Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Har Kablerne noget at sige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

lexus skrev:
Kabeltråde..hahahahahahahahaha.....

Ja og kabler    !!!

tofa skrev:
Her er en test, der kan belyse sp�rgsm�let:

http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm

Gå ind på "Blind Tests"

vh

Fantastisk side...

WHAT IS MATRIX HIFI:

"We believe that the ocultism and esotericism has no room in our hobby."

SÅDAN!!!   

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Er der virkelig ingen af jer skeptikere herinde der har lyst til at komme og høre noget nyt.?

Jeg opfatter jer som folk i gamle dage der var sikker på at jorden var flad, Og ja det var så det de havde lært.

Nogle gange er man faktisk nød til at våge sig ud i verden for at opleve noget nyt.

Så længe i ikke tør rejse ud, vil jorden være flad.

Kom ud af busken, istedet for at forholde jer til andres mangel på oplevelser.

Jeg vil have dyb respekt for dem der kigger forbi og siger deres oprigtige mening om det de høre.

Dem der ikke vil vide andet end det de kan læse sig til, syntes jeg skal finde en anden hobby.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Er der virkelig ingen af jer skeptikere herinde der har lyst til at komme og høre noget nyt.?

Jeg opfatter jer som folk i gamle dage der var sikker på at jorden var flad, Og ja det var så det de havde lært.

Nogle gange er man faktisk nød til at våge sig ud i verden for at opleve noget nyt.

Jeg vil have dyb respekt for dem der kigger forbi og siger deres oprigtige mening om det de høre.

Dem der ikke vil vide andet end det de kan læse sig til, syntes jeg skal finde en anden hobby.

Folk i gamle dage mente at jorden var flad for de kunne jo selv se det, videnskaben mente så noget andet.

Du mener at der er hørbar forskel på kabler for du kan jo selv høre det, videnskaben mener noget andet.

Nogen gange er man nødt til at være åben overfor at ikke alt er som man tror.

Så længe du ikke tvivler på din hørelse og erkender at hjernen kan snydes, vil du altid tro at der er hørbar forskel på kabler.

Se evt. denne video : http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Hvad får du f.eks. ud af den lille test fra 5:33 til 8:10 ? Kan du forstå teksten du hører samtidig med at du læser den ?

Jeg vil have dyb respekt for den første kabeltilhænger der erkender at det måske kan være hans hjerne der snyder ham til at tro at der er forskel.

Dem der ikke vil vide andet end de tror de hører, synes jeg skal finde en anden hobby.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
stridsvognen skrev:

Folk i gamle dage mente at jorden var flad for de kunne jo selv se det, videnskaben mente så noget andet.

Du mener at der er hørbar forskel på kabler for du kan jo selv høre det, videnskaben mener noget andet.

Nogen gange er man nødt til at være åben overfor at ikke alt er som man tror.

Så længe du ikke tvivler på din hørelse og erkender at hjernen kan snydes, vil du altid tro at der er hørbar forskel på kabler.

Se evt. denne video : http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ

Hvad får du f.eks. ud af den lille test fra 5:33 til 8:10 ? Kan du forstå teksten du hører samtidig med at du læser den ?

Jeg vil have dyb respekt for den første kabeltilhænger der erkender at det måske kan være hans hjerne der snyder ham til at tro at der er forskel.

Dem der ikke vil vide andet end de tror de hører, synes jeg skal finde en anden hobby.

Skulle vi to så ikke mødes en dag og udveksle synspunkter, og lave nogle forsøg.

Alt det skriveri herinde føre jo ingen vegne.

Hvilken dag kunne passe dig.?

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Skulle vi to så ikke mødes en dag og udveksle synspunkter, og lave nogle forsøg.

Hvorfor citerer du mit indlæg hvis du ikke svarer på det jeg spørger om eller kommenterer det jeg skriver?

Du har ikke kunnet nå at se videoen når du nu skriver så hurtigt igen, men har du evt. set det lille klip fra 5:33 til 8:10 ?

Det tjener ikke noget formål at vi lytter sammen hvis vores hjerner snyder os til at opfatte forskelligt. Så vil du ikke nok bruge ca. toethalvt minut på at høre klippet og fortælle mig om du med din skarpe hørelse kan høre teksten samtidig med at du læser den ? Senere kan du evt. se hele videoen og lære mere om dine sanser.

Ellers tak for tilbudet, men jeg kører ikke til Østjylland eller bruger en dag på at "lytte på et kabel".

K--L
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

jeg deltager også meget gerne i en lille kabelkomsammen jeg har stor respekt for folk der har en anden mening en mig hvis de har den ud fra erfaringer de selv har gjordt derimod har jeg ikke meget til overs for folk der basere deres holdninger på hvad de har læst rundt omkring på nettet ikke dermed sagt at der er nogen i denne tråd der gør det men ud fra min presonlige erfaring ved jeg at det ofte er tilfældet og det gælder både kabel tilhængere og fornægtere
Til top Vis K--L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K--L

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

K--L skrev:
jeg deltager også meget gerne i en lille kabelkomsammen jeg har stor respekt for folk der har en anden mening en mig hvis de har den ud fra erfaringer de selv har gjordt derimod har jeg ikke meget til overs for folk der basere deres holdninger på hvad de har læst rundt omkring på nettet ikke dermed sagt at der er nogen i denne tråd der gør det men ud fra min presonlige erfaring ved jeg at det ofte er tilfældet og det gælder både kabel tilhængere og fornægtere

Du er velkommen til at kigge forbi.

send mig et PB, og vi finder et tidspunkt.

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Min far, interesserer sig ikke meget for musik.

Vi tog ud at høre på anlæg, da jeg ville ud at have et nyt.

Vi hørte på forskellige kabler på et Densen B150 og Cd afspiller 410 fra Densen med et par Gamut PHI 5 spændt foran.

Jeg sagde ikke noget, lod den gamle, bruge ørerne, kan ikke huske, hvad vi hørte på af kabler, men vi endte med et sæt Nordost Wire-Wizard og et Nordost Bi-wire kabel, mener det hedder Nordost Spellbinder.

Vi var enige, om, kablerne, vi syntes der lød, bedst.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

stridsvognen skrev:

Hvorfor citerer du mit indlæg hvis du ikke svarer på det jeg spørger om eller kommenterer det jeg skriver?

Du har ikke kunnet nå at se videoen når du nu skriver så hurtigt igen, men har du evt. set det lille klip fra 5:33 til 8:10 ?

Det tjener ikke noget formål at vi lytter sammen hvis vores hjerner snyder os til at opfatte forskelligt. Så vil du ikke nok bruge ca. toethalvt minut på at høre klippet og fortælle mig om du med din skarpe hørelse kan høre teksten samtidig med at du læser den ? Senere kan du evt. se hele videoen og lære mere om dine sanser.

Ellers tak for tilbudet, men jeg kører ikke til Østjylland eller bruger en dag på at "lytte på et kabel".

Havde heller ikke forventet at du kunne finde tid og lyst.

Har ikke set klippet, men er sikker på du har ret i at jeg ikke kan.

Men derved beviser du ikke at der ikke er forskel på kabler, du har stadig ikke hørt det, og du ønker det heller ikke, og det respekteres.

Hvor langt er du villig til at bevæge dig for at deltage i et kabelforsøg?

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Har lige fået en idé, der måske vil kunne påvise om højttalerkabler betyder noget for lyden eller ej:

Man foretager en lydtryksmåling fra 20 - 20.000 Hz på et anlæg med det ene sæt kabler, skifter til det andet sæt kabler og foretager en ny lydtryksmåling.

Herefter kan de to resultater sammenlignes - jeg vil mene, at de forskelle i basniveauet, som jeg kunne høre ved skift fra almindeligt 0,75 kvadrat lysnetkabel til 1,5 kvadrat Monster kabel, helt sikkert også vil kunne måles og dermed bevises. Jeg mener, at have læst, at mennesket kan høre forskelle i lydtryk på ned til en enkelt db, hvilket jo også kan måles. Der er også et eller andet med, at ørets følsomhed ikke er den samme over hele det hørbare område.

Kan det evt. tænkes, at kabler kan have forskellig modstand afhængig af frekvens? Det vil jo kunne forklare mine nævnte oplevelser - f.eks. hvis Monsterkablet har lavere modstand i basområdet end lysnetkablet, hvilket måske vil give en let øgning i niveauet i basområdet. Jeg må hellere skynde mig, at sige, at jeg ikke har den mindste forstand på dette - det er blot et bud på en forklaring.

Jeg kender udemærket til psykoakustik mm., men jeg holder nu fast i, at jeg godt kan høre forskel på (nogle) højttalerkabler - afhængigt af anlæg naturligvis, selvom jeg er ganske nem at snyde. Rart med lidt diskussion dog .

K--L
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

high5 skrev:

Har lige fået en idé, der måske vil kunne påvise om højttalerkabler betyder noget for lyden eller ej:

Man foretager en lydtryksmåling fra 20 - 20.000 Hz på et anlæg med det ene sæt kabler, skifter til det andet sæt kabler og foretager en ny lydtryksmåling.

Herefter kan de to resultater sammenlignes - jeg vil mene, at de forskelle i basniveauet, som jeg kunne høre ved skift fra almindeligt 0,75 kvadrat lysnetkabel til 1,5 kvadrat Monster kabel, helt sikkert også vil kunne måles og dermed bevises. Jeg mener, at have læst, at mennesket kan høre forskelle i lydtryk på ned til en enkelt db, hvilket jo også kan måles. Der er også et eller andet med, at ørets følsomhed ikke er den samme over hele det hørbare område.

Kan det evt. tænkes, at kabler kan have forskellig modstand afhængig af frekvens? Det vil jo kunne forklare mine nævnte oplevelser - f.eks. hvis Monsterkablet har lavere modstand i basområdet end lysnetkablet, hvilket måske vil give en let øgning i niveauet i basområdet. Jeg må heller skynde mig, at sige, at jeg ikke har den mindste forstand på dette - det er blot et bud på en forklaring.

Jeg kender udemærket til psykoakustik mm., men jeg holder nu fast i, at jeg godt kan høre forskel på (nogle) højttalerkabler - afhængigt af anlæg naturligvis, selvom jeg er ganske nem at snyde. Rart med lidt diskussion dog .

du kan have fat i noget rigtigt der min erfaring er at det især er i den øvre diskant og i bassen man kan høre forskelene hvorimod jeg ud fra mine erfaringer mener at melemtonen ikke er hørbart påvirket af kablets kvalitet
Til top Vis K--L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af K--L

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Domiino skrev:
Jeg har sådan et noget ældre Pioneer Anlæg til at stå med 5.1 Surround - og 5 x Tannoy Mercury M2 Højtalere... det er noget ældre - men jeg er nu meget glad for det.

Jeg tænkte på - har kablerne så meget at sige - eller kan jeg bare bruge ganske almindeligt 2x0,75 mm2?

Jeg vil ikke mene at du får noget ud af eksotisk kabel med det anlæg (og det er ingen kritik!). Men køb et godt og fornuftigt kabel - det vil jeg ikke mene at 0,75 mm2 er. Gå i Jem&Fix eller Harald Nyborg (andre byggemarkeder har det sikkert også), og køb en rulle 2,5 mm2 på 25 meter for ca. 130 kr. Så skulle du have tværsnit nok også til lidt længere træk, og det koster ikke det store.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Så får du måske noget ud af at henvende dig her.

Den challenge er afvist som værende noget for menigmand - der findes en anden tråd om det.

Kort fortalt accepterer de kun en navnkundig person til testen, så de med en berømthed kan få forskellene afvist, og selv da Randi blev enig med Michael Fremer om en kontrolleret test nægtede den tilknyttede Foundation at acceptere betingelserne.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Domiino skrev:
Jeg har sådan et noget ældre Pioneer Anlæg til at stå med 5.1 Surround - og 5 x Tannoy Mercury M2 Højtalere... det er noget ældre - men jeg er nu meget glad for det.

Jeg tænkte på - har kablerne så meget at sige - eller kan jeg bare bruge ganske almindeligt 2x0,75 mm2?

Jeg vil ikke mene at du får noget ud af eksotisk kabel med det anlæg (og det er ingen kritik!). Men køb et godt og fornuftigt kabel - det vil jeg ikke mene at 0,75 mm2 er. Gå i Jem&Fix eller Harald Nyborg (andre byggemarkeder har det sikkert også), og køb en rulle 2,5 mm2 på 25 meter for ca. 130 kr. Så skulle du have tværsnit nok også til lidt længere træk, og det koster ikke det store.

Jeg er enig!

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

bittermands regnskab:

• Kabler................................0 kr.
  • CD'er........................<5.000 kr.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:

Men derved beviser du ikke at der ikke er forskel på kabler, du har stadig ikke hørt det, og du ønker det heller ikke, og det respekteres.

Jeg har ikke påstået at du ikke kan høre teksten i klippet . Det undrer mig dog at du vil have mig til at bruge en dag på et kabelforsøg, men du gider ikke bruge 3 minutter på at høre et klip på den pc du sidder ved nu.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

bittermands regnskab:

• Kabler................................0 kr.
  • CD'er........................<5.000 kr.

Tjaeh bum bum -  personligt ville jeg da også foretrække at bruge mønterne på musikken :)

Der *er* nok en smule forskel på forskellige kabler, det vil jeg ikke benægte, jeg går bare ikke så forbandet højt op i det - når nyhedens interesse har lagt sig, og man har vænnet sig til lyden, vender de flestes interesse vist også hurtigt tilbage til emnet "høre musik"

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
stridsvognen skrev:

Jeg har ikke påstået at du ikke kan høre teksten i klippet . Det undrer mig dog at du vil have mig til at bruge en dag på et kabelforsøg, men du gider ikke bruge 3 minutter på at høre et klip på den pc du sidder ved nu.

Nu har det så ikke noget med netkabler at gøre.

Er du villig til at bruge et par timer en dag hvis jeg får et arengement op at stå i nærheden af der hvor du bor.?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

stridsvognen skrev:

Det tjener ikke noget formål at vi lytter sammen hvis vores hjerner snyder os til at opfatte forskelligt. Så vil du ikke nok
bruge ca. toethalvt minut på at høre klippet og fortælle mig om du med din skarpe hørelse kan høre teksten samtidig med at
du læser den ? Senere kan du evt. se hele videoen og lære mere om dine sanser.

Undskyld at jeg driller, men du har da efterhånden brugt flere d a g e på at skrive at ingen mennesker kan høre
forskel på nogetsomhelst kabel. Hvis du tog kørte op til Stridsvognen, ville du kunne høre b å d e et spændende og musikalk
setup, lidt forskellige kabler, og høre spændende musik. Stridsvognen plejer at være den perfekte vært, høflig og beleven.

PS. Har du styr på fasen på dine netkabler? Hvis ikke, medvirker det i hvertfald, hvis du ikke kan høre forskel på kabler. De
to vigtigste investeringer, jeg har gjort i mit anlæg, har været masser af musik og en polsøger (til 20 kroner i Bauhaus).
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil copy/paste nedenstående til fremtidige kabel-diskussioner:

1) Nogle kan - og nogle kan ikke - høre forskel på kabler. Årsagerne kan være

a) hifi-religion,
b) hørelse,
c) såvel som gode og dårlige anlæg. Dårlige anlæg påståes at kunne være så sløje, at det er ligemeget, hvad man forbinder dem med. Gode anlæg påståes derimod at være så transparante, at man kan høre, hvorvidt kablet er lavet ved fuldmåne eller 2 timer senere. Yderligere en påstand er at anlæg kan være så GODE at kabelvalget er nærmest underordnet.

... Personligt kan jeg i mange anlæg godt høre forskel på kabler. Hvad jeg foretrækker i det enkelte anlæg varierer en del. Endelig er der diskussionen om pris/kvalitet.

Mit generelle favorit-højttalerkabel er noget gør-det selv, 2 mm2 solid-core kobberkabel, sølvbetrukket, direkte fra england (www.wires.co.uk). Pris for 2 x 4 m er ca. 300 kr. Skal trækkes i en "strømpe" ht isolation. Googl efter "tubestrik".

På signalkabel-siden er jeg blevet ret begejstret for kabler fra www.bluejeanscable.co.uk. Deres højttalerkabler er derimod ikke noget at skrive om efter min mening. Signalkabler oftest i prisklassen 100-300 kr. Anbefalesværdigt.

Jeg synes du skulle prøve at låne lidt kabler. Kan du ikke høre forskel, tag det billigste. Kan du høre forskel, tag det du bedst kan lide. Det er vel den generelle tommelfingerregel for al hifi. Brug dine egne ører og frasorter bullsh*tten og de glimrende anmeldelser. Der er få produkter, der ikke et eller andet sted falder i nogens smag - og derfor udnævnes til "over gennemsnittet" eller gode køb.
God jagt

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum