Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Blue ray uskarp? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

En rigtig god BR-skive er filmen "The Prestige" af Christopher Nolan. Rigtig god film men i særdeleshed god billedkvalitet. Jeg bruger selv denne skive som en af mine referencer. Der er også andre gode Blu-ray udgivelser derude.

Gabriel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2004
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan anbefale BBC's Planet Earth. Den er i SUPER kvalitet! Det er noget af det flotteste jeg har set... 

Protoss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Hej

Når du nu har fået en blu-ray film i ordentlig kvalitet, så prøv med disse indstillinger på fjernsyn:

Efter kalibrering
Profil: Biograf
Kontrast 36
Lys: 0
Farve: 30
Skarphed: 0
Farvetemperatur Varm
Farvestyring Fra
x.v.Colour Fra
Eco-format Fra
P-NR Fra
Intelligent Frame Creation Fra
Hvidbalancen høj rød -2
Hvidbalancen høj blå 0
Hvidbalancen lav rød -4
Hvidbalancen lav blå 0
Gamma 2.2

Til top Vis Protoss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Protoss

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Enig jeg havde slet ikke set at det var Pigen der legede med ilden, og den er ufattelig ringe kvalitet, jeg sad og græmmede mig da jeg så den, den er helt vild uskarp og grynet.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Ulrik Rasmussen skrev:
Pigen der legede med ilden har et ekstremt dårligt billede på blu ray - så jeg er overbevist om, at du ved at prøve med en anden film vil få et meget bedre resultat.

Jeg ville ikke sige at det er ekstremt dårligt. Hvis det er sådan filmen skal se ud, og Blu-ray udgivelsen gengiver dette, så er det jo egentlig en god udgivelse. Eftersom Pigen Der Legede Med Ilden oprindeligt blev lavet til tv, så tror jeg vi finder forklaringen på den 'ringe' billedkvalitet dér.

Som nævnt ville jeg også prøve med en anden BD-udgivelse. PDLMI er ikke en udgivelse der giver nogen særlig vild fornemmelse af HD.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ja, Gabriel, Planet Earth er meget flot det meste af tiden, men nogle klip er helt klart i standard opløsning, en klar skuffelse. Og så er den altså en ældre 1080i-film. Det sætter klart sine grænser at den ikke er 1080 progressiv. Den når jo ikke engang op på almindelig 720p HD-tv kvalitet. Stadigvæk pæn, jeg er helt enig, men på en god projektor er svaghederne tydelige.

Min reference er Baraka, som er optaget i 70mm filmformat, med 8K mastering som den eneste film i verden endnu (8192 x 3420 pixels opløsning). Det kan man altså se! (Der kan være kommet andre 8K film til på det seneste halve år, men jeg har ikke hørt om det) .

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Sendt: 09 Februar 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Alt det her skyldes jo at det desværre var Blu-ray der vandt kampen over HD-dvd.

Blu-ray "systemet" har ikke særlig højt mindstekrav til kvaliteten, dvs mange dårlige optagelser kan sælges som Blu-Ray film uden dog at være
rigtigt HD materiale.

For HD-dvd så det anderledes ud. Der var mindste kravet noget højere. Dvs ikke alt kunne sælges som HD materiale. Og derfor valgte flere film
selskaber at støtte Blu-ray fremfor HD-dvd.

De kan ved Blu-ray sælge mange film igen.... Folk tror at fordi der står "Blu-Ray" så er det bedre end deres dvd film hjemme på hylden og køber
den derfor igen. Denne gang som "HD film".

Vi som så ved det, må jo så til at læse alt det med småt hver gang vi skal købe film.....Om det vi står med i hænderne nu også er HD materiale
....
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:
Alt det her skyldes jo at det desværre var Blu-ray der vandt kampen over HD-dvd.

Blu-ray "systemet" har ikke særlig højt mindstekrav til kvaliteten, dvs mange dårlige optagelser kan sælges som Blu-Ray film uden dog at være
rigtigt HD materiale.

For HD-dvd så det anderledes ud. Der var mindste kravet noget højere. Dvs ikke alt kunne sælges som HD materiale. Og derfor valgte flere film

De kan ved Blu-ray sælge mange film igen.... Folk tror at fordi der står "Blu-Ray" så er det bedre end deres dvd film hjemme på hylden og køber

Vi som så ved det, må jo så til at læse alt det med småt hver gang vi skal købe film.....Om det vi står med i hænderne nu også er HD materiale
....

Det forstår jeg ikke. Der er da meget mere plads på en BD og de bruger i nogle tilfælde de samme codecs som HD DVD. Desuden ser mange titler bedre ud nu på BD end de gjorde på HD DVD.

Gabriel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Ja, Gabriel, Planet Earth er meget flot det meste af tiden, men nogle klip er helt klart i standard opløsning, en klar skuffelse. Og så er den altså en ældre 1080i-film. Det sætter klart sine grænser at den ikke er 1080 progressiv. Den når jo ikke engang op på almindelig 720p HD-tv kvalitet. Stadigvæk pæn, jeg er helt enig, men på en god projektor er svaghederne tydelige.

Jeg tror ikke at det er den samme udgivelse vi taler om. Min "Planet Earth" fra BBC er fra oktober 2009 og er i 1080p! Der findes ganske rigtigt en udgivelse fra 2007 i 1080i, måske det er den du hentyder til?

Den nye "Planet Earth" står KNIVSKARPT og bliver af mange nævnt som "THE demo disc".

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:

Jeg ved ikke helt hvor du har det fra. Der var ikke noget "mindstekrav" til indholdet, det var bare sådan at de selskaber der understøttede HD-DVD, "tilfældigvis" generelt havde en større forståelse for hvad der skal til for at levere en god kvalitet - muligvis fordi Joe Kane samarbejdede med HD-DVD og aktivt arbejdede på at undervise filmudbyderne i hvad god billedkvalitet er. Hvis du kigger på blu-ray udgivelserne, så er mange af de gode blu-ray udgivelser netop udgivet af de selskaber der tidligere bakkede op om HD-DVD (og Baraka er QC'et hos Joe Kane). HD-DVD's primære force var produktionsomkostningerne, hvilket ville have givet mindre selskaber bedre muligheder for at udgive i HD, men som netop også ville have medført en langt mere svingende kvalitet på sigt. Hvilket ikke skal opfattes negativt, for den svingende kvalitet ville have været et udslag af en større bredde, hvor blu-ray konsortiet fra starten har satset på block-busters. Problemet med blu-ray har aldrig været formatet, men at dem der støttede op om det fokuserede på penge frem for kvalitet.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Øj, det lyder vældig interessant, Gabriel. Det er rigtigt, at jeg kun har set den Planet Earth, som ifølge Amazon er fra 2006, men vel også kan være fra 2007. Jeg kan ikke finde en Planet Earth fra 2009 nogen steder. Amazon har en firedobbelt Blu-ray kaldet Life, som de noterer som en 2009-udgivelse, men ifølge en af kommentarerne til den er den også 1080i, selv om der står 1080p på omslaget. Hvis du faktisk har en ægte 1080p BBC udgivelse, vil jeg meget gerne vide, hvor jeg kan købe den.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

KlausH skrev:

....

Iøvrigt, selv om BD kvaliteten da er svingende, så har jeg stadig til gode at se en BD der ikke er mærkbart bedre end DVD versionen, inkl. de film der er blevet foreslået tidligere gange jeg er kommet med dén udtalelse. Selv Det Femte Element, der var så ringe at Sony lavede en ny transfer pga. kritikken, er klart bedre end DVD'en allerede i første version. Problemet er snarere at nogle tror at "HD" bør betyde at billedet står fuldstændigt perfekt, skarpt og rent, som at kigge ud af vinduet. Det gør det jo kun hvis kildematerialet er til det, men selv om kildematerialet er af begrænset kvalitet, så er der stadig en væsentlig gevinst ved at gå fra DVD til BD, hvis ellers éns display er godt nok til at vise forskellen. Udover nogle dokumentar-programmer der kun delvist er i HD, samt ekstramateriale, så er der godt nok ikke meget opskaleret SD på Blu-ray. Men der er mange der stadig ikke har fattet hvordan en film fra 30'erne kan være i HD.

Gabriel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Øj, det lyder vældig interessant, Gabriel. Det er rigtigt, at jeg kun har set den Planet Earth, som ifølge Amazon er fra 2006, men vel også kan være fra 2007. Jeg kan ikke finde en Planet Earth fra 2009 nogen steder. Amazon har en firedobbelt Blu-ray kaldet Life, som de noterer som en 2009-udgivelse, men ifølge en af kommentarerne til den er den også 1080i, selv om der står 1080p på omslaget. Hvis du faktisk har en ægte 1080p BBC udgivelse, vil jeg meget gerne vide, hvor jeg kan købe den.

Jeg må indrømme at jeg ikke kan huske hvor jeg købte den. Det var ikke i DK, men jeg tror det var i Paris hvor jeg købte en del BD med hjem. Jeg skal nok lige følge op på dette. Den må jo kunne skaffes online et sted... :)

easyrider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Sendt: 10 Februar 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Update: Jeg har ændret indstillingerne efter test på flatpanels, det gjorde det ikke meget bedre på pigen der legede med ilden. Men jeg tror dog jeg synes billedet blev bedre også på almindelig tv omend forskellene ikke ligefrem er så store igen. Tror smag og behag har en del at sige ved kalibrering.

Men så lånte jeg fredag d. 13. 2009 og den ser helt anderledes flot ud og mere i stil med hvad jeg forventede. Så det kan vist konkluderes at pigen der legede med ilden ikke burde været udgivet på blue ray. Ærgeligt at det forholder sig sådan. Selvom der er kvalitetsforskel på dvd'er så mindes jeg dog ikke en VHS film der på nogen måde havde samme kvalitet som en dvd.

Til top Vis easyrider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af easyrider

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes