| Forfatter |
|
Casper_W Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Ouch, det var spørgsmålet jeg frygtede. For jeg husker det ikke, men jeg er sikker på at Erik i HFK,
Slagelse kan svare på det i morgen, hvis han er på arbejde.
Skal jeg satse på de rester af viden der gemmer sig i krøllerne på indesiden af kraniet er det flinke (Fast) der skal i.
PS: Krøllerne på ydersiden er væk for mange år siden.
 |
|
|
Er det ikke noget med at flinke springer med det samme man rammer max-effekten, mens træge kan holde ud lidt længere?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, noget i den stil, men dels er mit svar baseret på en almindeligt hullet hukommelse, og dels er der en simpel fornuft der siger mig at det er de flinke der skal i. Hellere en brændt sikring end en brændt enhed eller højttaler.
Når nu jeg lige ser hvilken højttaler der er tale om kunne jeg selv finde på at bruge en 2 amperes, idet det var den størrelse de fleste CV'ere med 15" brugte i sin tid, ganske enkelte 2,5 ampere. Man jeg understreger at det kun gælder for egen regning. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
skodpc Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes for alle typer sikringer en smeltekurve. Det er helt korrekt at en "flink" sikring springer hurtigere ved en given overbelastning end en "træg", men de kan begge overbelastes mange gange deres værdi i kortere tid. Se for eksempel http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/smeltestroemme.php, som godt nok er for sikringer til eltavler, og dermed ikke finsikringer som man typisk vil bruge i højttalere.
Det er med andre ord fuldstændig umuligt at sikre en højttaler med en sikring, strømmen er (selv med vore tiders brug af kompressorer i indspilningen) meget dynamisk/skiftende, og sikringen vil derfor køle af mellem basanslagene. Sunds ide med at prøve sig frem med en 2-amperes er nok et godt sted at starte, men man kan finde 5 argumenter for at den skal være hhv. 1 eller 4 ampere i stedet.
Den rigtige løsning er helt givet en kompressor/limiter.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er præcis det jeg mente med mit tidligere indlæg, at en sikring ikke er en "sikring" af højttaleren, men kun en væsentlig forbedring af chancen for ikke at brænde andet end sikringen - præcis som med kondomer virker de kun "for det meste". 
Jeg er ikke på nogen måde afvisende overfor en limiter, hvis man har økonomien til den, og husker at gemme den af vejen. __________________ mvh sund,
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med en limiter, er at prisen på sådan en går næsten lige op med 2 højttalere :)
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop.
__________________ mvh sund,
|
| |
skodpc Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
IIIH! Man bliver helt irriteret :) nu har jeg lige tidliger ei dag bestilt 10 sikringer af 5 og 6,3 ampere og nu snakker vi 1-2. :) og
så det ikke engang sikkert det virker! Men hva helved, heller en sikring for meget, end én for lidt :) og prøver så at købe nogle
1- og 2 ampere.. Men hvor kan man købe dem i odense?? Har kigget i silvan og jem og fix uden held.
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
PUH det ser avanceret ud :O og kan den bare sættes mellem for og effektforstærker uden videre? og har i øvrigt 2 effekter
brokoblet, kan den klare det?
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv HFK, tidligere var det standart at ligge inde med sikringer i den størrelse, ellers kan andre elektronikforretninger/værksteder måske hjælpe dig. Mange tankstationer har tidligere haft dem, men om de har dem mere ved jeg ikke.
Behringer fidusen kan helt sikkert klare opgaven, og er billigere end jeg husker. Skide hukommelse igen.  __________________ mvh sund,
|
| |
skodpc Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den skal nemlig bare sidde umiddelbart inden effektforstærkeren, om det er 2 1-kanalers eller en 2-kanals er bare detaljer. Mængden af knapper er nok en funktion af at den både kan komprimere, limitere og expande dynamik, manualen burde forklare hvordan det virker. Men den skal nok stilles nede bag reolen, så der ikke er nogen der skruer på limiter-knappen til festen .
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
skodpc skrev:
Den skal nemlig bare sidde umiddelbart inden effektforstærkeren, om det er 2 1-kanalers eller en 2-
kanals er bare detaljer. Mængden af knapper er nok en funktion af at den både kan komprimere, limitere og expande dynamik,
manualen burde forklare hvordan det virker. Men den skal nok stilles nede bag reolen, så der ikke er nogen der skruer på
limiter-knappen til festen . |
|
|
Oka, tak! :) men hvordan pokker ved jeg hva jeg skal indstille på og ikke indstille på? :D Og med hensyn til at limitere, er der
en knap hvor der er påskrevet ampere? :)
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Prøv HFK, tidligere var det standart at ligge inde med sikringer i den størrelse, ellers kan andre
elektronikforretninger/værksteder måske hjælpe dig. Mange tankstationer har tidligere haft dem, men om de har dem mere
ved jeg ikke.
Behringer fidusen kan helt sikkert klare opgaven, og er billigere end jeg husker. Skide hukommelse igen.  |
|
|
Vil prøve at ringe derned :) kan se t hansen også har dem til 10 kr. stykket..
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sund skrev:
Fuldstændig rigtigt, men forklar lige hvordan du gør det uden af finde den "forkerte" side af grænsen. Jeg vil ikke være leverandør af højttalere til den test, uanset hvordan du griber det an.
Min pointe er at det er en usikker måde at "sikre" sine højttalere på, nogenlunde som at checke om der er strøm i en ledning ved at røre bed den, der sker jo ikke noget så længe der er HFI/HPFI ude i tavlen. Problemet er at, det er ikke hver gang at sikringen/relæet slår fra, og heller ikke hver gang de gør det på det rigtige tidspunkt. Præcis som med kondomer, de virker altid - næsten. 
Dene enste sikre måde er at begrænse signalet til højttalerne eller at bevare kontrollen med volumenknappen.
|
|
|
Der sker jo ikke noget ved at komme der op, hvor man kan høre at forstærkeren begynder at miste kontrollen - hvis eller man forstår og accepterer, at nu er grænsen nået. Det er ganske tydeligt at høre, inden det begynder at blive livstruende for enhederne. CV enheder er ikke ligefrem fintfølende, hvad det angår... erfarede jeg i teenageårene!  __________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Nygaard skrev:
Man kan jo vælge at bruge den størrelse, der futter af lige inden forvrængning og voldsomme peaks opstår!  |
|
|
Ja, men forvrængning og voldsomme peaks i kort tid skader sikkert ikke højttaleren. Mindre kraftige signaler i lang tid kan sagtens skade højttaleren. Det eneste der kan beskytte højttalerne er noget elektronisk begrænsning af en art (eller et mekanisk stop på volumekontrollen)...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Nu snakker du jo ren teori = ikke brugbart i den virkelige verden. Musik er dynamisk og ikke bare en konstant frekvens der står og hamrer, og får både forstærker og enhed til at overophede. Det er store effektudsving der skal beskyttes imod, og derfor er det (sjovt nok) også den type beskyttelse producenterne bygger ind i højtaleren, hvis der laves noget. Og en mekanisk begrænsning er ikke nogen særlig effektiv eller god idé. Hvad gør man lige, når en anden kilde med højere eller lavere output tilsluttes, eller en mp3 fil med højere eller lavere volume tag afspilles? __________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nygaard skrev:
| Nu snakker du jo ren teori = ikke brugbart i den virkelige verden. |
|
|
Jeg snakker ren praksis, og noget der absolut kan bruges i den virkelige verden. Højttaleren kan måske klare 500W (tilfældigt opdigtet tal) hvis nogen kommer til at skrue for højt op i et par sekunder. Højtaleren kan måske også klare 300W i en time. Men jo længere tid musikken spiller, jo varmere bliver forstærker, svingspoler, delefilterdele m.v., så 300W i 5 timer kan godt være et problem, selvom forstærkeren ikke klipper, og selvom en time ikke giver problemer. Med andre ord er det svært at sætte en fast grænse... Men en limiter indstillet til en sikker værdi lyder fornuftigt.
Citér:
| Musik er dynamisk og ikke bare en konstant frekvens der står og hamrer |
|
|
Prøv lige at kigge på "moderne" musik i en wave-editor... Hvis du taler
om f.eks. opera er jeg helt enig - her er der netop dynamik.
Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu både bestilt 1,2 5, og 6,3 A sikringer, nu skal jeg også bestille 3,15?? :)
Tror bare jeg prøver mig frem med det jeg har so far..
Men tak for hjælpen! Bare lidt skidt, at alle udregninger ikke får samme resultat :)
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk meget svært at beregne en eksagt værdi af sikring,
hvis der er tale om en konventionel dynamisk højttaler,
fordi at Ohm's lov ikke gælder pga. fasevinklen.
hvis eks. højttaleren har meget store udsving på impedans/fasekurven, så vil den trække indtil mange gange større strøm samlignet med en lineær belastning.
Jeg husker at High Fidelity en gang havde en artikel om højttaleres strømkrav som inkluderede nogle praktiske eks. .., en enkelt højttaler trak 5.3 gange mere strøm end dens norminelle impedans indikerede at den burde gøre 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undrer mig meget - overvejer om det er min ene forstærker der smadrer mine højttalere. Jeg ødelagde jo en bass i min gamle
AT-100. Ved ikke hvorfor. Muligvis fordi min refoaming ikke var optimal. Men nu kan jeg så også høre i mine HP-215 at polerne
støder mod hinanden. er det bare mig der spiller for højt til mine fester eller kan min forstærker lave noget l**t??
MVH
Casper
PS Jeg spillede TEMMELIG højt til sidste fedt, men jeg spiller med soft cliping og der er overload og "rotection" på mine nad
2700 forstærkere, men ingen af dem lyste.. - og jeg bor på 26 kvm, så har svært ved at forestille mig at jeg faktisk kan have
spillet dem helt op på de 250W??
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|