| Forfatter |
|
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
de lp'er der bliver produceret idag, er vel indspillet via nogle digitale "mastertapes"? de fleste musikstudier benytter jo harddisc recordere og computere til redigering af lyden.
blot en lille tanke jeg kom på.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man kan håbe at de bruger 192kHz sampling eller DSD i stedet for 44.1kHz PCM
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benny D skrev:
| tør nogen gætte på hvornår CD helt er forsvundet ud af markedet? |
|
|
den dag man har funet noger der ikke rotere mere, her tænker je på flas kort eller noget anet
|
| Til top |
|
| |
hrmand Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1335
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
dreamz skrev:
Men hvornår er der egentlig sidst udgivet et album, hvor samtlige numre holder, og hvor pladen som helhed er større og mere end summen af de enkelte numre? /dreamz
|
|
|
Tja, det afhænger vel af, hvilken musikgenre man går efter - personligt kan jeg pege på et album som Porcupine Tree The Incident - svagheden er, at man ofte skal opsøge disse udgivelser for at kunne pege dem ud blandt alt det skidt og møg, der sprøjtes ud fra producenterne.
Det jeg ikke forstår, at selv kvalitetsbevidste kunstnere er forfaldne til dillen med også at udgive musikken på cd i komprimeret form, når det ikke er nødvendigt - der er plads nok på mediet! Ok at der skabes en version til brug for de bærbare medier og til download, hvor dynamikken ikke er afgørende. Men i grove træk lyder det ofte som om det samme lydspor blot er kopieret til cd - lyt bare til den seneste fra Metallica, hvor det ovenikøbet viste sig, at spil-versionen gav klart bedre lyd.
Så længe hovedparten af det, der udgives benytter sig af den slags tricks for at spare ussel mammon, så får man det indtryk, at cd´en er et ligegyldigt medie - det lyder jo lige så godt med en download, så hvorfor købe musikken på cd? Indrømmet, at jeg har skelet lidt til tråden om The Loudness War her ...
Men som trådåbneren hylder jeg formatet. Blot passer jeg meget på, hvad der havner på hylden og køber sacd-udgaver eller japanske cd-versioner, hvor det er muligt. Desuden er der en tendens: De box-set der udgives i en pæn strøm for tiden, tyder på at være i "ordentlig" kvalitet, hvor der er kælet for lyden. Bare se på modtagelsen af Beatles remasteringen ... __________________ SONY
TA-DA9000ES amp
TA-N90ES effekt
DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd
KEF
4 x Q7 + Q9c
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
CD'en kom jo frem i 80'erne, hvor kvaliteten af LP'erne generelt ikke var det bedste. Men faktisk var kvaliteten af CD'erne dengang jo heller ikke den bedste.
Den er faktisk blevet meget bedre nu. Selv fra slut 90'erne til i dag, synes jeg, at kvaliteten af lyden er forbedret meget. (Så længe at man ikke får fat i en overkomprimeret af slagsen).
__________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
LLooLL skal vi nu til den debat igen igen !! 
|
| Til top |
|
| |
dreamz Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 Marts 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 362
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hrmand skrev:
|
personligt kan jeg pege på et album som Porcupine Tree The Incident |
|
|
http://gaffa.dk/anmeldelse/34723
Lyder spændende. Kender ikke bandet, men det vil jeg tjekke ud.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for responsen. Jeg skrev indlægget fordi jeg sad og læste en masse indlæg her på siden som jeg synes manglede begejstring for udviklingen i vores fælles hifi interesse.
Da jeg fik CD synes jeg systemet var smart og det synes jeg stadig. Cderne kan bruges i bilen og de er robuste og praktiske i brug, så jeg fortsætter nok med at købe en stak hvert år.
Der var nok andre faktorer der hjalp CDen på vej i 80erne. Mange af de pladespillere der blev solgt i slut firserne var gode når det gjalt lyd, men umulige og miserable når det gjalt betjening (Rega og lign). Jeg har haft sådan en et par gange og det kan jeg ikke forliges med. Når man sammenligner et sådant misfoster med en god CD spiller er forskellen så stor at valget er let. For al hifi er et spørgsmål om afvejning af ydelse i forhold til betjeningskomfort, mærke og pris. Og så dumper manuelle pladespillere med et brag. Hvis HIFI klubben og andre istedet havde satset på gode fuldautomatiske pladespillere med god betjeningskomfort, som bla. Thorens og Denon laver, så ville overgangen fra LP til CD ikke have gået nær så hurtigt.
Men skulle vi ikke glæde os over at vi får meget mere for pengene idag. Jeg kan huske jeg købte de 5 første Dire Straits i 86 eller 87 for 159 kr pr stk. Jeg købte i efteråret det samme sæt og betalte kun 210 kr for alle 5. (og det var 2009 kr.) Og der er mange lignende eksempler, idag koster rigtig mange CDer kun 40 - 50 kroner og mange af dem har en varighed på over en time. Og de skal ikke vendes og der kommer ingen ridser i dem.
Så frygt ikke fremtiden, morgendagens teknik er sikkert bedre end nutidens, og vi vil til stadighed få bedre tekniske løsninger til stadig lavere priser. Det er CDens succes historie et godt eksempel på. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed tråd Hermann    Dog vil jeg ikke blande mig så meget i den da jeg aldrig har lyttet til lpér(dermed ikke sagt jeg har hørt lpér). Kunne dog godt overveje dem. Men tror jeg er for doven til dem når jeg skal være ærlig  Dreamz: Hvis du kan lide hiphop, og selvom du ikke kan, så prøv at lytte til The Last Emperors skive Palace of the Pretender. Det er en cd hvor så godt som alle nr. holder 100%. Og hvor skiven som helhed er støøre og mere end summen af de enkelte nr. Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når CDen fik den standard som den gjorde var det jo nok fordi det var de tekniske muligheder i starten af 80erne da systemet blev udviklet af Philips og Sony. Og jeg tror ikke på at et system med højere opløsning slår an, for der er meget få der ikke er tilfredse med systemet som det er nu. SACD er en lille niche som stort set ingen interesserer sig for, så vi fortsætter givetvis med den nuværende standard i rigtig mange år.
God musik på fast medie er derfor også helt overvejende den nuværende CD om 20 år tror jeg. Men markedet er givetvis mindre grundet de stadig billigere priser på digital lagring. Det ka godt være der sælges nogle få LPer også, men jeg tvivler, for LP revivelen er ikke skabt på nysalg af LPer, men af second hand Lper til 20 kr. Derfor vil den gennemsnitlige alder på LPerne være næsten 20 år højere om 20 år. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige et efterfølger til hermans inlæg om cd standart
jeg fik fortalt for nogle år siden at da 16bit tekniken kom frem var der aller red et 24bit system klar til brug men det kom ikke frem fordig man havde brugt mange penge på 16bit tekniken og de penge skulle lige in i firmaerne igen når det nu var opfunet, om det er rigtig ved jeg ikke men man høre så meget når man tager til stor byen og kikker ind i de forskælig fi-fi butikker 
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Benny D skrev:
| tør nogen gætte på hvornår CD helt er forsvundet ud af markedet? |
|
|
Jeg tvivler på at CD'en forsvinder foreløbig, der langes altså stadig væsentlig flere af de blanke skiver over disken end vinyl.
jeg mener forholdet er nogenlunde 97/3%.
Der vil næppe komme et nyt hardcopy format før at man bliver enig om at indføre en åben standard som både vinyl og CD
er (og for den sags skyld også kassettebånd) og endelig er den almindelige forbruger interesseret i et bedre medie?
Chancerne har jo været der både med DVD audio og SACD men ingen af disse er nogensinde slået igennem bredt selv om
det i dag ville være nemt og billigt at fremstille hardwaren. __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med Hermann - med en god DAC er digital musik et fremragende medie. Jeg køber stadig masser af CD'er - godt nok for at rippe dem som FLAC på computeren, men det ændrer jo sådan set ikke noget.
Jeg er glad for min pladespiller, og jeg kan godt lide at søge efter klassiske LP'er i genbrugsbutikker. Men det er for hyggens skyld, også fordi jeg synes, de små skratlyde er hyggeligt til klassisk musik. Men jeg synes, min digitale musik lyder bedre. Når jeg virkelig skal nyde noget musik, så er det ikke en LP, jeg sætter på. De få albums, jeg har både på LP og CD, lytter jeg kun til digitalt
(Det skal ikke opfattes som krig - jeg har skam respekt for dem, der stadig synes, at LP'er lyder bedre - jeg er bare ikke enig.)
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen100 skrev:
|
lige et efterfølger til hermans inlæg om cd standart
jeg fik fortalt for nogle år siden at da 16bit tekniken kom frem var der aller red et 24bit system klar til brug men det kom ikke frem fordig man havde brugt mange penge på 16bit tekniken og de penge skulle lige in i firmaerne igen når det nu var opfunet, om det er rigtig ved jeg ikke men man høre så meget når man tager til stor byen og kikker ind i de forskælig fi-fi butikker  |
|
|
Tvivler, men hvis CDen var kommet 5 år senere var standarden givetvis blevet udformet anderledes. Men tænk på hvor mange standarder der er blevet lagt som ikke har slået an. Fra 92 til 95 satsede Philips voldsomt på det digitale kassettebånd (DCC), men det var ingen succes, Minidiscen blev også en fuser som kun få har haft. Brændbare CDer kom i vejen for begge formater. Alle båndformater døde simpelthen. Begge systemer kunne måske være blevet en succes, hvis de var kommet måske 5 år før. Når en standard først er lagt er det svært at ændre den, så vi må leve med den standard der er hvadenten det er CDer, LPer eller andet. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
|
..jeg gider ikke download, for det er for upersonligt og det er ikke det samme at have filer på en computer som at stå og overveje hvad man vil høre foran reolen med flere hundrede Cd’er.
...Så selv om CD salget falder så ser fremtiden vel egentlig ganske fornuftig ud samlet set. Vi bliver ved med at få bedre og bedre kvalitet til en lavere og lavere pris, og den udvikling skal nok fortsætte. |
|
|
Ening i begge udtalelser. Det er mere inspirerende at stå foran reolen og lade øjene glide over alle Cd titlerne. Jeg har lige bestilt et ny Cd vægskab i træ med glaslåger, dels for at beskytte for støv og dels for at have en flot præsentation af min musiksamling. Det andet Cd vægskab (osse med glaslåger og i træ) er fyldt op. Det købte jeg for to år siden i en dansk møbelforretning, men nu er det umuligt at opdrive noget tilsvarende, hverken i forretninger eller på EU hjemmesider. Det hele er Cd tårne eller "gem medierne væk" skabe og skuffer. Jeg fandt nogle USA onlineshops som havde alverdens Cd skabe lige fra vægophæng til store gulvmodeller med plads til over 1000 Cd'er. Langt overvejende var med glaslåger og finer i mange træsorter. Så der er da heldigvis mange i den ganske verden som er glade for deres Cd'er og ønsker at give mediet en fremtrædende plads i hjemmet. Så lad bare iPod generationen gå og ryste på hovedet af os "gamle" som er glade ved denne smarte lille plade.
norvig skrev:
|
CD'en kom jo frem i 80'erne, hvor kvaliteten af LP'erne generelt ikke var det bedste. Men faktisk var kvaliteten af CD'erne dengang jo heller ikke den bedste.
Den er faktisk blevet meget bedre nu. Selv fra slut 90'erne til i dag, synes jeg, at kvaliteten af lyden er forbedret meget. (Så længe at man ikke får fat i en overkomprimeret af slagsen). |
|
|
Ja, det kan godt være at en del nyere mainstream udgivelser på Cd er i skodkvalitet, men jazz og musik i den lidt smallere genre på Cd er skam i topkvalitet, som Hermann også var inde på, men det henvender sig jo også til et publikum som rent faktisk nyder at sidde og dyrke musikken og ikke bare vil have det som underlægningsmusik til togturen eller som baggrundsstøj på transistoren på arbejdet. Cd'erne fra 90'erne er oftest i topkvalitet og det er de nye også inden for de genre jeg kender til. og så er prisen ganske rigtigt faldet betydeligt, mellem 80 og 120 kr for en ny Cd i dag. Som der også blev nævnt, så var prisen for nogle år tilbage på omkring 150- 160 kr.
Jeg holder fast i Cd'en, det er et godt medie og det skal nok holde ved længe endnu. Takket være internettet, så er det jo muligt at nå kundegruppen på verdensplan. Så Cd køberne er nok blevet færre, men på verdensplan er den stadig stor nok til at Cd udgivelserne stadig er rentable, det samme kan man jo sige om vinyl.
Cd'en holder
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste måde at nyde musikken fra CD er ALDRIG nogensinde at lytte til LP! 
.... tror også CD er glemt og borte inde længe - mens vi mange år fremover vil nyde både lyden og de fine cover fra vores sorte vinyler.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Den bedste måde at nyde musikken fra CD er ALDRIG nogensinde at lytte til LP! 
.... tror også CD er glemt og borte inde længe - mens vi mange år fremover vil nyde både lyden og de fine cover fra vores sorte vinyler. |
|
|
Nu er det vel en del år siden at vinylen var et reelt alternativ til CDen. Den har vel snarere udviklet sig til et nostalgisk og hyggeligt supplement. Det reelle alternativ må være download af musik, og her må dem der køber ny vinyl da være i samme båd som os andre, for pladeselskaberne laver da ikke vinyludgaver hvis der ikke sælges nogen CDer. Så nedgangen i CD salget er nøjagtig lige så skidt for dem der køber vinyl som for dem der køber CDer, for CD kunderne køber ikke vinyl istedet, de går hjem og downloader (oftest uden betaling). __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fuldstændig uenig! Har ofte købt musikken på enten CD eller LP først, for så efterfølgende at anskaffe det andet medie. Bliver 9 gange ud af 10 meget deprimeret når jeg hører de kedelige og livløse CD-versioner i forhold til LP. OBS! ... min digitale afspiller ligger i den absolutte top . bla. EMM Labs DAC-2. Det samme gælde den analoge kæde. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Ilcommamdante Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 24 Februar 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt mener jeg CD'en vil stå distancen lidt endnu, men hårdt presset af download, NAS, PC osv. osv. der så tager over lige så stille, lige for tiden nyder jeg bare at der er en masse gode tilbud på CD'er, se bare de klassike samlinger o. lign. man kan få for ingen penge.
Lp lyd slog aldrig igennem ved mig, pladespilleren røg i skraldespanden hurtigst muligt efter CD'ens indtog, til gengæld holdte kassettebåndoptageren indtil 2008!.
|
| Til top |
|
| |