Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 15 HZ - hvilken sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

@lassencad
Hvis det er, stiller jeg gerne op med subwoofer.

Jeg benytter også 20Hz toner til test. Jeg har dog ikke dybere toner til tests. Der ser jeg bare på hvad min Velodyne SMS-1 basrunkorrektion fortæller på dens målinger.

Men det er helt sikkert at der er mærkbart (hørbart?) output ved 20Hz.

Der er også inflation i "subwoofere" på markedet i dag. Jeg er næsten altid blevet skuffet over tests af diverse subwoofere, der efter sigende skulle kunne levere varen.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ok send mig en privat besked om hvor du bor. Se evt mine subs i dette 3X 18" SNELL.
Carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Citat: "Den landsby kirke du var i Hr mollecon havde sikkert ikke et orgel der gik så dybt. Der findes faktisk ikke så mange kirke orgel der kan."

Jeg nævnte heller ikke nogen af delene, Lassen. Det var fornemmelsen af rum + dybbas + niveau, der var pointen i den del af mit indlæg. Jeg gætter på, at orglet ramte godt 30 Hz i den pågældende kirke. Jeg vadede ikke rundt med måleudstyr, det anses vist for upassende under kirkelige bryllupsceremonier.

At der er gået inflation i opgivelser på subwoofere, og at kraftig bas ofte forveksles med dyb bas, er sandt nok. Jeg har selv ofte påpeget det sidste, i diverse indlæg. Alligevel synes jeg, at du virker en kende skråsikker i din holdning, Lassen. Nu har jeg ikke din mulighed for at lege med tonegeneratorer, ej heller en flerhed af 18" enheder. Jeg har kun 'testet' min BP-sub via en CD med testtoner, og blot for at høre, om den i det mindste nogenlunde gjorde, hvad jeg satsede på, da jeg byggede skidtet. Det gjorde den...

Det med, at tonen kun bliver ren, når rummet har 'størrelsen', kommer du til at argumentere bedre for - det er muligt, du har ret, men jeg kan ikke se hvorfor du skulle have det(?). Og, selvom de fleste film med dybbas effektlyd har hovedvægten i det specielle 30-40 Hz område, har mange stadig osse niveau længere nede, omend ikke så voldsomt. De fleste forstærkere, og højtalerenheder, kan godt klare lave frekvenser m.h.t. den elektriske effekt - det er, som det osse antydes af andre indlæg i denne tråd, kravet til membranudsving (flytten luft), der er den store hurdle v. dybbas.

Nok for denne gang

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Den spiller til 20 uden at falde, -3 db ved 15 og videre ned til 10 hz.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Man kan påstå meget ... men det er en kendsgerning at der altså er nogle natur love der skal opfyldes.
Jeg havde engang et skema der viste hvor lang bølgelænden er ved eks 20Hz jeg mener at kan huske den er 16 meter. Altså skal man gengive en 20Hz tone snor lige perfekt skal rummet være 16meter.
Lad os nu ta kirken. skaf de bedste subs sætte den i kirken lav så en optagelse af dybbassen fra orgel
Genspil det så. Det vil falde til jorden med et brag. Men jeg har nu skrevet i så mange indlæg om subs
er jeg også siger nok for denne gang. Mit ønske er dog et flere der ønsker at kunne gengive dyybbas prøver at opleve det RIGTIGT. Og det bedste sted gratis enda er kirken. Ta eks div HIFI test igennem tiden. Når det bliver testet har en forstærker ikke de watt der står skrevet og sub ikk bare havldel af det der blivet lovet.
Hvis vi tager to subs den ene er en 12" den kan gå ned til 30Hz den anden er en 18" den kan også 30 Hz. Men de vil gøre på hver sin måde. Jo større jo bedre. Når man før hen sad i DR koncert sal og hørte klassisk og der blev slået hårdt på den meget store tromme gik det her også op for en at det aldrig ville kunne lade sig  gøre i min stue. Jeg vil slutte med et link jeg nu efter hånden har henvist til i mange indlæg for her står meget sort på hvidt. Lyd & Højttalerbyg - 6lLyd & Højttalerbyg - 6. del Carsten

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
Holger4 skrev:
Den spiller til 20 uden at falde, -3 db ved 15 og videre ned til 10hz
.
Det var bestemt ikke det dine målinger viste

Hvor kan vi se de målinger?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Måske læser jeg det forkert, men som jeg ser det er der (med 100Hz som referenceniveau)
et 20dB dyk ved 15Hz, men fuldt niveau ved 2Hz?!?

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

70dB er ikke fuldt niveau. Prøv med 115dB ved 20Hz eller mere så er der noget ved det.
Carsten

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

JO JO sandt nok.
Men at byde en sub eks 115dB ved 20Hz vedvarende og byde en sub 115dB PEAK. Har man den første
kan den bydes næsten alt. De fleste har måske musik film hvor det et kort sekund peaker. Men jo holgers sub spiller højt. Men det er ikke en sub jeg kan bruge. mine subs spiller på en helt anden måde. Om det så er mine eller holgers der spiller rigtigs er jo svært helt at sætte ord på. Måske spiller hverken mine eller holgers rigtigt.
Carsten

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Der er ikke foretaget målinger af mit system med sub. Målinger viser jo kun, hvad 18'ere i front laver med hp-filter på.
band.gif

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev:
Nå ja, men de målinger er alligevel lige så spændende som at sidde at se vægmaling tørre

Ja, du er meget morsom, men det skulle vel egentlig ikke handle om mit system her i denne tråd, og hvis du ikke kan lade være med at komme med "saglige" kommentarer til det, synes jeg faktisk, at du skulle gøre det i min tråd i stedet.

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Holger4 skrev:

blipblob skrev:
Nå ja, men de målinger er alligevel lige så spændende som at sidde at se vægmaling tørre

Ja, du er meget morsom, men det skulle vel egentlig ikke handle om mit system her i denne tråd, og hvis du ikke kan lade være med at komme med "saglige" kommentarer til det, synes jeg faktisk, at du skulle gøre det i min tråd i stedet.

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 02:59 | IP-adresse registreret  

Citat Lassen: "...men det er en kendsgerning at der altså er nogle natur love der skal opfyldes."

Øhh, jo. Men du mangler stadig at komme med et validt argument for rum/bølgelængde ideen. Bølgelængden v. 17 Hz er ca. 20 meter, for øvrigt. 100 Hz ca. 3,4 meter... Lyd er trykændringer, og den er ikke afhængig af plads på den måde.

På mange måder er vi ikke uenige, Lassen - men tag ikke naturlovene forfængeligt, medmindre du kender dem til bunds.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Citat Lassen: "...men det er en kendsgerning at der altså er nogle natur love der skal opfyldes."

... Lyd er trykændringer, og den er ikke afhængig af plads på den måde.

Fuldstændig korrekt!! En 10mm mikrofon kapsel kan jo sagtens optage feks 0Hz. Hvorledes skulle den ellers det, hvis ikke det var for barometerstandens ændringer. Det samme for højttalerer. Det er lokale trykforskelle (skabt af membranen) omkring systemet der forplanter sig i mediet (luften) og udbredes med, ja, lydens hastighed  som igen skaber bølgelængden som kun har betydning for om der skabes stående bølger (resonans, hvis der er afgrænsende flader).

Luftens karakteristiske impedans er høj, det er den ikke ved en membran overflade (meget lav). Derfor, den meget ringe effektivitet (lav resistivitet men meget høj reaktiv impedans som betyder dårlig effekt tilpasning) som kun kan afhjælpes i nogen grad med membranareal.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Og hvis naturlovene rettede sig efter Lassencad, ville det ikke være muligt at høre frekvenser
under 5000 Hz i en lukket hovedtelefon! Der er rummet jo under 5 cm langt.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Til hrjazzman.
Læs nu bare den artikel jeg henviser til.
Det er jo ikke noget Lassen finder på. SÅDAN ER DET BARE.
At der så findes en del der fuldt og fast mener de kan få deres til at spille 15Hz ved fuld niveau er da ok med mig. Dufår det til at lyde som om jeg finder på.Du får det til at lyde som om jeg er personlig i mine indlæg. Jeg holder mig bare til min erfaring og de sub jeg har haft og især det jeg har hørt set de steder hvor det Kan lade sig gøre           Men læs nu et par sandheder. Alt hvad der her står kan også findes andre steder . Der står også noget om bølgelængden. Men igen ro på. JEG LADER DET HVILE.
Carsten

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Det er vel i orden at være uenige en gang i mellem.
slaa.gif

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hvis I skal måle på bas:

Pas på "fælden": Man sætter en tonegenerator til at levere fx. 20 Hz. Og måler lydtrykket med en lydtryksmåler. Er resultatet
så lig med lydtrykket ved 20 Hz?

Nej - oftest ikke. Det lydtryksmåleren måler er ofte mest lydtrykket de harmoniske svingninger: fx. 40 Hz, 80 Hz osv.

Skal I lave et DM i lydtryk, skal I måle med en spectrumanalyzer.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hej Holger.
Ok at være uenige.
Men Fakta kan man ikk være uenige om.
Problemet er bare at noget ikke vil acceptere fakta.
Husk på Lassen har ikke skabt naturloven. .
Carsten

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

lassencad skrev:
Man kan påstå meget ... men det er en kendsgerning at der altså er nogle natur love der skal opfyldes.
Jeg havde engang et skema der viste hvor lang bølgelænden er ved eks 20Hz jeg mener at kan huske den er 16 meter. Altså skal man gengive en 20Hz tone snor lige perfekt skal rummet være 16meter.

Du skal altså læse noget bedre på teorien før du udtaler dig så skråsikkert. Rummets størrelse har absolut ingen betydning for hvor dyb en tone der kan gengives i det pågældende rum.

Det handler om trykændringer og ikke om en bølges udbredelse. Hvad med en bilkabine? Vil du også påstå man ikke kan lave dybbas i sådan en, der er største dimension i omegnen af et par meter: (Hz = lydens hastighed / bølgelængden => 340 / 2.5 = ca. 150Hz)

Hilsen en med masser af membran areal..

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes