Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Yey - så er der Sonos :-) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Så er der købt Sonos til stuen, motionsrummet + køkkenet. Det spiller super og opsætningen er pærelet. Nu er der blevet savlet over sådan et
system i årevis, men beslutningen har været udskudt pga frygten for at det ville blive lidt for 'besværligt'. Det holder dog slet ikke i praksis. Der
er gjort rigtig meget ud af brugergrænsefladen.

Vi har opsat systemet således at der er en passiv zone (ZP90) til stuen som føder vores 'hovedanlæg'. I motionsrummet har vi et par K2 Snell'ere
som drives af den aktive Sonos ZP120. Det lyder faktisk meget pænt sådan umiddelbart. I køkkenet har vi placeret en S5. Den giver måske ikke
ligefrem en hifi-oplevelse i sig selv, men den lyder fint nok i et rum hvor der typisk altid er noget baggrundsstøj.    

Eneste problem: Jeg ve' ha' mer' ;-) Det er bare for fedt!

God weekend

Anna
Til top Vis annabassand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af annabassand

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Har også købt et sæt lige efter jul, BR100 som sender er monteret i "server skabet" og ZP90 i stuen. Bruger den digitale udgang til at føde Harman/kardon'en med signal. Syntes at den digitale udgang lyder lidt bedre end analog udgangen. Der fulgte en ZP120 med i sættet, men den bliver ikke brugt endnu. Det er helt sikkert noget af den bedste legetøj jeg længe har købt, supernemt at få til at spille, og det virker.

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Yes, her regner jeg også med at der skal køres igennem en DAC ;-) ... er dog ikke lige kommet dertil endnu - nyder blot at der er musik over
halvdelen af huset ved et enkelt klik. Det er bare super :-) ... sig til hvis du skal af med din ZP120 - *LOL*

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tillykke med jeres Sonos, venter selv på at mit kommer til landet. i mellemtiden roder jeg med min NAS-server. Og synes sgu ikke at det er helt så lige til. Har en netgear duo. Hvilket program bruger I til at levere musikken, havde selv tænkt på at bruge Itunes. Men kan ikke helt gennemskue hvordan det skal sættes op. Har I nogen ideer? Skal lige nævnes at jeg ikke er den store computerhaj.

mvh Michael

Til top Vis Web01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Web01

Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter Itunes som "kilde" til min Sonos. Super-nemt at sætte op, selvom man ikke er IT-haj (tog mig ca 20 minutter at sætte systemet op i
hele huset (incl at sætte højttalere fysisk op i køkkenet etc). Dét der tager tid er at få lagt musikken ind på Itunes (jeg har foreløbigt lagt 1800 CD'er
ind...)

Held og lykke med jeres projekter.

PS: og husk nu en god DAC - det løfter lyden signifikant.

/Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har i årevis brugt iTunes, dog fra en laptop som havde forbindelse til DAC'en og derigennem sourcede vi musik når det skulle gå lidt hurtigt ift.
cd'ere.

Mine erfaringer med iTunes er gode. Specielt fordele som:

- Via iTunes Store at smuglytte til plader som andre anbefaler (man kan jo altid købe CD'en)
- Coverflow + organisering virker gennemarbejdet
- Nemmeste måde at sync til iPhone / iPods.
- Genius playlister hvor iTunes med udgangspunkt i et valgt nummer finder lignende musik at fortsætte med.
- DJ lister til brug hvor gæster på iPhone kan vælge et nummer

Ulemper:
- Meget Apple'sk - ikke alle er lige vilde med PC brugerfladen (jeg kører Mac så mærker det ikke)
- Kan ikke rippe i FLAC - bedste rip er 320 ACC (ja og vi kan godt høre forskel)
- kan godt virke lidt uoverskuelig for newcomers, idet der er bygget podcasts, film, applikationer ind i dag...

Konklusionen herfra er at vi fortsætter med iTunes som vedligeholdelsesværktøj ind til vi får en større NAS - så tænker jeg at vi vil højne
kvaliteten i ripningen ved enten at rippe i FLAC eller endnu bedre i ukomprimeret WAV.

Good luck

Anna

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har rippet med Windows media player i wav format, startede med at lave FLACK, men det tog alt for lang tid. Det hele ligger på en Windows home server PC, under "music". Efter installation af Sonos desktop Controller programmet, skrev jeg stien til serveren, 30 sec. senere kunne jeg spille musik.

Jehg

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Tak for nogle grundige og hurtige svar, det lyder som om jeg holder mig til itunes. Undskyld at jeg hijacker tråden. Har dog et spørgsmål ang opsætningen.

Til alle:

Det kan selvfølgelig godt være, at det hele giver mere mening når jeg også får installeret SONOS-softwaren men;

Hvor i Itunes beder jeg programmet om, at lægge musikken på NAS´en istedet for på laptoppen?

Til Anna: Mener du at 32AAC lyder bedre end Apple lossless?

PS: Er udfordret på det faglige mht til computer, så svarene kan ikke blive explicitte nok

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

annabassand skrev:
Hey,

Har i årevis brugt iTunes, dog fra en laptop som havde forbindelse til DAC'en og derigennem sourcede vi musik når det skulle gå lidt hurtigt ift.
cd'ere.

Mine erfaringer med iTunes er gode. Specielt fordele som:

- Via iTunes Store at smuglytte til plader som andre anbefaler (man kan jo altid købe CD'en)
- Coverflow + organisering virker gennemarbejdet
- Nemmeste måde at sync til iPhone / iPods.
- Genius playlister hvor iTunes med udgangspunkt i et valgt nummer finder lignende musik at fortsætte med.
- DJ lister til brug hvor gæster på iPhone kan vælge et nummer

Ulemper:
- Meget Apple'sk - ikke alle er lige vilde med PC brugerfladen (jeg kører Mac så mærker det ikke)
- Kan ikke rippe i FLAC - bedste rip er 320 ACC (ja og vi kan godt høre forskel)
- kan godt virke lidt uoverskuelig for newcomers, idet der er bygget podcasts, film, applikationer ind i dag...

Konklusionen herfra er at vi fortsætter med iTunes som vedligeholdelsesværktøj ind til vi får en større NAS - så tænker jeg at vi vil højne
kvaliteten i ripningen ved enten at rippe i FLAC eller endnu bedre i ukomprimeret WAV.

Good luck

Anna

Man kan rippe i Apple Lossless vha. iTunes. Som efter min bedste overbevisning er lige så godt som .flac da det er tabsfrit.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Web01 skrev:

Tak for nogle grundige og hurtige svar, det lyder som om jeg holder mig til itunes. Undskyld at jeg hijacker tråden. Har dog et spørgsmål ang opsætningen.

Til alle:

Det kan selvfølgelig godt være, at det hele giver mere mening når jeg også får installeret SONOS-softwaren men;

Hvor i Itunes beder jeg programmet om, at lægge musikken på NAS´en istedet for på laptoppen?

Til Anna: Mener du at 32AAC lyder bedre end Apple lossless?

PS: Er udfordret på det faglige mht til computer, så svarene kan ikke blive explicitte nok

Hvis du bruger pc hedder det:Rediger -> Indstillinger -> Avanceret -> Placering af mappen iTunes Media.
Så vælger du det sted og mappe hvor iTunes skal organisere musikken i.

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar Thuekay

Der kommer lige et tillægsspørgsmål. I samme menubillede er der to bokse, hvor man kan sætte flueben i henholdsvis

-Bevar organisering i mapen Itunes media

-kopier filer til mappen Iune media når de tilføjes bibliotek

hvad betyder de to punkter for min opsætning?

mvh Michael

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Februar 2010 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Web01 skrev:

Tak for det hurtige svar Thuekay

Der kommer lige et tillægsspørgsmål. I samme menubillede er der to bokse, hvor man kan sætte flueben i henholdsvis

-Bevar organisering i mapen Itunes media

-kopier filer til mappen Iune media når de tilføjes bibliotek

hvad betyder de to punkter for min opsætning?

mvh Michael

Bevar organiseringen kan jeg ikke huske, hvad betyder.

Kopier filer, betyder, at hvis du tilføjer musik til dit iTunes bibliotek fra et andet bibliotek end der, hvor du normalt har din musik liggende, så kan du vælge, hvorvidt iTunes skal kopiere musikken over i dit normale bibliotek eller lade musikken ligger der, hvor den allerede er. Håber det giver mening.

Man kan således godt have musik liggende forskellige steder på sin computer eller netværksdiske og så have en samlet oversigt over alle filer i iTunes.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

slate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Man kan rippe i Apple Lossless vha. iTunes. Som efter min bedste overbevisning er lige så godt som .flac da det er tabsfrit.

Lydmæssigt burde der ikke være forskel.
Men så er der det med support, FLAC er supporteret på mange platforme og er blevet defacto formatet for lossless.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Lossless_compa rison

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]Man kan rippe i Apple Lossless vha. iTunes. Som efter min bedste overbevisning er lige så godt som .flac da det er tabsfrit.[/QUOTE]

OK tak for oplysningen - så bliver næste step for os uden tvivl WAV format -

Mvh
Anna

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Hej Anna
Jeg vil fraråde at rippe direkte i WAV. Formatet har nogle begrænsninger mht. at rumme metadata. Det er bedre at rippe i FLAC
eller ALAC, og have det liggende i dette format på én disk som en slags master og backup, og så konvertere til et andet format
fx WAV (som hos mig lyder bedre end både FLAC og AIFF) og smide det på en anden disk, som er arbejdsdisk. Du bør alligevel
have dine rips og downloads liggende mindst to steder. Og gerne flere ;-)

Jeg har prøvet at sammenligne en fil der er konverteret fra FLAC til WAV med en fil der er rippet direkte i WAV, og jeg kunne
ikke høre forskel.    

Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Den eneste anke jeg har imod iTunes ifm Sonos, er at når man beder iTunes om at hente album-billeder i shoppen, hentes ofte høj-opløselige
billeder (hvilket jo er helt ok, når man benytter iTunes på sin Mac). MEN - Sonos controlleren kan ikke vise så højopløselige covers ! Så man må
kopiere album-covers i lavere opløsning (max ca 400x400) fra nettet for at få disse vist på controlleren. Det bliver lidt tidskrævende, hvis det drejer
sig om flere hundrede covers...

Har noget her på sitet fundet en alternativ løsning på dette problem ?

/Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hej Jens

Tak for endnu lidt indsigt i WAV problematikken. Jeg har slet ikke lige tænkt på metadata ;-( Jeg ved ikke helt hvad vi gør. Lige p.t. har vi alt
liggende i 320 - ACC og har alltid musikken 2-3 steder ;-) Backup kan ikke overgøres når det kommer til musik! Har tabt det hele en gang
grundet en død harddisk. Lige p.t. er jeg i gang med en restore pga. et iTunes f*ck up efter at musikken blev flyttet fra lokal harddisk til netværks
harddisk! Så er også overlykkelig over at have et nyt backup liggende i dag.

Da vi har ca. 1000-1200 skiver glæder jeg mig ikke just til at skulle rippe igen - så denne gang vil jeg have 100% styr over hvad der skal gøres
så det er totalt lossless. Det bliver nemlig SIDSTE gang jeg ripper cd'ere. Har været igennem stakken 3 gange allerede ;-(   Jeg kan ikke
overdrive vigtigheden af at få det gjort rigtigt første gang....

God weekend
Anna

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 20 Februar 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

annabassand skrev:
Har været igennem stakken 3 gange allerede ;-(   Jeg kan ikke
overdrive vigtigheden af at få det gjort rigtigt første gang....

Nej, jeg fik det heller ikke gjort helt rigtigt første gang Jeg har dog endnu ikke fundet den forkromede metode. Det der
er vigtigt, er at metadata bliver indlejret i hver enkelt fil, og det er ikke helt enkelt. Når man først har rippet, så er det ikke
sådan lige til at ændre på. Selvom der vist nok findes nogle programmer der kan gøre det. Det er bl.a. det jeg først skal have
styr på, inden jeg begynder at rippe igen. Måske kan jeg nøjes med at retagge ... Men det er vigtigt at have en strategi for
hvordan man vil rippe/tagge. Specielt med klassisk musik, hvor standarripningen virkelig fungerer dårligt i de fleste
programmer.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Prinds skrev:
Den eneste anke jeg har imod iTunes ifm Sonos, er at når man beder iTunes om at hente album-billeder i shoppen, hentes ofte
høj-opløselige
billeder (hvilket jo er helt ok, når man benytter iTunes på sin Mac). MEN - Sonos controlleren kan ikke vise så højopløselige covers ! Så man må
kopiere album-covers i lavere opløsning (max ca 400x400) fra nettet for at få disse vist på controlleren. Det bliver lidt tidskrævende, hvis det
drejer
sig om flere hundrede covers...

Har noget her på sitet fundet en alternativ løsning på dette problem ?

/Prinds

Jeg har lige fundet følgende script som skulle kunne hjælpe på dette problem. Jeg er lige i gang med at køre det så ved ikke om det fungerer
endu - men måske er der håb forude :-)

https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std _adp.php?
p_faqid=689&p_created=1202501746&p_sid=HxWnf5Vj&p_accessibil ity=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2 dyaW
Rzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTAsMTAmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0wJnBfcH Y9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9
wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1hcnQ*&p_li=&p_topview=1

Web01
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Godaften Anna

Følger pændt med fra sidelinjen. Skriv endelig om dine erfaringer med scriptet. HAr prøvet dit link men den skriver bare erro 404

mvh Michael

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum