Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: nybegynder pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hey Wymax

hørte for et par uger siden under en testlytning af højtalere nogen vinyl. og for delen det lyder super lækkert. går utrolig meget op i musik og
måden hvor man faktisk næsten kan leve sig ind i musikken via vinyl og dens autentiske medie, synes jeg er super lækkert.

jeg har længe været i overvejelsesfasen, netop fordi det er et medie jeg aldrig har beskæftiget mig med før. jeg hører al min musik fra
computeren og har her investeret mange penge for at få det til at lyde godt. men mangler ofte nærvær når jeg rigtig vil lytte til musik.

men som sagt jeg er faktisk næsten villig til at prøve lidt af hvert. igen inden for mit budgets rammer. når jeg nævner design er det fordi det er
meget vigtigt for mig at det æstetiske i udseendet også er med. her er jeg faldet rigtig meget for de pladespillere der ligner en meget bred
cylinder og så har noget rem eller andet til at trække tallerkenen rundt. og det vil nok også være inde for denne kategori jeg vil kigge. derfor jeg
nævnte Project, da de (eftersom jeg lige kunne finde) der rent udseendesmæssigt passer ind.

hvis yderligere forslag der tilgodeser mine krav skulle dukke op, så skriv endelig løs. man skal gerne have udvidet sin horisont lidt jo:)

mvh
Bonde

Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Bastian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2004
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

jeg tror, jeg forstår din smag og mening..... en af mine gamle venner sagde det bedst: Det lyder sgu mere organisk og ægte!

Lyt bare til janils....han ved, hvad han snakker om.

Til top Vis Bastian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bastian

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Som du nok har lagt mærke til er vi nogen stykker der advokerer for at anskaffe sig en god spille. Det behøver ikke være voldsomt dyrt, og hvis
man køber brugt er tabet ved gensalg ikke stort.

Hvis blot du ofrer et minimum kan du også opleve hvorfor lp'en er i sin anden ungdom og hvorfor CD'en er ved at dø.
Hvis lp samlingen består af 20kr loppefund så kan jeg godt forstå at man kan få den tro at cd er bedre. Problemet med loppefund er at rigtig
mange af de tidligere ejere afspillede dem med pickupper der var 10-15år gamle i en tid hvor lp'er var det eneste medie. Derfor er de slidt og
nogen gange helt ødelagte. Med en god pickup f.eks. en moderne audio technica eller ortofon kan de stadig afspilles, men godt bliver det aldrig.

Det er svært at forklare præcist hvorfor vi er mange der synes at lyden fra lp'er bedre. Det handler ikke om nostalgi og knas. Med en god
pladespiller en god pickup og velholdte plader er der nemlig ikke meget af den slags.

For mit eget vedkommende startede jeg ligesom dig - Jeg købte en pladespiller billigt fordi jeg havde lyst til at prøve igen. Jeg fandt alle de gamle
plader frem og blev fanget af lyden, af hyggen og intensiteten ved at høre musik på lp. Jeg har for nylig haft en Linn LP12 til 30k på prøve. Jeg
blev ikke overrasket over at den var god, men jeg blev overrasket over at min naim CDX2 lød kluntet og mekanisk og unuanceret i
sammenligning.

Jeg har fundet et par eksempler på gode pladespillere du kan kigge på.

http://www.dba.dk/pladespiller-thorens-td-280/id-64881109/
http://www.dba.dk/pladespiller-project-debut/id-64881003/

Til top Vis ThomasDJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasDJ

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

LP = flydende musik. CD = ?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
LP = flydende musik. CD = ?

Lyt og døm selv.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

ThomasDJ skrev:

Hvis blot du ofrer et minimum kan du ......

Man "ofrer" ikke på hverken pladespillere eller andet musikudstyr. Man "INVESTERER" i timevis af fremtidig musiknydelse!

Men ellers er jeg enig. Man får hvad man betaler for. Desuden skal man ikke være blind for at vores behov er forskellige, nogle kan leve med en pladespiller til 3.000 (jeg kan ikke! ) og få maser af timer ud af den.

For et års tid siden havde jeg en ven forbi. Vi lagde ud med en pladespiller, arm og pickup kombination i 20.000,- kroners klassen. Absolut hæderlig gengivelse og god musik. Herefter gik turen så op gennem de forskellige kvalitetsklasser til en analog signalkilde i +100.000,- kroners klassen.

Min ven, som var ude efter en pladespiller, var noget opgivende. "Nu har jeg hørt hvad der er muligt, så kan jeg jo ikke leve med en mellemklasse eller begynder pladespiller", var hans reaktion. Men man skal jo begynde et eller andet sted. En god prisrimelig pladespiller er fin at starte med. Når man så får gjort sine erfaringer kan der INVESTERES i bedre arm, pickup og øvrigt udstyr hen ad vejen.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej ThomasDJ

det er nogle rigtig fine pladespillere du har fundet. tak for hjælpen og prislejet er også efter min bog. vil jeg lige tjekke lidt mere ud.

er også fuldt ud overbevist om at LP'erne rent musikalsk er CD'en overlegen. i hvert fald hvad jeg selv kunne bedømme dengang jeg selv
testlyttede lidt LP. og hvad jeg kan se fra den kære Google, findes meget af det musik jeg hører også på LP. dette er jo endnu mere "lige i skabet".

ThomasDJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

ThomasDJ skrev:
Hvis blot du ofrer et minimum kan du ......

Man "ofrer" ikke på hverken pladespillere eller andet musikudstyr. Man "INVESTERER" i timevis af fremtidig musiknydelse!

Hvis du "investerer" i hifi udstyr, så er jeg bange for at du skal have pengene fra handelshøjskolen tilbage. Med et afkast på -50-60% er det ikke rigtig nogen god investering

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvis vi lige tager den et skridt videre, så vil sådan en Cambridge RIAA sikkert være ganske udmærket, i hvert fald til at starte på  Ellers er der disse på KSB:

Husk at tage stilling til pickup inden du køber RIAA. MC er godt, men heller ikke helt billigt - en fornuftig MC pickup koster som regel minimum 2.500 kr., f.eks. i form af en Denon DL-103 (som deler vandene). En MM pickup vil nok være et godt sted at starte, og køber du en helt ny pladespiller er der sikkert en med i prisen, og ellers er en Audio Technica AT-95 et godt og billigt alternativ - den kan fås for ca. 200 kr. på inkl. forsendelse www.ebay.de.

Kigger vi på brugt, så kan jeg umiddelbart finde følgende spændende muligheder:

Sørg for at have en god mavefornemmelse ved det, og det har du nok mest når det er en pladespiller der er nyserviceret, har ny rem, og ikke mindst en nogenlunde ny pickup - og der er vist ingen af disse der falder igennem her. Forvent også at den ikke nødvendigvis bare passer sig selv - efter lidt tid / nogle år skal olien i centerlejet måske skiftes, hvis ikke remmen er frisk skal den også, og på et tidspunkt er pickup'en også slidt (efter 1.000 - 2.000 timer). Alt noget du selvfølgelig kan få en seriøs forhandler til at klare, men jo så for penge - vinyl er for mange (nogle?) af os noget vi selv "fikser"

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

ThomasDJ skrev:
Hvis du "investerer" i hifi udstyr, så er jeg bange for at du skal have pengene fra handelshøjskolen tilbage. Med et afkast på -50-60% er det ikke rigtig nogen god investering

Jo det virker! Købte en Linn LP12 midt i 70'erne for 1.800,- og solgte den ca. 15 år senere for 2.800,-, Hvis man regner de 15 år og 1000 vis af timer med god musik med, så må det siges at være en absolut god INVESTERING!    Desværre hører dette eksempel til undtagelserne.

Men jeg synes nu du skal tage "nydelsen" med i beregningen. Ellers er der vel heller ikke meget INVESTERING i en god bøf eller en flaske rødvin!

Ilcommamdante
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Drop det pladespiller halløj og køb cd'er eller download istedet, du risikerer at ende med noget du aldrig bruger eller lytter til.

Skal det være så er jeg enig i at du får mest glæde af en fuldautomatisk og Denon'en er faktisk et godt bud.  

Til top Vis Ilcommamdante's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ilcommamdante

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Køb en Luxman i pd 282 mener jeg den hedder i den blå avis. Få fat i en billig riia og en orton mm. Så mener jeg man er godt på vej.

Ellers er B&O 3300 også en fin pladespiller. Men der er pickuppen for dyr :-(

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 27 Februar 2010 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd-282/id-64672751/

Den her er fin at starte med, og så billig at du ikke mister ret meget hvis du sælger igen. Jeg ville godt gi' 400 for den hvis du blir træt af den ;-)

og en god riaa http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=147123.

Det er ca 1500 så brug de sidste på en pick up. Så er du ok kørende. Det er ikke high end, men rigelig til at du kan nyde nogle fede lp'er :-)

http://www.dba.dk/pladespiller-luxman-pd-375/id-64452632/ Den her er altså mega fed. Jeg tror du kan nøjes med at udskifte nålen og ikke hele pick uppen. Så hvis du kan presse ham til 2500, købe en nuy forpart, og den Vincent Riaa, kører det sgu godt.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2010 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

takker for alle de fine forslag til pladespillere der er kommer indtil videre. nogle af dem er allerede solgt, andre er der endnu. så dem vil jeg lige
tjekke ud:) kan jeg vist lige få min weekend til at gå med

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes