Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 21:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korrekt fase på strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem
strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på
230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen
ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af
viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.

Have fun

Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt.

Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen.

Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud?
Kim. Prøv det dog i stedet for at begynde at stille ??? ved det. Hvorfor tror du at ACCUPHASE (ACCURATE PHASE) tillægger det så stor betydning.

Venligst  Jens

Jeg kunne også svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne. For mig er det i samme kategori når jeg ikke kan se årsagen til at det skulle virke.

Jeg ved ikke om du lige har fuldt med i debatten om Dynadios OCOS-kabler. Deres argumenter falder jo 100% til jorden.

Foreløbig siger min begrundede mistanke altså at der ikke er noget om snakken, hvorfor jeg søger et incitament for at bruge tid på den slags. Det er vel ikke så vanskeligt? Hvis der ér noget om snakken skulle det jo være en smal sag at finde ud af hvorfor.

Husk lige på den psykiske virkning af sådanne "tweaks" også spiller ind. Måske hovedet danner sig en placebo-virkning hvis man ikke er lidt kritisk, på samme måde som den har tendens til at gøre i hele kabel-debatten.

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Enig med Wrong. Jeg har de sidste 20-25 år været opmærksom på problemet, og kan sige at de gange jeg har haft flyttet anlægget, lavet ændringer i strømtilførslen el.lign. og derfor trukket strømstikkene ud, afprøver jeg altid fasen. Der er faktisk en ret stor forskel, som jeg tror de fleste med en normal hørelse vil kunne bekræfte.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
jensmarius skrev:

KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem
strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på
230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen
ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af
viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.

Have fun

Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt.

Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen.

Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud?
Kim. Prøv det dog i stedet for at begynde at stille ??? ved det. Hvorfor tror du at ACCUPHASE (ACCURATE PHASE) tillægger det så stor betydning.

Venligst  Jens

Jeg kunne også svinge en død kat over hovedet ved fuldmåne. For mig er det i samme kategori når jeg ikke kan se årsagen til at det skulle virke.

Jeg ved ikke om du lige har fuldt med i debatten om Dynadios OCOS-kabler. Deres argumenter falder jo 100% til jorden.

Foreløbig siger min begrundede mistanke altså at der ikke er noget om snakken, hvorfor jeg søger et incitament for at bruge tid på den slags. Det er vel ikke så vanskeligt? Hvis der ér noget om snakken skulle det jo være en smal sag at finde ud af hvorfor.

Husk lige på den psykiske virkning af sådanne "tweaks" også spiller ind. Måske hovedet danner sig en placebo-virkning hvis man ikke er lidt kritisk, på samme måde som den har tendens til at gøre i hele kabel-debatten.

Har DU prøvet dette tweak i dit eget setup? Hvis ikke, så gør det, om du tror på det eller ej.

På den måde kan du jo hurtigt få afklaret om det virker, eller det er dine øre det er galt med

MVH WRONG

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
jensmarius skrev:

KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:

Have fun

Venligst  Jens

Jamen Kim dog. Det kan da godt være at din psyke tweaker dig efter at du har stået med en død kat ved fuldmåne. Det må du jo se at få lidt styr på, så du bag efter er i stand til lave det lille eksperiment der går ud på at tjække fasen på dine tilsluttede enheder. Det er slet ikke så svært som du måske tror. Men, skulle du få brug for lidt hjælp til dette simple eksperiment er jeg sikker på at der er hjælp at hente her på siden.

HELT GENERALT. HUSK AT FJERNE ALLE INTERCONNECT KABLERNE INDEN FASEN TJEKKES. DET ER MEGET VIGTIGT, DA DET ELLERS IKKE KAN LADE SIG GØRE.

Venligst   Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kan også godt, sige at det har meget at sige, på mit

setupSmile da ulrikmm var en smut forbi, han gjorde det bare

med finger-spiden meget god tweakSmileBig smile

M V H     SAVKLINGE

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Mon ikke FHWac, den tekniske redaktør på forum kan give sit besyv med, hvis han kommer forbi tråden

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Første gang jeg stødte på problematikken, var da HIGHfidelity testede Luxman L550,  for ca. 30 år siden, hvor det ligefrem stod i manualen, at netfasen skulle være korrekt. Efter den tid har det været god latin, at checke netfasen korrekt, som foreskrevet.

Det interessante er imidlertid, om man kan høre forskel eller der bare er tale om en placebo-effekt, som et indlæg antyder. Hvis man ikke kan høre forskel, kan det jo være lige meget.

Personligt synes jeg det varierer meget fra apparat til apparat og den tydligste og mest indiskutable forskel har jeg oplevet på Bladelius Thor mk. 1.

I mine ører handler det ikke om bas, diskant eller mellemtonegengivelse, men derimod oplevelsen af rum. Ved korrekt fase, har man et kæmpe rum med god dybde foran sig. Ved inkorrekt fase, foregår det hele fladt mellem højtalerne.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej. Her er lige et par linier fra ACCUPHASE`S hjemmeside.

Music is an oasis that refreshes us in our journey of life.

Music can be soothing, exciting, exhilarating. It can move our hearts and enrich our lives, which is the goal we at Accuphase seek through audio technology.

This was the idea behind the slogan "Enrich Life through Technology" which originally brought together the group of very highly skilled audio experts who conceived and today produce the successful Accuphase line of audio equipment. It is the guiding principle behind all Accuphase components whose high grade can be considered extravagant. Just as there are exquisite musical instruments that are especially highly prized, we believe that the same applies to audio components. This belief forms the basis of our design concept. It is the reason why we strive to build extra value into each of our units so that they will display fully the merits of hand construction.

The name ACCUPHASE was adapted by taking the prefix ACCU from the word "accurate", and combining it with PHASE which is a most important factor in audio technology. We feel it is a very fitting brand name to describe our products that fully portray this and other important characteristics, which penetrate the innermost depth of audio technology. Our endless pursuit of quality requires a very high degree of processing which persuades us to avoid the use of mass production systems. Consequently, production volume is limited and Accuphase products are available only at a restricted number of specialized stores.

Accuphase equipment is not subject to the whims of market fashion since they are made, above all, to achieve true high fidelity sound reproduction. This is the foremost reason why our products have enjoyed long-run production.

Jeg er ikke selv ejer af noget ACCUPHASE, så det er ikke derfor jeg fremhæver dette mærke. Jeg gør det fordi at de for mange år siden prøvede at gøre opmærksom på problemet, eller vigtigheden af den korekte fase.

Venligst   Jens

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

Hvorfor tror du at ACCUPHASE (ACCURATE PHASE) tillægger det så stor betydning.

Det spørgsmål kan jo også vendes om. Hvorfor tror du at alle andre tillægger det så lille (ingen) betydning ?

Når Accuphase har taget navn efter accurate phase som du skriver, tror du så de mener at deres produkter er særligt fasekorrekte i signalvejen eller at de er særligt følsomme overfor fasen på forsyningsspændingen ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har vundet meget efter alt i min bif er blevet fasevendt, og det som bruger jord også får det
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
jensmarius skrev:

Hvorfor tror du at ACCUPHASE (ACCURATE PHASE) tillægger det så stor betydning.

Det spørgsmål kan jo også vendes om. Hvorfor tror du at alle andre tillægger det så lille (ingen) betydning ?

Når Accuphase har taget navn efter accurate phase som du skriver, tror du så de mener at deres produkter er særligt fasekorrekte i signalvejen eller at de er særligt følsomme overfor fasen på forsyningsspændingen ?

STANLEY, Du kan vende det som du har lyst til. Hvem er det, foruden dig og et par stykker mere, der tillægger det så lille (ingen) betydning?? Uvidenhed og uerfarenhed er jo ikke nogen forbrydelse, men klågeåger der ikke har læst på lektien er en pestilens. Har du selv prøvet det? Sikkert ikke, men hvis du nu prøver, og du er bare lidt ærlig, er jeg sikker på at du vil æde din skepsis til aftensmad. Og, du skal nok blive mæt, da det bliver noget af et måldtid du skal i gang med.

Venligst   Jens

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Der er mig bekendt ingen seriøse producenter i dag(fx. audioresearch-accuphase-adyton-burmester-densen-gamut-hegel- mbl-primare-sirius-etc.etc.) der ikke gør opmærksom på korrekt fase. At der så er butikker/sælgere såvel som anmeldere, der ikke tillægger det nogen betydning er en anden historie!

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Det er jo en gratis forbedring, og så det med, at man ved at hele systemet kører optimalt og er korrekt forbundet, er en nydelse i sig selv. Men jeg synes også der skal være mening med det, forstået på den måde, at hvis ikke udstyret er godt, med ordentlige strømkabler osv, så synes jeg man skal sørge for det først og fremmest, og skabe det bedste udgangspunkt, hvorefter man skal fasevende det hele, samt jorde alt, hvis det er muligt. Der kan så være forskel på hvor god jordforbindelsen er, men at prøve sig frem er altid godt.

Må indrømme, at jeg ikke gik så meget op i alt det med fase og jord, før jeg fik opgraderet det hele med ordentlige kabler. Nu er jeg super glad for resultatet

PS. Der er jo også en grund til, at der er en jordpind i AC-Power indgangen på nogle apparater  Det er jo ikke for sjov det sidder der.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Der er mig bekendt ingen seriøse producenter i dag(fx. audioresearch-accuphase-adyton-burmester-densen-gamut-hegel- mbl-primare-sirius-etc.etc.) der ikke gør opmærksom på korrekt fase. At der så er butikker/sælgere såvel som anmeldere, der ikke tillægger det nogen betydning er en anden historie!

Hej GL.JAS

Det er fuldstændig rigtigt. Det er dog ikke kun butikker/sælgere og anmeldere der ikke tillægger det nogen betydning. Der er så sandelig også et par fynboer det ikke er gået op for.

Venligst   Jens

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:
STANLEY, Du kan vende det som du har lyst til. Hvem er det, foruden dig og et par stykker mere, der tillægger det så lille (ingen) betydning?? Uvidenhed og uerfarenhed er jo ikke nogen forbrydelse, men klågeåger der ikke har læst på lektien er en pestilens. Har du selv prøvet det? Sikkert ikke, men hvis du nu prøver, og du er bare lidt ærlig, er jeg sikker på at du vil æde din skepsis til aftensmad. Og, du skal nok blive mæt, da det bliver noget af et måldtid du skal i gang med.

Det var dog en noget aggressiv reaktion. Jeg har slet ikke udtalt mig om betydningen af korrekt fase på forsyningsspændingen, det er kun dine argumenter jeg stiller spørgsmål til.

Du svarede ikke på mit spørgsmål. Tror du at det er signalet eller forsyningsspændingen Accuphase tænkte på da de tog deres navn ? Det er vel ikke helt uvæsentligt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Fik selv øje på det med korrekt fase tilbage i 1980erne, da jeg havde en Musical Fidelity A1 og en Ariston RD 40 pladespiller
med SME III arm og Ortofon MC 30 Super PU. Mener jeg var inspireret af skriverier i high fidelity. Da der ikke var
tonekontroller at pusle med på den lille klasse A forstærker, blev alt muligt prøvet af for at justere lyden. Og jeg opdagede, at
man ved at vende netstikket kunne justere lyden: Med stikket den ene vej blev lyden intim og tæt på, med stikket den anden
vej blev lyden rummelig og mere klar i klangen. Den sidste var jok den rigtigste .

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej Stanley - Accuphase navnet er fra dengang hvor man havde fået øje på det hørbare i faseforskydning i pickupper,
højttalere og andet udstyr. Så det er nok signalet der i virkeligheden blev tænkt på med navnet.

Det var du nok også godt selv klar over , da du vist har mange hifi år på bagen.

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
jensmarius skrev:

Det var dog en noget aggressiv reaktion. Jeg har slet ikke udtalt mig om betydningen af korrekt fase på forsyningsspændingen, det er kun dine argumenter jeg stiller spørgsmål til.

Du svarede ikke på mit spørgsmål. Tror du at det er signalet eller forsyningsspændingen Accuphase tænkte på da de tog deres navn ? Det er vel ikke helt uvæsentligt.

Der er absolut ingen aggrasivitet over min reaktion. Du har ikke direkte udtalt dig om vigtigheden af korrekt fase, men du skriver jo at stort set ingen tillægger det nogen betydning. Dermed har du jo indirekte givet din mening til kende. Jeg er sikker op at det Accuphase mener med korekt fase, er fasen i forsyningsspændingen. Det har jeg fra en meget pålidelig kilde, så det har jeg ingen grund til at betvivle. Men hvis du er i tvivl kan du jo kontakte Accuphase. Fasen i signalvejen skal jo også være i orden, ellers gir det jo ingen mening. Det skal fasen mellem forstærker og højttalerne jo også, men det tillægger du måske heller ingen betydning??

Venligst   Jens

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Før at alt det om fase skal virker, skal anlæg være forbudte med ægte jord og alt EL udstyre skal være vente i korrekt fase, ellers man man ud og købe en dyr strømrenser (som ville give præcis 230V 50Hz) som igen også skal være forbundet med jord, for at virket korrekt, og det bedst ville være at kun bruge en fase til lyd/Billede udstyret, ikke

Så man komme ikke ude om at havde kontakte til en elektriker med Hi-Fi erfaring, som komme ud og måle hele el-anlæg og om det er mulighed at trække en fase med ægte jord til anlægget (man skal sikker bruge 16A).
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hej Stanley - Accuphase navnet er fra dengang hvor man havde fået øje på det hørbare i faseforskydning i pickupper,
højttalere og andet udstyr. Så det er nok signalet der i virkeligheden blev tænkt på med navnet.

Det var du nok også godt selv klar over , da du vist har mange hifi år på bagen.

Hej Ulrikmm.

Hvis du læser hvad Accuphase skriver vil du hurtig blive klar over at det absolot ikke alene drejer sig om pick-up`per. Citat; Witch is a most importen factor in audio technology

Venligst   Jens

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum