Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gode råd om vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2010 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
Er det en Denon DL103 der sidder i din SME SIII?

r-l-b skrev:
på en technics sl-1100 ? med silikone dæmpekar på armen ? 

Hej gutter og sorry for OT, men det er:

• Technics SL-110
  • SME 3009 series III tonearm (balsa træ) med dæmpekar
  • Denon 103R pick-up
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

pebjo skrev:
seba skrev:
Jeg blev træt af den statiske elektricitet der skabtes når man trak en plade ud af reolen,og skilte mig af med 9 kilo plastic for mange år siden..har aldrig savnet dem et sekund,og heller ikke set tegn på slid af omslagene sidenhen.

Det har jeg ikke haft problemer med, måske jeg blot er heldig. Jeg synes det er ærgerligt, når coverne bliver for slidte, hvilket næsten ikke kan undgås, hvis der ikke er noget beskyttelse omkring.

Heller ingen problemer her. Statisk elektricitet, når vi ser bort fra den pose pladen kommer i fra ny, er et udtryk for et for tørt miljø. Lige så vel som man bør undgå fugt bør man også undgå for høj "tørhed"

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

golfdane skrev:

r-l-b skrev:

• Technics SL-110
  • Denon 103R pick-up

Voldsomt stiv fætter at putte i så let en arm: http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator_res ults.php?m=Denon+DL103R&cm=8.5&dc=5&search=searc h

Har selv overvejet 103'eren i en eller anden form, men har afholdt mig p.g.a. den lave masse på SIII armen.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
L.B. skrev:

golfdane skrev:

r-l-b skrev:

• Technics SL-110
  • Denon 103R pick-up

Voldsomt stiv fætter at putte i så let en arm: http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator_res ults.php?m=Denon+DL103R&cm=8.5&dc=5&search=searc h

Har selv overvejet 103'eren i en eller anden form, men har afholdt mig p.g.a. den lave masse på SIII armen.

Nu er jeg desværre ikke ekspert og fik hjælp til at få systemet op at køre
Det krævede ekstra vægt i form af en plade som sidder over pick up'en. Teoretisk kan det godt se "skævt" ud, men det spiller ganske fornuftigt.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har også lige et nybegynderspørgsmål:

Når nu min nål på et tidspunkt er ved at være slidt ned, hvad kan jeg så bruge som indikation på, at det er tid til at skifte den ud? Kan det skade mine vinyler, hvis jeg bruger en meget slidt nål på dem?

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 21 April 2010 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Killingbeans

Når nålen er træt vil du få mere forvrængning og de musikstykker der er svære at spore vil den ikke klare ret godt mere.  Desuden samler en slidt nål mere støv sammen. Og et stort ja til at en slidt nål beskadiger din LP samling. Altid skifte i tide.  En mm pickup lever mellem 1000-1500 arbejdstimer og en MC pickup mellem 1500 og 2500 timer alt afhængig af nåleslibning.

Endnu mere vigtigt er det at pickuppen er justeret rigtig ind med hensyn til vinkling, nåletryk osv.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 April 2010 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

den begynder at forvrænge - især de høje toner -siden får sværere ved at blive i rillen - og ja - det ødelægger dine dejlige vinyler at bruge en slidt nål

Alt efter nål/pu kan den holde mellem 1000 og 4000 timer

Jeg skfiter min denon 103 efter 12-1300 timer og er på min fjerde - ca. en krone i timen - det er vel ok

edit: der var en der kom mig i forkøbet

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Så må jeg hellere få fat i et stopur og en notesbog. Totalt paranoia!
Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hmm..

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 21 April 2010 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Denons PU er mindre stive, end tallene indikerer. Gennem årene har jeg fået for vane at mærke på nålefanen, hvor blød/stiv
affjedringen er. Og så mærker man straks, at en DL 103 har en moderat kompliance. Lidt højere end fx. en Ortofon MC 10 eller
30 Super. DL 103R er blødere, nok som en Ortofon MC 10 Super. DL 304 er meget blød. Ortofon OM 20, 30, 40 er endnu
blødere.

Det er jo ikke raketvidenskab, det her, bare en masse, der balancerer på en fjeder.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 April 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Hvad er det der gør, at en MC pick up holder flere timer end en MM pick up ?

" Altid skifte i tide.  En mm pickup lever mellem 1000-1500 arbejdstimer og en MC pickup mellem 1500 og 2500 timer alt afhængig af nåleslibning"

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

det er altså dig der går og gramser på pickupper Ulrik

Ortofon MC 10 mk II Super har jeg haft på en SME IIIs uden dæmpekar og den var lige stiv nok i det
Jeg ved ikke hvad min SME 3012 vejer men den synes jeg er det bedste match til 103eren jeg har hørt

vedr. mit tidligere indlæg er 4000 vist i overkanten af PU levetid - ved ikke lige hvor det kom fra men 2000-3000 anbefaler mange - jeg synes bare at dl 103 helst ikke skal spille mere end 1500 timer

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det er altså dig der går og gramser på pickupper UlrikOrtofon MC 10 mk II Super har jeg haft på en
SME IIIs uden dæmpekar og den var lige stiv nok i detJeg ved ikke hvad min SME 3012 vejer men den synes jeg er det
bedste match til 103eren jeg har hørtvedr. mit tidligere indlæg er 4000 vist i overkanten af PU levetid - ved ikke lige hvor det
kom fra men 2000-3000 anbefaler mange - jeg synes bare at dl 103 helst ikke skal spille mere end 1500 timer

Ja, det er mig der går og mærker dem på tænderne. Har i helt gamle dage haft stor glæde af en MC 30 Super i en SME III
arm.   

Ikke alle 12" arme er tunge: En SME V og en SME 312 har nogenlunde samme effektive masse, iflg Stridsvognen.

Generelt tror jeg at levetidsforskellen mellem MC og MM langt hen ad vejen skyldes bedre slibninger på de førstnævnte. Jeg
tror også, man skal være forsigtig med at spille for længe på en DL 103.

Har selv prøvet en DL 103 på en SME III arm: det duede ikke. Men en DL 103 R er på mange punkter en helt anden PU.

Men for MC er med gode nåle synes jeg primært levetiden begrænses af gummiophængets langtidsholdbarhed. I øvrigt er
Denon ekstremt gode på det punkt.

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Generelt tror jeg at levetidsforskellen mellem MC og MM langt hen ad vejen skyldes bedre slibninger på de førstnævnte.

Er det en tommelfingerregel at en nål med en god slibning holder længere? Jeg har valgt ikke at gå efter en MC pick-up, men har så lavet mig en Ortofon 30/Concorde løsning. Kommer den til at holde længere, end hvis jeg bare havde brugt en 5E nål?

rainman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2004
Sendt: 22 April 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Til Bent

De fleste mm pickupper er meget billige og der bruegs dårligere materialer og der benyttes mindre gode nåleslibninger som de koniske med mere og de slides hurtigere ned både grundet slibningen og materialevalget.  MC pickupper begynder alle i et prisleje fra kr 1.200 og op og der er derfor flere penge til ordentlig fabrikation og materiale og slibning.  Selvfølgelig er der altid undtagelser, men de er få.  Det optimale er at have en nåleslibning der følger skæreværktøjest form mest muligt så som fine line, Van Den Hull, Siabita, Fritz Gyger osv.  Så Mc pickupper har næsten altid længere levetid. De har ofte også bedre materiale i nålefanen som betyder der er bedre styr på selve nålen.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

er gummi i pickupen mindre udsat for "træthed" på en MC if forhold til en MM ?

Vejer en MC pickups nål, nålefane og bevægelige spole/coil, mindre end en MM pickups nål, nålefane og bevægelige magnet?

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

stridsvognen skrev:
L.B. skrev:
golfdane skrev:
L.B. skrev:

golfdane skrev:

r-l-b skrev:
p� en technics sl-1100 ? med silikone d�mpekar p� armen ? 

• Technics SL-110
  • SME 3009 series III tonearm (balsa tr�) med d�mpekar
  • Denon 103R pick-up

Voldsomt stiv f�tter at putte i s� let en arm: http://www.vinylengine.com/cartridge_resonance_evaluator_res ults.php?m=Denon+DL103R&cm=8.5&dc=5&search=searc h

Har selv overvejet 103'eren i en eller anden form, men har afholdt mig p.g.a. den lave masse p� SIII armen.

Nu er jeg desv�rre ikke ekspert og fik hj�lp til at f� systemet op at k�re
Det kr�vede ekstra v�gt i form af en plade som sidder over pick up'en. Teoretisk kan det godt se "sk�vt" ud, men det spiller ganske fornuftigt.

Jeg m� jo hellere melde mig som synder i denne sag.

En komentar til Tabellen der linkes til.

Den er en retningslinie og kun g�ldene for compliance m�lt v. 10Hz

Denon DL 103R er opgivet til 5x10 m/N m�lt v 100Hz

Sammens�tningen er resultatet at et fors�g, og m� siges at udfaldet blev meget positivt, s� derfor fik det lov at leve.

Har ogs� pr�vet DL 103R i en SME 312, som er en 12g arm.  Uden nogle form for problemer.

Var opmærksom på at Denon måler eftergivenheden ved en anden frekvens, men har ingen anelse om hvor meget det så betyder (om den måler 7  eller 11 ved 10Hz). Spiller selv med en DL160 i SIII armen, men har også en god sjat Blue-tack på. Men et SIII armrør skal trods alt have en god sjat vægt på i form af plader, før den nærmer sig 12g. Men er den reelle compliance for en DL103R omkring 11-12, er 12g effektiv armmasse nærmest ideelt.

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

http://www.theanalogdept.com/denon_dl-103r.htm

Snippet: Compliance at 10 - 11 hz has been calculated to be approximately 11x10-6cm/dyne

Alt i alt burde 12 g altså være nok (altså 5,5-6g ekstra i forhold til et nøgent SIII rør, hvis jeg har set rigtigt).

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 22 April 2010 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

golfdane skrev:
http://www.theanalogdept.com/denon_dl-103r.htm

Snippet: Compliance at 10 - 11 hz has been calculated to be approximately 11x10-6cm/dyne

Alt i alt burde 12 g altså være nok (altså 5,5-6g ekstra i forhold til et nøgent SIII rør, hvis jeg har set rigtigt).

Nu kan man jo læse sig selv til døde i tabeller og beregninger, og google både for og imod diverse kombinationer, så i min verden er der kun en vej.. på med vanten og prøv sig frem.

Det er meget nemt at gøre tingene komplicerede, især når vi snakker vinyl.

På L.B.s setup var det da også nødvendigt med en extra vægt plade over pickuppen.

Ved ikke hvad den vejer.. gætter på 2-3g så kom der styr på resonansen, og det blev muligt at stille VTA.

SME deries III armen er i min verden super fed arm, men den kræver uanede mængder af tålmodighed. Men kvitere så også med alt det man drømmer om.

Denon DL103R, og DL304  er i series III armen et super valg til meget billige penge, og der skal graves dybt dybt ned i lommeulden for at finde så mange mønter at det bliver bedre.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
er gummi i pickupen mindre udsat for "træthed" på en MC if forhold til en MM ?Vejer en MC pickups nål,
nålefane og bevægelige spole/coil, mindre end en MM pickups nål, nålefane og bevægelige magnet?

Jeg vil mene at udsvinget i gummiophænget kun afhænger af hvor lang nålearmen er. Jo længere nålearm, desto mindre
udsving skal armaturet lave som led i aftastningen af de sammen riller.

Ja, den store fordel ved en MC er, at den bevægelige masse er mindre. derfor kan MC PU aftaste mere eller mindre lineært op
til 70 - 100 kHz. Dermed har de også mindre fasedrej. MMer kan normalt kun nå 20 kHz hvis man indstiller kapaciteten på
RIAAen korrekt. Dvs. at de øverste kHz får niveau fra et resonanssystem. Derved er transient gengivelsen i teorien underlegen
med MM.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum