| Forfatter |
|
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 03 Marts 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skruede så højt op for delefilter som muligt, og så langt ned for forstærker som muligt.
MiniDSP'en er langt bedre end Behringer på det punkt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i punkt form:
1: Så meget input i delefilter som muligt. Det skal dog ikke klippe ved høje transienter. Peakmeteret er kun indikativt. Det kan som reget ikke følge med, og viser kun et gennemsnit, så brug ørerne.
2: Total volumenregulering skal optimalt foregå efter delefilteret, ellers har du for lidt signal ind i delefilteret når der spilles lavt. I mit tilfælde med Behringer var det en absolut nødvendighed. Med MiniDSP og digitalt input er det ligemeget - dog opnås her højest opløsning hvis input er konstant. volumen bør ideelt foretages via MiniDSP'en, hvilkent den da også er forberedt på.
3: Hvis forstærkeren er meget kraftig kommer der også her mere støj med end i konventionelle opsætninger. Min forstærker var en surroundforstærker, og jeg brugte den til volumen også. Dermed var støjen lav når der blev spillet lavt og højere når der blev spillet højt. Hvis volumen styres før delefilteret, vil støjen være konstant høj - også når der spilles lavt.
|
| Til top |
|
| |
schubert_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 04 Marts 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
har siddet og kigget noget på de dsp'er. men kan ikke rigtigt se hvordan det adskiller sig fra det andet filter jeg har. hvordan regulerer man lyden efter filtret på det her board. skal der bygges noget attenuator efter, eller har jeg helt misforstået det hele.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er udtag på printet til et potmeter (volumenkontrol)
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 05 Maj 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Va' så Hr. Kjeldsen er de stadigvæk tilfreds med MiniDSP'en, tro sgu jeg køber tre moduler så jeg kan lave denne opstilling:  Mit spørgsmål så, hvad jeg skal købe ialt (Audio plug-in) ?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2011 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stadig tilfreds. Har dog stadig ikke taget advanced plugin i brug, så jeg kan få faselineære filtre.
Du må hellere spørge på deres forum, om hvad du skal købe. De svarer normalt meget hurtigt.
Forstærkerne skal skiftes ud. Havde næsten købt en Ground Sound, men sælger sprang fra (helt forståligt - det var næsten for billigt). Jeg har også nogle klasse D moduler jeg skal have strøm på.
Forstærkerne lyder fint, men de er for små, og lyder ikke godt når de presses.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 06 Maj 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Stadig tilfreds. Har dog stadig ikke taget advanced plugin i brug, så jeg kan få faselineære filtre.
|
|
|
Har jeg misforstået det: Skal faselineære filtre ikke være FIR og det kan miniDSP ikke?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Har jeg misforstået det: Skal faselineære filtre ikke være FIR og det kan miniDSP ikke? |
|
|
MiniDSP kan det hele også FIR. Der er også nogle der mener IIR filtre kan gøre det, men det er jeg ikke så meget inde i. Jeg
har plugin til FIR filtre så det skal da prøves når jeg får tid.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
pof@ skrev:
Kjeldsen skrev:
|
|
|
Har jeg misforstået det: Skal faselineære filtre ikke være FIR og det kan miniDSP ikke? |
|
|
MiniDSP kan det hele også FIR. Der er også nogle der mener IIR filtre kan gøre det, men det er jeg ikke så meget inde i. Jeg
har plugin til FIR filtre så det skal da prøves når jeg får tid. |
|
|
http://www.diyaudio.com/forums/minidsp/188105-fir-linear-pha se-plugin-minidsp.htmlSom jeg ser det mangler den hukommelse?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hukkomelse?
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra ovenstående link "FIR filters still require a lot of taps (i.e.memory)"
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2011 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
På de nuværende boards er der flere der allerede bruger FIR. Jeg skimmede hurtigt dit link, og umiddelbart henvises der til et
nyt og større board med 2x8 kanaler.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2011 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
På de nuværende boards er der flere der allerede bruger FIR. Jeg skimmede hurtigt dit link, og umiddelbart henvises der til et nyt og større board med 2x8 kanaler. |
|
|
Der var jeg sgu for hurtig. I sin tid var et af hovedargumenterne for et advanced plugin muligheden for FIR filtre. Jeg har blot antaget at det var muligt da plugin'et endeligt kom. Det var det så ikke. Jeg har lige åbnet mit pluing og kigget efter. Det er kun IIR filtre der er mulige, som det ser ud pt.
Har skrevet til teamet for at høre nærmere om FIR filtre (de er på tegnebrædtet). Men, der er også muligheder for faselinære filtre via IIR filtre (har jeg læst om), og det har jeg også spurgt ind til.
|
| Til top |
|
| |
Jakster Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kjeldsen
Jeg har selv bestilt en minidsp og glæder mig til at få leget med den.
Nu er min teori omkring digital signal behandling efterhånden lidt rusten, men jeg har lige en kommentar omkring FIR filter supporten på minidspén. Den DSP de bruger (ADAU1701 fra analog) kan klare 50 millioner instruktioner pr. sekund, hvilket svarer til ca. 1000 instruktioner ved 48khz - derved kan man maksimalt få et 1000 tap filter (hvis den kan lave 1 tap i en instruktion, hvilket jeg ikke mener den kan) i en kanal. Skal du ud i 4 kanaler bliver det jo tilsvarende mindre. Det betyder, at du muligvis nok kan lave et delefilter med et lineær fase FIR filter, men ikke har nok processorkraft til at kompensere for enhederne ulineariter og faseændringer - og derved ikke ender med et samlet lineær fase system. Lyngdorf har så vidt jeg husker ca. 0,5hz frekvens opløsning (i det lavfrekvente område) i deres højtaler/room korrektion, men miniDSPén maksimalt kan have en på 48hz (1 kanal) og derved vil være ude af stand til at kompensere for f.eks basenheden.
Så jeg har ingen planer om FIR filter som delefilter/korrektion, men regner med at bruge IIR filtrene til at lave linkwitz transform i bassen og diskanten - diskanten skulle gerne ende med et Q på 0,707 så jeg kan lave et 2. ordens linkwitz-riley lavpasfilter til bassen så det samlet giver et linkwitz riley 2. ordens delefilter - og herefter bruge nogle IIR filtre til at kompensere for responsen i det lavfrekvente (rum korrektion). Det fede ved miniDSPén er at man kan prøve et utal af forskellige filterresponser meget hurtigt - har store forventninger.
mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du ved tydeligvis mere end jeg gør. Kender du noget til nedenstående?
IIR faselinær
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakster skrev:
|
Jeg har selv bestilt en minidsp og glæder mig til at få leget med den. |
|
|
Jeg har tre stk. på vej, men ser på Pest.dk's track&trace side denne besked: 17. maj 2011 17:04 Under toldbeh. hos Post Danmarksh*t, håbe ikke det bliver for dyrt
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jakster Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 17 Maj 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
lige en hurtig ting til mit tidligere indlæg - jeg mente Q=0,5 for 2. orden L-R filter og ikke 0,707 som jeg skrev - Q=0,707 er til 4.ordens L-R filtre som jeg nok også prøver (iøvrigt - flot at jeg bruger 3 decimaler ).
ang. dit link, så synes jeg det ligner variationer af filtre til "ens fase for højtalerenhederne", hvilket Linkwitz Riley f.eks. er (det bliver også tit kaldet lineær fase) - muligvis tænkes der også filtre a la B&O´s fillerdriver der i den summerede respons teoretisk rammer lineær phase - de enkelte filtre til bas, mellemtone og diskant spiller dog ikke med lineær fase - kun summationen bliver lineær). Jeg vil ikke mene du kan lave IIR filtre, hvor højpas, båndpas og lavpas spiller med lineær fase, men du kan få enhederne til at spille i samme fase med moderat fasedrej - Linkwitz Riley er nok det mest berømt - og duelund tog det et skridt videre med hans synkronfilter, der er en viderudvikling af Linkwitz´s arbejde (du kan faktisk se linkwitz lege med Duelund filtret på hans hjemmeside - dog ikke i den retning Duelund ville bryde sig om).
Som alt andet i audio mener jeg, at man kan finde gode løsninger ved brug af forskellige metoder. Jeg er flere gange i aften (da jeg ledte efter IIR filtre med "subtractive delay method") stødt på folk, der foretrækker IIR filtre, hvilket jeg måske ikke selv sværger ensidigt til. IIR filtre har den fordel at de ikke præ-ringer på samme måde som lineær phase IIR filtre gør, og at de virker meget meget bedre nede i basregionen (ved brug af samme filter orden - sammenligner vi store FIR filtre med små IIR filtre går det lige op). FIR filtrene kræver meget processor kraft men til gengæld er mulighederne for at realisere/shape din respons praktisk tal uanede.
Mit yndlingssystem ville jo nok være hvis minidsp valgte en større platform (fx TI´s fixed point 6400 serie), og benyttede sig af en opsplitning til 2 eller 3 frekvensområder (2 eller 3 vejs højtaler), der kørte med hver sin samplingsfrekvens. Så kunne man have adgang til nogle lange filtre nede i bassen hvor de er nødvendige og have kortere filtre i diskanten. Har tænkt på at købe et evaluation board fra TI og programmere det selv, men når man har små børn er det så som så med tid til at sætte sig ind i arkitekturen på en DSPén og få realiseret den løsning jeg gerne vil have. Derfor må jeg "nøjes" med miniDSPén som jeg også mener jeg kan få gode ting ud af.
Angående det link du har lagt på forummet hos minidsp så synes jeg det ligner jagten på at "equalisere" fasen via IIR filtre. Og de skriver at det kan gøres (hvilket jeg ikke vidste man kunne med IIR - kun med FIR), men kræver at du spejler din lydfil og kører den igennem IIR filtret (altså bruger filtret baglæns). Det ødelægger muligheden for at stand-alone løsning, men har man lydfilerne på computeren kan man selvfølgelig køre dem igennem et sådant filter.
Jeg er fortaler for at enhederne spiller i samme fase (kald mig bare en duelundist ) med rimeligt bløde fasedrej (helst ingen). Jeg er ikke sikker på at ret mange andre end Boman (se anden tråd) kan høre forskellen på et blødt 2. ordens allpass filter som Kappen lavede (muligvis hvis han havde lavet højere orden og hårdere fasedrej i mellemtonen). Jeg kunne i hvert fald ikke - det er dog ret nemt at åbne filerne i audacity og se hvilke filer der er behandlede og dermed også "løsningen". Det er såmænd ikke for at så tvivl om hans hørsel - mere at skeptikeren i mig har meget svært ved at forstå det er muligt. Derfor ville jeg foretrække en overvåget test eller en test hvor musikstykkerne for forskellige (2 og 2).
/Hans
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt et minidsp in a box med henblik på at lave et sæt aktive 2vejs standerhøjtalere, jeg venter på dhl skal aflevere den. Nu er jeg lidt i tvivl om hvilket plug in jeg skal vælge.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 19 August 2011 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den sidst ny :-) Advanced kan importere REW målinger, bruges til Linkwitz transform, og også fungere helt normalt, så det er nok den du skal gå efter.
|
| Til top |
|
| |