Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 15 HZ - hvilken sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Og endnu en drillepind, - lytteafstanden mellem lydkilde og lytter. Mange har nok oplevet at styrken af de lave frekvenser varierer når afstanden mellem højttaler og lytter ændres. Fænomenet  skal findes under begrebet bølgelængde, hvor som bekendt fasen variere i en lydbølges tidsforløb. Se del 1, ”Lydlære, bølgelængde”. Konklusionen bliver, at en ensartet basgengivelse i almindelige lytterum i boligen langt fra er mulig, - naturlove kan ikke ændres, heller ikke lydens.

Gengivelse af de dybeste oktaver i boligen, er og bliver kompromisser!

Kopi fra den artikel jeg synes dem der har lyst til dybbas burde læse.

carsten

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Synes denne diskussion er ganske interessant.

Kan der være tale om at I taler lidt forbi hinanden?
Er 20 Hz muligt i en mindre stue - også selvom den ikke er ensartet fordelt, er det så muligt at ramme 20Hz nogle steder i stuen?

For vi kan vel alle være enige om at bas kan være utroligt svært at styre i langt de fleste hjem?
Men her kommer så rumkorrektionen ind i billedet.

Og kigger man på diveres Audyssey rumkorrektionsløsninger (SVS f.eks.), så er det muligt at korrigere i op til 32 målepunkter, hvilket burde kunne give god kontrol over bassen.
I praksis oplever jeg dog mest at 3-4 punkter er fint - hvilket også er ok til en hjemmebiograf, da man nok ikke går rundt mens man ser f.eks. film eller hifi-lytter til musik.

Men når en rumkorrektion viser en kurve ned til 20Hz - er dette så ikke korrekt ud fra det målepunkt der foretages måling fra?

@ulrikmm
Hvor/hvordan kan man måle med en spectrumanalyzer?
PC med målemikrofon og program?

Kunen godt tænke mig at eksperimentere med det.

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nej det tror jeg ikke.
Men nu må jeg altså lade det hvile bruger for meget tid på dette. Vil hellere over i min garage og skrue færdigt på min Veteran bil. Snart forår,, tror jeg nok.
Men jer bas elsker som jeg selv læs nu.
Til hr daniels ser frem til besøg.
Carsten
Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

@lassencad
Jeg finder lige et tidspunkt der passer og kontakter dig, så kan vi teste lidt.

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Haha det er vist røget lidt ved siden af men så fik vi da en smule diskussion om en masse baggrundsviden. personligt kan
jeg ikke forstå det kan være så svært. Ind med noget måleudstyr i et lytte rum, og så ellers måle løs og poste fakta herinde.
Alt andet er jo en gang argumenteren for fakta eller teori om fakta. Ingen konkrete beviser.

Bortset fra det har der kun været 2 relevante bud på en færdig subwoofer hvor der er data der bakker påstanden op. SVS
13 ultra Daniels Earthquake hjemmebyg vidunder. Jeg så på Paradigms hjemmeside at de har lavet en ny serie hvor
topmoddellen er monteret med 6 ti tommer basser og skal gå ned til 7 hz. Men den koster så også en lille slat penge.

Jeg downloadede en tonegenerator igår til min pc og prøvede forskellige frekvenser. Mit øre er naturligvis ikke istand til at
fortælle hvor mange DB's udsving der er, men så hvidt jeg kan høre så har jeg uden niveautab ned til ca. 28-32 hz i mit
lytterum med mine QLN 606 og derfra falder det lynhurtigt og umiddelbart siger de ikke et kvæk ved 20 hz. Jeg har nogle
peaks og fald længere oppe, så jeg overvejer klart en rumkorrektions dims men den tid den sorg. Iøvrigt er mit rum ca 6.5
m langt og ca 5 m bredt og med loft til kip.

Vh Andreas

Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid testede min BP-sub med sinustoner fra en CD, + mine stakkels ører, havde jeg pænt niveau ned til lige under 30 Hz, og betydeligt svagere, men stadig klart hørbart, niveau v. 25 Hz. Herunder var ballet så osse forbi... .

Vejen frem er rimeligvis de nye systemer, med integrerede mikrofoner og målinger i det konkrete rum, med efterfølgende elektronisk EQ'ing. At få styr på rummet er nok i praksis den største udfordring m.h.t. en god bas fra en subwoofer.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

hvad vil du bruge 15 hz til, der er ikke nogen dvd ellet blueray hvor der er optaget noget under 15 hz, grænsen er ved 20 hz, og som sjældent overhovedtet bliver optaget ved 20 hz, så hvorfor ?

iøvrigt gælder det samme for cd- er

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

hvad vil du bruge 15 hz til, der er ikke nogen dvd ellet blueray hvor der er optaget noget under 15 hz, grænsen er ved 20 hz, og som sjældent overhovedtet bliver optaget ved 20 hz, så hvorfor ?

Read more, complain less...

http://www.svsound.com/questions-faqs-tpm.cfm

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
2 x SVS PC12-plus + SVS as-eq1
Pioneer 508xd
Til top Vis Lynge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lynge

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Lynge skrev:
ramma skrev:

hvad vil du bruge 15 hz til, der er ikke nogen dvd ellet blueray hvor der er optaget noget under 15 hz, grænsen er ved 20
hz, og som sjældent overhovedtet bliver optaget ved 20 hz, så hvorfor ?

Read more, complain less...

http://www.svsound.com/questions-faqs-
tpm.cfm

My man ;-)
Til top Vis Gobbel600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gobbel600 Besøg Gobbel600's Websted

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej har nærlæst alle posts herinde

hvis man skal have dyb bas (>50Hz) kræves det store enheder med meget lang vandring (stroker) og stram styring (kraftig forstærker)

den eneste som virker overbevisende i min søgning på Google er denne.

http://www.dbtechnologies.com/index.php?id=22&no_cache=1 &L=0&tx_amdbt_pi1[category]=11&tx_amdbt_pi1[product]=73&cHash=ca0e67524f

Ret pebret pris, men tror på at det er MEGET svært at nå de absolut dybe frekvenser

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Hej har nærlæst alle posts herinde

hvis man skal have dyb bas (>50Hz) kræves det store enheder med meget lang vandring (stroker) og stram styring (kraftig forstærker)

den eneste som virker overbevisende i min søgning på Google er denne.

http://www.dbtechnologies.com/index.php?id=22&no_cache=1 &L=0&tx_amdbt_pi1[category]=11&tx_amdbt_pi1[product]=73&cHash=ca0e67524f

Ret pebret pris, men tror på at det er MEGET svært at nå de absolut dybe frekvenser

Dit link virker ikke rigtigt?

Men det er altså ikke svært at nå dybt ned. Mine 2 stk svs pc12-plus'er når fint ned under 20hz in-room. De er begge hjørne placeret, og korrigeret med eq. Og i min lejlighed! kan jeg fint få det niveau jeg ønsker.

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Undskyld til jer alle. (se min sidste post)  

Der ER nogle, som har lavet en Sub som går fra 0 Hz til 40Hz.

http://www.eminent-tech.com/main.html

først troede jeg at det var en joke, men den er god nok (propel bladene bevæger sig efter frekvensen)  Derved kan man få en dyb-dyb bas.

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Lynge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:

Undskyld til jer alle. (se min sidste post)  

Der ER nogle, som har lavet en Sub som går fra 0 Hz til 40Hz.

http://www.eminent-tech.com/main.html

først troede jeg at det var en joke, men den er god nok (propel bladene bevæger sig efter frekvensen)  Derved kan man få en dyb-dyb bas.

Der er da mange der laver subs der går under 40hz?

XTZ 99.38
XTZ 99.25
4 x Canton 650 inceiling
Pioneer 508xd

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Ja, selvfølgelig er der det. At få en højtaler til at gå dybt er ikke engang en ny sport, det har i realiteten været kompromis'et mellem dyb bas, følsomhed og boksstørrelse, der har været den evige konflikt for højtalerkonstruktører, siden tidernes morgen. Acoustic Research var nogle af de første, der (efter datidens forhold) skabte en relativt kompakt højtaler, der gik ret dybt. Godt 40 liters intern volumen, nedre grænse under 40 Hz, anno ca. '60. Krævede så osse en (efter datidens forhold), meget stor forstærker, helst 100 Watt el. mere.

Men én ting er, hvor dybt højtaleren går, en anden ting er, hvor godt den gør det. F.eks. er det spild at lave en højtaler, der på papiret går dybt, såfremt den ikke kan levere et vist niveau ved de lave frekvenser - der skal en vis mængde lydtryk til. Desuden bør den kunne levere med en rimelig lav forvrængning, ellers drukner lavfrekvensen i højere harmoniske forvrængningsprodukter.

Holger4
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Mollecon. Jeg kunne ikke være mere enig.

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Mht sub som kan give 15hz.

Såfremt du vil have lukket sub konstruktion vil jeg anbefale så stor enhed som mulig, dvs 18+.

Alternativt, hvis ikke kassens størrelse er et problem, så byg den ported. Er det billigste og leverer fremragende resultater.

Har du lyst til at bruge lidt flere penge, så byg med passive enheder. Kan bygges mindre, typisk, og har ikke helt de samme udfordringer som ported sub har.

Skal du have en ekstremt vild sub, så byg en Maelstrom 21" med 2 passive enheder - så kan du vælte huset:)

Alternativt har samme firma et forslag til en 12" med 2 passive 15" enheder som er ret billig og leverer rigtig meget bas i det område du ønsker.

Der er allerede givet mange gode forslag. Her var et par stykker til. Har selv god erfaring med Exodus' produkter og synes min 18" leverer suveræn god bas til pengene!

Skal starte med at sige, at jeg ikke er uddannet akustiker, men! har da masser af bass under 20hz i min stue.

Et hurtigt kig på www.avsforum.com under bass sektionen afslører da også i flæng filmmateriale med bass under 20hz.

Dit første aksiale rumpeak er: f_min=lydenshastighed/2xlængden mellem de 2 flader.

Så i mit eget rum: f_min=344/2x5,57=ca 31hz. Sjovt nok har jeg et seriøst peak i mit rum netop der!

Så altså, toner under 20hz lever fint, men laver ikke en stående bølge med mindre rummet er meget stort: f_min(20hz)=344/2x=ca 8,6m.

Så har man et meget stort rum kan man altså begynde at bygge en stående bølge ved 20hz uden problemer.

Held og lykke med projektet!

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej Gobbel600

Mht beregning af Subwoofer så er det ganske fornuftigt at være lidt forbeholden. Der er ikke noget mere ærgerligt end at putte en masse byggeglæde ind i et projekt der ikke bliver tilfredsstillende.

Dog er der en stor resource både her på forums men også fra de fleste producenter af byg selv enheder.

Hvis man ser konkret på de foreslåede Earthquake enheder, så er der en mellemvej mellem helt ukortlagt  selvbyg og så købet af en færdigvare. Det her er normalt lidt fy fy men vi har rigtigt mange som kopiere vores SuperNova mk6 15 tommer subwoofer.

Den er lavet af netop de komponenter der blev nævnt tidliger i tråden.

15tommer DBXi

15 tommer Slaps

og en IQ600 forstærker.

Den er testet og udmålt her :

http://www.hometheaterhifi.com/subwoofers-products-men u-column1-41/598-earthquake-supernova-mkvi-subwoofer.html

:  "maximum output (measured 1 foot from the passive radiator) of 110 dB at 15 Hz, and 115 dB at 20 Hz"

Med 110 db output ved 15 HZ så tror jeg du får brug for nyrebælte før du får lyst til mere bas :)

Gobbel600
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Hej Hasselhof, jamen så er der ikke rigtigt noget at tænke over mere. Kabinetvolumen kan/må vel godt være mere så længe
det er et lukket kabinet eller? Og hvad med vægtningen af slappen?

Vh Andreas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2010 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Et lukket kabinet er ret tolerant overfor afvigelser i volumen. MEN, jeg taler altså om et lukket kabinet, uden slave/slaps enheder! Bruger du dem, skal de tre indgåede elementer afvejes, altså volumen og den aktive og passives enheds egenskaber.

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej gobbel600

Du kan godt forøge kabinetvolumen, sålænge det holder sig indenfor Earthquakes anbefalinger for et portet kabinet (se manual for dbxi)

Volumen har også indvirken på Slapsens afvejning, jo større volumen, jo mindre vægt skal den tunes med for en given frekvens.

Ved en slave konstruktion er man ikke interessseret i at gøre kabinettet mega stort, da over en vis størrelse går udover præcisionen i den pneumatiske kobling mellem den aktive og passive enhed.

Prøv at lege lidt med vores beregningsprogram for slaps 15 :

http://www.earthquakedenmark.dk/programmer/passivetuning15.x ls

Du kan se hvordan de forskellige parametre hænger sammen og hvad der sker når volumne og eller vægten ændres.

På supernova mk6 15 tommer bruger vi 200 gram til vægt-tuning.

Konstruktion med slaps er ret foolprof da optimering/tuning gøres ved at tilføje vægt til slapsen, så hvis du senere skulle ønske at lave noget om, så behøver kabinettet ikke at skrottes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes