Forfatter |
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til mig selv herinde på Vintage med en gammel pladespiller.
Købte sådan en sag i den Blå avis i dag, kunne ikke finde noget info om hvad den burde koste så betalte prisen 1500 kr.
Der sidder en ny Ortofon OM10 pickup og så er drivremmen ny.
Her er den på højkant: ">
Og er par billeder efter lidt pudsning og olie.

Hørte den på noget ikke highendpræget hos køber og det lød ret godt, så er spændt på at få koblet den til hjemme, når jeg har fået købt en riaa.
Nogen som kender den.
Ps. Man må gerne skrive hvis den er ringe:)
vh .
Anders
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har du gjort rigtig flot - for hulen da.!! Dejlig glød i træet.
Jeg kender den egentlig ikke, men tror, at det er noget af det helt tidlige Micro - inden det virkelig gik løs med tunge tanks mv. Den er klassisk at se på, om mon ikke den kører fint. Lyden kender jeg ikke, men tror da, at man med en rimelig pick-up, som passer til armen kan få en rigtig fin lyd ud af den.?
Tillykke med den! - og ja...velkommen til vintage-feberens rasen - her findes ingen vaccine!!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror endda at der sidder en 10" arm på den, fin er den ihvertfald.  __________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på at pladetallerkenen ikke falder af, når den står på højkant! Jeg har haft en MR-111, det var en fin, simpel no-nonsense grammofon. MR-311 ser flere gange bedre ud. Til lykke med den. PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om du vist har betalt rigeligt for den - så tillykke alligevel.
Du kan vist finde en ny RIAA i Hifiklubben til rimelig pris, alternativt en brugt __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Selv om du vist har betalt rigeligt for den - så tillykke alligevel. ... |
|
|
Ja, men hvis den er 3 gange så god som min MR-111 (og den var ikke ringe) er den pengene værd. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg aner ikke om den er 3 gange så god som en MR-111 - så det skal jeg lade være op til andre at afgøre ...
bevares - jeg gav nok også rigeligt for min DP-47F, hvis ret skal være, men jeg *ville* have den :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
den er da utroligt flot og clean standen ser rigtig flot ud især efter din indsats.
jeg kan godt forså du faldt for den :-)
Tillykke med den nye gamle svend ;-)
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Den har du gjort rigtig flot - for hulen da.!! Dejlig glød i træet.
Jeg kender den egentlig ikke, men tror, at det er noget af det helt tidlige Micro - inden det virkelig gik løs med tunge tanks mv. Den er klassisk at se på, om mon ikke den kører fint. Lyden kender jeg ikke, men tror da, at man med en rimelig pick-up, som passer til armen kan få en rigtig fin lyd ud af den.?
Tillykke med den! - og ja...velkommen til vintage-feberens rasen - her findes ingen vaccine!!
Vh
Freddy
|
|
|
Hej Freddy og tak for den fine velkomst
JO det er en halvgammel svend og der er sikkert ting som er blevet bedre siden den blev lavet, men den er fin indeni og tingene kører godt.
vh
Anders
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
edge skrev:
Jeg tror endda at der sidder en 10" arm på den, fin er den ihvertfald.  |
|
|
Hej Flemming.
Fik en folder af sælgeren og her kan jeg se at armen er 335mm, altså 10" og hedder Ma-77MK-II
pqrannes skrev:
Pas på at pladetallerkenen ikke falder af, når den står på højkant!
Jeg har haft en MR-111, det var en fin, simpel no-nonsense grammofon.
MR-311 ser flere gange bedre ud.
Til lykke med den.
PQR
|
|
|
Tak for tippet, men min plade sidder fast, skal løsnes forneden.
Fik en oldgammel micro-brocure af sælger, hvor der er et billlede af din gamle MR-111. De kalder den best buy turntable.
jan_stevns skrev:
Du kan vist finde en ny RIAA i Hifiklubben til rimelig pris, alternativt en brugt
|
|
|
Hej Jan. Ja tænkte godt det var for dyrt og måske skulle jeg have købt en gammel Thorens, en lad os nu se hvad den kan. Tak for tippet mht. nadén, men tror jeg finder noget på Ksb. Kommer langt for 1500 kr kan jeg se.
Har spillet lidt på den her til aften på en gammel nad 7125 og det lød hæderligt. Satser på en bedre riaa og min Thorhauge amp løfter lyden og meget fortrøstningsfuld.
Herligt ......en ny tid er startet og det her er helt sikkert ikke endestationen.
747DK skrev:
den er da utroligt flot og clean standen ser rigtig flot ud især efter din indsats. jeg kan godt forså du faldt for den :-) Tillykke med den nye gamle svend ;-) |
|
|
Tak for det, var faktisk også billederne og stilen jeg faldt for i salgsannoncen. Når
man ikke ved så meget om det er det sku bare at hoppe ombord og få sig nogle erfaringer.. Vi er jo nede i et prislag hvor man blot kan prakke den på overboen når den står til udskiftning:)
Mon ikke den monterede Ortofon OM10 passer fint til afspilleren?
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
... Fik en folder af sælgeren og her kan jeg se at armen er 335mm, altså 10" og hedder Ma-77MK-II
|
|
|
I så fald "Spitzenklasse":

STATISCH AUSBALANCIERTER S-FÖRMIGER TONARM DER SPITZENKLASSE MA-77 MK-II
RESONANZFREIER, SEHR EMPFINDLICHER, STATISCH AUSBALANCIERTER S-FÖRMIGER
TONARM (effektive Länge 237 mm) mit durch Drehung verstellbarem
Gegengewicht, verbindet gute Abtastfähigkeit mit hoher Leichtgängigkeit
bei einfachster Einstellung des Auflagedrucks.
NEUARTIGE FEDER-ANTISKATING-EINRICHUNG mit einstellbarem Gegendruck
verhindert Störungen durch Skatingkraft und verneidet
Abtastverzerrungen.
ZUSÄTZLICHES GEGENGEWICHT für Systeme von 2-18 g Eigengewicht.
DIREKT ABLESBARE SKALA auf dem Gegei gewicht erleichtert die Einstellung des Auflagedrucks stufenlos von 0-3 p.
HYDRAULISCHER TONARMLIFT mit Verzögv rung beim Absenken schützt Rille und Nadel vor Stößen beim Aufsetzen.
Typ : statisch ausbalancierter Tonarm
Länge über Alles : 335 mm
effektive Länge : 237 mm
Höhe : einstellbar 47-92 mm über Grundplatte
Kröpfungswinkel : 21°
Uberhang : 15 mm einstellbar
tangentialer Spurfehlwinkel : 1,5° über Abtastradius
verwendbare Systeme : alle international genormten System mit Gewichten von 2-18 g
Tonkopf : EIA-Typ von 17 g
einstellbarer Auflagedruck : 0-3 p, direkt ablesbar Länge vom Drehpunkt bis
Ende Gegengewicht : max. 80 mm
Antiskatingdruck : 0-300 mg PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
edge skrev:
Jeg tror endda at der sidder en 10" arm på den, fin er den ihvertfald.  |
|
|
Hej Flemming.
Fik en folder af sælgeren og her kan jeg se at armen er 335mm, altså 10" og hedder Ma-77MK-II
pqrannes skrev:
Pas på at pladetallerkenen ikke falder af, når den står på højkant!
Jeg har haft en MR-111, det var en fin, simpel no-nonsense grammofon.
MR-311 ser flere gange bedre ud.
Til lykke med den.
PQR
|
|
|
Tak for tippet, men min plade sidder fast, skal løsnes forneden.
Fik en oldgammel micro-brocure af sælger, hvor der er et billlede af din gamle MR-111. De kalder den best buy turntable.
jan_stevns skrev:
Du kan vist finde en ny RIAA i Hifiklubben til rimelig pris, alternativt en brugt
|
|
|
Hej Jan. Ja tænkte godt det var for dyrt og måske skulle jeg have købt en gammel Thorens, en lad os nu se hvad den kan. Tak for tippet mht. nadén, men tror jeg finder noget på Ksb. Kommer langt for 1500 kr kan jeg se.
Har spillet lidt på den her til aften på en gammel nad 7125 og det lød hæderligt. Satser på en bedre riaa og min Thorhauge amp løfter lyden og meget fortrøstningsfuld.
Herligt ......en ny tid er startet og det her er helt sikkert ikke endestationen.
747DK skrev:
den er da utroligt flot og clean standen ser rigtig flot ud især efter din indsats. jeg kan godt forså du faldt for den :-) Tillykke med den nye gamle svend ;-) |
|
|
Tak for det, var faktisk også billederne og stilen jeg faldt for i salgsannoncen. Når
man ikke ved så meget om det er det sku bare at hoppe ombord og få sig nogle erfaringer.. Vi er jo nede i et prislag hvor man blot kan prakke den på overboen når den står til udskiftning:)
Mon ikke den monterede Ortofon OM10 passer fint til afspilleren?
vh.
Anders
|
|
|
OM10 eren er en god start - og bliver du bidt af det kan du skifte forparten ud til en OM30 - det er en kæmpe forbedring til ca. 8-900 kr - nogle gange er OM 30 set meget lidt brugt på KSB til 500. DOG skal du være opmærksom på at en S-formet tonearm i 10" måske er hård most for en blød pickup som OM10/OM30 og derfor kan give nogle problemer med armressonans - måske kræver den en lidt stivere (mere lavkompliant pickup) - Jeg kan ikke lige tyde det preusiske dat PQR har klippet ind, men spørg herinde - der er nogle der er gode til de beregninger Tillykke med den flotte pladespiller __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Resonance, VERY SENSITIVE, STATIC Balanced S-shaped tone-arm (effective length 237 mm) with adjustable by turning the counterweight, combines good trackebelity high smoothness in the simplest setting of the production run. ADVANCED SPRING-ANTI-SKATING Einrich prevented with adjustable pressure and interference from power skating verneidet Abtastverzerrungen. EXTRA COUNTERPOISE for systems of 2-18 g of weight. DIRECT-read scale on the weight Gege facilitates the setting of the production run continuously from 0-3 p. HYDRAULIC arm lift with Verzögv tion when lowering needle groove and protects against shock at touchdown.
Type: static balanced tonearm Over All Length: 335 mm Effective length: 237 mm Height: adjustable 47-92 mm above the ground plane Offset angle: 21 ° overhang: 15 mm adjustable tangential Spurfehlwinkel: 1.5 ° over Abtastradius usable systems: all internationally standardized system of weights of 2-18 g Tonkopf: EIA-type of 17 g Adjustable contact pressure: 0-3 p, directly read length from the fulcrum to End balance: max. 80mm Antiskating pressure: 0-300 mg
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
Her er den på højkant: ">
|
|
|
Stil den aldrig nogenside på højkant igen! Og da slet ikke med påmonteret tallerken/undertallerken...  Mvh. Niels L.
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Niels.
Pladetallerkenen sidder fast og skal løsnes nedefra, men du har nok ret mht skæv belastning.
Det kunne du jo skrive, så jeg slipper for at gætte.
Gættede jeg rigtigt
Iøvrigt tak for oplysninger om arm, det er den.
I salgsannoncen stod der, at den var med OM30, men der sad en OM10 på. Har kontaktet sælger, og det skulle blive rettet en af de nærmeste dage.
Fandt lidt gamle plader i kælderen og det lyder helt hæderligt .
Phonokablet som er påmonteret og i en meget speget kvalitet piller jeg af og monterer phonostik på bagsiden. Nogen vil sikkert syntes det er blasfemi, men jeg kan altså abstrahere fra det.
God aften.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
KlausM Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 166
|
Sendt: 26 Februar 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den må være fra omkring 1973, topmodellen dengang hed MR-611:

Fantastisk fin arm!!!
Mvh Klaus __________________ Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 02:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang tak for alle de fine Brocurer:)
Så fik jeg opgraderet lidt på flere områder.
Phonokablet som stak ud af afspilleren var formentlig det originale og stik var pænt outdatede, så jeg købte noget lækkert kabel i Lydbutikken, stik i rodekassen i hifiklubben og så fik jeg lavet stel .
Poster et par billeder af det lille projekt i morgen.
Endvidere fik jeg sat en Ortofon OM3 på. Faktisk skulle den have været med da jeg købte den, og det var den sælger reklamerede med i annoncen, men da jeg kom for at købe den opdagede jeg, at der sad OM10 på. Sælgeren var noget tilbageholdende vedr. denne OM30 og sagde at han ikke havde den, men at OM10eren var sprit ny.
Det endte med, at jeg snuppede afspilleren om OM10. Efter at have tænkt over det en dags tid kontaktede jeg sælgeren igen og spurgte hvor OM30éren var henne, hvortil han svarede, at OM10eren var bedst, da OM30eren var slidt.
Sælger kom forbi i dag og jeg har fået OM30 på og det er i mine ører en opgradering:)
Derudover fik jeg købt en PRO-JECT Tube box 2, altså en rør riaa.
Lyden er efterhånden ved at blive helt god, og jeg rå-nyder tanken om at musikken er analog.
Nu skal der bare shoppes plader, da jeg er helt nede på det punkt. Desværre dumpede jeg en mælkekasse med plader i storskrald nogle år tilbage, da jeg troede computerhøjtalerne var kommet for at blive. Må håbe en eller anden "freak" har fundet dem og nyder dem som jeg burde gør det.
Iøvrigt var det helt rigtigt mht. pladetallerkenen. Jeg afmonterede den i dag, og den sidder på en fin konus, så man skal passe på med at tilde den 90 grader. Godt jeg ikke skulle lære det på den kedelige måde.
Med glade hilsner
Anders
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.
Den kører 34 1/2 omgang pr. minut.
Har haft bunden af og jeg kan ikke finde et sted at justere det. Leder efter et potmeter eller lignende.
Der sidder en 50 vs. 60 hz omskifter, men det burde vel ikke have noget at sige, da Dk´s net hedder 50/60 hz.
Nogen bud på hvordan jeg går den til at køre 33 1/3 uden jeg skal til at slibe omkredsen på drivtappen ned
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
Hmm.
Den kører 34 1/2 omgang pr. minut.
Har haft bunden af og jeg kan ikke finde et sted at justere det. Leder efter et potmeter eller lignende.
Der sidder en 50 vs. 60 hz omskifter, men det burde vel ikke have noget at sige, da Dk´s net hedder 50/60 hz.
Nogen bud på hvordan jeg går den til at køre 33 1/3 uden jeg skal til at slibe omkredsen på drivtappen ned
vh.
Anders |
|
|
Hej,
Vi har altså 230V/50Hz her hjemme og da pladespilleren sandsynligvis bruger netfrekvensen til hastighedsregulering, så
har det noget at sige at omskifteren står korrekt __________________ Mvh
Flemming
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg har fundet "fejlen".
Der sidder en volt omskifter med : 100v, 110v. 117v 200v, 220 samt 240 v.
Den stod i 220 og nu sætter jeg den til 240 v. Procentmæssigt ligger hastighedsafvigelsen ca. som forskellen mellem 220 og 240 v.
Vi får se om lidt.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|