Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Erfaringer med Bedea Component kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej jdg1. Prøv lige igen at læse alle de indlæg jeg havde i den tråd igen og find et eneste sted hvor jeg skriver at der ikke er forskel på CRT, DLP eller LCD. Du ved jo godt at du kommer med nogle beskyldninger der er taget ud af en sammenhæng, så de fremstår anderledes en den måde de er tænkt på, det var jo netop problemet med den anden debatør i den lukkede tråd. Jeg orker ikke igen at skulle diskutere på et så lavt plan som i den lukkede tråd, så vil du ikke være venlig at holde dig til det relavante indlæg, så vi kan diskutere ud fra dem, det er jo trods alt det, der må være formålet med et forum som dette. Det jeg vil med mit indlæg er jo netop, at man ikke behøver at købe sig fattig, der hvor pengene ikke gør så meget gavn, men flytte pengene der hen hvor man får mest for dem. Det er vel ikke nogen grund til at gøre et componentkabel til den store videnskab, ligesom det er lykkes at gøre med signalkabler til hifi, hvor man kan købe kabler til hundredetusinder af kroner, og påstår at feks kabler får en helt anden og bedre lyd bare fordi de bliver lavet ovale eller lagt ind i olie eller hvad ved jeg. Der er andre muligheder, så alle kan være med, og det er bare det jeg påpeger. Jeg brugte selv over tusind kroner på et componenet kabel, fordi jeg ikke vidste at man kunne lave et selv for småpenge, det der er vigtigt er at det er dobbelt afskærmet og så helst i 75 ohms impedans,altså almindeligt antennekabel, men det er tvivltsomt at det betyder det helt store med impedansen på de forholdsvis små længder man bruger i en hjemmebio, ifølge en bekendt af mig der er svagstrømstekniker. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Hej Ismand. 

Min reference til den anden tråd var ment med et glimt i øjet og var ikke udtryk for et personligt angeb!  Når dette er sagt synes jeg dog at dine argumenter var vage, ofte tomme og enkelte gange direkte forkerte! (i den pågældende tråd).  Det er selvfølgelig beklageligt, at debatten ikke kunne holdes i en sober tone.

Jeg referede til tråden, da jeg syntes at det er relevant, at kende hinandens referencepunkt!?

den referede tråd ----> http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7442&PN =2

At sige, at der ikke er nævneværdig forskel på component kabler, er efter min overbevisning ganske fejlagtigt!!  Det handler ikke bare om, at købe et antennekabel og så ramme de ca. 75 ohm.  Der er mange andre faktorer der gør sig gældende, f.eks. kabeltype, materialer, stik, terminering osv. osv.  Jeg kan anbefale dig og din svagstrømstekniker-ven, at læse lidt her  http://www.avforums.com/frame.html?http://www.avforums.com/f orums/showthread.php?s=&threadid=114139&highlight=gr ant

Som jeg også har skrevet frem og tilbage i debatten med thue,  så skal der selvfølgelig var balance i tingene.  Det er dumt at købe et hundedyrt og fint kabel, hvis resten af ens udstyr slet ikke kan leve op til det.  Groft sagt, vil udstyret  således sætte grænsen for, hvor godt billedet bliver.  Sagt med andre ord; kablets potientale vil slet ikke blive udnyttet. 

Omvendt krummer jeg tæer, når folk bruger ti tusind-vis af kroner på lækkert udstyr og så vælger at bruge et underlødigt kabel, eller være endnu, de sorte lakridssnørrebånd    Dette gælder sådan set både for lyd og billede!

Med mit nuværende setup har jeg selv prøvet 4 forskellige kabler.  Et var et ganske billigt no-name (fra fona så vidt jeg husker), det andet var fra tara labs, det tredje fra tech+link og det sidste fra supra.  Det billige no-name var ikke meget værd.  Selvfølgelig var billedet acceptabelt, men stabiliteten i farverne var elendig!  Der var ikke den store forskel mellem tara labs og tech+link, selvom tara labs var en del dyrere (faktisk det dyreste jeg har prøvet endnu).  Men supra kablet er klart det bedste af de 4.  Knivskarpt billede og stabil farvebalance.  Selv kæresten kan se forskellen  Kablet kan efterhånden erhverves for lige godt 500,-  

Som jeg også har skrevet før, så er det langt fra altid, at prisen er en retvisende indikator for kvaliteten.  Der er rigtig mange mærker, der lever på hype og stærkt opskruede priser.  Igen gælder dette både for billed, og i særdeleshed, for lydkabler.  Dette er dog ikke ensbetydende med, at der ikke er forskel.  For det er der uden tvivl!!

Et godt kabel er som sagt ikke nødvendigvis dyrt.  Et rigtigt godt eksempel er (forhåbentligt) belden kabler.  Se denne tråd:  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7947&PN =1

Jeg har selv bestilt et færdigttermineret kabel.  Jeg har ikke fået det endnu, men jeg har endnu ikke set én dårlig kommentar vedrørende dets ydelse.  Det skulle efter sigende være endnu bedre end supra kablet.  Så det bliver spændende .  Det færdiggterminerede kabel er efter min mening forholdsvist billigt.  Men er man lidt fiks på fingrene og har det rigtigtige værktøj, kan man samle dette kabel selv og spare en del.  Snak evt. lidt med CarrotMan, hvis du er interesseret.  Jeg er dog for doven og har valgt den nemme løsning

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

jeg har forresten også haft et ixos kabel, men det skilte sig ikke væsentligt ud fra tara-labs eller tech+link
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hej. Fint nok. Du har ret i at der er forskel på kabler, det vil jeg ikke benægte, jeg ved godt at man kan få kabler der er bedre end andre, og noget der ikke er så godt, men det jeg vil frem til er at det antennekabel jeg har nævnt ( og hvor det købes for at undgå misforståelser med en evt. anden kvallitet ), er af sådan en kvallitet at det står mål med det temmeligt dyre kabel jeg selv har, hvis man vil gøre sig det besvær at samle 3 ledere i feks. luftslange eller lign, og lodde stik på, jeg blev selv lidt chokeret over at der ikke var en synelig forskel på mit eget og det hjemmestrikkede, men vi prøvede som sagt at lave en blindtest med flere af de personer der er i omgangskredsen, efter vi havde forklaret hvad de skulle kikke efter. At man også kan få et dårligt kabel, det har jeg selv prøvet med en test af en NEC HT1000 udlånt af DC-TRONIC, det kabel jeg fik med var direkte uegnet til component, hvad jeg da også skriver i min konklusion af Projektoren. Du har selvføgelig ret i at det er et dumt sted at spare hvis man i forvejen har brugt titusindvis af kroner på sit udstyr, men det er jo også lige dette feks. Thue siger, at det er dyrt for de sidste få procenter i billedkvalitet, og på de billige projektor, som min egen feks og trådstarterens, er pengene bedre givet ud, der hvor man mere for pengene målt i procenter på billedkvalliteten. Jeg kan forstå at du har brugt noget mere end feks. jeg på dit udstyr, og du gerne ofrer de sidste tusinder på at få klemt de sidste dråber ud af billedet, det forstår jeg godt, det ville jeg nok også selv gøre hvis jeg var i dine sko. Så alt i alt tror jeg egentlig at vi er nogenlunde enige om at en kæde ikke er stærkere en det svageste led, og at prisen skal stå mål med det man kan forvente at få ud de komponenter man nu engang har. Mvh Ib

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

jeg har nu kun brugt 500,- "på at få klemt de sidste dråber ud af billedet" .  Det supra kabel er suverænt til prisen!

Men du har ret, vi er sikkert tæt på at være enige.

Af ren nysgerrighed; hvad var dit "dyre" kabel?

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg ved det ikke helt, der står X1 på det, det er firetrådet og købt hos noget der hedder Hennings Elektronik og er sølvloddet. Du kan se det hvis du går ind på DAHF/hardware og ser under tråden "Allround projektorophæng til kr120" sammen med mit billige ophæng og projektor. Mvh Ib

Peoke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 August 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

har lige et spørgsmål. Jeg har ingen component indgange på mit fjernsyn. Kan jeg godt bare lodde et scart stik på, istedet for de 3 phono stik på det omtalte component kabel? Og vil det gå ud over kvaliteten hvis jeg gør det?

Har kigget på dette scart stik til formålet: http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=01-075&VersionNo=0

Kan det anbefales?

Mvh Peter

Til top Vis Peoke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peoke

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke rigtigt du vil få noget ud af det.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 August 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hej Fatpete,

Såvidt jeg ved findes der ikke nogen "almindelige" tv med component indgang - heller ikke via scart. Det er kun aktuelt i forbindelse med projektor, Plasma- eller lcd-tv. Til gengæld accepterer de fleste tv RGB via scart, og det kan DVD-afspillere som regel også udsende via scart - og billedkvaliteten er den samme som eller tæt på component.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

panasonic tx36pd30 er da et "almindeligt" tv

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes