Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: MiniDSP digitalt delefilter og forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

hhenne skrev:
Hej Luv,

Jeg siger foreløbeligt tak for hjælpen, som om ikke har løst problemet, så dog givet mig væsentlige input.
Jeg vil ikke forurene Kjeldsens tråd yderligere, men i første omgang bruge dit forslag ang. minidsp support.
Måske opretter jeg senere en ny tråd i dette forum.

Jeg vil dog gerne poste løsningen i denne tråd,

Selve manualen er lidt kryptisk. Det der står er ikke forkert, der står blot mere end man lige har brug for. Prøv at tjekke de jumper konfigurationer der er i f.eks. mini amp guiden. De er noget nemmere at gå til. De clock indstillinger der er for I2S er ude i kanten, og dem skal man aldrig røre ved. Det er kun dem, der er inde på midten af printet der skal ændres. For MiniAMP skal man ikke tænke på clock overhovedet, da den kun har I2S clock.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,

Kjeldsen skrev:

Selve manualen er lidt kryptisk. Det der står er ikke forkert, der står blot mere end man lige har brug for. Prøv at tjekke de jumper konfigurationer der er i f.eks. mini amp guiden. De er noget nemmere at gå til. De clock indstillinger der er for I2S er ude i kanten, og dem skal man aldrig røre ved. Det er kun dem, der er inde på midten af printet der skal ændres. For MiniAMP skal man ikke tænke på clock overhovedet, da den kun har I2S clock.

Siden du selv er så venlig at svare her, fortsætter jeg i din tråd.

Kryptisk ja. Jeg mener nu også der er modstridende informationer.
Min konfiguration er miniDSP stakket med miniDigi stakket med miniAmp.
MiniAmp user manual siger at miniDSP i denne konfiguration skal være master - alle andre steder står den skal være slave.

Jeg har prøvet at lade MiniDSP være master, som foreskrevet af miniAmp user manual. HF støjen reduceres til samme niveau som med analogt input, men de ubehagelige klik, der godt kan lyde som kontaktstøj fra nettet er der stadigvæk. Det synes dog at være sjældnere og dukker typisk først op efter den har været tændt et minuts tid. Min strømforsyning er en billig SMPS.

Når jeg læser manualerne med de skarpe briller kan jeg se at miniAmp manualen ikke siger noget direkte om stak følgen og miniDigi og miniDSP manualer siger blot at hvis der stakkes noget ovenpå miniDSP skal denne være slave. Det kunne så indikere, når man samtidigt bruge den logik, at der skal være een master, at miniDigi skal være master, som foreslået af Luv. Dette passer dog ikke med 'Jumper char 4 way', der klart viser at både miniDigi og miniDSP er slaver, og forsøg viser at denne konfiguration forvrænger kraftigt.

Fra miniAmp user manual:
3. STEP3: Stacking miniAMP on top of a miniDSP/DIGI board
miniAMP is a I2S slave only device that requires clock & data from an I2S master device
(miniDSP/miniDIGI). When stacking miniAMP, here are the potential configurations:
- miniDSP (MCLK Master) + miniDIGI (I2S Slave) + miniAMP (I2S Slave)
- miniDIGI (I2S Master) + miniAMP (I2S Slave)
- miniDSP (MCLK master) + miniAMP (I2S Slave)
Please refer to the respective manual of each product for information on master/slave configuration.

Fra miniDSP user manual:
Stacking miniDSP with I/O cards
Before stacking a miniDSP card to a miniDIGI or miniAMP, please make sure to carefully read
their user manuals since the following section will only cover setup of the miniDSP board.
Located in the center of the board, the MCLK jumper configures where the Master Clock comes
from. Two settings are available depending on the card stacked on top of a miniDSP.
- Master MCLK mode: Position the jumper here with miniDSP standalone OR miniDSP +
miniAMP
- Slave MCLK mode: Position the jumper here with miniDSP + miniDIGI configuration

Fra miniDigi user manual:
Stacking boards on top of a miniDSP
When stacking boards on top of miniDSP, Clocks require to be synchronized and the miniDSP kit
will need to be configured to receive the Master Clock from other boards. This step is done by
configuring the miniDSP master/slave jumper to Slave. See the miniDSP manual for more
information.

Finally, this stereo 4 way configuration displays
a Left & Right active speaker configuration
where 4ch amplifiers or miniAMP modules may
be used to build an all digital configuration.
Template Jumper configuration:
miniDIGI #1 (SPDIF in -> I2S_Data_IN_ch7&8)
miniDIGI #1 (Loop-back for un-processed audio to SPDIF out)
miniDSP #1 (Slave Clock, configured for I2S source in plug-in)
miniAMP #1 (I2S_Data_OUT_ch1&2 + I2S_Data_OUT_ch3&4)
miniDIGI #2 (SPDIF in -> I2S_Data_IN_ch7&8)
miniDSP #1 (Slave Clock, configured for I2S source in plug-in)
miniAMP #1 (I2S_Data_OUT_ch1&2 + I2S_Data_OUT_ch3&4)
Til top Vis hhenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hhenne

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Jeg lave min konfiguration før miniamp manualen var klar. Jeg vil give dig ret i, at den ikke er korrekt.

MiniDIGI er I2S jumperen på midten af printet, og denne skal være slave når MiniDSP også bruges. Dette da, MiniDSP altid vil være I2S master, og der kan ikke være to I2S master i et system. MiniAMP er altid slave. clock jumper til højre, er MCLK master, og derfor skal MiniDSP være MCLK slave.

MiniDSP jumperen i midten af print, er MCLK og denne skal være slave (jumperen skal sidde i S positionen) da MiniDIGI er MCLK master.

Kort og godt. De eneste to CLK jumpers du skal røre ved er de to i midten af printene.

MiniDSP skal være SLAVE (MCLK)

MiniDIGI skal være SLAVE (I2S)

Det er denne blanding af CLK der gør mig forvirret.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Det var en fejl i manualen. Den er nu rettet.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

hhenne skrev:

Når jeg læser manualerne med de skarpe briller kan jeg se at miniAmp manualen ikke siger noget direkte om stak følgen og miniDigi og miniDSP manualer siger blot at hvis der stakkes noget ovenpå miniDSP skal denne være slave. Det kunne så indikere, når man samtidigt bruge den logik, at der skal være een master, at miniDigi skal være master, som foreslået af Luv. Dette passer dog ikke med 'Jumper char 4 way', der klart viser at både miniDigi og miniDSP er slaver, og forsøg viser at denne konfiguration forvrænger kraftigt.

MiniDIGI og MiniDSP skal begge være slaver. Som jeg skriver ovenfor er MiniDIG I2S slave og MiniDSP MCLK slave. Det er mao. to forskellige clocks der er slave, så den er god nok.

Er du sikker på at de jumpers der sidder i siden af begge boards sidder korrekt? Der sidder 4-5 jumpers lige ved siden af hinanden, og dem skal du ikke pille ved. Jeg har gjort det, før jeg fandt ud af forskellene, og det forvrænger nemlig fælt.

De klik du hører, kan have noget med output at gøre. Hvis mit output er lige på grænsen, kommer der klik lyde når der spilles højt (en form for klipning)

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

mange tak Kjeldsen,

Min forståelse bliver efterhånden bedre - den er dog ikke nødvendigvis korrekt, men jeg prøver at rekapitulere:

- I2S specifikationen siger at I2S masteren er den, der genererer bit clocken (SCK). Den siger ikke noget om master clock (MCLK) - det er noget fsk. leverandører har tilføjet. Master clock bruges til at generere andre clock signaler ud fra. En enhed kan derfor godt være I2S master og 'master clock slave' på samme tid.

- MiniDSP er altid I2S master

- MiniDigi er altid 'master clock master'

- miniAmp er altid I2S slave og 'master clock slave'

- Dette betyder, at når miniDigi og MiniDSP findes i samme konfiguration skal MiniDSP være 'master clock slave' og miniDigi skal være I2S slave, da der skal være netop een I2S master og netop een 'master clock master', og dermed at både miniDigi og miniDSP skal konfigureres tll slave.

hhenne
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Løsning:

Efter at være overbevist om at jumper konfigurationen var OK samlede jeg den anden kanal. Den havde ikke støj problemer. Efter at have byttet lidt rundt på de forskellige boards med blandede resultater faldt mistanken på på min 12V 2 Amp strømforsyning.
Den blev udskiftet med en 19V/3.5 Amp (24V/6Amp er på vej) - det løste problemet !

Det skal lige nævnes, at de pågld. klik var der også uden lyd på - strømforsyningen var altså ikke særligt belastet.
Med en anden strømforsyning var der lidt 'Radio Moskva' eller kortbølge fnidder i højttaleren. Det ser altså ud som om strømforsyningen er lidt kritisk.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

MiniDSP anbefaler så høj forsyning som muligt (24 volt) pga. bedre støjforhold. Kvaliteten burde dog ikke have stor betydning, bare der er ampere nok. PSRR er ret høj for forstærkerdelen.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg skal også til at lege lidt med MiniDSP. så da forsyningen åbenbart er kritisk ville jeg godt vide hvilke andre bruger. evt et link
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at den Strømforsyning "Kjeldsen" bruger er en almindelig Switchmode forsyning.

f.eks Velleman eller fra http://www.meanwell.dk

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at vide lidt om hvad strømforsyningens kvalitet gør for lyden på MiniDSP. Og hvilke fordele/ulemper har man ved at anvende kombi modulerne.

I mit eget vinter projekt tænker jeg på et par 2 vejs øvelses højtalere, med PC som kilde. højtalerne tænker jeg på AT C-quenze 18H med XT25 (måske SB29RDC, især hvis der er en ny version på vej) og så påtænker jeg at købe seperate moduler for at få bedre flexibilitet, jeg vil eksperimenteret med det digitale filter og den parametriske equalizer, Så må vi se hvor det ender. Og prisen er jo en helt anden end GroundSound og HolmAcoustics

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Jeg tror at den Strømforsyning "Kjeldsen" bruger er en almindelig Switchmode forsyning.

f.eks Velleman eller fra
http://www.meanwell.dk

Jeg kan selvfølgelig også bare prøve med et par af de standart jeg har liggende til at starte med, så upgraderer hvis jeg tror
det giver bedre resultater.

Peter X skrev:

Jeg kunne iøvrigt godt tænke mig at vide lidt om hvad strømforsyningens kvalitet gør for lyden på MiniDSP. Og hvilke Og
prisen er jo en helt anden end GroundSound og
HolmAcoustics

Ja det er en skam at de skal koste så meget! Jeg er selv MEGET interesseret i grundsound. men prisen afholder mig fra det.
Tror virkelig at Groundsound kunne slå igennem hvis de bare solgte deres udstyr billigere og droppede priserne på deres
software.
De ville ikke tjene så meget per enhed, derimod en meget større potentiel kundebase.
Jeg ville personligt godt betale 1500 mere for at få grundsound istedet for MiniDSP. Kan godt lide at der er udviklet i EU. Vil
med glæde støtte et dansk firma hvis jeg kan. Hvis bare GS holder 5 år mere end det kina grej før der sker fejl, hvilket er lidt
svært at vide lige nu, ville det også være endnu mere værd. bare ikke en pris 8 gange så høj! (Med Advanced wizard)
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Nye opdateringer til MiniDSP advanced plugin er kommet.

Man kan nu overføre filer fra room eq wizard (REW), samt import af .frd filer og en biquad beregner http://www.minidsp.com/applications/advanced-biquad-programm ing

Der har et stykke tid også være linkwitz transform til advanced plugin (kommer ikke fra MiniDSP)

http://www.minidsp.com/applications/linkwitz-transform

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 11 December 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis man bruger tre Mini DSP'er, sådan her:

kan de så kobles sammen så de kan indstilles på samme tid, eller skal man gøre det seperat for hvert modul ?
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

separat per minidsp

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Du behøver kun to miniDSP'er, men du vil måske have det hele bygget ind i kasserne?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 13 December 2010 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Nej de skal ikke indbygges i ht'erne, hvordan kan jeg nøjes med to ? 
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Nej de skal ikke indbygges i ht'erne, hvordan kan jeg nøjes med to ? 

Jeg tror jeg var lidt hurtig i vendingen. Måske kan det lade sig gøre med digital input, da der kan linkes videre til næste MiniDSP. Jeg talte blot output kanalernem uden at tænke på antal input.

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg påtænker at bygge en aktiv subwoofer.
Ville sådan et miniDSP un-Balanced kit ikke være perfekt som aktivt delefilter til en diy plate amp?
Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

stefanb skrev:
Jeg påtænker at bygge en aktiv subwoofer. Ville sådan et miniDSP un-Balanced kit ikke være perfekt som
aktivt delefilter til en diy plate amp?

Helt sikkert. 2.1 plugin vil være perfekt. Så bestemmer du selv om det skal være mono eller stereo subwoofer, og du får
delefilter og eq til fronterne med i købet.

stefanb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også at det er sådan et filter jeg har ledt efter rigtig længe.
Den eneste mulighed jeg har for at indstille min sub nu er crossover freq på min surround receiver og det er slet ikke optimalt (det er helt umuligt at få til at lyde ordenligt).

Men det eneste jeg skal bruge den til jo så min sub, så hvilket plugin ville være smartest at få med?
Læste noget om Linkwitz Transform og på siden står der at der kræves: - 1 x Advanced plug-in (2way/4way). Det er vel det her jeg skal have så?

På den måde får jeg vel alle tænkelige/nødvendige indstillinger til subwoofer?

Til top Vis stefanb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stefanb

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes