Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Drop CDen til fordel for Mac og DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Hey.
Jeg overvejer lidt totalt at droppe mine CDafspillere og skifte dem ud med min MacBook Pro samt formentligt en Benchmark DAC1 Pre. Mit
spørgsmål er nu, hvis jeg importere mine CDer til iTunes i Apple lossless, og køre lyden over en DAC som Benchmark eller anden i den klasse. Vil
jeg så tabe lydkvalitet i forhold til at køre dem direkte på en CDafspiller og forforstærker i samme prisklasse?

Jeg tænker bare, data er vel data, så Macen og CDafspilleren burde jo få samme data ind fra CDen, det afgørende for kvaliteten er vel omsættelsen
fra data til musik som jo bliver Benchmarksens opgave. Eller er der noget jeg misforstår?

Mit setup: Rippede mine 700 cd'er til Apple Lossles i iTunes på min Mac Mini. Mac Mini'en står i et skab og er tilsluttet mine AVI ADM9.1 aktive højttalere med indbygget dac via et optisk kabel. Mac Minien styres via min iPod Touch. Den går i sleep mode efter to minutter, hvis iTunes ikke er aktiv. Vækkes og styres via Remote App på min iPod Touch. Kan styre "hele" Mac Minien via min Macbook Pro, hvis jeg har behov for at lave opdateringer, sætte torrents i gang mm.

Gevinsten ved at have 700 album få sekunder væk er så sindssyg stor ift. mit gamle set up med forstærker og cd-afspiller og et utal af kasser/reolplads med cd'er. Det er instant play, der vil noget.

Jeg tror dit setup vil være helt fint. Om du bruger Mac eller cd-afspiller til at føre det digitale signal til en dac er hip som hap. Jeg tror, man skal være teoretiker for at kunne høre forskel. Når jeg nævner mit setup, så er det fordi, jeg tror, du vil kunne få en langt federe funktionalitet med et DAC + Mac Mini + iPod Touch/iPhone-setup end med "blot" et MBP + DAC-setup. En Mac Mini kan du få et ca. 2.000 kr brugt og iPod Touch til under en tusse, så hvis jeg var dig, ville jeg hellere "slække" lidt på DAC'en. Men det ser nu fed nok ud og vil helt sikker også lyde skidegodt med hvad du nu har af anlæg!
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

dreamz skrev:
Et enkelt spørgsmål i den spændende diskussion:

Vi er enige om, at en almindelig musik-cd indeholder 16 bit lyd samplet med 44 KHz. Og hvis man udelukkende lytter til
almindelige cd'er - eller musik rippet fra almindelige cd'er, hvad er så fordelen med et lydkort/DAC, der kan håndtere 24 bit og
96 KHZ eller højere?

/dreamz

Ingen fordel her og nu, men der udgives allerede nu begrænset 24 bit musik (f.eks. Nephew) og det vil formentlig vokse i fremtiden. Så med 24 bit er den "fremtidssikret" :-)

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Nu vi er ved det. Jeg kan forstå der er flere Macbrugere der kigger med. Hvilket rippe programmer kan i anbefale? er iTunes CD importer god nok,
hvis man indstiller den til det bedste den kan? jeg har også MacTheRipper men det bruger jeg mest til film, er det bedre?

Ripper til Apple Lossless i iTunes med fejlrettelse. Har ikke hørt om noget, det skulle være bedre til mac, men er åben for forslag.

Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Det med Macminien betyder ikke så meget lige nu. Der står mine Focus 110Aer således at min sweetspot er mit skrivebord hvor min Mac Book Pro
alligevel står, så om jeg bruger den eller en Macmini er sådan set bare et spørgsmål om, hvorvidt jeg skal sætte et stik mere eller mindre i Macen
når jeg vil høre musik. Og så har jeg iPhone 3Gs, så den kan jeg jo også styre MBPen fra hvis det skulle være.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Nu vi er ved det. Jeg kan forstå der er flere Macbrugere der kigger med. Hvilket rippe programmer kan i anbefale? er iTunes CD importer god nok,
hvis man indstiller den til det bedste den kan? jeg har også MacTheRipper men det bruger jeg mest til film, er det bedre?

Jeg bruger iTunes ja. Ripper til ALAC og har slået error correction til.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

XLD er efter min mening den bedste ripper til Mac (blandt dem jeg kender). Det er det mange grunde til, men fremtrædende er
at den bruger Accuraterip.

(Ikke fordi jeg mener iTunes eller X er dårlig. Men hvis det skal opgøres med den helt fine tættekam er XLD en tand mere
kompromiløst)

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

MightyMouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

http://sbooth.org/Max/

Det eneste app jeg bruger til CD rips på min Mac.
Til top Vis MightyMouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MightyMouse

AT0MAC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2008
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

MightyMouse skrev:
http://sbooth.org/Max/

Det eneste app jeg bruger til CD rips på min Mac.

Samme her, en speciel smart ting det kan er et compresse i flere formater efter hinanden - fx. så ripper jeg en CD men efter den er rippet laver MAX både en FLAC og en AAC til mig!
Så er der både til hjemmestereo og iPod ;)
Til top Vis AT0MAC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AT0MAC Besøg AT0MAC's Websted

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

AT0MAC skrev:

Samme her, en speciel smart ting det kan er et compresse i flere
formater efter hinanden - fx. så ripper jeg en CD men efter den er rippet laver MAX både en FLAC og en AAC til mig!Så er
der både til hjemmestereo og iPod ;)

MAX versus XLD er for mig et spørgsmål om kvalitet på rip (i den muligvis paranoide forstand) versus gode muligheder for
anden funktionalitet så som ovenstående og tagging. MAX bruger Musicbrainz som IMO er den suverænt bedste løsning. MAX
har også flere muligheder for at konfigurerer output-stier/navn. MAX henter også cover fra amazon, hvilket fungerer
udmærket, og igen måske det bedste åbne alternativ for denslags. XLD er, som MAX, baseret på cdparanoia (hvis
konfigureret således). Dog har XLD den fordel at den bruger Accuraterip til at verificere kvaliteten af rips. Derudover
håndterer XLD pregaps og cache override. Det tror jeg ikke MAX gør. Begge kan konfigureres til at ikke bruge C2 - det er
ikke en pålidelig metode til at detektere fejl.

Personlig bruger jeg XLD pga. Accuraterip, men jeg fristes konstant til at skifte til MAX, som er bedre på stort set alle andre
områder...    

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Christian Jense skrev:
Hey.
Jeg overvejer lidt totalt at droppe mine CDafspillere og skifte dem ud med min MacBook Pro samt formentligt en Benchmark DAC1 Pre. Mit
spørgsmål er nu, hvis jeg importere mine CDer til iTunes i Apple lossless, og køre lyden over en DAC som Benchmark eller anden i den klasse. Vil
jeg så tabe lydkvalitet i forhold til at køre dem direkte på en CDafspiller og forforstærker i samme prisklasse?

Jeg tænker bare, data er vel data, så Macen og CDafspilleren burde jo få samme data ind fra CDen, det afgørende for kvaliteten er vel omsættelsen
fra data til musik som jo bliver Benchmarksens opgave. Eller er der noget jeg misforstår?

Mit setup: Rippede mine 700 cd'er til Apple Lossles i iTunes på min Mac Mini. Mac Mini'en står i et skab og er tilsluttet mine AVI ADM9.1 aktive højttalere med indbygget dac via et optisk kabel. Mac Minien styres via min iPod Touch. Den går i sleep mode efter to minutter, hvis iTunes ikke er aktiv. Vækkes og styres via Remote App på min iPod Touch. Kan styre "hele" Mac Minien via min Macbook Pro, hvis jeg har behov for at lave opdateringer, sætte torrents i gang mm.

Gevinsten ved at have 700 album få sekunder væk er så sindssyg stor ift. mit gamle set up med forstærker og cd-afspiller og et utal af kasser/reolplads med cd'er. Det er instant play, der vil noget.

Jeg tror dit setup vil være helt fint. Om du bruger Mac eller cd-afspiller til at føre det digitale signal til en dac er hip som hap. Jeg tror, man skal være teoretiker for at kunne høre forskel. Når jeg nævner mit setup, så er det fordi, jeg tror, du vil kunne få en langt federe funktionalitet med et DAC + Mac Mini + iPod Touch/iPhone-setup end med "blot" et MBP + DAC-setup. En Mac Mini kan du få et ca. 2.000 kr brugt og iPod Touch til under en tusse, så hvis jeg var dig, ville jeg hellere "slække" lidt på DAC'en. Men det ser nu fed nok ud og vil helt sikker også lyde skidegodt med hvad du nu har af anlæg!

Vi har prøvet at bruge min HP bærbare kontra en mac,og macèn lød desværre bedre via usb!

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

gæst
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

K--L skrev:
om du taber lydkvalitet er svært at sige men det bliver helt sikkert ikke det same som oprindelses kilden. uanset om de kalder det lossless eller noget andet.

Vrøvl.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

iTunes med apple lossless, og så en god ekstern DAC, fx. TC Electronics BMC-2 slår de fleste CD-afspillere.
Du kan streame trådløst fra mac til forstærker med en Airport Express.
Jeg har hørt det hos venner, og starter snart selv, men har dog ikke HDD plads til alle mine >600 CD´er endnu,
digitalfotos fylder også.

Gæst har ovenfor karakteriseret K--L´s indlæg helt korrekt.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Har ikke læst hele tråden, men her er lidt interessant læsning om OSX, itunes og lyd

http://www.computeraudiophile.com/content/iTunes-and-Audio-M idi-Settings
http://www.head-fi.org/forums/f46/asio-do-i-need-mac-442967/
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

annabassand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Har selv været der: Har brugt iTunes (mac) gennem airport express og DacMagic med godt resultat. CD'erne har været pakket væk i 2 år, men er
lige blevet hentet frem og stillet på hylderne igen i dag! Jeg kan desværre stadig høre forskel på Lossless og cd'erne. Hvorfor skal jeg ikke kunne
sige, måske fordi cd afspilleren er bedre?

Faktisk har jeg det super med at have alt min musik liggende digitaliseret, så spiller jeg herfra i 90% af tilfældende. Når der så er behov for
virkelig at lytte til musikken kan jeg sætte en skive på.

Du skal måske overveje et andet værktøj at rippe cd'erne i? Jeg har lagt mærke til at der ind imellem opstår nogle små fejl i de rippede filer fra
iTunes ;-( Dvs jeg står nok og kigger på at skulle rippe en del cd'ere igen ;-( Lige nu er jeg også uafklaret på hvorvidt jeg skal gemme filerne
totalt ukomprimeret (wav) når der skal rippes igen... En ekstern harddisk er ikke dyr og jeg gider simpelthen ikke rippe mere nu. Jeg har været i
gang 3 gange allerede og samlingen er jævnt stor ;-(   Så mit råd er: overvej filformat og værktøj nøje inden du går i gang :-) Du skal også lige
tænke over at iTunes ikke gemmer billeder i sangene, hvilket giver problemer når der eksporteres til andre afspillere såsom Sonos....

Kh
Anna
Til top Vis annabassand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af annabassand

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
jeg har prøvet at hente demoen af amarra og må sige at det er ikke lige den vilde forskel der er på Michael Jacksons
Earth song fra history
albummet, rippet i Apple Lossless, i forhold til når jeg høre normalt på iTunes.

hvis du afspiller med amarra mini og den lyser orange, bruger den stadig iTunes' afspilning. den skal lyse blå, og fordi du bruger en demo, vil der
opstå få sekunder med pauser. hvis du ikke har oplevet dette, har du ikke fået det til at virke korrekt. jeg har fået det til at virke en enkelt gang
eller to, og der er virkelig en forskel. musikken bliver meget mere fyldig og ikk så skarp i det.
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

Jesper_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Hej Christian Jense,

Hvis du er heldig har en af dine cd-afspillere (i flertal?) en digital indgang, og så kan du (sansyneligvis) ret nemt og billigt lave en computer løsning. Og på denne måde danne dig et indtryk af mulighederne/resultatet.

Jeg kører selv det digitale signal fra min netbook over i min cd-afspiller, og resultatet/lyd-kvaliteten er helt i top!

Men når det er sagt, så er jeg faktisk selv gået tilbage til at ligge cdérne (og lpére) i maskinen. Med en steaming løsning kommer det ofte til at køre shuffel, og det at høre musik bliver hurtigt lidt ligegyldigt... Ved selv at skulle hen til plade hylden og vælge en plade, bliver man selv en mere aktiv del af processen - man hører et stykke musik fordi man har lyst, og ikke bare fordi det bliver serveret.

Streaming er sjov og spændende, og resultatet kan blive kanon. Men jeg tror du skal være lidt forsigtig med at droppe cd-afspilleren med det samme.

Mvh Jesper

Til top Vis Jesper_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper_K

eggers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Jeg kører selv al min digitale musik fra en Mac Pro via Toslink til en Xindak DAC. Det lyder fornemt og virker upåklageligt.
Jeg har mine CDer i Apple Lossless format rippet af iTunes med fejlkorrektion. Der er absolut ingen forskel mellem AIFF/WAV og ALAC andet end
du sparer plads med ALAC. Der findes mange tågehorn – på specielt Computeraudiophile.com – der mener noget andet, men lyt nu ikke for
meget til dem. Der er virkeligt meget vås på det forum.

Skal der investeres i et computer audio setup så skal man ligge pengene i DACen. Amarra, Play, Pure Vinyl (og den nye Pure Music) software kan
få din musik til at lyde lidt anderledes, men om det bliver mere korrekt står usagt. Jeg er rimeligt sikker på jeg IKKE ville kunne høre forskel
mellem dem og iTunes i en blindtest.

Hele fidusen med 24bit og højere samplingsfrekvenser er at man kan købe og downloade musik i de formater, og så afspille det i iTunes. Igen må
det siges at jeg ikke kan høre forskel på fx. 24/96 files og downsamplede versioner på 16/44.1. Den sidste byte der ligger i 24 bit versus 16 bit er
så langt nede i level at den i praksis er druknet i støj fra DAC, forstærker, højttalere og ambient støj. Prøv for eksempel selv at høre forskel i
denne test: http://www.computeraudiophile.com/content/16441-AIFF-vs-2496 -FLAC-HDTracks-not-impressed-am-I-doing-it-wrong
Scroll ned til posten der hedder "Small experiment".

Hvorfor nogle DACs så vælger at upsample 44,1 kHz program materiale til 96/192 kHz hænger sammen med at konverterings støj så kan
behandles på mere vellydende måder.
Til top Vis eggers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eggers

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hvordan få man dette bedste til at spille samme:

Musik ligge på en Nas server (Nas serven er forbudte til en AirPort Extreme Base Station), rippe i iTunes med cover bilde.

Ville så bruge en airport express med en god Dac, og det hele skal styres at en iPhone med Apple remote .

Hvordan skal de så forbindes
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

eggers skrev:
specielt Computeraudiophile.com – der mener noget andet, men lyt nu ikke for
meget til dem. Der er virkeligt meget vås på det forum.

Ja, de lancerede jo sig selv som det seriøse samlested for denslags - en reference og autoritet af en slags. Det var også som om de blev mødt med
en god portion velvilje. Men efterhånden har de vel klokket så godt og grundigt rundt i det, at man næsten skulle tro foretaget udelukkende bestod
af absolutte nybegyndere indenfor digital lyd...

Allan O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

Og til sidst. Hvornår bliver hifi4all Safari-kompatibel???

Spørgsmålet er vist snarere, hvornår Safari bliver hifi4all-kompatibel.

Det ser for mig ud til, at Safara indsætter linieskift midt i teksten, sandsynligvis for enden af hver linie i det vindue, hvor man skriver indlægget. Hvis det er rigtigt, er det helt usandsynligt dumt.
Til top Vis Allan O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan O

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes