| Forfatter |
|
ifgy Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 09 Marts 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
skip og ohøj,
jeg står med følgende overvejelse:
Jeg har et sæt Dynaudio 42 højttalere sluttet til min Marantz SR4300 forstærker, som modtager musik fra en Marantz DVD43000 (DVD?). Anyhoo - jeg overvejer at købe mig en pladespiller til ca. 2000,- .. max 3000,- ! Men, kan det svare sig ? Får jeg en mærkbar bedre lyd ud af mine Dynaudio, hvis jeg bruger pladespiller, eller det bare en smagssag, om man kan lide plader eller CD ?
Ville det måske være bedre, hvis jeg spenderede 2000,- på en CD-afspiller til anlægget ?
Btw: er der andet jeg skal bruge, for at benytte mig af en pladespiller ?
Mvh.
ifgy
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har lige stået i samme dilemma.
Jeg har købt en Rega planar 3 med Elys pickup til 1500,- brugt. Ud over pladespilleren skal du bruge en riaa, hvis ikke der er en Phono indgang i din forstærker. De koster 500-1000,- til en pladespiller med MM (Moving Magnet) pickup. Vincent laver f.eks. en god en til 900-1000,-
Lyden er markant anderledes, instrumenterne lyder mere som om de har krop, til gengæld er opløsningen lavere og detaljerne mindre tydelige. Det har ligesom en anden klang. Jeg er glad for det. Det er fedt at høre sine gamle plader igen.
Hvis du køber brugt kan du sælge det igen med minimalt tab, hvis ikke det er noget alligevel. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal også lige gøre op med sig selv om man gider det bøvl. Når man starter med cd, og så går over til LP, viser der sig hurtigt nogle små irritationsmomenter, man ikke er vant til fra CD. Pladen skal gøres ren før støv inden afspilning. Lyden kniter indimellem. Du kan ikke springe mellem numrene. Pladerne kan nemt blive risede. Pladen skal vendes. Plus du kan få problemer med akustisk tilbagekobling når du spiller højt.
Jeg købte en Rega Planar 3 efter jeg havde haft CD-afspiller i 4 år. Den røg ud igen efter ca. 3 måneder!
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ej, Svend P .. det lyder afskrækkende !! :(
måske jeg skulle satse på en god CD-afspiller så ?
er det dét værd, hvis jeg kun har en surround forstærker ?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nope. Behold Marantzen.
Det du ALVORLIGT mangler er en sub. Det giver så ufatteligt meget med så små højttalere som dine.
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, Marantz DVD-afspilleren eller forstærkeren ? :)
Opgraderer da også mine Dynaudio til enten Audience 62 eller 72 i nærmeste fremtid ..
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behold begge dele. Jeg synes højttaleropgraderingen lyder mindre god. Du får større højttalere, der kræver mere af forstærkeren. Samtidig kan ingen af de nævnte alternativer overhovedet sammenlignes med det drøn du får fra en god 15" sub. Plus med en aktiv sub får du automatisk mere effekt til både bas og diskantgengivelse. (sub'en har sin egen forstærker, og din reciever skal ikke spille bas). Kig evt. på noget lign. DALI SWA15!
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, men det er et kompromis man må nå. En subwoofer skaber et helt andet lydbillede i stereo .. meget få subwoofere passer ind i et stereo billede. Men, det er jo bare en smagssag.
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Man skal også lige gøre op med sig selv om man gider det bøvl. Når man starter med cd, og så går over til LP, viser der sig hurtigt nogle små irritationsmomenter, man ikke er vant til fra CD. Pladen skal gøres ren før støv inden afspilning. Lyden kniter indimellem. Du kan ikke springe mellem numrene. Pladerne kan nemt blive risede. Pladen skal vendes. Plus du kan få problemer med akustisk tilbagekobling når du spiller højt.
Jeg købte en Rega Planar 3 efter jeg havde haft CD-afspiller i 4 år. Den røg ud igen efter ca. 3 måneder!
|
|
|
Det bøvl der er med en pladespiller er til at leve med, det tager ikke lang tid gøre pladen ren for støv og statisk elektricitet etc.
Den knitrende lyd, som høres meget svagt, forbinder jeg med en pladespiller. Mine forældre har en gammel Technincs pladespiller, samt snart Thule, men har spillet over en billig Panasonic reciever. Ikke tilnærmelsesvis high-end, så jeg ved ikke om knitrenen er på dyrere afspillere. Har ikke rigtig gidet nærlytte eller tweake på mit anlæg, så kan ikke sige noget om lyden.
Hørte et setup på HiFi-show i Odense sidste år, bestående af: En pladespiller fra Thorens nye serie, Trigon elektronik og Martin Logan højttaler tror det var Clarity? kan ikke huske det, og ej heller lyden.
Hov, det var et sidespring, men jeg synes det er dejligt at lytte til lp'er, der er ligesom en helt anden atmosfære omkring det, og jeg kommer endda fra en generation der knap nok ved hvad en lp er...
Så jeg ville ikke tøve med at gå ud og købe en spiller, eller bygge en selv...
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 11 Marts 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil helst ikke sætte ord på forskellen mellem pladespiller og cd afspiller. Men jeg kan kort sige, at jeg nogen gange oplever lyden mere varm og behagelig når der er tale om pladespiller. (dette oplevelse bliver mere synlig når jeg lytter til jaz eller klassisk musik.)
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 Marts 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mange inspirerende indlæg om vinyl giver nok mange lyst til et prøv. Jeg synes at hvis man vil vinyl så skal man give det en ordentlig chance og ikke starte fra bunden.
Så længe man ikke er kommet forbi studenteranlægget (ikke negativt ment) ville jeg holde mig til en lydkilde og få den så god som muligt. En rimelig cd kan godt hamle op med en skrabeplov.
Har man ingen skiver ville jeg vente til mulighed for rigtig plov - eller måske aldrig. Det kunne jo være at de formater en dag begynder at spille musik.
Har man eller arver man en pæn stak vinoodler – er sagen anderledes. Husk blot at en købe en plov der er dobbelt så dyr som du har råd til, så skal vinyl potentialet nok vise sig, og så er der ikke langt til at blive særling med børste, støvsuger, vaskemaskine.
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja, det er inspirerende at læse om, men det afskrækker mig, at der er skrat på en vinyl. Jeg troede, at man havde nået så langt, at man havde fjernet skrat-lyden ..
SES., jeg kommer nok aldrig væk fra mit "studenter"-anlæg, da jeg personligt mener, at Dynaudio er noget af det bedste man kan få for penge. Men, ok - dét er vel en smagssag.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 Marts 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups - så har formuleret mig forkert - det var generelt ment - og ikke møntet på dit anlæg og valg.
og skrat er ikke indspillet - det er brugsbetinget plader bliver stadig ridset og der er støv og røg i luften -
|
| Til top |
|
| |
ifgy Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
none taken ! 
nej, ved godt skrat ikke er indspillet. Jeg har bare disse traumer fra gamle film, hvor de afspiller en gammel ridset plade, der ikke laver andet end at skratte .. 
men, jeg må lige høre lidt til det, inden jeg investerer.
|
| Til top |
|
| |
Peter Harris Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 24 Marts 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaeh, personligt ved jeg ikke om jeg vil sige at man får en bedre lyd fra en pladespiller.
Det er vel netop en smagssag, om man bedst kan lide det ene eller det andet.
Faktisk havde jeg i lang tid de samme overvejelser, som du fremlægger, og har selv været ude både og lytte til nogle pladespillere (Rega Planar 3 & 25, Nothingham Analogue Horizont, Clearaudio Emotion).
Og jeg er kommet frem til den konklussion at jeg klart syntes, at vinyler lyder en del bedre end cd'er eller noget som helst andet tænkeligt digital medie.
Vinyl lyder, i mine øre, mere varmt, autentisk og detaljeret.
Især Nothingham's Analogue Horizont overraskede mig i den grad.
Her syntes jeg ikke at der er noget digitalt medie der kan leve op til den imponerende lyd!
Rent pratisk mener jeg dog at der er nogle ret store svagheder ved vinylen.
Hver gang man afspiller en plade er der ufattelig mange ting der bliver slidt:
Selve pladen du høre, pick-upen, remen, motoren.
Set på længere sigt kan en pladespiller godt gå hen og koste nogle flere knapper end en cd, hvis delende bliver så slidt, så de skal skiftes.
Omvendt har man for mig at se langt større mulighed for at sætte sit eget præg på lyden på en pladespiller i form af valg af netop pick-up, RIAA, tonearm, connector etc.
Prøv bare at se hvor mange dele Clearaudio har til deres grammofoner.
De kan sågar opgraderes til flere levels.
Det bedste råd jeg kan give dig er dog ta' ud og lyt til nogle forskellige maskiner og døm selv hvad du syntes.
Kig evt. forbi følgende links http://www.tekni-fi.dk/ og http://www.audioconsult.dk/ hvor de forhandler hhv. Nothingham og Clearaudio.
:-) Peter
__________________ Peter
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 24 Marts 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Harris skrev:
Og jeg er kommet frem til den konklussion at jeg klart syntes, at vinyler lyder en del bedre end cd'er eller noget som helst andet tænkeligt digital medie. Peter |
|
|
Du skulle prøve at lytte til nogle af de CD afspillere der indeholder Anagram ATF 24/192 : asynchronous 24/192 upsampler eller Anagram Time Gate D/A : 24/192 digital to analogue converter. Det er virkeligt nogle konvertere der eliminerer den digitale signatur fra lyden.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 24 Marts 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tror at mange af "den ældre genneration" som mig selv har en del hang til venyl skiver, og derved bliver lyden bedre i disses ører. Det er en meget personlig holdning om man er til den digitale lyd, eller venylen. Venylen har, efter min mening, en bedre klarhed specielt i den klassiske univers.
Henrik300
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 24 Marts 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
|
Hej
Jeg tror at mange af "den ældre genneration" som mig selv har en del hang til venyl skiver, og derved bliver lyden bedre i disses ører.
Henrik300
|
|
|
Var inde i Scala i lørdags for at lytte på noget anlæg, og sælgeren fortalte at de var menge i den unge generation der købte pladespillere.
Jeg tilhører selv den unge generation og har en masse fede plader på vinyl (mine forældres ) og dem lytter jeg lystigt til.
Lyden? ja øøøh, varm. Sådan lige umiddelbart!
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
|
Venylen har, efter min mening, en bedre klarhed specielt i den klassiske univers. Jeg har samme opfattelse, at pladespillere er generelt bedre til gengivelsen af klassisk musik. (hvis man har en god pladespiller)
Henrik300 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
BulleT Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 25 Marts 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Venyl er helt klart det bedste man kan få !!!! // min mening jeg er selv 20 år og har aldrig ejet en cd-afspiller :)
|
| Til top |
|
| |