| Forfatter |
|
Jannikh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
jeg overvejer at opgradere min forstærker. Jeg har pt. En Classic 6.8, som er en integreret 2*100W dual mono i 6-7000 kr. Klassen. Nu tænker jeg på at udskifte den og har et budget på op til 20.000 kr. Mit problem er, at jeg aldrig har hørt en forstærker i dét prisleje på mine egne højtalere i mit eget hjem, derfor ved jeg ikke hvad jeg kan forvente. Jeg har selvfølgelig hørt den slags udstyr i demoopsætninger, men der kender jeg jo heller ikke resten af anlægget.
Mit spørgsmål er så: hvor stor forskel vil jeg kunne forvente ved at opgradere til noget i dét prisleje. Er det en nat og dag oplevelse eller hvad? Mine højtalere er Heco Celan 700.
Som eksempel har jeg kigget lidt på et Vincent SA-31mk/SP-331mk sæt og noget Primare, men spørgsmålet er ikke så meget produkt specifikt. Mere angående en generelt niveau forskel på prisklasserne.
Hygge,
Jannik
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mangler du, siden du vælger at opgradere?
__________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 07 Februar 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, min egen erfaring da jeg gik fra Cayin 153b (7000 kr klassen) til NAD S300 (18000 kr fra ny mener jeg?) var, at der var en ret stor forskel at hente. Ikke noget der bare sprang i ørerne, men da jeg havde lyttet til NADen i en uges tid, og så satte Cayinen til igen, stod der klart jeg ikke ville af med min bamsenad.. 
Men for pokker.. Det er jo så forskelligt fra anlæg til anlæg.. hvad for en klang man er ude efter.. så tror næsten kun der én vej, og det er lytte sig frem.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst: ja, hvad mangler jeg? Det er vel egentlig bare den sædvanlige søgen. Jeg er faktisk ret glad for mit anlæg, men man behøver jo ikke stille sig tilfreds  Jeg vil mægtig gerne have endnu mere nærvær og så er jeg nysgerrig på om der skulle være noget at hente i bunden.
Bjarke: Du har ret i det med at lytte, så må de sgu bare låne mig den der 20k dims med hjem. Jeg er jo nysgerrig
|
| Til top |
|
| |
Lydpeter Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med opgradering i den størrelsesorden på forstærkersiden er, at det kan give en klart hørbar og tilfredsstillende forbedring, men at det ikke er som nat og dag. Nu kender jeg ikke dine højtalere, men jeg vil mene, at du ikke bør ofre 20.000 kr. på en forstærker, med mindre du har højtalere til 40.000 eller mere for et sæt. Men det bare min mening, som jeg ved, at mange er uenige i. Vh Peter
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det prisleje kommer du ikke udenom Bladelius Thor mkII.
Jeg kender ikke dine højttalere, og man skal ikke parre alting med Bladelius, men du bør om ikke andet lægge ører til den. Den er et decideret
kraftværk, er ufatteligt strømstærk og et dynamisk monster. Meget neutral, fremme i skoene og glat i lyden. Det er ikke nødvendigvis noget det
tiltaler enhver, men rent teknisk set er findes der efter min mening ikke meget bedre i prisklassen.
Giv den i hvert fald et lyt __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Buyer no 1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 210
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
| Mit problem er, at jeg aldrig har hørt en forstærker i dét prisleje på mine egne højtalere i mit eget hjem, derfor ved jeg ikke hvad jeg kan forvente. Jeg har selvfølgelig hørt den slags udstyr i demoopsætninger, men der kender jeg jo heller ikke resten af anlægget. |
|
|
Det er umuligt at komme med en generel vurdering af, hvor meget man får ud af at skifte en forstærker til 6-7.000 kr. ud med en til 20.000 kr. Jeg kan derfor også kun anbefale dig at finde en seriøs forhandler, der er villig til at låne dig en forstærker med hjem. Kun på den måde kan du få et indtryk af, hvilken forbedring du kan opnå.
Start fx med at kigge på Vincent eller Primare som du selv nævner.
Hvis det var mig der skulle ud at kigge på forstærker i det prisleje, ville jeg sørge for at have lyttet til en Bel Canto, inden jeg besluttede mig. Men der er rigtig meget at vælge mellem, og desværre er det umuligt at lytte til det hele ......
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannikh skrev:
gæst: ja, hvad mangler jeg? Det er vel egentlig bare den sædvanlige søgen. Jeg er faktisk ret glad for mit anlæg, men man behøver jo ikke stille sig tilfreds Jeg vil mægtig gerne have endnu mere nærvær og så er jeg nysgerrig på om der skulle være noget at hente i bunden.
Bjarke: Du har ret i det med at lytte, så må de sgu bare låne mig den der 20k dims med hjem. Jeg er jo nysgerrig  |
|
|
Giv dig bare god tid. Du har jo angiveligt ikke travlt, da du generelt er tilfreds med lyden. En perfekt situation! Lyt til så meget du orker. Derhjemme, forstås! Lad være med at vælge den første og bedste fordi den spiller anderledes. For det gør den naturligvis. Brug tid på at finde reel forbedring og ikke bare forandring... Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Henrik.E Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 264
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
forstærker til 20000 uden tvivl den her godt nok er den brugt har været min så ved at du får en super forstærker http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=11077 ja hvad skal jeg sige den er bar go og til 20000 brugt et fund
__________________ VH
Henrik.E
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
tusinde tak for al jeres input. Jeg kan mærke, at jeg skal sørge for, at høre noget i forskellige prislejer. Højtalerne sætter jo nogle begrænsninger, som der bliver nævnt, så det jeg er ude på er vel at finde ud af om jeg udnytter dem fuldt ud.
Tak skal I have.
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spar 5000 og prøv en NAD M3 - og fortæl om resultatet  __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Februar 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En brugt PASS 150int forstærker ville passe godt til. Eller en Audia Flight ONE MKII! Ville give noget krop og naturlighed til dine højtalere. Lysår foran vicent og classic.
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er at den første faktor man bør tage hensyn til for at få det maksimale ud af sine højttalere, er at forstærkeren
har rigeligt med overskud til hvilken som helst belastning højttalerne lyster at udbyde.
Til det formål vil jeg ligesom floe anbefale Bladelius Thor mkII.
Hertil vil jeg dog mene - uden at have hørt Heco Celan 700 - at du vil få væsentlig mere ud af at bruge de 20.000kr på et
sæt højttalere fremfor en forstærker, da højttalerne i mine ører udgør 80% af lydkvaliteten i et setup.
Din nuværende forstærker er en ganske fin forstærker, og kan du lide lyden i din Classic, var det måske en ide at opgradere
den til Classic 6.6 som findes til 4000kr på brugtmarkedet (nypris 7000)? Den har rigeligt med kræfter og overskud, og så
ellers bruge de sidste 16000 på bedre højttalere?
Mvh
René Skriver
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugt Nakamichi PA 7 E til salg for 4.000- på KSB.Et godt køb og så er der lige 16.000- til et par gode brugte JBL ht.Så rykker det.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Jannikh Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en indrømmelse: jeg har et sært kærlighedsforhold til mine højtalere... De er nok lidt ukendte, men de ligger i samme leje som et par Dali ikon 7 - bare bedre i mine øre. Hvis jeg sætter mig i lotus stilling og rense mit sind, så kan jeg godt forstå hvad I siger mht. forholdet mellem højtalere og forstærker. Man kunne jo tage sin forstærker under armen og gå ud og lytte på højtalere. Det er da nemt.
|
| Til top |
|
| |
Snøren Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 13 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa..
LOL...man kan gøre mange ting for 20k og tage en taxa rundt i forskellige hifi shops for, at sidde i lotus stilling....hahaha.....undskyld, men kunne bare se diverse sælgere kikke forundret...Et indre syn :-)
Nå men jeg vil da gerne komme med et bud og da du ikke vil skifte til Ikon 7...ja så er du selv uden om det..:-)....En Lyngdorf forstærker på et sæt Ikon 6 lyder ellers fedt.....
Men et bud kunne osse være Denon PMA-2010AE....Hvis bare den spiller lidt af forgængeren og det gør den jo nok....Så tag du bare sådan en....:-)
Hýgge med søgningen __________________ No entiendo alta fidelidad :-/
Pero el sonido es bueno para el alma
|
| Til top |
|
| |
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at "dreje tråden" - men det er ret interesant.
Hvordan vil I mene fordelingen, rent pris mæssigt, skal være mellem forstærker og højttalere?
30/70 - 40/60 - 50/50 eller ??? __________________ Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
|
| Til top |
|
| |
PFM20532 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 09 Februar 2010 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Signalkilden og balancen i anlægget er efter min erfaring det vigtigste, lad være med at skyde kanonkugler efter gråspurve, du vil sjældent eller aldrig ramme.
Prøv et sæt Naim 5i med passende letdrevne 2-vejs højtalere, glem hifi og imponator effekterne og nyd musikken.
Eller hvad med et komplet Rega anlæg, evt. Exposure grej med Epos højtalere, der er masser af godt grej derude som ikke koster en halv Aygo.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKsoulman skrev:
Ikke for at "dreje tråden" - men det er ret interesant.
Hvordan vil I mene fordelingen, rent pris mæssigt, skal være mellem forstærker og højttalere?
30/70 - 40/60 - 50/50 eller ??? |
|
|
Jeg vil sige 30-35/65-70 på forstærker/højttalere. Selvom det selvfølgelig er svært at sige, det kommer an på så meget.
Men vil stadig mene at det er lidt overkill at sætte en forstærker til 20000 foran et sæt højttalere til hvad? 5000kr? Der vil
grangiveligt være en hørbar forbedring, men forbedringen kan tænkes at være langt større ved at købe nogle bedre højttalere
istedet imo.
Min egen nuværende fordeling er ca. 35/65 (Hvis man antog at min DIY klon var den ægte vare  )
|
| Til top |
|
| |