Emne: ht kabler i solid kobber ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
ang diskanten - det er ikke et udpræget problem. jeg syntes bare at ved mange film indspilninger at diskanten ved højt niveau(reference) bliver udpræget. hvis man så kunne dæmpe den tednens lidt, vil det jo være fint. specielt når jeg har en mistanke om at den diskant fokusering ligger i mit nuværende kabel |
|
|
`
Hvis det kun er ved højt niveau, lyder det mere som om det er diskanten der stresses af lydtryk, den ikke helt magter.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
p.las skrev:
ang diskanten - det er ikke et udpræget problem. jeg syntes bare at ved mange film indspilninger at diskanten ved højt niveau(reference) bliver udpræget. hvis man så kunne dæmpe den tednens lidt, vil det jo være fint. specielt når jeg har en mistanke om at den diskant fokusering ligger i mit nuværende kabel |
|
|
`
Hvis det kun er ved højt niveau, lyder det mere som om det er diskanten der stresses af lydtryk, den ikke helt magter.
|
|
|
det tror jeg ikke. Diskanten lyder på ingen måde stresset. processoren har en funktion der hedder HT shelf som er beregnet til at korriger på diskanten hvis mna bruger et akustik trasnperent lærred. hvis jeg dæmper den ca 2 db er lyden mere ballanceret.
Vi snakker altsp detaljer her. der er på ingen måde tale om en hysterisk diskant. jeg vil bare gerne have trimmet det absolute sidste ud af anlægget. jeg vil tro at et neutralt kabel vil kunne gøre det. Det jeg har nu hælder mod det lyse
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
Kjeldsen skrev:
p.las skrev:
|
|
`
|
|
|
det tror jeg ikke. Diskanten lyder på ingen måde stresset. processoren har en funktion der hedder HT shelf som er beregnet til at korriger på diskanten hvis mna bruger et akustik trasnperent lærred. hvis jeg dæmper den ca 2 db er lyden mere ballanceret.
Vi snakker altsp detaljer her. der er på ingen måde tale om en hysterisk diskant. jeg vil bare gerne have trimmet det absolute sidste ud af anlægget. jeg vil tro at et neutralt kabel vil kunne gøre det. Det jeg har nu hælder mod det lyse |
|
|
2dB ??? Er du klar over hvor meget det er? Et kabel kan på ingen måde ændre din diskant 2dB eller bare en brøkdel heraf. I så fald er det ihvertfald et kabel af yderst tvivlsom kvalitet. Når du har behov for så drastisk en ændring af dit diskantniveau, så er der helt andre årsager til problemet. Du skrev at du ikke mener det er det rigtige at gøre at ændre klangbalancen i Lexicon'en, kan du ikke uddybe det lidt. Hvorfor skulle det ikke netop være det rigtige sted at gøre det, jeg kan faktisk ikke forestille mig noget bedre sted (med undtagelse af lytterummets akustisk eller selve højttalerne). Du har et topklasse surround produkt, men vil ikke bruge netop de features som de kan?!? __________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
2dB ??? Er du klar over hvor meget det er? Et kabel kan på ingen måde ændre din diskant 2dB eller bare en brøkdel heraf. I så fald er det ihvertfald et kabel af yderst tvivlsom kvalitet.
Når du har behov for så drastisk en ændring af dit diskantniveau, så er der helt andre årsager til problemet.
Du skrev at du ikke mener det er det rigtige at gøre at ændre klangbalancen i Lexicon'en, kan du ikke uddybe det lidt. Hvorfor skulle det ikke netop være det rigtige sted at gøre det, jeg kan faktisk ikke forestille mig noget bedre sted (med undtagelse af lytterummets akustisk eller selve højttalerne). Du har et topklasse surround produkt, men vil ikke bruge netop de features som de kan?!?
|
|
|
I hifikredse er det en udbredt holdning at tonekontroller skal stå i neutral position eller helst bypasses.
Rigtige hifinørder bruger ikke tonekontroller, de eksperimenterer med kabler. 
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
p.las skrev:
Kjeldsen skrev:
p.las skrev:
|
|
`
|
|
|
Vi snakker altsp detaljer her. der er på ingen måde tale om en hysterisk diskant. jeg vil bare gerne have trimmet det absolute sidste ud af anlægget. jeg vil tro at et neutralt kabel vil kunne gøre det. Det jeg har nu hælder mod det lyse
|
|
|
2dB ??? Er du klar over hvor meget det er? Et kabel kan på ingen måde ændre din diskant 2dB eller bare en brøkdel heraf. I så fald er det ihvertfald et kabel af yderst tvivlsom kvalitet.
Når du har behov for så drastisk en ændring af dit diskantniveau, så er der helt andre årsager til problemet.
Du skrev at du ikke mener det er det rigtige at gøre at ændre klangbalancen i Lexicon'en, kan du ikke uddybe det lidt. Hvorfor skulle det ikke netop være det rigtige sted at gøre det, jeg kan faktisk ikke forestille mig noget bedre sted (med undtagelse af lytterummets akustisk eller selve højttalerne). Du har et topklasse surround produkt, men vil ikke bruge netop de features som de kan?!?
|
|
|
jeg ved godt at to db er rigtig meget. Det var imens jeg så sin city, som er meget lys i lyden.
her til aften har jeg haft mulighed for at prøve lidt andet kabel. jeg har udelukkende lyttet i stereo. Kabel er fra Rega og er flad som en pandekage . Det dur..............lige så meget hul igennem, lige så mange detaljer i toppen, men mindre aggresiv. mere nuanceret bas. jeg ska have lyttet noget mere. men pt er jeg bare glad for at lyden er blevet bedre.
ang klangballance i lexiconen. Jeg mener som udgangspunkt at mit lexicon grej er neutralt. det vil jeg også sige om mine højtalere. Når jeg så opfatter at lyden fokusere lidt for meget på diskanten, må der jo være noget som IKKE er neutralt. Min fornemmelse har været at mit chord rumour var en kende til den lyse side. Det har jeg så fået bekræftet i aften. med mindre at Rega kabel selfølgelig er mørkt.
kort og godt - jeg vil hellere skifte et kabel som tilføre noget diskant som sansynligvis ikke skal være der , frem for "bare" at dæmpe den i processoren
håber det gav menning jeg skal ihvertilfald prøve noget mere kabel. det kunne jo være at det kan blive endnu bedre
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv noget lokalt, prøv Audio Magic's solidcore kobberkabler. De er billige og produceres samme sted som VanDenHul...
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
p.las skrev:
|
|
`
|
|
|
faktisk er netop denne højtaler kendt for at kunne klare nogle tæsk uden at diskanten taber pusten. Måske een af årsagerne til at der er 3 diskanter i hver kabinet............bland andet
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 04 Marts 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, men et eller andet sted er kæden (kablet) hoppet af!
Du har nogle højttalere med diskanter der lyder stresset når du spiller højt. Du har højttalere med Peerless diskanter til omkring 100,- ¨pr. stk. Jo tak - jeg HAR hørt de diskanter. Glimrende, men meget langt fra de kvaliteter du har i resten af dit anlæg.
Du kan altså ikke få en billig diskant til at spille som en Scan Speak eller det der er bedre, bare ved at sætte nogle "wonder cables" på.
Jeg fatter ikke hvordan nogen tror at kabler er denne verdens mirakel middel mod al onskab, for meget glimmer, dårlig akustik og bulder i musikken samt manglende dynamik. Kabler kan være lige det sidste, der får det hele til at falde på plads, men det er ikke noget man begynder at tune og ændre en højttalers karakteristik med.
Hvis det virkeligt lyder så slemt, så gør som Duelund gjorde det. Sæt et stykke toiletpapir foran diskanterne - det er væsentligt billigere end nye kabler! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Undskyld, men et eller andet sted er kæden (kablet) hoppet af!
Du har nogle højttalere med diskanter der lyder stresset når du spiller højt. Du har højttalere med Peerless diskanter til omkring 100,- ¨pr. stk. Jo tak - jeg HAR hørt de diskanter. Glimrende, men meget langt fra de kvaliteter du har i resten af dit anlæg.
Du kan altså ikke få en billig diskant til at spille som en Scan Speak eller det der er bedre, bare ved at sætte nogle "wonder cables" på.
Jeg fatter ikke hvordan nogen tror at kabler er denne verdens mirakel middel mod al onskab, for meget glimmer, dårlig akustik og bulder i musikken samt manglende dynamik. Kabler kan være lige det sidste, der får det hele til at falde på plads, men det er ikke noget man begynder at tune og ændre en højttalers karakteristik med.
Hvis det virkeligt lyder så slemt, så gør som Duelund gjorde det. Sæt et stykke toiletpapir foran diskanterne - det er væsentligt billigere end nye kabler!
|
|
|
har du læst hele tråden? hvor f..... skriver jeg det lyder slemt?
hvis ja......så må du gerne vise mig citatet, hvor jeg skriver at diskanten bliver stresset når jeg spiller højt. jeg skriver at der er meget fokus på diskanten når niveauet er meget højt/referenceniveau. jeg skriver at min fornemmelse ligger i at kablet tilføre noget diskant , som ikke bør være der. jeg kan kontatere at efter at have monteret noget kobberkabelt , så er diskanten i mine øre tilpas, og lyden er som JEG kan lide den. selv om det ikke er en fancy scan speak, eller aurum cantus bånd diskant, spiller det faktisk godt. (jeg har selv haft aurum cantus)
jeg må sige at dine udtalelser virker meget arrogante. jeg tror at der er mange der mener at M&K s150 er en fremragene højtaler, selv om det er billige komponenter. forvrænger gør de i hvert fald ikke. de kan spille tordene højt med fuld kontrol. men det kan jo være det er mig der ikke ved bedre. Du har fejlfortolket mine indlæg, ellers har jeg ikke været forståeligt nok
hvad er der galt i at skifte et højtaler kabel for at trimme lyden? er M&K højtalere ikke fine nok til det?
jeg takker for alle input ang kabelforslag
|
Til top |
|
|
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Janils
Det er da noget af en "nørdekommentar" du byder ind med her:
"
Et lidt frækt svar - undskylder på forhånd!
Din M&K er glimrende til surround, men hifi er det ikke. Der anvendes forholdsvis billige Peerless enheder til få hundrede kroner og delefilter komponenter i samme kvalitetsklasse. Set i det lys, må NKTs de bedste være den rigtige løsning.
Beklager hvis jeg har fornærmet dig.
Men dit Lexicon er absolut fremragende.
Hvis det er din holdning, så må du jo heller ikke mene, at Snell højttalere er Hi Fi. For mig, at se er det kun Fetichister der går mere op i de enkelte deles kvalitet end det samlede resultat. Den indgang til tingene betyder jo, at et firmas der laver et supergodt produkt, men ikke ønsker at rippe folk for alt, hvad de ejer, ikke vil kunne komme i betragtning som værende seriøse i din optik. Det undrer mig alt den stund, at vi har haft en tro på, at du lyttede og anmeldte istedet for blot, at se prissedlen og dømme derudfra.
venligst
Bent
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg takker for feedback. mit nye Regakabel bliver hængene. fantastisk 
mvh Peter
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
jeg må sige at dine udtalelser virker meget arrogante. jeg tror at der er mange der mener at M&K s150 er en fremragene højtaler, selv om det er billige komponenter. forvrænger gør de i hvert fald ikke. de kan spille tordene højt med fuld kontrol. men det kan jo være det er mig der ikke ved bedre. Du har fejlfortolket mine indlæg, ellers har jeg ikke været forståeligt nok
hvad er der galt i at skifte et højtaler kabel for at trimme lyden? er M&K højtalere ikke fine nok til det?
[QUOTE]
M&K laver fremragende højttalere til surround. Jeg har oplevet dem både hjemme og på messer. Ingen tvivl om det. Men egentlig hifi er det ikke i min terminologi - du kan så gerne mene noget andet. Der er heller ikke noget galt i at skifte højttalerkabel - mere om det i mit svar til Bent.
[QUOTE=Medlyd] Hej Janils
Hvis det er din holdning, så må du jo heller ikke mene, at Snell højttalere er Hi Fi. For mig, at se er det kun Fetichister der går mere op i de enkelte deles kvalitet end det samlede resultat. Den indgang til tingene betyder jo, at et firmas der laver et supergodt produkt, men ikke ønsker at rippe folk for alt, hvad de ejer, ikke vil kunne komme i betragtning som værende seriøse i din optik. Det undrer mig alt den stund, at vi har haft en tro på, at du lyttede og anmeldte istedet for blot, at se prissedlen og dømme derudfra.
venligst Bent
|
|
|
Hej Bent!
Tja - når jeg stikker hovedet frem, skal jeg være parat til at tage nogle på næsen. Jeg burde være for klog til at blande mig i de evindelige kabeltråde. Således er dette ikke så meget en kommentart til højttalerne, men mere den evindelig snak om hvor store mirakler kabler kan udrette. Tænk på de mange nye vi gerne skulle lokke til at interessere sig for hifi. Hvis de finder ud af at man skal have højttaler og signalkabler til en formue, før det hele virker - så løber de skrigende bort.
Mht. til at gå op i de enkelte dele og kigge en konstruktør over skulderen, er det i min verden en meget naturlig del af at være anmelder. Hvorfor er tingene løst på den måde og hvilke tanker er der gjort. Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Men det er absolut ikke ensbetydende med at der ikke kan laves højttalere (eller andet hifi) til absolut rimelige priser - se feks Cambridge, NAD og Rega.
Man kan dog ikke se bort fra at et produkt med danske enheder (fra Kina) der skal hele vejen til USA for at blive sat i et kabinet og så retur igen, nødvendigvis må blive noget dyrere end tilsvarende produkter fremstillet her i Europa eller i Danmark. Således må man som kritisk forbruger eller anmelder godt kigge lidt nærmere på tingene og kommentere dem. Dette gælder ikke kun for M&K, men også for mange andre produkter.
I sidste ende er det dog lyden der bestemmer - man skal som du rigtigt anfører ikke stirre sig blind på de enkelte deles kvalitet. Men igen - ingen kæde er stærkere end det svageste led.
... og så tilbage til det der egentlig var budskabet. Der blev nævnt at en 2 dB sænkning i toppen gav et mere behageligt lydmæssigt resultat når der blev spillet højt. Ingen kabler kan dæmpe toppen 2 dB! Det jeg gerne vil formidle er, at kabler ikke kan ændre lyden totalt. Der skal nok satses på andre ting før man investerer mange tusinde kroner i dyre kabler frem for reelt at finde frem til hvor årsagen til eventuelle farvinger eller msilyde kommer fra. At man så kan opnå forbløffende resultater med kabler fornægter jeg ikke - men engang imellem virker det som om kabler kan løse ALLE problemer. Det er denne misforståelse jeg synes vi skal væk fra.
Til sidst endnu en "arrogant" bemærkning til p.las ... Køb en pladespiller, så glemmer du alt om diskant, kabler og hverdagens små problemer! (Den kan dog ikke spille surround). __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
p.las skrev:
[QUOTE]
M&K laver fremragende højttalere til surround. Jeg har oplevet dem både hjemme og på messer. Ingen tvivl om det. Men egentlig hifi er det ikke i min terminologi - du kan så gerne mene noget andet. Der er heller ikke noget galt i at skifte højttalerkabel - mere om det i mit svar til Bent.
[QUOTE=Medlyd] Hej Janils
venligst Bent
|
|
|
Hej Bent!
Tja - når jeg stikker hovedet frem, skal jeg være parat til at tage nogle på næsen. Jeg burde være for klog til at blande mig i de evindelige kabeltråde. Således er dette ikke så meget en kommentart til højttalerne, men mere den evindelig snak om hvor store mirakler kabler kan udrette. Tænk på de mange nye vi gerne skulle lokke til at interessere sig for hifi. Hvis de finder ud af at man skal have højttaler og signalkabler til en formue, før det hele virker - så løber de skrigende bort.
Mht. til at gå op i de enkelte dele og kigge en konstruktør over skulderen, er det i min verden en meget naturlig del af at være anmelder. Hvorfor er tingene løst på den måde og hvilke tanker er der gjort. Ingen kæde er stærkere end det svageste led. Men det er absolut ikke ensbetydende med at der ikke kan laves højttalere (eller andet hifi) til absolut rimelige priser - se feks Cambridge, NAD og Rega.
Man kan dog ikke se bort fra at et produkt med danske enheder (fra Kina) der skal hele vejen til USA for at blive sat i et kabinet og så retur igen, nødvendigvis må blive noget dyrere end tilsvarende produkter fremstillet her i Europa eller i Danmark. Således må man som kritisk forbruger eller anmelder godt kigge lidt nærmere på tingene og kommentere dem. Dette gælder ikke kun for M&K, men også for mange andre produkter.
I sidste ende er det dog lyden der bestemmer - man skal som du rigtigt anfører ikke stirre sig blind på de enkelte deles kvalitet. Men igen - ingen kæde er stærkere end det svageste led.
... og så tilbage til det der egentlig var budskabet. Der blev nævnt at en 2 dB sænkning i toppen gav et mere behageligt lydmæssigt resultat når der blev spillet højt. Ingen kabler kan dæmpe toppen 2 dB! Det jeg gerne vil formidle er, at kabler ikke kan ændre lyden totalt. Der skal nok satses på andre ting før man investerer mange tusinde kroner i dyre kabler frem for reelt at finde frem til hvor årsagen til eventuelle farvinger eller msilyde kommer fra. At man så kan opnå forbløffende resultater med kabler fornægter jeg ikke - men engang imellem virker det som om kabler kan løse ALLE problemer. Det er denne misforståelse jeg synes vi skal væk fra.
Til sidst endnu en "arrogant" bemærkning til p.las ... Køb en pladespiller, så glemmer du alt om diskant, kabler og hverdagens små problemer! (Den kan dog ikke spille surround).
|
|
|
en pladespiller. Sådan en har jeg såmænd også , pro-ject debut 3 inkl riaa. Spiller fantask , og det er ikke kun til prisen
det jeg bliver sur over er at du lmere eller mindre citere mig for noget jeg aldrig har sagt. Ang 2db korrigering var det som skrevet også en specifik film som er meget lys i forvejen. det som jeg faktisk efterspørger på, er et kabel som er knap så spids i diskanten som chord kabel er
her citere jeg mig selv fra side 1
ang diskanten - det er ikke et udpræget problem. jeg syntes bare at ved mange film indspilninger at diskanten ved højt niveau(reference) bliver udpræget. hvis man så kunne dæmpe den tednens lidt, vil det jo være fint. specielt når jeg har en mistanke om at den diskant fokusering ligger i mit nuværende kabel
altså en fin trimning. jeg har aldrig påstået andet. ordet forvrængning og stresset kommer fra dig. Jeg ved ikke hvor du har det
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
..... ang diskanten - det er ikke et udpræget problem. jeg syntes bare at ved mange film indspilninger at diskanten ved højt niveau(reference) bliver udpræget. hvis man så kunne dæmpe den tednens lidt, vil det jo være fint. specielt når jeg har en mistanke om at den diskant fokusering ligger i mit nuværende kabel
altså en fin trimning. jeg har aldrig påstået andet. ordet forvrængning og stresset kommer fra dig. Jeg ved ikke hvor du har det
|
|
|
OK p.las - det kommer fra mig. Er min tekniske tolkning af din beskrivelse. Når du spiller højt - reference niveau - vil såvel højttaler og forstærker forvrænge mere. Dette vil så typisk være harmonisk forvrængning, som ligger højere i frekvensområdet. Denne forvrængning vil få alle højttalere til at lyde lysere og "spidse". Med andre ord en teknisk forklaring, som intet har med kablerne at gøre.
Hvis du kan dæmpe det med kablet er det OK. Men hvad så med de film (eller ved et lavere niveau) hvor der ikke er for "udpræget" diskant - vil der så ikke mangle noget?
Ellers en fin pladespiller du har! __________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
p.las skrev:
..... ang diskanten - det er ikke et udpræget problem. jeg syntes bare at ved mange film indspilninger at diskanten ved højt niveau(reference) bliver udpræget. hvis man så kunne dæmpe den tednens lidt, vil det jo være fint. specielt når jeg har en mistanke om at den diskant fokusering ligger i mit nuværende kabel
|
|
|
OK p.las - det kommer fra mig. Er min tekniske tolkning af din beskrivelse. Når du spiller højt - reference niveau - vil såvel højttaler og forstærker forvrænge mere. Dette vil så typisk være harmonisk forvrængning, som ligger højere i frekvensområdet. Denne forvrængning vil få alle højttalere til at lyde lysere og "spidse". Med andre ord en teknisk forklaring, som intet har med kablerne at gøre.
Hvis du kan dæmpe det med kablet er det OK. Men hvad så med de film (eller ved et lavere niveau) hvor der ikke er for "udpræget" diskant - vil der så ikke mangle noget?
Ellers en fin pladespiller du har!
|
|
|
den udpræget "lyse" tendens er der hele tiden. det er bare ved højt niveau at det bliver anstrengene at lytte på . Ikke at forveksle anstrengte enheder/diskant. reference niveau ER altså højt
Sin city ER også ekstrem lys
Nu har jeg monteret et Rega kabel på, og det har fuldstændig fjernet tendensen. bassen er også blevet mere nuanceret. jeg ved godt man kun snakker om fin tuning. men jeg syntes faktisk at forskellen er markant. Men mit anlæg er altså meget afslørende ang kabler etc
Som sagt tidligere i tråden..................vi snakker altså detaljer her
|
Til top |
|
|
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Jeg er da enig i, at det ikke bliver bedre end det svageste led, men det er vel ikke nødvendigvis prisen der afgør om noget er svagt. Jeg kan opremse 100 dimser der er vældigt dyre og vældigt dårlige, også diskanter. Med andre ord, hvis man formår at konstruere noget der i sammenhængen giver mening og bidrager til en god præstation, så er prisen, som er det eneste kriterie for din bortvisning af Peerlessenheden, vel ikke afgørende.
Snell købte billige Vifaenheder i DK og monterede dem i USA uden, at højttalerne af den grund kan kaldes Low Fi eller hva` ?
Venligst
Bent __________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry hvis det allerede er skrevet i tråden tidligere, men har du overvejet om det har noget med din akustik at gøre? Ved
ikke om du har lavet noget akustisk forbedrende i dit rum, men anstrengende diskant kan meget vel tyde på dårlig akustik.
Du bør i hvert fald afprøve mulighederne inden du bruger penge på kabler. En hurtig test er, at hænge tæpper og dyner på
alle vægge i rummet - grimt og besværligt, men giver et godt indtryk af den mulige forbedring
Derudover vil jeg give nogle af de andre ret i, at M&K'erne måske bliver lidt presset ved reference-nuveau. Jeg kan i hvert
fald godt nikke genkendende til den lidt anstrengende lyd fra dengang jeg hørte dem.
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej Jan
Jeg er da enig i, at det ikke bliver bedre end det svageste led, men det er vel ikke nødvendigvis prisen der afgør om noget er svagt. Jeg kan opremse 100 dimser der er vældigt dyre og vældigt dårlige, også diskanter. Med andre ord, hvis man formår at konstruere noget der i sammenhængen giver mening og bidrager til en god præstation, så er prisen, som er det eneste kriterie for din bortvisning af Peerlessenheden, vel ikke afgørende.
Snell købte billige Vifaenheder i DK og monterede dem i USA uden, at højttalerne af den grund kan kaldes Low Fi eller hva` ?
Venligst Bent
|
|
|
Hej Bent,
Kan godt se hvor du vil hen, men din tokning vil jeg ikke have lagt i munden. Du får mig heller ikke til at sige, at det billige er bedre end det dyre. Hvis jeg køber en bøf til 100 kroner så får jeg med 99% sikkerhed en bedre bøf end hvis jeg køber en til 20,- kroner. Det samme kan siges om en højttaler til 10.000,- kroner kontra en til 2.000,- (med mindre der er snyd med i billedet). Eneste sted, hvor jeg ikke vil gå ud fra den regel er kabler - de er ofte uforholdsmæssigt dyre uden reelt grundlag i hverken teknik eller det lydmæssige udbytte.
Den konkrete Peerless enhed kender jeg. Har bygget med den og har faktisk skilt en sådan ad - så det er ikke kun prisen jeg går ud fra. I mine næsten 30 år som højttalerbygger er jeg stødt på mange gode billige enheder fra f.eks. Monacor, Tang Ban eller den nævnte Peerless. Men derfra så til at sige, at de yder det samme som topenheder fra Scan Speak, Wrønding, JBL, Accuton eller TAD - nej den er jeg ikke enig i. Prisen er nødvendigvis en faktor.
Men det er korrekt. at prisen ikke skal være det ENESTE parameter. Det er også korrekt at der findes en del "favoritter" som giver rigtig god kvalitet for få penge. F.eks. kan jeg nævne det alt for ukendte 3/4" domer fra danske Oscar Wrønding.
__________________ Jan Nielsen
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillader mig lige at sende en kommentar med her. Jeg er så heldig/uheldig, at ha samme højttalere som P.las, og jeg oplever samme problem som ham ved høje lydtryk. Det kan godt blive anstrengende at lytte til, men stadig ultra detaljeret. Nu siger du Peter, at dit kabel har gjort underværker, men ellers ville jeg tro akustik ændringer er en go ting at prøve. Det er ufattelig så meget det betyder. Nu kender jeg andre der også har de M&Kére, hvor der ingen tendens til anstrengt diskant/mellemtone høres. Der er akustikforholdene også i orden, og tror det kræver et meget lyddødt rum for at eliminere det 100%.
Hvordan er akustikken i din stue når du klapper i hænderne? Nu ved jeg godt du har sagt den er ganske fremragende, men det ser ikke ud som om du har gjort særlig meget for bedre akustik.
Ang. det med billige enheder i M&Kérne. Det er rigtigt, men det vigtigste er jo at det fungerer. Det må man sige det gør helt og aldeles. Jeg har heller ikke købt mine til stereo, da jeg ikke de når mine gamle B&Wére på nogle områder. Men til surround er de glimrende, og jeg synes det spiller markant bedre end et B&W 800 serie setup, til 5 gange dets pris. B&W bruger om nogen mange anstrengelser på forskning osv, og diskant af diamant mm. M&K´s lyder bedre Mit budskab er bare, at det er lyden det handler om i den sidste ende, så er det ligegyldig hvor "pæn" og avanceret en højttaler er.
|
Til top |
|
|
p.las Forum Bruger

|
Sendt: 05 Marts 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
M&K bliver ikke samlet i USA, men i Kina
jeg har haft en del hifi komponenter . Og generelt vil jeg sige at lyden fra M&K i stereo er rigtig god, meget ærlig. udpræget monitor lyd.
Jeg er tilfreds
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|