Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gode råd om vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Nagaoka No.102 er noget af det bedste du kan købe! Var det dem der kostede kr. 378,-?

Ja, det var.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 20 Marts 2010 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Så kom mine Nagaoka No.102 innersleeves. De er bare lækre. LP'erne glider let i og er nemme at tage ud. Innerslevet bliver fint inde i papirsleevet. Dog er det lidt svært at ramme i åbningen på No.102 når man skal ha LP'en i igen med en hånd. Men har jeg løst med et 3 mm. bredt og meget tyndt dobbeltklæbende tape mellem papir sleeve og No.102. Ca 10 cm. på hver midterside. Så nu kører det.

Men http://www.hifi-phono-house.com/ er i hvert fald til at stole på. To dage, så kom mine varer. Om man så synes om prisen, det må være op til den enkelte.

Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Det anbefales, at man efter en afspilning lader pladen hvile til næste dag. Pickuppens kontaktareal med vinylen er nemlig meget lille, så lille, at vinylen bliver en smule opvarmet/deformeret ved afspilning. 

Derfor har den godt af at restituere sig til næste dag

Undskyld mig, men jeg fik lige kaffen galt i halsen...

Jeg vil meget gerne se noget reel videnskab bag den ytring. Det er plader, det er ikke gamle antikke uerstattelige dokumenter.
Tænker skræmt på alle de gange jeg har lyttet den samme plade igennem igen og igen og igen... Den er hverken warped, bølget eller på anden måde defekt.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

schmidt2 skrev:
Boman skrev:

Det anbefales, at man efter en afspilning lader pladen hvile til n�ste dag. Pickuppens kontaktareal med vinylen er nemlig meget lille, s� lille, at vinylen bliver en smule opvarmet/deformeret ved afspilning. 

Derfor har den godt af at restituere sig til n�ste dag

Undskyld mig, men jeg fik lige kaffen galt i halsen...

Jeg vil meget gerne se noget reel videnskab bag den ytring. Det er plader, det er ikke gamle antikke uerstattelige dokumenter.
T�nker skr�mt p� alle de gange jeg har lyttet den samme plade igennem igen og igen og igen... Den er hverken warped, b�lget eller p� anden m�de defekt.

Det er kun det meget lille areal i rillen, som nålen berører, det handler om. Det påvirker selvfølgelig ikke resten af vinylen i pladen.

Det betyder forøget pladeslid, støj, knas mm.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Boman har principielt ret. Husker en artikel i high fidelity om diverse lydmediers holdbarhed. Især steder som
Statsbiblioteker, der pinedød skal bevare tingene for eftertiden kan ikke tillade at vinyl pladerne bliver slidt. I artiklen blev
nævnt at det amerikansk Library of Congress (så vidt jeg husker) havde den erfaring, at vinylet skulle "hvile" et døgn for
hver afspilning. Derved blev sliddet mindre ved fx. 100 afspilninger, end hvis der blev afspillet fx. 100 gange i træk. Hvis
"videnskabelig" dokumentation er meget vigtig, kan man sikkert rette henvendelse pr. email eller telefon til institutionen.

Noget andet er, at vi almindelige mennesker nok fint kan tillade sig at være mere liberale. Jeg vil personligt have det OK
med, at mine LPer ikke skal kunne afspilles i mint condition om 1000 år. Hellere vil jeg have mulighed for at høre dem, når
jeg har lyst, og høre de fede numre igen og igen.

"Videnskabelig test": Mine forældre glemte engang en LP på en Lenco i 3 uger. Der blev slidt en hvid dyb grøft i inderrillen.
Og der lå hvidt smulder af vinyl ved siden af grøften. Det svarer dog også til at samme område på pladen er blevet afspillet
997.920 gange
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er lidt fjollet at tage op - alle seriøse hifi entusiaster afspiler plader med deres værk nedsænket og kølet i flydende nitrogen - 

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 24 Marts 2010 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Tja, jeg spiller nu også mine plader når jeg har lyst. Slid tænker jeg ikke på i den forbindelse.

Men hvad med sliddet på selve pickuppen? En ven/kollega blev meget chokeret, da han hørte prisen på min Transfig. Orpheus. "Har du regnet ud hvad det så koster for hver LP du spiller"? var hans spørgsmål.

Nu tænker jeg ikke hele tiden på at min pickup bliver slidt på den måde at den skal afskrives og falder i værdi. Desuden har jeg et par håndfulde at vælge imellem. Men reelt set så er det vel omkring en 10-12 kroner som en dyr pickup falder i værdi for hver afspilning. Denne udgift ryger så ind i det samlede regnskab med udgifter til musik, strøm og alt det andet. I den sammenhæng er det blot en mindre ting som gør at jeg kan nyde musikken. I modsætning til skat og tandlægeregninger noget jeg betaler med glæde. 

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 25 Marts 2010 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jeg synes det er lidt fjollet at tage op - alle seriøse hifi entusiaster afspiler plader med deres værk nedsænket og kølet i flydende nitrogen - 

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

En micro-fiber klud der er vasket godt er et must, har brugt en sådan i mange år nu.

Nå ja og så lige en ion-generator, så er det slut med statisk-elektricitet, har haft min i 15 år nu. forbrug 1watt, så den er ikke dyr at have tændt døgnet rundt

Mvh

Torben

Solvin, forklar venligst lidt mere om den ion-generator !!!

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

James Rabundus skrev:
Solvin skrev:

En micro-fiber klud der er vasket godt er et must, har brugt en sådan i mange år nu.

Nå ja og så lige en ion-generator, så er det slut med statisk-elektricitet, har haft min i 15 år nu. forbrug 1watt, så den er ikke dyr at have tændt døgnet rundt

Mvh

Torben

JAVEL  En ion-generator udsender negative ladet elektroner, for at kunne udsende dem er der en meget høj spændning, der bliver tilført, i mit tilfælde til en lille dusk kulfiber, magen til dem der sidder på en kulfiber-pladebørste. Højspændningen er i omegen af 10.000-12.000 VOLT, men med en ufattelig lille strøm. holder man bagsiden af hånden op mod børsten kan man tydligt mærke en kølig vind, der strømmer ud.

Jeg kan undgå statisk-elektricitet ved afspilningen, da den jo virker på samme måde som, de pistoler man en gang kunne købe, tror nok den mest kendte hed Zerostat, den holdte man henover sine plader inden afspilningen og trykkede nogle gange på aftrækkeren, så pladen blev negativladet, og dermed fri for statisk-elektricitet.

Ion-generatore, var meget populære førhen, da de skulle give et meget sundere inde-klima, ja man skulle ligefrem sove bedre. om det passer tror jeg nu ikke på. De normale ion-generatore benytter en meget spids nål, da der kun kan udsendes ion'er fra en sådan, men ulempen ved dem er at spidsen, bliver slidt, så effekten aftager, min er jo så viseligt indrettet, at den har mange tusinde spidser, grundet brugen af kulfiber, desuden er der en lysdiode, der fortæller hvis den trænger til rensning, dette gøres blot med en finger eller en pensel, ja det kommer sig ikke så nøje.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:
James Rabundus skrev:
Solvin skrev:

Mvh

Torben

JAVEL  En ion-generator udsender negative ladet elektroner, for at kunne udsende dem er der en meget høj spændning, der bliver tilført, i mit tilfælde til en lille dusk kulfiber, magen til dem der sidder på en kulfiber-pladebørste. Højspændningen er i omegen af 10.000-12.000 VOLT, men med en ufattelig lille strøm. holder man bagsiden af hånden op mod børsten kan man tydligt mærke en kølig vind, der strømmer ud.

Jeg kan undgå statisk-elektricitet ved afspilningen, da den jo virker på samme måde som, de pistoler man en gang kunne købe, tror nok den mest kendte hed Zerostat, den holdte man henover sine plader inden afspilningen og trykkede nogle gange på aftrækkeren, så pladen blev negativladet, og dermed fri for statisk-elektricitet.

Ion-generatore, var meget populære førhen, da de skulle give et meget sundere inde-klima, ja man skulle ligefrem sove bedre. om det passer tror jeg nu ikke på. De normale ion-generatore benytter en meget spids nål, da der kun kan udsendes ion'er fra en sådan, men ulempen ved dem er at spidsen, bliver slidt, så effekten aftager, min er jo så viseligt indrettet, at den har mange tusinde spidser, grundet brugen af kulfiber, desuden er der en lysdiode, der fortæller hvis den trænger til rensning, dette gøres blot med en finger eller en pensel, ja det kommer sig ikke så nøje.

Mvh

Torben

Tror du selv på den virker ??

Jeg kan huske for en del år siden at vi skulle male kanterne på CDerne for at undgå reflektioner, det skadede ikke men havde nok heller ingen effekt. Det har denne iongenerator næppe heller.

Med hensyn til pladerne så er den største trussel nok varme, for når man har handlet en del vinyl møder man af og til plader der er eksede, de har simpelt hen fået varme af at ligge på varmt loft eller i solen i vindueskarmen.  Og plastomslag gør kun problemet værre. Så hold pladerne fra sollys, det må være råd nr. 1 med hensyn til bevaring af vinyler. Fugt må være nr. 2 for så klistrer coverne sammen.   

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Solvin skrev:
James Rabundus skrev:
Solvin skrev:

Mvh

Torben

Mvh

Torben

Tror du selv på den virker ??

Jeg kan huske for en del år siden at vi skulle male kanterne på CDerne for at undgå reflektioner, det skadede ikke men havde nok heller ingen effekt. Det har denne iongenerator næppe heller.

Med hensyn til pladerne så er den største trussel nok varme, for når man har handlet en del vinyl møder man af og til plader der er eksede, de har simpelt hen fået varme af at ligge på varmt loft eller i solen i vindueskarmen.  Og plastomslag gør kun problemet værre. Så hold pladerne fra sollys, det må være råd nr. 1 med hensyn til bevaring af vinyler. Fugt må være nr. 2 for så klistrer coverne sammen.   

Jo den har skam effekt, da jeg ikke har problemer med statisk-elektricitet. Så er der jo også lige denne smarte egenskab, som min generator har, nemlig den at det blanke skjold er posetiv ladet, det er jo sådan at de negative elektroner hæfter sig på støv-partikler, de vender så tilbage efter et stykke tid og sætter sig på skjoldet, na ja det kan jo virkelig ses, da jeg desværre ryger, så efter en måneds tid skal det rengøres. Faktisk ligner skjoldet et gammeldags-fjernsyn indvendigt, som har stået i røgfyldte omgivelser.'

Husk lige på at det kun har noget med de knittre-lyde, man kan opleve ved vinyl-afspilning når den statiske-elektricitet bliver udladet. Det har INTET med lyden at gøre.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Ion-generatorer er en god ide,da de forbedrer luftkvaliteten ved at samle meget små støvpartikler,og får disse til at klæbe til større flader.
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

kigger med her

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Efter næsten 40 år med LP'er har jeg aldrig oplevet at covers "smelter" sammen eller på anden måde klistrer til hinanden. Mon ikke det hænger sammen med nydelse af Cola eller andet ved gennembladring af pladerne?

Jeg har tidligere haft ydre plastic hylstre, men læste på et tiduspunkt at de kunne give en slags svamp/mug i pladere, da de lukkede hermetisk til. Nu har jeg fjernet dem alle og samtidig fået plads til nogle flere plader.

Husk også at pladerne skal stå op - tæt men IKKE presset sammen.

Gode inderposer er et must!

Er 110% enig i rainmans indlæg vedr. låg på pladespiller!

Husk at en kulfiberbørste kun er til den sidst aftørring inden afspilning (evt. kan pladetallerkenen aftørres inden du lægger pladen på). Til en mere grundig rengøring skal der er kraftigere børste til.

jeg er ikke helt enig. Jeg har altid (ca. 30 år) haft plastomslag på mine plader - typisk af pvc, da de slutter tæt til coveret. Coverne er stadig flotte at se på, lette at få ud af omslagene og har ikke lidt nogen overlast med hensyn til fugt og mug. I løbet af årene har de ellers været pakket væk i plasticsække på lumre loftkamre - da det kun var cd der duede. Men de var stadig fine, da de kom ind i stuen igen

Og når jeg køber nye/gamle plader, så får de alle en tur i pladevaskeren og tildeles antistatiske innersleeves og pvc-omslag. Og ellers som så mange andre, bruger jeg en kulhårsbørste til at fjerne det sidste støv.

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 19 April 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Flot behandling, du giver dine plader! First class!

Har aldrig set problemer med plasticomslag på plader. Hverken hjemme eller på biblioteker. Plastomslagene gør typisk
pladercovers noget mere slidstærke. Jeg synes de er en god ide.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 April 2010 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg blev træt af den statiske elektricitet der skabtes når man trak en plade ud af reolen,og skilte mig af med 9 kilo plastic for mange år siden..har aldrig savnet dem et sekund,og heller ikke set tegn på slid af omslagene sidenhen.
Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

pebjo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

seba skrev:
Jeg blev træt af den statiske elektricitet der skabtes når man trak en plade ud af reolen,og skilte mig af med 9 kilo plastic for mange år siden..har aldrig savnet dem et sekund,og heller ikke set tegn på slid af omslagene sidenhen.

Det har jeg ikke haft problemer med, måske jeg blot er heldig. Jeg synes det er ærgerligt, når coverne bliver for slidte, hvilket næsten ikke kan undgås, hvis der ikke er noget beskyttelse omkring. Så sent som i lørdags, var jeg ude at kigge på en pladesamling - selve vinylen var i vg - ex stand, mens coverne lignede noget katten havde leget med. Hm, jeg er nok bare en pedant, det endte med, jeg kørte hjem igen uden at handle. Men som med alt hifi, må man finde sin egen vej og kan vel kun dele ud af sin erfaring.

Til top Vis pebjo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pebjo

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 20 April 2010 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

PS. Der er intet bedre end vinyl

Er det en Denon DL103 der sidder i din SME SIII?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 April 2010 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

på en technics sl-1100 ? med silikone dæmpekar på armen ? 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes