Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 15 HZ - hvilken sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Det er nemmere at lave 15Hz, jo mindre stuen er, jvf. trykladningen, som så rigtigt nævnt af Mollecon ovenfor.

Hvis historien om umuligheden af dybbas i små rum passede, ville ingen tætsluttende hovedtelefoner kunne
sige nogetsomhelst under 500Hz, og det er da heldigvis løgn!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
Jeg kan godt lave 15hz i min stue  

Hvilken skive bruger du til at frembringe de 15HZ ???

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Jensen100 skrev:

Lynge skrev:
Jeg kan godt lave 15hz i min stue  

Hvilken skive bruger du til at frembringe de 15HZ ???

Der findes diverse film der dykker derned...

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene der skal en slave løsning til (med mindre IB er en mulighed). Jeg har selv god erfaring med 2x12" XLS med hver 2x12" slaver. Det er ikke så svært at få til at lykkes, så længe der regnes lidt - og det kan du helt sikket få hjælp til. man kan ikke få disse XLS enheder mere og skulle jeg i gang med noget nyt, ville jeg helt sikket kikke meget tæt på Earthquake's 15" + slave (SLAPS).

Som altid gælder det om ikke følge mået blindt. Ved at sige "15 Hz" har du jo klart angivet en retning og den retning siger: IB eller slave, samt at 1x12" formentligt er for lidt. Så du skal beslutte dig for en løsning og derefter finde den/de enhed(er) du vil arbejde videre med. Så kommer resten lidt hen af vejen - og det kan godt være at du ikke når 15 Hz, det kan være du når endnu dybere - men det er helt sikkert at du komme til at få noget dyb bas...

PS: et budget ville ikke være af vejen... Det koster at sætte sig sådan et mål!

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle,

Ekstremt spændende diskussion. Love it.

Tak for alle indlæg. Jeg TROR jeg følger Earthquake vejen med 15" eller evt. 2 12" og ditto slaps.

Andvare - jeg skulle skrive et eller andet mht. HZ og de 15 Hz vidste jeg ville kræve en del og dermed udfordre folk. 15 Hz -
0 er svært, men der er sikkert flere der kan eksempelvis 15 Hz ved -6. Det var blot for at understrege at jeg ikke ville have
en 8" 25 Hz mini "sub", men at jeg ville under det niveau hvor det høres og kun mærkes, og at der til formålet også var en
del design frihed og ud fra de midler gik jeg ud fra det godt kunne lade sig gøre ikke mindst fordi jeg ikke har brug for
enormt lydtryk, men kun tilstrækkeligt lydtryk dvs. sikkert omkring 100 db. Selvom jeg ikke direkte har lagt et budget så
kigger jeg selvf. på det og kan jeg lave en 95% løsning for eksempelvis 6000 kr enheder og forstærker så foretrækker jeg
det frem for en 100% løsning som kræver 25000 kr enheder og forstærker der sikkert som både antydet her og på andre
foraer ville være overkill. Dit projekt ser kanon ud.

Mx Jelle - det ser også spændende ud.

Tusind tak indtil videre til alle. Selvf. kan det lade sig gøre og jeg troede sgu der var flere der havde bygget/købt subber der
kan gå så dybt. Men ok, så lad os ændre opgaven en smule til et mere jordnært projekt.

20 Hz -0 db og så afrulning derfra (gerne dybere).
100 db formåen ved 20 Hz (brugbart lydtryk dvs. med begrænset forvrængning)
Maks 4 enheder (evt. i 2 enheder i 2 kabinetter)
Maks 18" pr. enhed
Maks 10000 dkk (for enheder og forstærker ved selvbyg og for den selve subben ved køb af færdig sub)

Vh Andreas

Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

DanielS - vil du røbe dit kabinet volumen? (fedte fedte)
Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Hvor langt mon sådan en fætter (eller to...) ka gå ned?

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.16

... Eller denne nye:

http://www.xtz.se/se/produkter/subwoofers/99w12.18-ice

Det er jo fornuftige enheder og til en go pris...:-)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

@Gobbel600
Selvfølgelig Du kan såmænd også få hele billedserien af byggeprocessen hvis det er.

Volumen er på 60 liter. Men kan med fordel gøres større.
Kan også gøres mindre, men så bliver frekvensgangen ikke lige så pæn, og så SKAL der rumkorrektion til for at pynte på det.

Men jeg vil nu anbefale rumkorrektion uanset hvad. Skal man styre bas under 50Hz, mener jeg det er et must i de fleste hjem. SVS, Velodyne, Behringer - de har alle deres fanskarer, og kan alle anbefales (har selv Velodyne og Behringer).

I min konstruktion bruger jeg kun 1 stk. 15" DBXi, og det giver ihvertfald godt output ved 20Hz - Jeg holdt et hifi træf for Vestsjællands Hifi Klub (vshk.dk), og der var en række audiofile, der fik en ny oplevelse af dyb bas. Der var generel enighed om at det var en imponerende bas, der blev leveret - og en 20Hz testtone viste også hvor voldsomt 20Hz rent faktisk føles(høres?) når der er et ordentligt output - Ud fra målinger over 100dB ved 20Hz.

Jeg vil undlade at kommentere om de hifi-mæssige egenskaber af subwooferen, da jeg kun har brugt den til surround - og her har jeg intet at udsætte.

Hvis ikke du boede så langt væk, kunne du jo kigge forbi og få en demo inden du købte noget. For tiden har jeg den dog udlånt til en kammerat, der er ved at teste den i sit setup. Tror dog en demo blot vil give dig blod på tanden

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Daniels du har priv besked.

Thomas. De ser også fede ud.

Nu er det jeg har et forståelses problem. Dyb bas er et spørgsmål om at flytte nok luft ik?

Når jeg nu flere gange hører at det ikke kan lade sig gøre at gå kælder dybt med andet end +15" bliver jeg forvirret? Er det
ikke et spørgsmål om det totale areal x slaglængden? Dvs. hvis jeg har flere 12" enheder, eller 10" enheder for den sags skyld,
der jo så arealsmæssigt langt overskrider EN 15" og flytter en større mængde luft bør det så ikke også være ok?

Vh Andreas

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

@Gobbel600
Og du har fået svar

Der er også snart billeder på vej til dig.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Gobbel600 skrev:
Nu er det jeg har et forståelses problem. Dyb bas er et spørgsmål om at flytte nok luft ik?

Når jeg nu flere gange hører at det ikke kan lade sig gøre at gå kælder dybt med andet end +15" bliver jeg forvirret? Er det
ikke et spørgsmål om det totale areal x slaglængden? Dvs. hvis jeg har flere 12" enheder, eller 10" enheder for den sags skyld,
der jo så arealsmæssigt langt overskrider EN 15" og flytter en større mængde luft bør det så ikke også være ok?

Vh Andreas

Jo, selvfølgelig. Den eneste fidus ved store enheder er at de er nemmere at fremstille med en lav egenresonans.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige komme med et indspark, har du ovevejet SVS PC 13 Ultra? Her får du en færdigbygget pakke der er til at holde ud at se på, som kan sælges, og som leverer det efterspurgte helt ned til 10 hz, jf. artiklen herunder (kan desværre ikke finde ud af det med billederne)

http://www.hometheaterhifi.com/subwoofers-products-menu-colu mn1-41/215-a-secrets-subwoofer-review.html?start=1

den kan sælges igen, og tænk på al den tid og besvæær du sparer. Prisen er ikke meget fra det du ellers kommer op i med det hele ved hjemmebyg.

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
Jensen100 skrev:

prøv at kuntakte Holger4 han har en kæmpe stor sub i sit system mener det er en 18", det kan være
det er noget du kan bruge

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=66571&K W=Jensen100

Den enhed vil blive revet i 1000 stykker hvis den skal presses ned til 15 med rimeligt output, det er den slet ikke lavet til.

Der er nærmere en enhed der er rigtig god fra 30-40 hz og op til vel ca 2-300 hz

Ja, men min sub, som anlægget står på, og som jo indeholder to stk. 18" kan GODT gå et PÆNT stykke ned under 20 med MASSER af niveau.

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jazz - den har jeg længe været vild med. Den og så Teufels største uhyrre (kan ikke huske navnet på den) samt Paradigms
Servo 15 er da interessante. Og du har ret i dine gensalgsargumenter, men jeg ELSKER at bygge og hvis jeg samtidigt for
samme eller færre penge kan få noget bedre så vil jeg gøre det tror jeg.

Holger - det ser voldsomt ud hehe.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hmm. 15Hz.Jeg  tror ikke der findes noget hverken film eller musik der indeholder 15Hz.
Den landsby kirke du var i Hr mollecon havde sikkert ikke et orgel der gik så dybt. Der findes faktisk ikke så mange kirke orgel der kan.
Men ok. Nu kommer min tone generator ind nu. For den gengiver eks 20Hz lige på og hårdt. Jeg møder gerne op med generator og video kamera. Så sætter vi dreje skiven på 50Hz og drejer skiven langsomt derned af. Jeg vil påstå det kræver en meget stor voldsom enhed der har en meget KRAFTIG svingspole. En forstærker med en kæmpe strømforsyning. også lige hvis man ikke har en tonegenerator en film eller musik der har 15Hz. Bare fordi en enhed svinger meget voldsomt nærmest ukontroleret  kan det være meget andet end dybbas. Men skriv gerne om film og musik der går ned til 15Hz.
V.H.Carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Carsten - jamen jeg synes godt om ideen :-). Måske man skulle udvide det til et "mesterskab" i dybbas. Ikke nødvendigvis
lydtryk men dybde. Måske vi finde "the brown note" så bliver det et farligt svineri. Spøg til side så er det da en sjov ide for jeg
tror ikke mange ved hvor dybt deres herligheder går ned.

Bortset fra det så vil jeg påstå at jo større frekvensmæssig udstrækning en (eller flere) højtallere er i stand til at gengive jo
bedre for den totale oplevelse da man jo ikke på den måde tilfører lyd, men fjerner mindre lyd. Det er jo som eksempelvis i
denne digitale komprimeringstid tydeligt at både billeder og lyd bliver dårlige af at få fjernet selv ting man i teorien ikke hører
eller ser. Så selvom en sang eller et instrument ikke direkte har en tone der med vilje går ned til de i den her tråd
gennemdiskuterede 15 hz så tror jeg netop det ofte er over, under o.s.v toner der skaber atmosfære. Og sange stopper jo
sjældent SKARPT ved en frekvens.

Hvornår arrangerer du DM i dybbas?

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

På det her link:

http://www.svsound.com/questions-faqs.cfm

Er der en liste over basintensiv film og musik. De nævner eksempelvis at der i Fight Club er bass ned til under 10 Hz so there
you go

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

. Jeg synes kun et sted det er skægt et sted når en påstår at dennes sub går ned til 20Hz.
Mange ved ikke engang hvordan en ren 20Hz tone skal lyde. Føles. Hvis en påstår hans kan er det vel ok. En sagde jamen det står der på den ,,, jo jo det kan godt være den svinger der men hvor mange dB er den nede 40. For mig i mit hjem skal den dybe bas hvis den altså er der spilles i  med samme lydtryk som mellemtone diskant. De test jeg har lavet er gjort sådan at anlæg spiller som ejer gør han skurer op.Side højtaler bliver slået fra så kun sub spiller der skiftes over til tone generator. Her går det op for en del hva det er. altså dybbas. Så er der lige bølgelænden. Den skal opfyldes vil jeg mene for at få en helt ren tone. Nu vil jeg gå ind og nyde nyde mine subs. Ang DM i dybbas tror jeg ikke mange gider,, for tungt for besværligt. jeg skal min bruge en sækkevogn hvis mine subs skal flyttes.
Alt for mange forveksler Kraftig bas med DYYBBAS.
Carsten

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 17 Februar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tak til   Gobbel600
Carsten

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt budget på en Earthquake 15" sub:

DBXi 15 2699
SLAPS 15 1295
IQ600R 4795
8789

Ja så skal der jo lige noget træ og arbejde til. Det er jo ikke helt billigt, og du skal regne med et pænt tab, hvis du opgiver under vej - men den vil også være vildere end det meste :). Jeg ved ikke om man kan nøjes med en SPALS eller man er nød til at have 2 - det vil fordyrer det lidt så den kommer op på 10k.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum