Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korrekt fase på strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Før at alt det om fase skal virker, skal anlæg være forbudte med ægte jord og alt EL udstyre skal være vente i korrekt fase, ellers man man ud og købe en dyr strømrenser (som ville give præcis 230V 50Hz) som igen også skal være forbundet med jord, for at virket korrekt, og det bedst ville være at kun bruge en fase til lyd/Billede udstyret, ikke

Så man komme ikke ude om at havde kontakte til en elektriker med Hi-Fi erfaring, som komme ud og måle hele el-anlæg og om det er mulighed at trække en fase med ægte jord til anlægget (man skal sikker bruge 16A).

Det er klart. man må gå ud fra at det er vendt rigtigt i stikkontakten, ellers må man måle sig frem til det. Men i 99,999% af tilfældene er de vendt rigtigt. Jeg tror ikke du skal ha jord for at kunne få glæde af en korrekt fase, men ved det ikke 100%. Men jord er ligeså vigtigt, men det er ikke alle produkter der skal bruge jord. Hvad forskellen er, kender jeg ik, men har hørt det er bedst at gi apparaterne jord, hvis de har muligheden - så det har jeg gjort

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

StarTrek skrev:
Før at alt det om fase skal virker, skal anlæg være forbudte med ægte jord og alt EL udstyre skal være vente i korrekt fase, ellers man man ud og købe en dyr strømrenser (som ville give præcis 230V 50Hz) som igen også skal være forbundet med jord, for at virket korrekt, og det bedst ville være at kun bruge en fase til lyd/Billede udstyret, ikke

Så man komme ikke ude om at havde kontakte til en elektriker med Hi-Fi erfaring, som komme ud og måle hele el-anlæg og om det er mulighed at trække en fase med ægte jord til anlægget (man skal sikker bruge 16A).

Det er klart. man må gå ud fra at det er vendt rigtigt i stikkontakten, ellers må man måle sig frem til det. Men i 99,999% af tilfældene er de vendt rigtigt. Jeg tror ikke du skal ha jord for at kunne få glæde af en korrekt fase, men ved det ikke 100%. Men jord er ligeså vigtigt, men det er ikke alle produkter der skal bruge jord. Hvad forskellen er, kender jeg ik, men har hørt det er bedst at gi apparaterne jord, hvis de har muligheden - så det har jeg gjort

Ægte og korret Jord er vigtig, ellers står der noget noget rest strøm, som kun blive sende rund i anlægget.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

Hvis du læser hvad Accuphase skriver vil du hurtig blive klar over at det absolot ikke alene drejer sig om pick-up`per. Citat; Witch is a most importen factor in audio technology

Nej, ikke kun pickuper, det gælder hele signalvejen.

Hvis man skal sende et positivt signal med sit valg af navn, sælger det nok også bedre at fremhæve at udstyret er fasekorrekt gennem hele signalvejen end at ens udstyr er specielt følsomt overfor hvordan netstikket vender.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

Du har ikke direkte udtalt dig om vigtigheden af korrekt fase, men du skriver jo at stort set ingen tillægger det nogen betydning. Dermed har du jo indirekte givet din mening til kende.

Hermed mente jeg nu producenter. Du nævnte en (Accuphase) som du mener lægger meget stor vægt på korrekt fase på forsyningsspændingen. Jeg skriver så at mange andre producenter ikke gør det. Jeg skrev ikke noget om hvad jeg mente, men jeg har måske ikke formuleret det tydeligt nok.

jensmarius skrev:

Fasen i signalvejen skal jo også være i orden, ellers gir det jo ingen mening. Det skal fasen mellem forstærker og højttalerne jo også, men det tillægger du måske heller ingen betydning??

Absolut, men det er jo en helt anden snak som intet har at gøre med fasen på forsyningsspændingen.

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
jensmarius skrev:

Hvis du læser hvad Accuphase skriver vil du hurtig blive klar over at det absolot ikke alene drejer sig om pick-up`per. Citat; Witch is a most importen factor in audio technology

Nej, ikke kun pickuper, det gælder hele signalvejen.

Hvis man skal sende et positivt signal med sit valg af navn, sælger det nok også bedre at fremhæve at udstyret er fasekorrekt gennem hele signalvejen end at ens udstyr er specielt følsomt overfor hvordan netstikket vender.

ÅÅHH Stanley, hvor er du dog dejlig posetiv. Du er da vist ikke ved dine fulde fem, hvis du seriøst tror at dine lommefilosofiske holdninger holder vand. At tro at Accuphase har valgt dette navn for at deres produkter skal sælge bedre, er jo helt ude i hampen. Men nu har du lagt dig fast på din holdning, og så er du nødt til at bruge en så tåbelig argumentation. Men i mangel af bedre er du jo nødt til klamre dig til åbenlyse tåbligheder i stedet for at bide i det sure æble. Jeg håber dog at du kommer til så meget fornuft at du i dit stille sind kommer til den erkendelse at du nok er nødt til at få styr på fasen derhjemme.

Venligst   Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 06 Marts 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

StarTrek skrev:

Det er absolut IKKE nødvendigt ned jord for at få glæde af korrekt fase. Det er temmelig sikkert et postulat fra en der ikke har erfaring med det. Jeg har efterhånden mange års erfaring med det, og har praktiseret det på rigtig mange setup, jordet som ikke jordet, og det gir en klar forbedring i begge tilfælde. Teori er en ting, men praktis erfaring er noget helt andet. Spørg blot humlebien. Teoretikerene mener jo heller ikke at den kan flyve, men praksis viser jo,som bekendt, noget helt andet.

Venligst   Jens

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Så blev jeg overbevist  Uanset hvad, så er det jo bare at gå i gang
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
det står ligesom alt det overnstående helt for min egen regning .

Have fun

Hej Ulrik,

Tak for dine ærlige og konkrete anbefalinger!
Praktisk kan jeg fortælle, at jeg gentagende gange i forskellige anlæg har oplevet forskellen og den er udtalt. Jeg ved ikke et dyt om den teoretiske tilgang til emnet, men det er for mig ligegyldigt.

Bedre lyd til nul kroner - prøv det

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Vigtig opdatering:
Kyhn har vistnok fået sig en MEGET følsom polsøger fra bauhaus. Ben lyser op, bare man taler til den.... . har selv prøvet
noget lignende. Tricket er gøre den mindre følsom i daglig brug. Og det gøres simpelthen ved at holde den udelukkende på
plasten på midten. Altå ikke på den store metalskrueprop i enden.

Held og lykke!
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

er der ellers nogen der har fået afprøvet dette(i mine øre) meget gode tweak???

MVH WRONG

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

I mine ører handler det ikke om bas, diskant eller mellemtonegengivelse, men derimod oplevelsen af rum. Ved korrekt fase,
har man et kæmpe rum med god dybde foran sig. Ved inkorrekt fase, foregår det hele fladt mellem højtalerne.

Min gamle Sony CD havde en fin hvid stribe på netledningen, jeg havde hørt lidt om korrekt fase i forhold til et stereo-anlæg,
men det kunne vel ikke betyde noget på mit beskedne anlæg.
En dag hørte jeg et musikstykke med et symfoniorkester, og opdagede at violinerne var placeret til højre for midten og lidt
tilbage i lydbilledet - de skal sidde til venstre for midten og forrest.   Da jeg fik netfasen vendt, sad violinerne på den rigtige
plads.
Korrekt fase giver et korrekt billede af virkligheden = godt perspektiv.
Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Fin observation!

Har selv oplevet lignende mystisk 3D fra CD afspillere, hvor der formentlig har været jitterproblemer. Lydbilledet har været
springende. Ligesom et puslespil, hvor mange af brikkerne er placeret forkert.

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

jensmarius skrev:

Hej. Her er lige et par linier fra ACCUPHASE`S hjemmeside.

Music is an oasis that refreshes us in our journey of life. Music can be soothing, exciting, exhilarating. It can move
our hearts and enrich our lives, which is the goal we at Accuphase seek through audio technology. This was the idea behind
the slogan "Enrich Life through Technology" which originally brought together the group of very highly skilled audio experts
who conceived and today produce the successful Accuphase line of audio equipment. It is the guiding principle behind all
Accuphase components whose high grade can be considered extravagant. Just as there are exquisite musical instruments
that are especially highly prized, we believe that the same applies to audio components. This belief forms the basis of our
design concept. It is the reason why we strive to build extra value into each of our units so that they will display fully the
merits of hand construction. The name ACCUPHASE was adapted by taking the prefix ACCU from the word "accurate", and
combining it with PHASE which is a most important factor in audio technology. We feel it is a very fitting brand name to
describe our products that fully portray this and other important characteristics, which penetrate the innermost depth of audio
technology. Our endless pursuit of quality requires a very high degree of processing which persuades us to avoid the use of
mass production systems. Consequently, production volume is limited and Accuphase products are available only at a
restricted number of specialized stores. Accuphase equipment is not subject to the whims of market fashion since they are
made, above all, to achieve true high fidelity sound reproduction. This is the foremost reason why our products have enjoyed
long-run production.

Jeg er ikke selv ejer af noget ACCUPHASE, så det er ikke derfor jeg fremhæver dette mærke. Jeg gør det fordi at de for
mange år siden prøvede at gøre opmærksom på problemet, eller vigtigheden af den korekte fase.

Venligst   Jens

Jeg vil gerne have mig aldeles frabedt at den fase som "Accuphase" taler om har noget med trådens emne at gøre!!!

For Accuphase handler det om at mange højttalere med komplicerede delefiltre og andet godt introducerer belastningstyper i
signalvejen som forårsager fasedrej i signalet. Dette er en af de største udfordringer for konstruktører og Accuphase
signalerer med deres navn at de har fuld kontrol over denne udfordring. Det er vel så også en af de "små" ting som gør dem
til en af verdens absolut dygtigste forstærker fabrikanter.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
ulrikmm skrev:
Hvis alle dine hifi apparater har korrekt fase på deres strømforsyning, vil der overføres mindre støj fra fasen og gennem
strømforsyningen til dit apparat. Årsagen menes at være: Der er pga. lysstofrør, motorstyringer og andet fidus mere støj på
230 V fasen (den brune ledning) end på nul (den blå). Næsten alle trafoer er opbygget, så den ene ende af 230 V viklingen
ligger tættere på sekundærviklingerne end den anden ende. Hvis man sørger for at fase og støj tilkobles den ende af
viklingen, der er længst fra sekundærviklingen, overføres mindre støj gennem trafoen til elektronikken.

Have fun

Mig bekendt løber strøm altså nu engang i lukkede baner. Hvor skulle den ellers løben hen? Det vil sige at der induceres den samme strøm på nul-lederen som der gør på faselederen. Så vidt så godt.

Har du prøvet at kigge på en trafo? De fleste er af ringkerne-typen og med to sekundær-viklinger (eller måske flere). Magnetfeltet løber også i en lukket bane (jaja, luft har jo også en permabilitet) og vil da påvirke sekundærviklingerne ens. Derefter bliver strømforsyningen kørt gennem, som regel to stks. diodebroer hvor vi altså ender i stel og Vcc+ og Vcc- som altså ikke bytter polaritet selvom du bytter om på fase og nul på primærsiden af trafoen.

Så jeg har virkelig svært ved at se hvorledes en "korrekt" fase skulle påvirke lyden. Nogle professionelle bud?

Du skriver som om du har forstand på sagerne, men din viden stikker ikke særlig dybt. Du skal huske på en væsenligt ting omkring viden og læring: Man skal være åben og nysgerrig.

Man kan ikke sidde på sin flade og gætte sig frem til årsager og sammenhænge, hvis man vil blive klogere. Dette gælder både hvis der skal be- eller afkræftes sager...

Omkring korrekt fase af netspændingen, så har et en stor virkning både lyd og målemæssigt. Forskellen på chassispotentialet kan være over 100V...

Årsagen er primært trafoen, hvor der er forskel i kapaciteten  til chassis på de to primær tilslutninger. Dette skyldes den måde den er viklet på rent fysisk. Det ser man ikke på diagrammet

Forskellen på korrekt fase overgår nemt forskellen på ALLE kabler og koster gratis!

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Truthspinner: OK med mig .

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Tak Groove, fint at du gør opmærksom på at fænomenet både er hørbart OG målbart.

Og det gør det jo noget nemmere at håndtere hvis man ikke helt er sikker på hvad man skal lytte efter.

Hvis ens netfasetilkobling er helt forkert, og man har mange apparater tilkoblet, kan det være næsten umuligt at høre forskel
hvis man bare ændrer een af de forkerte tilkoblinger. Og det er der, det hjælper at måle sig frem.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:

Jeg vil gerne have mig aldeles frabedt at den fase som "Accuphase" taler om har noget med trådens emne at gøre!!!

For Accuphase handler det om at mange højttalere med komplicerede delefiltre og andet godt introducerer belastningstyper i signalvejen som forårsager fasedrej i signalet. Dette er en af de største udfordringer for konstruktører og Accuphase signalerer med deres navn at de har fuld kontrol over denne udfordring. Det er vel så også en af de "små" ting som gør dem

Rart at høre at vi er enige. Så er der måske håb om at jeg alligevel er "ved mine fulde fem" trods min "tåbelige argumentation". 

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

super tråd
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Sendt: 21 Marts 2010 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

TruthSpinner skrev:
jensmarius skrev:

Hej. Her er lige et par linier fra ACCUPHASE`S hjemmeside.

Music is an oasis that refreshes us in our journey of life. Music can be soothing, exciting, exhilarating. It can move
our hearts and enrich our lives, which is the goal we at Accuphase seek through audio technology. This was the idea behind
the slogan "Enrich Life through Technology" which originally brought together the group of very highly skilled audio experts
who conceived and today produce the successful Accuphase line of audio equipment. It is the guiding principle behind all
Accuphase components whose high grade can be considered extravagant. Just as there are exquisite musical instruments
that are especially highly prized, we believe that the same applies to audio components. This belief forms the basis of our
design concept. It is the reason why we strive to build extra value into each of our units so that they will display fully the
merits of hand construction. The name ACCUPHASE was adapted by taking the prefix ACCU from the word "accurate", and
combining it with PHASE which is a most important factor in audio technology. We feel it is a very fitting brand name to
describe our products that fully portray this and other important characteristics, which penetrate the innermost depth of audio
technology. Our endless pursuit of quality requires a very high degree of processing which persuades us to avoid the use of
mass production systems. Consequently, production volume is limited and Accuphase products are available only at a
restricted number of specialized stores. Accuphase equipment is not subject to the whims of market fashion since they are
made, above all, to achieve true high fidelity sound reproduction. This is the foremost reason why our products have enjoyed
long-run production.

Jeg er ikke selv ejer af noget ACCUPHASE, så det er ikke derfor jeg fremhæver dette mærke. Jeg gør det fordi at de for
mange år siden prøvede at gøre opmærksom på problemet, eller vigtigheden af den korekte fase.

Venligst   Jens

For Accuphase handler det om at mange højttalere med komplicerede delefiltre og andet godt introducerer belastningstyper i
signalvejen som forårsager fasedrej i signalet. Dette er en af de største udfordringer for konstruktører og Accuphase
signalerer med deres navn at de har fuld kontrol over denne udfordring. Det er vel så også en af de "små" ting som gør dem
TruthSpinner!!

Nå, så det vil du vil gerne have dig aldeles frabedt. Jeg har da aldrig kendt magen. Man skulle jo næsten tro at du er ansat hos Accuphase, hvad du garanteret ikke er, siden du kan udtale dig så skråsikker. Jeg fornemmer at du skyder med spredehagl i håb om at ramme et eller andet. Nej TruthSpinner, når du udtaler dig så skråsikker, så forventer Jeg/vi selvføldig også at du kan dokumenterer din påstand. Hvis du ikke kan det, havner du jo bare i den bås der udelukkende består af klågeåger. Så, du må meget gerne komme med et bevis på din påstand, hvad jeg selvføldig forventer at du kan.

Venlig hilsen  Jens

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum