| Forfatter |
|
thofte Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 02:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
En ikke magnetisk legering kan meget vel indeholde magnetiserbare elementer. 18/8 stål er et velkendt eksempel.
Waal
[/QUOTE]
OK - det tror jeg på. Gælder det også omvendt som i bronzespørgsmålet?
(psst....før vi graver os for langt ned i spørgsmålet, skal du vide, at mr.Modefix og jeg har en uimodståelig og uforklarlig trang til at drille hinanden på enhver måde. Det er måske noget med fasen...?)
ole thofte
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal med det samme undskylde det forhold at jeg ikke var til stede ved alle bronzers opdagelse(?)for måske endda fire tusind år siden og naturligvis derfor ikke i fornødent omfang har interesseret mig for bronze som materiale i historisk perspektiv..
Mit hovedindsatsområde har altid været af erhvervsmæssig karakter,i nutiden og sjovt nok næsten altid med hænderne dybt begravet i praktiske opgaver,ibland disse en hel del i kobber, bronzer og messingarter (der i sig selv er en længere udredning værdig)
Ved et hurtigt opslag i Vor Tids Leksikon kan der bla læses følgende:"En hård, godt støbelig legering af kobber som hovedbestanddel og tin. eventuelt desuden andre metaller og metalloider som bly, zink, fosfor, silicium o. fl. Fælles for alle bronzer er tinindholdet, men betegnelsen b. bruges også om andre kobberlegeringer uden tin, nemlig aluminium-b. og Mangan-b."
Altså i virkeligheden et særdeles brugbart til nærmest kamæleonisk af indhold flukterende materiale der altså kan indeholde lidt af hvert ud over hovedbestanddelen kobber.
Hvis hr.Thofte mener at have det fulde overblik over alle disse materialers magnetiserbare egenskaber i alle blandingsforhold, så er denne sølle finmekaniker dybt imponeret!
Nu sker der iblandt sjove ting med metaller der blandes med andre metaller. I ældre tid var der ikke det fokus på pinligt rene metaller som det er muligt at møde idag. At ting ubevidst gjordes let magnetiske var mere et spørgsmaal om omtrent lige dele held og trolddom.
Idag er det ikke umuligt at f.eks et større parti messingskruer(Cu/Zn) er lettere magnetiserbare og dette selvom materialeindholdet angivelig er som specificeret.
Det er almindelig kendt iblandt brugere af befæstigelsesteknologi at fx.rustfaste skruer(A2)og syrefaste(A4)kan være ganske svære at hente op fra dybet af et tæt pakket elektronik-kabinet, selv med en overmaade magnetisk skruebit. Materialesammensætningen og til dels varmebehandlingen har gjort hovedbestanddelen Jern, næsten umagnetiserbar.
Jeg sidder lige nu med et eksempel på højere japansk knivkunst, uhyret er en rustfri kokkekniv og særdeles magnetisk i tillæg, så magnetisk at jeg skal holde den et minimum af 10 cm fra min computerskærm for ikke at få misfarvninger..
Og nu vil jeg opfordre til at vi i god orden bevæger os tilbage til trådens emne.
Mvh.Jens/Modifix von DCA,- for sådan er der så meget uforklarligt.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
thofte Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 03:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal ikke sinke yderligere hr. Modifix; men i respekt takke for en meget omfattende forklaring, hvor jeg bla lærte, at jern kan være umagnetiserbart under visse omstændigheder og at bronze kan være magnetiserbart under visse andre omstændigheder. Det var li' godt grov'..... men jeg tror på det!
vh ole thofte
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 April 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da noget af en samling alkymister vi har i dette forum. I må da kunne koge et langt bedre netstøjsfilter sammen af dagens husholdningsaffald og et skvæt rød saftevand, eller ej??? 
Jeg har lavet en del netstøjsfiltre og kun i sjældne tilfælde har de været med støjspoler på jernkerne, de fåes jo både viklet på keramik og luft. Af med sikringsholderen og så skulle den ged vist være barberet. Dioderne skal så skiftes ud med schottky-typen. Netstøjsfiltre skal ikke bruges med forstærkere, så bliver de dynamikbegrænsende, efter min mening!!!
Stofledninger, før og nu; det er rigtigt at de gamle stofledninger rådner på 50år, men silke holder bedre og lind-olie, af hørfrø, ilter næsten ikke over år og dag, så 5-10år skal det nok holde.
Duelund design??? Eller ej!!! Der skal nok arbejdes en smule på det! 
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En forklaring på forskel når netstikket vendes:
Den kapacitive kobling imellen primær og sekundær er forskellig for de to.....netstikket skal nok vendes så den kapacive kobling fra nettet er mindst.
Måske en årsag til at EI kærne trafoer ALTID bøllebanker ringkærne trafoer....?
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 15 April 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ikke magnetisk legering kan meget vel indeholde magnetiserbare elementer. 18/8 stål er et velkendt eksempel.
Waal
[/QUOTE]
OK - det tror jeg på. Gælder det også omvendt som i bronzespørgsmålet?
(psst....før vi graver os for langt ned i spørgsmålet, skal du vide, at mr.Modefix og jeg har en uimodståelig og uforklarlig trang til at drille hinanden på enhver måde. Det er måske noget med fasen...?)
ole thofte
[/QUOTE]
Hr Tofte. Jeg har et udmærket kendskab til Hr. Gregersens adfærdsakrobatik. Dine uvaner kender jeg principielt ikke, men da jeg har kendt Hr. Svendsen i 20 år så kunne jeg måske anlægge et kvalificeret gæt.
Vi ku' jo starte med at blæse balloner
Hr. Waal
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er jo en herlig debat og en mase fine ord om disse netstøjsfiltre. Som det fremstilles af Duelund minder det mere om magi og guru snak.
Vi har lyttet og testet en del på disse netstøjsfiltre, det er endnu ikke lykkedes at opnå et positivt resultat - også selv om de blev endevendt og forsøgt anvendt på alle mulige måder.
På et rimeligt ordentligt anlæg, hvor man har sine kabler i orden med den rette dimention, fase og det hele er monteret så det ikke ligner en fuglerede, har jeg kun oplevet at disse netstøjsfiltre har stik modsatte effekt og fjerner dynamik og liv i musikken.
Men på anlæg hvor der er lidt mangler her og der, og hvor lyden er stukket lidt af i en spids retning, giver en dynamikdræber selvfølgelig en effekt, det er bare ikke den rette måde at løse problemerne på.
Så det hele starter ude ved måleren me dorden i kablerne hele vejen, dernæst må vi forvente et anlæg af rimelig karakter - men det går vi ud fra for ellers taler vi vel ikke om flot lyd og kvalitet - det kan man nu engang ikke hekse ud af mærkelige filtre og konsumanlæg.
Brug pengene rigtigt og ret et lille område af gangen, ellers ved man ikke rigtigt hvorfra ændringen kom, og det e rogså lidt sjovere på den måde.
MVH. - JHT
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Jamen det er jo en herlig debat og en mase fine ord om disse netstøjsfiltre. Som det fremstilles af Duelund minder det mere om magi og guru snak.
Vi har lyttet og testet en del på disse netstøjsfiltre, det er endnu ikke lykkedes at opnå et positivt resultat - også selv om de blev endevendt og forsøgt anvendt på alle mulige måder.
På et rimeligt ordentligt anlæg, hvor man har sine kabler i orden med den rette dimention, fase og det hele er monteret så det ikke ligner en fuglerede, har jeg kun oplevet at disse netstøjsfiltre har stik modsatte effekt og fjerner dynamik og liv i musikken.
Men på anlæg hvor der er lidt mangler her og der, og hvor lyden er stukket lidt af i en spids retning, giver en dynamikdræber selvfølgelig en effekt, det er bare ikke den rette måde at løse problemerne på.
Så det hele starter ude ved måleren me dorden i kablerne hele vejen, dernæst må vi forvente et anlæg af rimelig karakter - men det går vi ud fra for ellers taler vi vel ikke om flot lyd og kvalitet - det kan man nu engang ikke hekse ud af mærkelige filtre og konsumanlæg.
Brug pengene rigtigt og ret et lille område af gangen, ellers ved man ikke rigtigt hvorfra ændringen kom, og det e rogså lidt sjovere på den måde.
MVH. - JHT
|
|
|
Og hvem er så "vi" ?
Netstøjsfiltre er typisk konstrueret til at filtrere støj fra nettet. Duelunds bud på et netstøjsfilter er konstrueret til at filtrere støj både "til og fra" nettet/aparatet hvad det "surprise surprise" sandelig også gør.
Princippet er så simpelt, snedigt og logisk at det nærmes gør ondt.
Waal
|
| Til top |
|
| |
thofte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
| [QUOTE=thofte]
........................
Hr Tofte. Jeg har et udmærket kendskab til Hr. Gregersens adfærdsakrobatik. Dine uvaner kender jeg principielt ikke, men da jeg har kendt Hr. Svendsen i 20 år så kunne jeg måske anlægge et kvalificeret gæt.
Hr. Waal
|
|
|
Hr. Waal,
undskyld forsinkelsen imed svaret. Jeg blev optaget af sammenkobling af digitalkamera med M42 objektiver fra 60'erne.... Jeg må sige, du har læst godt mellem linierne. Ja, Karsten har vist mig vejen lige siden han for næsten 30 år siden ringede mig op og sagde, at han ikke ville købe mine hundedyre elendige Renaissance højtalere, men han havde et forslag til, hvad jeg skulle ha, når jeg havde fået dem solgt!!! Den kunne jeg ikke stå for, så jeg skulle høre - og høre mere, og mere og mere.... Jeg vil nu ikke gøre ham ansvarlig for alle mine mystiske indfald, men jeg synes at hifi skal være sjovt og grænserne skal prøves ind imellem, uden at ville blæse det alt for meget op!! Men musikken er nu hovedinteressen - og det tøjler vel de værste indfald?
Men din bemærkning får mig til at tænke på, at der vel er et slags old-boys hold i hifi-sporten, og vi rummer vel tilsammen en interessant dansk hifi-historie, både mht købeudstyr og diy-udstyr med stjerner og vandbærere og mange forskellige eksperimenter, modeluner, frem- og tilbageskridt hen ad vejen. Det kunne være sjovt, hvis nogen gad skrive noget af den historie ned - og også med en slags old-boys træf engang. Jeg har fx stadig Karstens forstærkere fra 1985 og hvis jeg kigger godt efter i kælderen, står der såmænd nok et sæt Egevang Rib i en eller anden slags stand....
ole thofte
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
thofte skrev:
waal skrev:
| [QUOTE=thofte]
........................
Hr. Waal
|
|
|
Hr. Waal,
undskyld forsinkelsen imed svaret. Jeg blev optaget af sammenkobling af digitalkamera med M42 objektiver fra 60'erne.... Jeg må sige, du har læst godt mellem linierne. Ja, Karsten har vist mig vejen lige siden han for næsten 30 år siden ringede mig op og sagde, at han ikke ville købe mine hundedyre elendige Renaissance højtalere, men han havde et forslag til, hvad jeg skulle ha, når jeg havde fået dem solgt!!! Den kunne jeg ikke stå for, så jeg skulle høre - og høre mere, og mere og mere.... Jeg vil nu ikke gøre ham ansvarlig for alle mine mystiske indfald, men jeg synes at hifi skal være sjovt og grænserne skal prøves ind imellem, uden at ville blæse det alt for meget op!! Men musikken er nu hovedinteressen - og det tøjler vel de værste indfald?
Men din bemærkning får mig til at tænke på, at der vel er et slags old-boys hold i hifi-sporten, og vi rummer vel tilsammen en interessant dansk hifi-historie, både mht købeudstyr og diy-udstyr med stjerner og vandbærere og mange forskellige eksperimenter, modeluner, frem- og tilbageskridt hen ad vejen. Det kunne være sjovt, hvis nogen gad skrive noget af den historie ned - og også med en slags old-boys træf engang. Jeg har fx stadig Karstens forstærkere fra 1985 og hvis jeg kigger godt efter i kælderen, står der såmænd nok et sæt Egevang Rib i en eller anden slags stand....
ole thofte
|
|
|
M42 gevind og digitalkamera ! Du er jo uhelbredelig og står med begge ben på jorden - og det er jo en farlig sygdom nu til dags !
Min forforstærker er en KS konstruktion der aldrig blev til mere end det ene eksemplar (hvad der heller ikke var meningen)
Old-boys sager kan være nok så fornøjelige, men nok mest for dem der deltog i løjerne.
mvh
Michael
|
| Til top |
|
| |
thofte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
|
M42 gevind og digitalkamera ! Du er jo uhelbredelig og står med begge ben på jorden - og det er jo en farlig sygdom nu til dags !
Min forforstærker er en KS konstruktion der aldrig blev til mere end det ene eksemplar (hvad der heller ikke var meningen)
Old-boys sager kan være nok så fornøjelige, men nok mest for dem der deltog i løjerne.
mvh
Michael
|
|
|
Jeg har aldrig kunne lide at smide gode sager ud, bare fordi de er blevet lidt umoderne. Du sku se mit klædeskab! Og de gamle M42 objektiver med skruegevind og manuel 'det hele' giver i mange tilfælde skarpere og bedre billeder end moderne objektiver med autofokus osv....så det er vældig sjovt at jagte dem på ebay!
Mht hvem gider se old-boys ting. Ikke generationen efter, men børnebørnene gider godt! Så vi skal mødes med dem under 30!!! Sjovt nok er mange piger i den alder også begyndt at kunne li diy, og er ikke bange for at eksperimentere, fornemmer jeg.............
ole thofte
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
thofte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig er det ikke så mærkeligt, det med pigerne, hvis man skal regne ud fra mange af kommentarerne om lyd og hifi fra fyrene mellem 30 og 40 her på forum'et. For pigerne må blive godt trætte af den lyd, de er tvunget til at høre på ...osv...og begynde at kigge sig om anderswo! 
Nårhhh......... 

ole thofte
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thofte jeg vil ikke afvise du har ret.Men på disse sidder gemmer de sig godt.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Duelunds netstøjsfiltre.
Jamen de fungerer da, men der er nok ikke rigtigt nogen der kan forklare den egentlige årsag til udslagene. Men det tyder på, at de virker bedst i anlæg hvor der er en del andre steder at sætte ind over for fejl og mangler. Men efter min bedste overbevisning, skal man rette fejl og mangler på den rigtige måde de rigtige steder, ellers kommer man på afveje i sit lydbillede. Det er nu engang svært at få en flæskesteg ud af en bakke leverpostej.
Personligt har jeg hørt dem ÆNDRE lyden til noget mere positivt og ikke så stikkende. Det er noget jeg / vi har oplevet 3 gange.Men det var åbenlyst at anlæggene de blev benyttet med, absolut og langt fra ikke var i trim eller installeret efter de normer som vi kender og bør overholde hvis vi går efter flot lyd og HIGH - END lyd. Og jeg går ud fra at vi taler HIGH END lyd, for hvorfor ellers ofre penge på bedre lyd.
Derimod har vi testet disse netstøjsfiltre- eller sorte huller som han selv kalder dem, hvor der var tale om anlæg hvor forstærkere, kabler og højtalere matchede hinanden godt og var i HIGH -END klass. Her var der absolut tale om en direkte forringelse og ødelagt lyd, det blev underligt klemt og udynamisk - og alt var monteret og sammensat korrekt af fagfolk.
Denne type og jeg siger absolyt denne type netstøjsfiltre, er mere voodoo og guru pjat, de har kun negativ virkning på et ordentligt anlæg - vi blev nysgerrige og testede det for en ordens skyld på 4 forskellige gode anlæg, og med forskellige mennesker - og som sagt med forringet lyd som følge alle steder, endda forringet på samme måde. Blindtest blev benyttet som første test og det var også enslydende her.
Derimod har vi oplevet igen og igen, at en skilletrafo kan give et flot resultat. Men her skal man også passe på hvad man gør, for skilletrafoer kan også laves på mange måder.
En ekstra gruppe på din måler med ordentlig kabel og den rigtige skilletrafo giver et godt resultat - og så er det ikke dyrere end indtil flere at disse voodoo filtre. Der er klasser til forskel med den sidste løsning. En skilletrafo kan anskaffes til samme pris som en af disse voodoo filtre, for det er nok mere det rette navn for dem.
Og da vi går efter det optimale og ofre penge på det, så starter det hele ubetinget ude ved måleren, der er en verden til forskel når det bliver lavet rigtigt. Der er ingen nemme genveje i den HI-FI verden, og vi ved jo det koster, men viser jo ofte folk ofrer en formue på deres komponenter og så ligner kabler og montage en Irak krig eller udplyndrede fuglereder.
|
|
|
Lige for at få tråden på rette spor.Jeg har dig mistænkt for at sætte ligheds-
tegn mellem forvrægning og dynamik.Jeg har haft samme oplevelse med
en batterifrsynet riaa.Dynamikken forsvandt.Gu gjorde den ej, det var for-
vrægningen der forsvandt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
thofte skrev:
waal skrev:
|
mvh
Michael
|
|
|
Jeg har aldrig kunne lide at smide gode sager ud, bare fordi de er blevet lidt umoderne. Du sku se mit klædeskab! Og de gamle M42 objektiver med skruegevind og manuel 'det hele' giver i mange tilfælde skarpere og bedre billeder end moderne objektiver med autofokus osv....så det er vældig sjovt at jagte dem på ebay!
Mht hvem gider se old-boys ting. Ikke generationen efter, men børnebørnene gider godt! Så vi skal mødes med dem under 30!!! Sjovt nok er mange piger i den alder også begyndt at kunne li diy, og er ikke bange for at eksperimentere, fornemmer jeg.............
ole thofte
|
|
|
Jeg er da også under 30.
Men mig har du jo også besøgt.
Mvh.
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
blander mig lige lidt 
jeg er er forundret over Duelunds måde altid at " forsvare" sig på.
Hvorfor altid angribe og råbe højest... lyt dog til andre erfaringer for ...nej du har ikke fundet den endelige vej til vellyd.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
blander mig lige lidt 
Hvorfor altid angribe og råbe højest... lyt dog til andre erfaringer for ...nej du har ikke fundet den endelige vej til vellyd.
|
|
|
Det var dog et mærkeligt personligt angreb.Men du har måske nogle erfaringer
du vil øse ud med.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
blander mig lige lidt 
|
|
|
BANG!
Hvor kom det dog fra, Duelund har da ikke skrevet her i et stykke tid?
Mvh.
Frederik
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 24 April 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
nej det har han ikke men har lige læst det hele igennem og er generelt helt igennem træt af at høre på en mand som ikke kan andet ind at lytte til lyden af sin egen stemme, og som ikke mindst tror at han har alle svar... den er gal
|
| Til top |
|
| |