)..." Præcis. Det er den eneste måde jeg har set virke uden problemer, for der er altid en der finder den knap på cd'en der er skruet ned for - og skruer op for den.
Det der slår enheder ihjel er for meget strøm i for lang tid, og tiden forkortes radikalt hvis det er firkanter der kommer ud af forstærkeren.
__________________ mvh sund,
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
øhhm, nu kender jeg ikke lige dit anlæg, men hvis det er en fest hvor den skal have fuld gas på anlæget det meste af aftenen, og du har dine
højttalere og resten af systemet kært. Så leg en limiter fra et PA firma, så kan du sætte den til at cutte signalet af når du syntes at det ikke skal
være højere. Så gemmer du bare limiteren bag resten af anlægget eller det møbel det står på.
Så kan folk pille nok så meget, der sker ikke noget ved det, for limiteren siger stop. Jeg kan ikke forstille mig at den kan være så dyr igen at leje
sådan en.
Det kræver selvfølgeligt at din forforstærker og forstærker er adskildt, så du kan smide limiteren ind i mellem, ellers så leg en lille mixer nu du
alligevel er ved PAfirmaet, og så kør CDafspilleren gennem den og limiteren efter, og så videre til resten af anlægget, så skruer du bare HELT op for
anlægget og indstiller limiteren så niveauet passer.
Det er en lidt dyrer måde at gøre det på, men det er den rigtige måde. Det er også sådan man beskytter PA anlæg mod en lidt for ivrig lydmand til
koncerter.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
|
Jeg skal ikke kloge mig med beregninger eller på anden vis forsøge at skabe et evidensbaseret grundlag for størrelsen af sikringerne til dine højttalere, men jeg vil henvise din opmærksomhed på at jeg aldrig har set en sikring større end 2 ampere i noge højttaler. Vel og mærke fra fabrikanten. Fra privatpersoner har jeg set elt muligt fra sølvpapir til kabelstumper.
Selvom jeg ikke har set støree sikringer har jeg alligevel set højttalere der er brændt af inden sikringen sprang, nogen af dem angivet til at kunne tåle adskillige hundede watt.
Du skal huske at hvis du prøver dig frem finder du jo først grænsen når den første enhed er brændt af. På den anden side så har du jo fundet den rigtige størrelse før festen. 
|
|
|
B&W DM6 - system fuse 2.5A (Træg)
Følgene er max. eller standard værdier som fabrikanten står inde for 
Magneplanar Tympani - diskant sikring 2.5A
Magneplanar SMG, MMG, MG 10, MG 2.6, MG 2.6R - diskant sikring 3A
Magneplanar MG III, MG IIIa, MG 2.7, 2.7/R - mellemtone og diskant sikringer a 3A
Magneplanr MG 3.3/R, MG 3.5/R, MG 20.1 - mellemtone sikring 4A , diskant sikring 2.5A
Magneplanar MG 3.6, MG 3.6/R - mellemtone sikring 5A, diskant sikring 2.5A
Magneplanar MG 0.5, MG 0,6, MG 1.2, MG 1.5, MG 1.4, MG 1.6
diskant sikring er på 4A .., fabrikken anbefaler 2A hvis man ikke ved hvad man laver 
Bare til orientering 
Hvis jeg kikkede yderligere efter, så kunne jeg finde flere ht'er med store smelte sikringer.
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint arbejde, jeg angav blot hvad jeg selv har været i kontakt med, og valgte bevidst at spekulere i om min hukommelse var helt intakt, idet jeg havde en ide om at have set både 2,5 og 3 ampere. Jeg vil dog hellere være sikker end gætte for andres penge, og jeg tror ikke systemet som tråden handler om kan klre meget mere end 2 ampere, men det er kun erfaringsbaseret, ikke evidensbaseret.
Jeg noterer dog at Maggi'erne anbefaler 2 ampere i stedet for 4 "hvis man ikke ved hvad man laver", så helt galt på den er jeg nok ikke, men det vil en postering efter festen kunne oplyse nærmere om.  __________________ mvh sund,
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
så den med 5,5 ampere skal jeg ikke tage for gode varer? :) tror jeg prøver mig frem med alt fra 0,5 til 2! :)
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
| tror jeg prøver mig frem med alt fra 0,5 til 2! :) |
|
|
Hvis du bruger 0,5A, tror jeg du skal købe en stor pose  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe, så fra 1-2 eller noget :) De er jo heller ikke så frygteligt dyre!
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis hvad jeg ville gøre hvis jeg valgte at bruge sikringer, med det forbehold at hvis det lyder presset/forvrænger at bruge den sikring der er nummeret mindre end den der tillader forvrængning.
Hellere en fest der måske lige går kold et par gange undervejs end en der går kold tidligt og skal fortsætte helt uden musik.  __________________ mvh sund,
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
| hehe, så fra 1-2 eller noget :) De er jo heller ikke så frygteligt dyre! |
|
|
Hov hov ! Det skal da være de gode med rhodium belagte kontaktflader og sølvtråd. De koster ca. 200,- kr. pr. stk.!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis festen bliver bedre af det er det vel ikke at skyde over målet. På den anden side kan jeg godt have min tvivl om hvorvidt gæsterne vil opdage og værdsætte værtens kælen for den gode lyd.  __________________ mvh sund,
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal han købe FLINK eller TRÆG?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ouch, det var spørgsmålet jeg frygtede. For jeg husker det ikke, men jeg er sikker på at Erik i HFK, Slagelse kan svare på det i morgen, hvis han er på arbejde.
Skal jeg satse på de rester af viden der gemmer sig i krøllerne på indesiden af kraniet er det flinke (Fast) der skal i.
PS: Krøllerne på ydersiden er væk for mange år siden.  __________________ mvh sund,
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Casper_W skrev:
| hehe, så fra 1-2 eller noget :) De er jo heller ikke så frygteligt dyre! |
|
|
Hov hov ! Det skal da være
de gode med rhodium belagte kontaktflader og sølvtråd. De koster ca. 200,- kr. pr. stk.!  |
|
|
Tjah, når nu det alligevel er cerwin vega hp 215, er detaljerne i forvejen lidt svære at få øje på ;)
|
| Til top |
|
| |