Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hurra for CD’en (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft pladespiller uafbrudt siden 1971 og CD siden 1988, men har genopdaget vinyl efter at PU er blevet kvalitetsMC. Min Rondo Red/SME M2/TD350 spiller mine gymnasiehærgede LP´er stort set støjfrit, og på trods af kvalitets-CD (den er virkelig god), bliver den slået af pladespilleren, hvis jeg har begge versioner.

Når man laver den slags sammenligninger skal man være opmærksom på at mix kan variere ganske meget. Jeg kan ikke være sikker på at det er den samme master der ligger til grund for min Madeleine Peyroux 180g vinyl og CD hhv. - fx Pink Floyd DSOTM hybrid SACD versionen - PCM sporet er komprimeret dynamisk i forhold til DSD sporet! Læs herom på www.stereophile.com

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lidt en jungle, det med vinyl vs. CD.

Der findes som Jan Nielsen skriver i sit indlæg desværre mange dårlige digitale udgivelser af musik, som man kan finde i væsentlig bedre kvalitet på vinyl. Men der findes også en del eksempler på det modsatte. Jeg husker en optagelse af Blind Colin Davis på pladeselskabet Past Perfect - der er altså hul igennem så det vil noget... Jeg synes, at den slags eksempler beviser at CD'en som medie ikke er så begrænset i lydkvalitet, som den har fået ry for.

Men det gør ikke noget at tingene går lidt fremad, så man må håbe, at der indenfor de næste par år kommer flere digitale remasters i høj opløsning f.eks. 24 bit/96 kHz, som blandt andet hos HDtracks.

Men hatten af for CD'en. Det er et praktisk format og den har skabt nye vaner. Hvem har f.eks. lyttet til vinyl på stranden eller i bilen? Nej, vel. 

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter mig af alle 3 slags "formater" ( vinyl, cd og streaming fra hdd ) men for mig er der sgu ingen tvivl... streaming fra
hdd gør musik langt mere upersonligt, overfladisk og kedeligt ! Ikke en udvikling som jeg er glad for ! :-(
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Ja, det er der mange der oplever. Det skyldes clock jitter og digitalstøj fra PC'en.
Du skal have noget grej/et setup, hvor der er styr på begge dele - ellers rykker det ikke.

Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
streaming fra hdd gør musik langt mere upersonligt, overfladisk og kedeligt !

Helt enig. Dog er det super tilgængeligt og nemt.
Her i hytten står den på streaming når det skal være nemt og vinyl hvis der skal lyttes musik.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Sound Defined skrev:
Ja, det er der mange der oplever. Det skyldes clock jitter og digitalstøj fra PC'en. Du skal have noget
grej/et setup, hvor der er styr på begge dele - ellers rykker det ikke.

Nu er det ikke selve lyden jeg referer til, men oplevelsen af at "sætte" musik på, kigge på cover osv. ! :-)
Dertil kommer at når tilgangen til musikken blir så nem som ved streaming, så mister man lynhurtigt interessen for at lytte
seriøst ! Jo nemmere det blir jo mere upersonligt blir det også....alt i alt en rigtig kedelig udvikling ! :-(
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg har airport express kontakt fra Mac til Sony, synes jeg det er lige så let at sætte en LP på. Playlister er bare smart når man render rundt og laver alt muligt andet....men det kan så sandelig osse bruges til seriøs lytning.

Men god opera eller jazz på grammo med rødvin slår alt. Om det er synet af den snurrende vinyl eller lyden ved jeg ikke, men det er det bedste!

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Men god opera eller jazz på grammo med rødvin slår alt. Om det er synet af den snurrende vinyl eller lyden ved jeg ikke, men det er det bedste! jo mere vin man får jo bedre lyder det

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Nu er det ikke selve lyden jeg referer til, men oplevelsen af at "sætte" musik på, kigge på cover osv. ! :-)
Dertil kommer at når tilgangen til musikken blir så nem som ved streaming, så mister man lynhurtigt interessen for at lytte
seriøst ! Jo nemmere det blir jo mere upersonligt blir det også....alt i alt en rigtig kedelig udvikling ! :-(

Det er det samme når jeg skal over fjorden. Det er så upersonligt at køre over broen og både er kedelige, så jeg synes det er meget federe at svømme. Det er meget mere personligt med fornemmelsen af gamle bildæk og tang under fødderne . Nå godt ord igen det var bare en joker.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Sound Defined skrev:
Ja, det er der mange der oplever. Det skyldes clock jitter og digitalstøj fra PC'en. Du skal have noget
grej/et setup, hvor der er styr på begge dele - ellers rykker det ikke.

Jeg er for så vidt enig i dit synspunkt et langt stykke af vejen. Bli'r det for nemt, bli'r det nemt for kedeligt. Når jeg har tænkt mig at kaste mig over HD-baseret musikafspilning er det fordi at det rent faktisk med det rette udstyr (som også Sound defined siger) er muligt at opnå høj lydkvalitet der endda kommer tæt på de bedste vinyloplevelser. Jeg har dog stadig en slags "musikmoral" der tilskynder mig til at lytte et album helt igennem, fremfor at zappe.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

At høre musik fra computeren betyder ikke nødvendigvis, at man zapper - jeg sætter da stadig et album på, når jeg skal høre musik - man behøver jo ikke bruge playlister, bare fordi muligheden er der

Det er også derfor, jeg stadig bruger den gammeldags Winamp - jeg kan ikke fordrage iTunes-layoutet, som findes i de fleste andre afspillere.

Men lige nu sidder jeg og hører Tjajkovskijs 5. symfoni på en gammel LP, jeg lige har købt - det er da hyggeligt
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Som ung i starten af 90'erne har musik været = cd mediet, på det tidspunkt var vinyl næsten fuldstændig forsvundet fra de fleste butikker. Senere faldt jeg dog for charmen ved vinyl dels har de en anden "lyd", og covers gør sig altså bare bedre i stort format, men det var først en del år senere.

I dag har jeg et squeezebox system, og har rippet alle mine cd'er som efterfølgende er sat på loftet - ikke fordi jeg ikke vil se på dem, men af hensyn til plads er de dømt som 'mindre vigtige'. Jeg køber stadig cd'er, ikke så meget for at få en fysisk vare, men mere fordi jeg så kan styre hvordan musikken rippes og i hvilken kvalitet(lossless selvf.). Jeg synes ikke jeg er blevet mere overfladisk i min tilgang til musik, tværtimod har jeg kun fået fordele - f.eks. hører jeg en del albums som jeg tidligere overså når blikket løb ned over cd hylderne.

Jeg vil nok fortsætte med at købe cd'er så længe at kvaliteten og tilgængeligheden af download musik er så ringe som den er.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes